עמוד 1 מתוך 1

הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2015 9:31 pm
על ידי עושה חדשות
ז"ל תוס' רבינו פרץ בעירובין צו.
"לילה זמן תפילין היא, ומ״מ אין להניח תפילין משום דזמן שינה היא, ואיכא למיחש שמא יישן ויפיח בהם כדאיתא במנחות. מיהו עכשיו שאין מניחין תפלין כי אם לפי שעה, צ״ע באדם שלא הניח תפילין ביום אם יוכל להניחם בלילה כדי לברך עליהם ולחולצן מיד, דלפי שעה ליכא למימר שמא יישן בהם, ונראה דלא פלוג רבנן. ועוד שפעמים חוטפתו שינה לאדם בשעה מועטת".
וע"ע הג' רבינו פרץ לסמ"ק מ' קנג
ומבו' דס"ל דהמצוה היא לכה"פ פעם ביום, ושייך השלמה בלילה שאח"כ.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2015 9:57 pm
על ידי סתם יהודי
עושה חדשות כתב:ז"ל תוס' רבינו פרץ בעירובין צו.
"לילה זמן תפילין היא, ומ״מ אין להניח תפילין משום דזמן שינה היא, ואיכא למיחש שמא יישן ויפיח בהם כדאיתא במנחות. מיהו עכשיו שאין מניחין תפלין כי אם לפי שעה, צ״ע באדם שלא הניח תפילין ביום אם יוכל להניחם בלילה כדי לברך עליהם ולחולצן מיד, דלפי שעה ליכא למימר שמא יישן בהם, ונראה דלא פלוג רבנן. ועוד שפעמים חוטפתו שינה לאדם בשעה מועטת".
וע"ע הג' רבינו פרץ לסמ"ק מ' קנג
ומבו' דס"ל דהמצוה היא לכה"פ פעם ביום, ושייך השלמה בלילה שאח"כ.


כידוע בכמה דינים הזמן הקובע הוא מעת לעת, א"כ אולי גם כאן הוה סבירא להו לתוס' דדין קרקפתא דלא מנח תפילין נקבע מעת לעת, וא"כ אין מזה ראייה שהלילה הולך אחר היום.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2015 10:00 pm
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:ז"ל תוס' רבינו פרץ בעירובין צו.
"לילה זמן תפילין היא, ומ״מ אין להניח תפילין משום דזמן שינה היא, ואיכא למיחש שמא יישן ויפיח בהם כדאיתא במנחות. מיהו עכשיו שאין מניחין תפלין כי אם לפי שעה, צ״ע באדם שלא הניח תפילין ביום אם יוכל להניחם בלילה כדי לברך עליהם ולחולצן מיד, דלפי שעה ליכא למימר שמא יישן בהם, ונראה דלא פלוג רבנן. ועוד שפעמים חוטפתו שינה לאדם בשעה מועטת".
וע"ע הג' רבינו פרץ לסמ"ק מ' קנג
ומבו' דס"ל דהמצוה היא לכה"פ פעם ביום, ושייך השלמה בלילה שאח"כ.


עי' סדר משנה (עמ' קס"א) דתפילין דינו כקדשים, ודו"ק

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2015 11:24 pm
על ידי עדיאל ברויאר
עושה חדשות כתב:ז"ל תוס' רבינו פרץ בעירובין צו.
"לילה זמן תפילין היא, ומ״מ אין להניח תפילין משום דזמן שינה היא, ואיכא למיחש שמא יישן ויפיח בהם כדאיתא במנחות. מיהו עכשיו שאין מניחין תפלין כי אם לפי שעה, צ״ע באדם שלא הניח תפילין ביום אם יוכל להניחם בלילה כדי לברך עליהם ולחולצן מיד, דלפי שעה ליכא למימר שמא יישן בהם, ונראה דלא פלוג רבנן. ועוד שפעמים חוטפתו שינה לאדם בשעה מועטת".
וע"ע הג' רבינו פרץ לסמ"ק מ' קנג
ומבו' דס"ל דהמצוה היא לכה"פ פעם ביום, ושייך השלמה בלילה שאח"כ.


