עמוד 1 מתוך 1

כתובה בימינו האם נשאר הדין שלא תהא קלה לגרשה ?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2015 12:28 pm
על ידי שלח
האם בימינו הכתובה אכן גורמת לבעל שלא ימהר לגרשה?ולכאורה בימינו או
א מפריזים בכמות הכסף ולא מתכוונים ברצינות שאומרים סכומים גבוהים מאוד
ב גם אם מתכוונים לסכום הגבוהה, הרי בכל הסכמי גירושין בשיכלול הנתונים כנראה מחיר הכתובה לא מהווה דבר משמעותי
ולכן השאלה היא ,א האם זו גזרת הכתוב אם נגיד שזה דאורייתא או גזרת חכמים שהיו להם עוד טעמים וחייבים להמשיך בדין הכתובה
אבל כיצד נבין בימינו, או האם יש בימינו את הטעם שלא תהה קלה לגרשה, כי ברור שבתקופת התלמוד ודאי שזה היה הטעם שלא תהה קלה לגרשה
האם יש לחכמי הפורום הסבר בסוגיה זו?

Re: כתובה בימינו האם נשאר הדין שלא תהא קלה לגרשה ?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2015 12:41 pm
על ידי אוהב אוצר
קודם כל בהזדמנות זו נאחל לך שנה טובה ומבורכת.
שנית, כאחד שלמד את החומר והתעסק בו קצת, זה לא המקום לענות על שאלות מורכבות אלו משום שא"א לקצר בהם
העיקר שכתובתך בסדר, כשרה וידוע היכן היא נמצאת.
כוח"ט.

Re: כתובה בימינו האם נשאר הדין שלא תהא קלה לגרשה ?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2015 2:16 pm
על ידי בברכה המשולשת
על כל נושא הכתובה בימינו יש מאמר מקיף של הגר"ש דייכובסקי בספרו לב שומע לשלמה

Re: כתובה בימינו האם נשאר הדין שלא תהא קלה לגרשה ?

פורסם: ה' ספטמבר 10, 2015 5:01 pm
על ידי שלח
ראיתי פה במאמר של הרב אליעזר מלמד
שבאמת בימינו אין כמעט משמעות לסכום הכתובה בגלל תקנת רבינו גרשום



13 - משמעות סכום הכתובה בימינו
בתקופת המשנה והתלמוד, אכן היתה חשיבות עצומה לסכום שנכתב בכתובה. אבל כיום אין כמעט משמעות לסכום זה, וגם אם החתן והכלה יגיעו חס וחלילה לגרושין, לסכום שנכתב בכתובה תהיה משמעות מועטה. והסיבה לכך היא, שחכמי הראשונים קיבלו את שתי תקנותיו של רבנו גרשום מאור הגולה, שחי לפני כאלף שנה, והיה מגדולי החכמים הראשונים באשכנז. הוא תיקן שאדם לא יוכל לשאת שתי נשים, וכן שהבעל לא יוכל לגרש את אשתו ללא הסכמתה
תקנות אלו הפכו את הקערה על פיה, עד אז כל הכח היה בידיו של הבעל, הוא היה יכול לגרש את אשתו ללא הסכמתה, ולכן היה צורך לדאוג לזכויותיה של האשה על ידי ההתחייבות שלו בכתובה, שאם יגרשנה, ישלם לה את הסכום הנקוב בכתובה. ובאותם הימים המשא ומתן על הסכום שכתוב בכתובה היה משמעותי ביותר, כי על ידי גובה הכתובה משפחתה של הכלה היתה יכולה להבטיח את עתידה, הן על ידי הרתעת הבעל מלגרש אותה, ואם יחליט לגרשנה יאלץ לשלם לה סכום שיאפשר לה חיים טובים לאחר הגרושין
אולם מקבלת התקנות הללו, לא יכול יותר הבעל לתת לאשתו גט ללא הסכמתה. וכל זמן שלא תסכים להתגרש, לא יוכל להתקשר עם אשה אחרת, הואיל ועל פי תקנת רבנו גרשום אסור לו להיות נשוי לשתי נשים בעת ובעונה אחת, ולכן אף אם כתוב בכתובתה סכום זעום, מכל מקום כל זמן שלא תתרצה להתגרש, לא יוכל הבעל לנתק את קשריו עימה, וכך תוכל האשה לדרוש מבעלה את הסכום הסביר לדעתה תמורת הסכמתה לקבל את הגט
כלומר, מקבלת התקנות של רבנו גרשום, תלויים הגרושים במשא ומתן שבין בני הזוג, ואם רצונו של הגבר לגרש את אשתו חזק מרצונה להתגרש, בדרך כלל יצטרך לשלם לה יותר ממחיר הכתובה. ואם להיפך, האשה רוצה להתגרש יותר מהאיש, מן הסתם תוותר לו על חלק מהכתובה. ורק במקרים יוצאים מן הכלל, שהאשה בשום פנים לא מוכנה לקבל גט, ולדעת בית הדין המצב המשפחתי שביניהם מחייב גרושין, יתירו לבעל לשאת עוד אשה, בתנאי שמאה רבנים יחתמו על פסק הדין שיתיר לו לשאת אשה שנייה בעודו נשוי לאשתו הראשונה
וגם במקרה של התאלמנות, מצבה של האשה לא יקבע על פי הכתובה, משום שעל פי החוק האשה מקבלת חצי מהרכוש המשותף, שזה בדרך כלל יותר משווי הכתובה. ולכן כיום, אין סיבה שמשפחות החתן והכלה יתווכחו ביניהם על גובה סכום הכתובה. ורק במקרה שהחתן מציע סכום נמוך במיוחד, או שצד הכלה תובע סכום גבוה במיוחד, יש מקום לחשוש שסכומים אלו יהוו בסיס למשא ומתן במידה ויתגרשו, ולכן על הצד שכעד לעמוד ולתבוע שסכום הכתובה יהיה נורמאלי, היינו סכום שמקובל אצל רוב הזוגות.

Re: כתובה בימינו האם נשאר הדין שלא תהא קלה לגרשה ?

פורסם: ו' ספטמבר 11, 2015 4:44 pm
על ידי כתבן
עיינו כאן. בתוך הדברים יש הסבר מהריב"ש, מהגר"א ומהאגרות משה, לכך שהסכום נמוך ואינו מרתיע, ובסוף המאמר הכרעת הפוסקים שאין לסמוך על חדר"ג.
http://din.org.il/2015/08/24/%D7%91%D7% ... %91%D7%94/