עמוד 1 מתוך 2

הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ג' אוגוסט 25, 2015 8:43 am
על ידי אריך
נסתפקתי בשותה מים ואינו נהנה מעצם המים (כי לא מספיק צמא), אך מכיון שהמים קרים נהנה, האם מתחייב בברכה.

וכן כאשר המים מוגזים (סודה) ומחמת כך נהנה משתייתם, האם הגזים נחשבים כמו טעם?

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ג' אוגוסט 25, 2015 8:50 am
על ידי מה שנכון נכון
דנו בזה בהרבה מאד מספרי הזמן וזה אומר בכה וזה בכה מסברות בעלמא. [בסודה יש שדנו משום הטעם שנוסף במים חוץ מהגז. וצ"ע].

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ג' אוגוסט 25, 2015 8:57 am
על ידי אריך
בסודה הסברא לברך, דאפשר לדון אותו ממש כטעם (ובאמת אפשר לדון גם על דבר חריף שנהנה ממנו מפאת חריפותו, דהרי חריפות אינה טעם אלא צריבה, וכך גם הגז שבסודה אין לו טעם אלא שיוצר צריבה בגרון ומזה נהנים).

לגבי מים קרים, נראה שאם נהנה מהם מצד שהגוף מתקרר אין בכך הנאת גרון. אך אם הגרון נהנה במעבר המים הקרים שם, י"ל דהוי הנאת גרון.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ג' אוגוסט 25, 2015 8:59 am
על ידי אריך
עוד יש להסתפק בשותה ויסקי/וודקה ואינו נהנה כלל מהטעם, אלא שמעוניין להשתכר, האם מברך. ולא דמי לשותה מים ומעוניין למלא את גופו במים שיש שכתבו שזו הנאה, דשיכרות אינה הנאת מזון רגילה.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2015 10:20 pm
על ידי נתן
מענין לענין ראיתי מי שמחמיר לא לברך על המים (אלא על דבר אחר) כשאינו שותהו מחמת צמאו אלא מחמת שלא יהא צמא וכדו' ומחמת בריאותו מקפיד לשתות מפעם לפעם שלא יהא לו חוסר של מים בגוף האם יש מקום לזה לומר שאין זה נקרא לצמאו

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 12:56 am
על ידי יאיר
על טעימה ללא בליעה יש לברך?

ניתן להוכיח מ'מסטיק' שצריך לברך?

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 8:28 am
על ידי בברכה המשולשת
במסטיק אין בליעה בכלל? (סליחה על השאלה המצחיקה- פשוט מימי לא אכלתי מסטיק)

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 8:37 am
על ידי מה שנכון נכון
במסטיק יש טעם בלוע שנמצץ ע"י לעיסה, ויש הרבה פעמים גם שכבה חיצונית גלויה של כעין אבקה מתוקה.
במ"ב רב,עו משמע שיש לברך.
בישכיל עבדי וכן בברכת ה ח"ב עמוד מא כתבו שלא לברך (ע"ש בדבריו), ומאידך ביבי"א ח"ז סל"ג ובאול"צ ח"ב עמוד קיא כתבו לברך.
[וכ"ז לענין הבלוע, אבל כשיש את האבקה החיצונה הנ"ל פשוט לכאורה שיש לברך].

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 9:07 am
על ידי יאיר
יישר כח.

אז גם לענין טעימה תהיה לכאורה המחלוקת הנ"ל?