שמעתי פוסקים שאף בדין מאה ברכות הלילה אחר היום.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2015 11:47 pm
על ידי סעדיה
עדיאל ברויאר כתב:
עושה חדשות כתב:ז"ל תוס' רבינו פרץ בעירובין צו.
"לילה זמן תפילין היא, ומ״מ אין להניח תפילין משום דזמן שינה היא, ואיכא למיחש שמא יישן ויפיח בהם כדאיתא במנחות. מיהו עכשיו שאין מניחין תפלין כי אם לפי שעה, צ״ע באדם שלא הניח תפילין ביום אם יוכל להניחם בלילה כדי לברך עליהם ולחולצן מיד, דלפי שעה ליכא למימר שמא יישן בהם, ונראה דלא פלוג רבנן. ועוד שפעמים חוטפתו שינה לאדם בשעה מועטת".
וע"ע הג' רבינו פרץ לסמ"ק מ' קנג
ומבו' דס"ל דהמצוה היא לכה"פ פעם ביום, ושייך השלמה בלילה שאח"כ.


שמעתי פוסקים שאף בדין מאה ברכות הלילה אחר היום.


הובא בספר העתים סי' קצ"ה

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2015 11:54 pm
על ידי צולניק
עושה חדשות כתב:ז"ל תוס' רבינו פרץ בעירובין צו.
"לילה זמן תפילין היא, ומ״מ אין להניח תפילין משום דזמן שינה היא, ואיכא למיחש שמא יישן ויפיח בהם כדאיתא במנחות. מיהו עכשיו שאין מניחין תפלין כי אם לפי שעה, צ״ע באדם שלא הניח תפילין ביום אם יוכל להניחם בלילה כדי לברך עליהם ולחולצן מיד, דלפי שעה ליכא למימר שמא יישן בהם, ונראה דלא פלוג רבנן. ועוד שפעמים חוטפתו שינה לאדם בשעה מועטת".
וע"ע הג' רבינו פרץ לסמ"ק מ' קנג
ומבו' דס"ל דהמצוה היא לכה"פ פעם ביום, ושייך השלמה בלילה שאח"כ.

הרחיב בזה בספר אוהב מישרים לר' בעז מילר [אינו באוצר].

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ו' דצמבר 11, 2015 12:37 pm
על ידי עושה חדשות
מוצאי חנוכה, (ויש לחלק, כמובן).
מהר"י ברונא סי' קלו: עוד מעשה שהקהל עשו תקנה שלא לשחוק, אלא א"כ [ביום] שאין אומרים תחנה, ובחנוכה וכה"ג מותר לשחוק, והלילה אחר חנוכה, שאלו את מוהר"י מרפורק יצ"ו והתיר להם לשחוק, שלא הגיע לכלל איסור עדיין, ולא חל התקנה, אלא א"כ הגיע היום שאומר תחינה.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ו' דצמבר 11, 2015 1:41 pm
על ידי יוס'ל
יש כזו משמעות מהרשב''ם בראשית על 'ויהי ערב ויהי בוקר', שלכן היה פולמוס ע''ז כאשר מכון המאור הדפיסו א''ז ואח''כ השמיטו. וכבר יישבו את דעת הרשב''ם שם.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 1:07 am
על ידי שמן הטוב
יש גם בקריאת מגילה שיטה בראשונים שיש לקרות במוצאי טו עין עליו

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 12:17 pm
על ידי צעיר_התלמידים
סתם יהודי כתב:
עושה חדשות כתב:ז"ל תוס' רבינו פרץ בעירובין צו.
"לילה זמן תפילין היא, ומ״מ אין להניח תפילין משום דזמן שינה היא, ואיכא למיחש שמא יישן ויפיח בהם כדאיתא במנחות. מיהו עכשיו שאין מניחין תפלין כי אם לפי שעה, צ״ע באדם שלא הניח תפילין ביום אם יוכל להניחם בלילה כדי לברך עליהם ולחולצן מיד, דלפי שעה ליכא למימר שמא יישן בהם, ונראה דלא פלוג רבנן. ועוד שפעמים חוטפתו שינה לאדם בשעה מועטת".
וע"ע הג' רבינו פרץ לסמ"ק מ' קנג
ומבו' דס"ל דהמצוה היא לכה"פ פעם ביום, ושייך השלמה בלילה שאח"כ.


כידוע בכמה דינים הזמן הקובע הוא מעת לעת, א"כ אולי גם כאן הוה סבירא להו לתוס' דדין קרקפתא דלא מנח תפילין נקבע מעת לעת, וא"כ אין מזה ראייה שהלילה הולך אחר היום.

