מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשון שקר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

לשון שקר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' אוקטובר 13, 2015 12:38 am

היום שנפוץ התכתבות בצורה דיגיטאלית, האם ניתן לספר לחבירו כי: 'דיברתי עם פלוני' בשעה שהתכתב איתו במייל וכד' או שמא זה חשש ל"למדו לשונם דבר שקר"? [לפחות במקרה הכי פחות גרוע]

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

אולי חצי או רבע (או פחות) שקר.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' אוקטובר 13, 2015 2:09 am

לענ"ד אין בזה חשש.

וכמו בכל לשון מושאל, דמישרא שרי, וכבר האריך בזה הרמב"ם במורה, דמה"ט כתיב "יד ד' הויה במקנך", "עיני ד' אלוקיך בה", והרי אינו אלא לשון השאלה. ומעי"ז כתב הרמב"ם (בפהמ"ש לסנהדרין פרק עשירי) דלשון "דיבור" לגבי ד' [כגון "וידבר ד" וכדומה] הוא לשון מושאל.
וכן הוא לגבי לשון "כאמור" כלומר "ככתוב". ופוק חזי מאי עמא דבר: "רש"י אומר" כך וכך, "תוספות אומרים" כך וכך, אפילו אם לא "אמרו" זאת אלא רק "כתבו" זאת. וכך הוא גם כשאנחנו דנים ב"דברי" תורה, גם כשאנחנו לא מתכוונים אל מה שמדובר אלא אל מה שכתוב, אלמא אע"ג דלשון "דברים" הוא מלשון דיבור אכתי קרינן להו "דברי" תורה. וכן מוכח מהפסוק "שמע ישראל" אע"פ שאין זה אלא לשון מושאל שהרי המשמעות שם היא: "הבן ישראל". וכיו"ב טובא בש"ס: "שמעינן מינה", "קא משמע לן", "לאשמועינן", ועוד. גם המשמעות של עצם המילה "משמעות" אינה תלויה בשמיעת האוזניים דווקא. ומעי"ז קיימת שפת החרשים שבה הם "משוחחים" ו"מדברים" זה עם זה גם מבלי להשתמש בפה ובאוזניים. כללו של דבר: לשון אמירה, וה"ה דיבור, וה"ה שיחה, וה"ה שמיעה, יכול להתפרש (בהשאלה) גם על כתיבה ועל קריאת הכתוב, וה"ה על כל סוג תקשורת הדדית בין בני אדם שאינה כרוכה בשמיעת הדברים, ולית דין צריך בשש. והנלע"ד כתבתי, ואכמ"ל.

ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' אוקטובר 14, 2015 2:07 pm

לפעמים ישנה משמעות ל'דיברתי', לאפוקי ממייל.
השומע משוכנע שהיה דיבור ולא שליחת משפט במייל. או כשמדובר באדם שקל להתכתב איתו, אך רק בודדים יכולים ממש לשוחח איתו, וכדומה.
בד"כ האדם עצמו חש, לפי המקרה, האם הוא גונב כאן דעת או שאין הבדל.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי סתם יהודי » ד' אוקטובר 14, 2015 4:41 pm

ש. ספראי כתב:לפעמים ישנה משמעות ל'דיברתי', לאפוקי ממייל.
השומע משוכנע שהיה דיבור ולא שליחת משפט במייל. או כשמדובר באדם שקל להתכתב איתו, אך רק בודדים יכולים ממש לשוחח איתו, וכדומה.
בד"כ האדם עצמו חש, לפי המקרה, האם הוא גונב כאן דעת או שאין הבדל.


גניבת דעת, כמו כל גניבה, תלויה בכוונה: אם הלוקח מתכוון לגנוב הרי הוא גונב. מה שאין כן אם אינו מתכוון לגנוב, וכגון שנוטל מוצר מהמדף שבמכולת על מנת לבדוק את טיבו, וכגון שמרים ברחוב חפץ על מנת לבדוק של מי הוא, וכל כיוצא בכך. כללו של דבר: הכל הולך אחרי הכוונה.
על כל פנים, מתוך לשון השואל שפתח את האשכול נראה לכאו' שכל הדיון הוא במי שמדבר בתום לב ללא שום כוונה לגנוב את דעת הבריות.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי קראקובער » ו' דצמבר 28, 2018 8:46 am

גרוש אחד סיפר לנדיב איך האב פארלוירען מיין וייב [=אלמן] האם מדובר בשקר או רק בגניבת דעת?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי יאיר » ו' דצמבר 28, 2018 9:21 am

מהיכי תיתי דאינו שקר?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי קראקובער » ו' דצמבר 28, 2018 9:28 am

טכנית זה נכון ש'איבד' את אשתו.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי יאיר » ו' דצמבר 28, 2018 9:38 am

אני הלכתי נטו לפי התרגום (שכתבת)..שאלה טובה (לפחות גניבת דעת כפי שכתבת).

עובר ושב
הודעות: 2567
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' דצמבר 28, 2018 10:17 am

אם זה שקר או לא שקר, הדבר נקבע ע"פ הבנת השומע, והיות ומצוי היום שאדם אומר "דיברתי איתו במייל", ממילא אין כאן שקר כלל, וכוונתו לומר ששוחחו ביניהם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' דצמבר 28, 2018 10:20 am

אמר עם הספר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' דצמבר 29, 2018 8:43 pm

מקרא מלא דיבר הכתוב.

דרומי
הודעות: 9176
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי דרומי » ש' דצמבר 29, 2018 9:12 pm

אם אני רוצה לספר למישהו על דיון שהתפתח בפורום דידן, אך איני רוצה לחשוף את השתתפותי בפורום וכו', ולכן אני אומר לו כך:

הייתי בבית מדרש אחד, והתפתח שם דיון סוער בין הלומדים, זה אומר בכה וזה אומר בכה, מתוך ריתחא דאורייתא ממש... ודנו בנושא פלוני והעלו סברא כזאת וסברא כזאת...

האם בעייתי?

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לשון שקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' דצמבר 29, 2018 9:17 pm

דרומי כתב:אם אני רוצה לספר למישהו על דיון שהתפתח בפורום דידן, אך איני רוצה לחשוף את השתתפותי בפורום וכו', ולכן אני אומר לו כך:

הייתי בבית מדרש אחד, והתפתח שם דיון סוער בין הלומדים, זה אומר בכה וזה אומר בכה, מתוך ריתחא דאורייתא ממש... ודנו בנושא פלוני והעלו סברא כזאת וסברא כזאת...

האם בעייתי?

הייתי משמיט את ה"בית מדרש" וה"ריתחא דאורייתא",
אבל גם דרכי היא לדבר לפעמים בלשונות כאלו ("שמעתי/ראיתי כמה תלמידי חכמים שדנו בענין זה", או "דנתי בזה עם כמה תלמידי חכמים" וכיו"ב) כשרצוני לצטט מכאן או מקבוצות וואטסאפ תורניות וכדו', במקומות שלא יתקבלו הדברים אם אזכיר בשם מקורם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 487 אורחים