עמוד 1 מתוך 1

ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 11:48 am
על ידי ברי היזיקא
באחד מבתי הכנסת בשכונת הר נוף בירושלים, יש כעשרים וחמשה [!] ספרי תורה בארון הקודש, הגבאים עמלים להתרים אנשים נוספים לכתוב עוד ספרי תורה.

רציתי לשאול את דעתכם, האם יש בזה אכן מצוה, או שכיון שודאי ולא יקראו בספרי התורה הללו, אין בזה שום מצוה, או אולי יש בזה גם חשש עבירה כיון שהלכה היא שמוכרים ספר תורה [שימושי !] להשיא אשה וללמד בנו תורה, א"כ ודאי שעדיף לתת את הכסף למטרות אלו ולא לספרי תורה. מה גם שהתורמים אינם יודעים שיש כבר ספרי תורה רבים.

מה דעתכם?

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 11:50 am
על ידי מלך זקן וכסיל
ברי היזיקא כתב:באחד מבתי הכנסת בשכונת הר נוף בירושלים, יש כעשרים וחמשה [!] ספרי תורה בארון הקודש, הגבאים עמלים להתרים אנשים נוספים לכתוב עוד ספרי תורה.

רציתי לשאול את דעתכם, האם יש בזה אכן מצוה, או שכיון שודאי ולא יקראו בספרי התורה הללו, אין בזה שום מצוה, או אולי יש בזה גם חשש עבירה כיון שהלכה היא שמוכרים ספר תורה [שימושי !] להשיא אשה וללמד בנו תורה, א"כ ודאי שעדיף לתת את הכסף למטרות אלו ולא לספרי תורה. מה גם שהתורמים אינם יודעים שיש כבר ספרי תורה רבים.

מה דעתכם?

מצוה של 'ואתם כתבו' בטח יש,
כמובן רק אם זה נשאר בבעלות התורם והוא משאיל את זה לבית הכנסת.

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 11:51 am
על ידי מה שנכון נכון
י"א שמקימים בכתיבה בשותפות את מצות כתיבת ס"ת, שלחלק מהפוסקים נוהגת גם כיום בס"ת ממש. אמנם זה בתנאי שהבעלות נשארת שלהם, ולא שתורמים אותו לגמרי לביה"כ.

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 11:52 am
על ידי חכם באשי
ברי היזיקא כתב:באחד מבתי הכנסת בשכונת הר נוף בירושלים, יש כעשרים וחמשה [!] ספרי תורה בארון הקודש

ועדיין לא הגיעו למדרגת בתי הכנסת הבבליים, כפי שמספר ר"ד ששון במסעו, שהחזיקו מאות ספרי תורה!

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 12:18 pm
על ידי מה שנכון נכון
על בגדד ראה עוד כאן עדות על ארבע מאות ס"ת, ובשמח"ת הוציאו את כולם להקפות.
בבה"כ שבירושלים היו יותר משלוש מאות ס"ת. ר"ע מברטנורא בדרכי ציון.

מסתבר שאין כאן ענין מיוחד, אלא שריבוי הס"ת נוצר ממילא, מחמת שהרבה יחידים רצו לקיים מצות כתיבת ס"ת, ונתנוהו בבה"כ, וממילא במשך השנים הצטברו כמה מאות.

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 4:03 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש תשובת הרדב"ז על ס"ת שהיה עליו ויכוח בין שני בתי כנסיות והוא מתייחס לנקודה זו

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 4:19 pm
על ידי מה שנכון נכון
בברכה המשולשת כתב:יש תשובת הרדב"ז על ס"ת שהיה עליו ויכוח בין שני בתי כנסיות והוא מתייחס לנקודה זו

איזו נקודה? איפה התשובה? [בנד' מכת"י סי' קע ל"מ לענין נד"ד].

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 5:07 pm
על ידי בברכה המשולשת
לנקודה שבריבוי ס"ת יש בעיה
שו"ת הרדב"ז סימן תתקנז (תקכב)

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 5:20 pm
על ידי מה שנכון נכון
תודה.