ולפי"ז מי שהניח תפילין ביום ראשון בשעה 7 אינו יכול להניח ביום שני בשעה 8 כי יעבור עליו מעל"ע בלא תפילין.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 1:47 pm
על ידי סתם יהודי
צעיר_התלמידים כתב:
סתם יהודי כתב:
עושה חדשות כתב:ז"ל תוס' רבינו פרץ בעירובין צו.
"לילה זמן תפילין היא, ומ״מ אין להניח תפילין משום דזמן שינה היא, ואיכא למיחש שמא יישן ויפיח בהם כדאיתא במנחות. מיהו עכשיו שאין מניחין תפלין כי אם לפי שעה, צ״ע באדם שלא הניח תפילין ביום אם יוכל להניחם בלילה כדי לברך עליהם ולחולצן מיד, דלפי שעה ליכא למימר שמא יישן בהם, ונראה דלא פלוג רבנן. ועוד שפעמים חוטפתו שינה לאדם בשעה מועטת".
וע"ע הג' רבינו פרץ לסמ"ק מ' קנג
ומבו' דס"ל דהמצוה היא לכה"פ פעם ביום, ושייך השלמה בלילה שאח"כ.


כידוע בכמה דינים הזמן הקובע הוא מעת לעת, א"כ אולי גם כאן הוה סבירא להו לתוס' דדין קרקפתא דלא מנח תפילין נקבע מעת לעת, וא"כ אין מזה ראייה שהלילה הולך אחר היום.

ולפי"ז מי שהניח תפילין ביום ראשון בשעה 7 אינו יכול להניח ביום שני בשעה 8 כי יעבור עליו מעל"ע בלא תפילין.

מסתמא, לא התכוונת לומר (את מה שכתבת) - "שאינו יכול להניח ביום שני בשעה 8" (שהרי רק על שעות הלילה מצינו איסור הנחת תפילין וכן על שבתות ומועדים וי"א שגם על חוה"מ אבל בוודאי לא על יום שני בשעה 8 אלא"כ יחול במועד וכדומה), אלא התכוונת לומר (למרות שלא כתבת זאת) - ש"אינו רשאי להשהות [את הנחת התפילין] ליום שני בשעה 8".
עכ"פ, נכון מה שדקדקת לכתוב "לפי"ז", כשבזה רמזת שיש לתלות את הנ"מ שלך - על בלימה - בשני דברים: בדעת רבנו פרץ, ובסברא שנתתי בדבריו (ומיהו לעניין הלכה, מאן לימא לן דקי"ל כדעת רבנו פרץ, ואפילו תימא דקי"ל כוותיה, מאן מפיס לן דהסברא שנתתי בדבריו נכונה).

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 2:01 pm
על ידי צעיר_התלמידים
ולגופן של דברים, תשובה עניינית בבקשה, האם כבוד תורתו סבור שכך דעת הר"פ?

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 2:18 pm
על ידי סתם יהודי
צעיר_התלמידים כתב:ולגופן של דברים, תשובה עניינית בבקשה, האם כבוד תורתו סבור שכך דעת הר"פ?

כבר עניתי על כך בסוגריים שבסוף תגובתי הקודמת, ע"ש.
לגופם של דברים: מעולם לא רמזתי שאני "סבור" (כלשון שאלתך) שלדעת רבנו פרץ חיוב הנחת תפילין הוא מעת לעת; אדרבא, כבר בהודעתי הראשונה (שהיא אגב ההודעה השנייה של האשכול) - דקדקתי בלשוני - לתלות הכל על דרך "אולי", ע"ש.
עכ"פ, כל מה שהתכוונתי בהודעתי הראשונה (שהיא כאמור ההודעה השנייה של האשכול) - היה לומר, שהואיל ועדין לא יצא הדבר מידי ספק האם לדעת רבנו פרץ חיוב הנחת תפילין הוא מעת לעת (ונ"מ מה שכתבת למשל), ממילא נפלה הראייה - שהובאה מתוך דברי רבנו פרץ - לכך שלדעתו הלילה הולך אחר היום, שהרי כידוע - כדי להביא ראייה - צריך לסלק כל ספק וכל אולי, וכמבואר נמי להדיא בלשוני שם ("אין מזה ראייה שהלילה הולך אחר היום"); ודו"ק.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 8:32 pm
על ידי עדיאל ברויאר
תלמוד בבלי סנהדרין לה ע"א
לפיכך אין דנין כו'. מאי טעמא? משום דלא אפשר. היכי ליעבד? לידייניה במעלי שבתא וליגמריה לדיניה במעלי שבתא - דילמא חזו טעם לחובה, ובעו למיעבד הלנת דין. לדייניה במעלי שבתא וליגמריה בשבתא, וליקטליה בשבתא - אין רציחה דוחה את שבת. וליקטליה לאורתא - נגד השמש בעינן. - וליגמריה לדיניה בשבתא, וליקטליה בחד בשבתא - נמצא אתה מענה את דינו.