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 11:04 am
על ידי לייטנר
מה שנכון נכון כתב:במסטיק יש טעם בלוע שנמצץ ע"י לעיסה, ויש הרבה פעמים גם שכבה חיצונית גלויה של כעין אבקה מתוקה.
במ"ב רב,עו משמע שיש לברך.
בישכיל עבדי וכן בברכת ה ח"ב עמוד מא כתבו שלא לברך (ע"ש בדבריו)


וכ"כ ב'דבר חברון'
[וכ"ז לענין הבלוע, אבל כשיש את האבקה החיצונה הנ"ל פשוט לכאורה שיש לברך].[/quote]

ולא חשש לעניין הסוכר/מתיקות שקיים בו, וגם על מסטיק כזה כתב שלא יברך.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2019 10:28 am
על ידי עושה חדשות
מה שנכון נכון כתב:במסטיק יש טעם בלוע שנמצץ ע"י לעיסה, ויש הרבה פעמים גם שכבה חיצונית גלויה של כעין אבקה מתוקה.
במ"ב רב,עו משמע שיש לברך.
בישכיל עבדי וכן בברכת ה ח"ב עמוד מא כתבו שלא לברך (ע"ש בדבריו), ומאידך ביבי"א ח"ז סל"ג ובאול"צ ח"ב עמוד קיא כתבו לברך.
[וכ"ז לענין הבלוע, אבל כשיש את האבקה החיצונה הנ"ל פשוט לכאורה שיש לברך].


הרמ"א כותב לגבי תעניות שמותר ללעוס עצי קנמון ושאר בשמים ועץ מתוק ללחלח גרונו ולפלוט,
האם זה משליך לענין ברכה על מסטיק?

-

ובסוג' 'הנאה צדדית',
באופן שידו של אדם התלכלכה קצת מהתבשיל, ואין לו מגבת בהישג יד, אז הוא מקנח לתוך הפה,
חייב בברכה?

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2019 10:45 am
על ידי דרומי
פשוט לכאורה שמברך, כי הרי סו"ס נהנה מהטעם.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2019 10:26 pm
על ידי צביב
עושה חדשות כתב:ובסוג' 'הנאה צדדית',
באופן שידו של אדם התלכלכה קצת מהתבשיל, ואין לו מגבת בהישג יד, אז הוא מקנח לתוך הפה,
חייב בברכה?


מטעמת - עד רביעית - אינה טעונה ברכה, אולי נכלל גם ציור זה,
( בקונטרס לחם לשובע - בתוך מור וקציעה לר''י עמדין,
רוצה להכריע שאינה טעונה ברכה גם כשבולע)

השותה סודה שלא לצמאו

פורסם: ד' יולי 01, 2020 9:16 pm
על ידי איש גבעות
קיימא לן דהשותה מים לצמאו מברך שהכל, אך אם שותה שלא לצמאו אינו מברך.
מאידך השותה מיץ וכדו' אפילו שלא לצמאו מברך שהכל כיון שיש לו הנאה בזה.
נסתפקתי מה הדין בשותה סודה, האם יש לדמותו למים או כיון שיש בזה הנאה, אף בשותה שלא לצמאו יברך?
יורו נא חברי הפורום כדת מה לעשות.

Re: השותה סודה שלא לצמאו

פורסם: ד' יולי 01, 2020 11:26 pm
על ידי עושה חדשות

Re: השותה סודה שלא לצמאו

פורסם: ד' יולי 01, 2020 11:44 pm
על ידי שומר
בשות דברי משה סובר שסודה לא נחשב כמים לענין שתיה בסעודה שלישית בשבת ודעת הגרח קניבסקי שדינו כמים עייש

Re: השותה סודה שלא לצמאו

פורסם: ד' יולי 01, 2020 11:54 pm
על ידי יהודי רגיל

Re: השותה סודה שלא לצמאו

פורסם: ה' יולי 02, 2020 11:37 am
על ידי כדכד
לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ה' יולי 02, 2020 1:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
הערה חשובה מאוד:
המילה "סודה" בעברית-מדוברת משמעותה מים מוגזים, המכונים באמריקה סעלצער, ואילו באמריקה משמעות המילה סודה היא מה שמכונה בארה"ק "גזוז" (כגון "קוקה קולה"). ולכן צריך להיזהר ולקרוא נכון את דברי הפוסקים וכו׳.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

פורסם: ה' יולי 02, 2020 1:28 pm
על ידי סגי נהור
נתן כתב:מענין לענין ראיתי מי שמחמיר לא לברך על המים (אלא על דבר אחר) כשאינו שותהו מחמת צמאו אלא מחמת שלא יהא צמא וכדו' ומחמת בריאותו מקפיד לשתות מפעם לפעם שלא יהא לו חוסר של מים בגוף האם יש מקום לזה לומר שאין זה נקרא לצמאו

ראה כאן.
(ויעויין גם כאן).