למען הדיוק לא כתוב ברדב"ז שיש 'בעיה ברבוי ס"ת', אלא שיותר עדיף לבעל הס"ת שיהיה ספרו בבה"כ שקורין בו לעתים תכופות, מאשר שיהיה בבהכ"נ אחר שיש בו הרבה ס"ת, ומחמת כן יוציאוהו רק פעם בכמה שנים. וזה כמובן פשוט ואי"צ לפנים, ואינו ענין לשאלה הנדונת באשכול אם מחמת כן לא להוסיף ולכתוב ספרי תורה נוספים. לא מיבעיא במי שלא קיים מצות כתיבת ס"ת, אלא אפילו במי שכבר קיים, ולא מיבעיא לסוברים שיש מצות עשה קיומית בכתיבת ס"ת נוסף, אלא אף לחולקים.

הרדב"ז מעיד שהיו בזמנו בבה"כ בירושלים מאה ועשרים ס"ת, וכנראה נתרבו מזמן שכתב הרע"ב את אגרתו הנ"ל ע"ש.

---

באופן כללי ברור שיש ענין של סדרי קדימה, וראה בירושלמי שקלים טו.
רבי חמא בר חנינה ורבי הושעיה הוון מטיילין באילין כנישתא דלוד אמר רבי חמא בר חנינה לרבי הושעיה כמה ממון שיקעו אבותיי כאן אמר ליה כמה נפשות שיקעו אבותיך כאן לא הווה אית בני נש דילעון באוריתא רבי אבון עבד אילין תרעייה דסדרא רבא אתא רבי מאנא לגביה אמר ליה חמי מה עבדית אמר ליה וישכח ישראל את עושהו ויבן היכלות לא הוה בני נש דילעון באוריתא.

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 7:22 pm
על ידי ברי היזיקא
לענ"ד העיקר חסר מן הספר, כי אם התורם היה יודע שספרו יהיה מונח בקרן זוית שבארון, ולא ישתמשו בו כלל וכלל, הוא לא היה מסכים כלל לתרום לבית כנסת זה, ואם כן זהו חשש גזל וגניבת דעת.

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 10:10 pm
על ידי יאיר1
ברי היזיקא כתב:לענ"ד העיקר חסר מן הספר, כי אם התורם היה יודע שספרו יהיה מונח בקרן זוית שבארון, ולא ישתמשו בו כלל וכלל, הוא לא היה מסכים כלל לתרום לבית כנסת זה, ואם כן זהו חשש גזל וגניבת דעת.

אבל מן הסתם עושים תורנות בין הס"ת.

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ד' ספטמבר 02, 2015 11:47 pm
על ידי אוהב אוצר
לדעתי, פותח האשכול עירבב שתי שאלות יחד:
האם יש ענין שבית הכנסת יחזיק במס' רב של ספרי תורה ושנית, האם יש מעלה לתורם בהכניסו למקום כזה.
אז ימקד אותנו כב'.

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ה' ספטמבר 03, 2015 12:17 am
על ידי נוה הלבנון
הרחמנות על התורם שלא זכה לתרום/להשאיל למקום הראוי.
במקום לתרום את ספר התורה לבית כנסת בקהילה מתפתחת-מקום שאין להם ספר תורה עדיין ומעתה יקראו בשלו באורח קבע, הרי שכעת הוא צריך להתחנן לגבאים שיקראו וישתמשו גם בשלו, לבד מכך שהם לא באמת צריכים את זה.

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ה' ספטמבר 03, 2015 12:26 am
על ידי אוהב אוצר
צודק בכל מילה.

Re: ריבוי ספרי תורה בבית הכנסת - מצוה, רשות, או עבירה??

פורסם: ה' ספטמבר 03, 2015 11:05 pm
על ידי משיב
ידוע לי על יהודי ניצול שואה שרצה לכתוב שני ספרי תורה לעילוי נשמת הוריו, ושאל את אדמו"ר מצאנז שליט"א, והרבי אמר לו ראה כמה ספרי תורה יש כאן (בביהמ"ד צאנז בנתניה כ 40-50 ספרי תורה).
ויעץ לו להקים מקום לתורה ותפילה, ואכן הקים בצפת שטיבל נוסף שמשמש ללימוד ולתפילה.