לפי זה יוצא שלעניין עינוי דין הלילה הולך אחר היום (הגמרא ממשיכה גם לעניין שיכחת הסברות שהיו לדיינים, אבל בזה פשיטא לגמרי שהלילה הולך אחר היום).

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ד' דצמבר 16, 2015 11:00 am
על ידי גבול ים
בעיקר דברי ר"פ, יש לציין לדברי המקור חיים לבעל החו"י בסי' ל אות ב.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ש' מרץ 11, 2017 8:02 pm
על ידי עושה חדשות
מענינא דיומא
משך חכמה - אסתר כתב:לקיים את ימי הפורים האלה בזמניהם.
יתכן כי אצל העמים מונין היום - יום ולילה. ואם כן היה הנס ביום י"ד ולילה שלאחריו, וכן למוקפים, וגזירת המן היה ביום י"ג ולילה שלאחריו. רק אצל דת ישראלי היום הולך אחרי הלילה. לכן שלח ספרים "לקיים את ימי הפורים האלה בזמניהם" - של היהודים, שהיום הולך אחרי הלילה. ולכן אמר בירושלמי דסעודת פורים שחל בשבת מאחרין בליל ט"ז, שהמנוחה היה בו אז ולא שייך על זה "לא יעבור" (פסוק כז) כמו דפרישית. ועיין ר"ן פרק קמא שם. רק ששלח באגרת הפורים השנית לעשות כפי כל הזמנים של היהודים שתחלתן מן הלילה, "ודברי הצומות" - שצומות אסתר היה "לילה ויום" (ד, טז), כן צומות דדברי קבלה הוא לילה ויום ודו"ק. ובזה אתי שפיר דמשה נולד ב - ז' אדר, ואמרו בפרק קמא דסוטה (יב, א) "שנתמלא הבית אורה", ועל כרחך בליל ז' אדר. ומת (דברים לב, מח) "בעצם היום", ב - ז' אדר. ולכן המן שחשב בלבו שהיום מתחיל מן הבוקר והלילה אחריו, אם כן נולד בששה באדר ומת בשבעה, שהלילה שלפניו הוא מיום אחר. לכן אמרו ולא ידע שבו ביום נולד - היינו שטעה בחשבון. פירוש, שאם הקדוש ברוך הוא משלים שנותיהם של צדיקים, אם כן לא שייך לומר שהמזל רע שמת, אחרי שסוף האדם למות, ומתחילת לידתו נגזר עליו שימות באותו יום. ואם כן אדרבא נולד משה מושיען של ישראל ב - ז' אדר והחודש הוא שנולד בו! אבל אם אינו משלים שנותיהם, אם כן הוא סימן רע להיות שמת באותו חודש, והוא סימן רע, שהיה יכול למות בחודש אחר. ולזה לפי טעותו נולד ב - ו' אדר, ומת ב - ז, לכן החודש סימן רע. אבל באמת הלילה הוא היה ז' אדר, ואם כן מוכרח היה למות באותו חודש, ואדרבא מזלו של אדר טוב שנולד בו מושיען של ישראל ודו"ק. אמנם יתכן לדרוש דכתיב "ביום אחד" באגרות הראשונות (ג, יג) והשניות (ח, יב), ונדרוש "יום אחד" ממעשה בראשית שהלילה קודם להם, וכמו דדריש בן זומא במשנה פרק אותו ואת בנו (חולין פג, א) יעויין שם היטב. ודו"ק

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ד' מאי 24, 2017 8:23 pm
על ידי עושה חדשות
התעוררתי לקו' חריפה על דברי רבינו פרץ הנ"ל,
(וכן המקור חיים המצויין לעיל, ושמעתי שכך היה מורה הגריש"א),
דלפ"ד היה ראוי להניח תפילין במוצ"ש, להסוברים דעיקר החיוב מדאו' הוא פעם אחת ביום,
וא"כ אפשר לקיים מצות תפילין של יום השבת באופן שאינו סותר לה'אות' של שבת.
ויש ליישב.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ד' מאי 24, 2017 10:24 pm
על ידי אבןטובה
אם הוא פטור בתחילת היום שוב אינו חייב כמ"ש המג"א סי' עא לענין אונן