Re: השותה סודה שלא לצמאו

פורסם: ה' יולי 02, 2020 1:30 pm
על ידי איש גבעות
כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

Re: השותה סודה שלא לצמאו

פורסם: ה' יולי 02, 2020 1:34 pm
על ידי סגי נהור
איש גבעות כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

לכאורה לא כי, אלא הספק הוא גם אם שותה אך ורק לשם ההנאה מהסודה, והשאלה היא אם ההנאה מהגזים בלבד (כיון שאינו צמא) היא הנאה שיש לברך עליה.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ה' יולי 02, 2020 4:46 pm
על ידי שומר
מה שייך הנאה מגזים שצריך לברך . רק מאכל . צריך .

Re: השותה סודה שלא לצמאו

פורסם: ה' יולי 02, 2020 5:28 pm
על ידי כדכד
סגי נהור כתב:
איש גבעות כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

לכאורה לא כי, אלא הספק הוא גם אם שותה אך ורק לשם ההנאה מהסודה, והשאלה היא אם ההנאה מהגזים בלבד (כיון שאינו צמא) היא הנאה שיש לברך עליה.

אינו נהנה מהגזים אלא משתיית הסודה
כל מה שאמרו הוא שבמים יש הבדל שאם שותה למטרה נלוית אינו נהנה ונהנה רק כששותה לצמאו ובכל משקה אחר נהנה גם כשאינו צמא

Re: השותה סודה שלא לצמאו

פורסם: ה' יולי 02, 2020 5:29 pm
על ידי כדכד
איש גבעות כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

חנקתיה אומצא - למה לא ישתה מים? במציאות דידן מים בד"כ זמינים. אלא מאי? כנראה שהוא מבכר את הסודה על פני המים כי הוא נהנה מזה

Re: השותה סודה שלא לצמאו

פורסם: ה' יולי 02, 2020 5:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:
איש גבעות כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

חנקתיה אומצא - למה לא ישתה מים? במציאות דידן מים בד"כ זמינים. אלא מאי? כנראה שהוא מבכר את הסודה על פני המים כי הוא נהנה מזה

הוא לא ישתה מים, כי הם נמצאים בחדר השני, והסודה עומדת לפניו על השולחן.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ה' יולי 02, 2020 5:40 pm
על ידי כדכד
"חנקתיה אומצא" אין פירושו שנחנק עד מוות אלא שהמאכל קצתתקוע לו בגרון.
איני אומר שההעמדה של מר אינה אפשרית אבל ברוב המקרים אין זה מצוי

Re: השותה סודה שלא לצמאו

פורסם: ה' יולי 02, 2020 6:08 pm
על ידי סגי נהור
כדכד כתב:
סגי נהור כתב:
איש גבעות כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

לכאורה לא כי, אלא הספק הוא גם אם שותה אך ורק לשם ההנאה מהסודה, והשאלה היא אם ההנאה מהגזים בלבד (כיון שאינו צמא) היא הנאה שיש לברך עליה.