ומש"כ שהיום הוא קובע המצוה כבר כתבתי במ"א בס"ד שכ"ה בתוס' יומא לו. ד"ה ונרצה
ובר"ה טז. דאם עלה לדוכן פעם א' ביום שוב אינו עובר
ועי' ארץ צבי להג' מקוזגלוב סי' נו שציין לפנ"י ר"פ תפלת השחר
ומש"כ בשם האבנ"ז מגמ' ר"ה ו: בכל יום ויום עובר בבל תאחר כ"ה בגר"א ריש ה' מילה ע"ד הרמ"א שם

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: א' יוני 11, 2017 11:44 pm
על ידי עושה חדשות
הרב אב"ט, אני מקבל את תירוצך.
והביאור, כי באמת יקשה לכאו', מה ענינו של הלילה שפעמים הוא עם היום שלפניו ופעמים עם שלאחריו. (וכמדומה שלגבי הל' אנינות הוא נגרר לב' הצדדים, ולא עיינתי כעת כה"צ). ועכצ"ל כי הלילה אינו זמן חשוב לעצמו, וכל מה שיש לו הוא בגרירתו ליום הסמוך אליו, לפניו או לאחריו. ולכן כאשר אמרנו שלענין תפילין הוא נגרר אחרי היום הקודם, הא פשיטא דאי"ז אלא כתשלומים, ואם בשבת פטור מן התפילין, לא יחוייב בהם במוצ"ש.

אגב, האם הפסוק "וּבָא הַשֶּׁמֶשׁ וְטָהֵר וְאַחַר יֹאכַל מִן הַקֳּדָשִׁים" יכול להוות קצת מקור לכך שהיום הולך אחר הלילה? (ואם כן, יהיה זה ביאור נפלא במשנה הראשונה בברכות, ואכמ"ל).

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ב' יוני 12, 2017 12:04 am
על ידי יניק וחכים
דרך אגב, ידוע מהפנים יפותובספרו ההפלאה דקודם מ"ת הלילה הולך אחר היום.
וראיתי דבר פלא בשי' הגר"ד שוורצמן זצ"ל שחידש ע"פ ד' חז"ל בכמה מקומות דקודם מ"ת הי' הלילה קודם חצות שייכת ליום שעבר והלילה אחר חצות ליום הבא (וכד' הנוצרים) ועיי"ש דבה' פסח נשאר הדין כלפני מ"ת וחשיב שאוכלו בי"ד עיי"ש

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ב' יוני 12, 2017 12:11 am
על ידי סעדיה
עדיין יש להעיר שלפי"ז יש להניח במוצאי יוט"ש, שהרי ביום חייבים מדאורייתא אלא שמדרבנן אסור שלא לזלזל ביוט"ש (ואולי תליא במחלוקת האם חז"ל ביטלו את המצוה דאו' לגבי תקי"ש בשבת).

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ב' יוני 12, 2017 2:35 am
על ידי אבןטובה
יניק וחכים
זהו גמרא מפורשת ראש השנה כ: שיש ענינים שהולכין אחר חצות הלילה
ומה אתה רוצה?

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ה' יוני 15, 2017 9:34 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:...כי הלילה אינו זמן חשוב לעצמו, וכל מה שיש לו הוא בגרירתו ליום הסמוך אליו, לפניו או לאחריו...

אולי יש ליישב בזה את קו' השאג"א, ז"ל בסי' קב -
...וא"ת כבר כתבתי לעיל סי' ס"ח דאינו נוהג מצות שמחה בליל י"ט ראשון ואפ"ה אוכל נפש היתר בו אף על גב דה"ל שלא במקום מצוה ומ"ק ר"י י"ט יוכיח תירוץ לדבר זה תמצא לקמן בדיני ח' של חג בסי' בס"ד...
ולא זכינו לתירוצו. (תוכן הקו', הרי ההיתר של מלאכת אוכל נפש ביו"ט הוא משום מצות שמחת יו"ט, ובלילה אין דין שמחה). ואולי להנ"ל י"ל, סו"ס כל דיני היו"ט בלילה הם מכח טפילותו ליום, ולא שייך לאסור בלילה את המותר ביום, (וכעין הסברא שאומרים על תוספת, לשי' תוס' בכתובות דאין דין שמחה בתוספת).

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ה' יוני 15, 2017 10:16 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:הרב אב"ט, אני מקבל את תירוצך.
והביאור, כי באמת יקשה לכאו', מה ענינו של הלילה שפעמים הוא עם היום שלפניו ופעמים עם שלאחריו. (וכמדומה שלגבי הל' אנינות הוא נגרר לב' הצדדים, ולא עיינתי כעת כה"צ). ועכצ"ל כי הלילה אינו זמן חשוב לעצמו, וכל מה שיש לו הוא בגרירתו ליום הסמוך אליו, לפניו או לאחריו. ולכן כאשר אמרנו שלענין תפילין הוא נגרר אחרי היום הקודם, הא פשיטא דאי"ז אלא כתשלומים, ואם בשבת פטור מן התפילין, לא יחוייב בהם במוצ"ש.

אגב, האם הפסוק "וּבָא הַשֶּׁמֶשׁ וְטָהֵר וְאַחַר יֹאכַל מִן הַקֳּדָשִׁים" יכול להוות קצת מקור לכך שהיום הולך אחר הלילה? (ואם כן, יהיה זה ביאור נפלא במשנה הראשונה בברכות, ואכמ"ל).


לענ'ד הביאור אחר. ואין צורך לומר שהלילה נגרר או שהוא בא בתשלומין.
והוא- כי בעצם מצות תפילין מעיקרא אין לה הפסק.
אלא שאמרו שיש זמנים שאין יכול לקיים מצות תפילין כהלכתה ולכן לא יניח בהם.
כלומר הזמן שכן מניח בו אינו זמן הגורם לחיוב אלא רק שארית הזמן שאין סיבה להפקיע בו את המצוה.
ואם כן, מי שעבר עליו הזמן שבו נשאר החיוב ולא הניח והנה הגיע זמן שהופקע מהמצוה שמא יפיח, בזה הסתפק רבינו פרץ אולי לא יפקיעו ממנו את המצוה ויאריכו לו את הזמן מבלי להפקיעו.
אבל במוצ'ש אין זה כך. כי אותו אדם לא עבר עליו זמן חיוב שלא הניח בו, כי בשבת פטור ואולי גם אסור, וא'כ אין סיבה להאריך לו את הזמן מבלי להפקיעו מחשש הפחה.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 2:03 am
על ידי לבי במערב
סעדיה כתב:הובא בספר העתים סי' קצ"ה

הוצאת מק"נ (קראקא, תרס"ג) ע' 287.
והכריע דלא כן, מדרב חייא בר אויא טרח וממלא להו (מנחות מג, סע"ב).

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 2:18 pm
על ידי ביקורת תהיה
עושה חדשות כתב:ז"ל תוס' רבינו פרץ בערובין צו ע"א: 'צ״ע באדם שלא הניח תפילין ביום אם יוכל להניחם בלילה'. ומבו' דס"ל דהמצוה היא לכה"פ פעם ביום, ושייך השלמה בלילה שאח"כ.
לאו דווקא, אלא ישראל קדושים – הם הנזהרים זהירות יתירה שלא יעבור על האדם יום אחד בלא הנחת תפילין; והואיל ובלשון בני אדם 'יום' הוא מקימה ועד שכיבה, יש לדון במי שלא הניח תפילין ביום האם להתיר לו להניחן בלילה, שלא ישכב כקרקפתא דלא מנח תפילין.
ואם כנים הדברים, נתייתר כל הנידון כולו.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ב' אפריל 13, 2020 7:31 am
על ידי כולל יונגערמאן
וכן נראה

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ב' אפריל 13, 2020 7:33 am
על ידי כולל יונגערמאן
עושה חדשות כתב:התעוררתי לקו' חריפה על דברי רבינו פרץ הנ"ל,
(וכן המקור חיים המצויין לעיל, ושמעתי שכך היה מורה הגריש"א),
דלפ"ד היה ראוי להניח תפילין במוצ"ש, להסוברים דעיקר החיוב מדאו' הוא פעם אחת ביום,
וא"כ אפשר לקיים מצות תפילין של יום השבת באופן שאינו סותר לה'אות' של שבת.
ויש ליישב.