אינו נהנה מהגזים אלא משתיית הסודה
כל מה שאמרו הוא שבמים יש הבדל שאם שותה למטרה נלוית אינו נהנה ונהנה רק כששותה לצמאו ובכל משקה אחר נהנה גם כשאינו צמא

אבל סודה היא בסך הכל מים בתוספת גזים, וכיון שמהמים אינו נהנה (כי אינו צמא) נמצא שנהנה רק מהגזים. וזה בדיוק הנדון כאן.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ה' יולי 02, 2020 6:41 pm
על ידי כדכד
גם השותה שתיה ממותקת ואינו צמא צריך לברך - האם נחשב שנהנה מהסוכר? אם כן למה לא דנו הפוסקים שדנו בברכת הסוכר מה לברך על שתיה ממותקת שהרי הנאתו מהסוכר?
יש לומר דשאני סוכר ממים עם סוכר שנחשב כבר שתיה.
ומינה דשאני גזים ממים מוגזים

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ה' יולי 02, 2020 6:50 pm
על ידי סגי נהור
הגז שבסודה אינו מאכל ואינו משקה, והנהנה בשתייתה נהנה מתחושת העקצוץ שע"י 'התאדות' הגז בנגיעתו בלשון. ולא מצאנו ברכה ראשונה על עקצוצים ודגדוגים.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ה' יולי 02, 2020 6:57 pm
על ידי כדכד
לא מצינו גם שחילקו בין סוגי הנאות.
הוא שותה ונהנה אז הוא נהנה מהשתיה וחיב לברך.
גם כל ברכות הנהנין היא על הנאה מהעוה"ז והרי להמתבונן בתכלית האדם הרי העוה"ז אינו שווה ליהנות ממנו וא"כ הנאתו אינה הנאה.
אלא מאי? כיוון שנהנה צריך לברך

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ה' יולי 02, 2020 7:20 pm
על ידי סגי נהור
כדכד כתב:לא מצינו גם שחילקו בין סוגי הנאות.
הוא שותה ונהנה אז הוא נהנה מהשתיה וחיב לברך.

אין צריך לחלק, כיון שדיברו על הנאות של מאכל ומשקה ולא על הנאות צדדיות, ולא מצאנו שהשותה מים ונהנה ממגע הכוס (או שמרוויח כסף בשתייתו) חייב בברכה בשל כך.
עכ"פ זאת כנראה סברת הפוטרים, וניסיתי להסבירה כמיטב יכולתי, ומכאן והלאה הרשות נתונה.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ה' יולי 02, 2020 7:27 pm
על ידי כדכד
איפה ראה כת"ר פוטרים שזו סברתם?
אני הבנתי את השאלה כמו שהסבירה הרב איש גבעות שהשאלה היא בשותה למטרה אחרת כגון בחנקתיה אומצא ונכון שגם בזה לא הסכמתי עמו אבל שם לפחות יש סברה.
לומר ששתיית סודה אין בה הננאה של שתייה אינו נראה לי כלל מסברה לומר שההנאה נחשבת צדדית ולא ישירה מהשתיה

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ה' יולי 02, 2020 7:42 pm
על ידי סגי נהור
כדכד כתב:איפה ראה כת"ר פוטרים שזו סברתם?

ראה לעיל באשכול.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ה' יולי 02, 2020 8:20 pm
על ידי איש גבעות
כדכד כתב:"חנקתיה אומצא" אין פירושו שנחנק עד מוות אלא שהמאכל קצתתקוע לו בגרון.
איני אומר שההעמדה של מר אינה אפשרית אבל ברוב המקרים אין זה מצוי


דווקא הרא"ש מוכיח שבחנקתיה אומצא פטור אף בברכה אחרונה דאי הרבותא לגבי ברכה ראשונה, פשיטא שאינו יכול לברך מחמת חניקת האומצא.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: א' יולי 05, 2020 12:24 pm
על ידי כדכד
אין זו כוונת הרא"ש
הרא"ש מביא דעה של גאונים או ר5אשונים קדומים שהסבירו את הגמרא שא"צ לברך בחנקתיה אומצא משום שאנוס.
הרא"ש עצמו מתווכח עםם סברה זו ואומר שלא זאת הסיבה אלא שאינו צמא.
ועוד, שלדבריהם ברכה אחרונה עדיין היה צריך לברך

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: א' יולי 05, 2020 12:29 pm
על ידי כדכד
סגי נהור כתב:
כדכד כתב:איפה ראה כת"ר פוטרים שזו סברתם?

ראה לעיל באשכול.

אכן

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: א' יולי 05, 2020 1:37 pm
על ידי איש גבעות
כדכד כתב:אין זו כוונת הרא"ש
הרא"ש מביא דעה של גאונים או ר5אשונים קדומים שהסבירו את הגמרא שא"צ לברך בחנקתיה אומצא משום שאנוס.
הרא"ש עצמו מתווכח עםם סברה זו ואומר שלא זאת הסיבה אלא שאינו צמא.
ועוד, שלדבריהם ברכה אחרונה עדיין היה צריך לברך

לבושתי ייאמר שלא פתחתי את הרא"ש בפנים ואני מצטט מתוך הבית יוסף שהביאו כפי שכתבתי.
הטור מביא מחלוקת ראשונים האם בחנקתיה אומצא עליו לברך ברכה אחרונה. על זה מביא הבית יוסף את ראייה בשם הרא"ש שאין צריך לברך ברכה אחרונה דאי לאו הכי מאי אשמועינן הגמרא בחנקתיה אומצא, דהא לגבי ברכה ראשונה פשיטא שאינו יכול לברך מחמת האונס, ע"כ שכוונת הגמרא לפוטרו מברכה אחרונה.

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: א' יולי 05, 2020 2:49 pm
על ידי צביב
סגי נהור כתב:הגז שבסודה אינו מאכל ואינו משקה, והנהנה בשתייתה נהנה מתחושת העקצוץ שע"י 'התאדות' הגז בנגיעתו בלשון. ולא מצאנו ברכה ראשונה על עקצוצים ודגדוגים.


גם הנאת הטעם היא בלשון ולא בגרון, ( לפי דברי חכמי הטבע, וצ''ע אם נכונים להלכה כאן כי)
המוח מורה לגרון לבלוע מה שחושי הלשון 'העידו' שהוא טע'ם טוב,
ולא משום הנאה ממש בגרון.
( אבל א''כ נכונים דברי הרב סג''נ מסיבה הפוכה,
שמברכים על הנאת הלשון, ולא על הנאת הגרון, וצ''ע)

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

פורסם: ב' יולי 06, 2020 12:00 pm
על ידי כדכד
איש גבעות כתב:
כדכד כתב:אין זו כוונת הרא"ש
הרא"ש מביא דעה של גאונים או ר5אשונים קדומים שהסבירו את הגמרא שא"צ לברך בחנקתיה אומצא משום שאנוס.
הרא"ש עצמו מתווכח עםם סברה זו ואומר שלא זאת הסיבה אלא שאינו צמא.
ועוד, שלדבריהם ברכה אחרונה עדיין היה צריך לברך

לבושתי ייאמר שלא פתחתי את הרא"ש בפנים ואני מצטט מתוך הבית יוסף שהביאו כפי שכתבתי.
הטור מביא מחלוקת ראשונים האם בחנקתיה אומצא עליו לברך ברכה אחרונה. על זה מביא הבית יוסף את ראייה בשם הרא"ש שאין צריך לברך ברכה אחרונה דאי לאו הכי מאי אשמועינן הגמרא בחנקתיה אומצא, דהא לגבי ברכה ראשונה פשיטא שאינו יכול לברך מחמת האונס, ע"כ שכוונת הגמרא לפוטרו מברכה אחרונה.

לבשתי ייאמר שגם אני לא פתחתי את הרא"ש בפנים עד שמר הביא אותו.
בעקבות הודעתו של מר פתחתי את הרא"ש בפנים וראיתי שהוא אומר מה שכתבתי.
יתכן שראיית הרב בית יוסף היא מתוך הדחיה של הרא"ש את השיטה שהזכרתי.
בכל אופן לעניננו אין מכאן ראיה כיוון שהרא"ש עצמו סובר שבחנקתיה אומצא אינו מברך משום שזה לא לצמאו ולא משום שהוא אנוס