הלא לפי מה שביארו המצוה לשיטתו הוא פעם אחת במעל"ע, ואת זה א"א לקיים במוצ"ש...

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 12:54 pm
על ידי עושה חדשות
ראיתי בגיליון בני היכלא בשם ה'בית ישראל' מגור -

שמיני קול שמע באהבה רינת בית השואבה ביום השמיני (פייט 'שמיני אמץ' למעריב שמחת תורה), כ"ק אאז"ל הקשה הלא שמחת בית השואבה היה רק שבעה ימים (סוכה מב:), ומהו רינת בית השואבה ביום השמיני.
ויישב דכתיב (ישעיה יב ג) 'ושאבתם מים בששון ממעייני הישועה' ומתרגמינן ותקבלון אולפן חדת בחדווא, ולפי זה רינת בית השואבה ביום השמיני היא שמחת שאיבת התורה.
ולי נראה שקושיא מעיקרא ליתא, כי בקדשים הלילה הולך אחר היום שלפניו (חולין פג.) אזי התעסקו בשמחת בית השואבה של הושענא רבא לתוך ליל שמיני עצרת.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 3:33 pm
על ידי אליהו חיים
עושה חדשות כתב:ראיתי בגיליון בני היכלא בשם ה'בית ישראל' מגור -

שמיני קול שמע באהבה רינת בית השואבה ביום השמיני (פייט 'שמיני אמץ' למעריב שמחת תורה), כ"ק אאז"ל הקשה הלא שמחת בית השואבה היה רק שבעה ימים (סוכה מב:), ומהו רינת בית השואבה ביום השמיני.
ויישב דכתיב (ישעיה יב ג) 'ושאבתם מים בששון ממעייני הישועה' ומתרגמינן ותקבלון אולפן חדת בחדווא, ולפי זה רינת בית השואבה ביום השמיני היא שמחת שאיבת התורה.
ולי נראה שקושיא מעיקרא ליתא, כי בקדשים הלילה הולך אחר היום שלפניו (חולין פג.) אזי התעסקו בשמחת בית השואבה של הושענא רבא לתוך ליל שמיני עצרת.

לא נראה דמצוה המיועד לתאריך של ז' ימי יום טוב שנאמר גם על זה לילה הולך אחרי היום דאינו תלוי ביום אלא בתאריך ועבר זמנו , ועוד דהשמחה על השאיבה שנעשה בלילה קאי ולא על שמחת היום. וכל זה מוכרח דאם נאמר כאן סברא זו היה ראוי שלא יהא שמחת בית השואבה בליל ב' של סוכות כיון דלא הקדים לה ביום ואיך תופסים החבל בב' ראשים.
אך נראה פשוט דהפייטן סתם כרבי יהודה דסובר דמנסכים כל שמונה וכדתנן סוכה מ"ח ב', [והכוונה לשמחה בלי חליל מחמת השאיבה דהרי ליל ח' הוא יו"ט דשמ"ע] והרבה פעמים מצאנו דפייטנים סתמו כתנא אחת:

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 4:15 pm
על ידי ביקורת תהיה
עושה חדשות כתב:ולי נראה שקושיא מעיקרא ליתא, כי בקדשים הלילה הולך אחר היום שלפניו (חולין פג.) אזי התעסקו בשמחת בית השואבה של הושענא רבא לתוך ליל שמיני עצרת.
קיוהא קא חזינא הכא:
א. שמחת בית השואבה נמשכה עד קרות הגבר בלבד, וביום הושענא רבה לא התעסקו כלל בשמחת בית השואבה.
ב. החליל אינו דוחה את יום טוב, וליל שמיני עצרת יום טוב הוא.
ג. לא אמרו 'בקדשים הלילה הולך אחר היום שלפניו' אלא לענין אכילת קדשים, ולא לכל מילי דקדשים.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 4:30 pm
על ידי ביקורת תהיה
אליהו חיים כתב:הפייטן סתם כרבי יהודה דסובר דמנסכים כל שמונה.
אף על פי שניסוך המים היה לדעת רבי יהודה אף בשמיני, אבל רנת בית השואבה לא היתה שם.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: א' מרץ 06, 2022 9:09 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:ז"ל תוס' רבינו פרץ בעירובין צו.
"לילה זמן תפילין היא, ומ״מ אין להניח תפילין משום דזמן שינה היא, ואיכא למיחש שמא יישן ויפיח בהם כדאיתא במנחות. מיהו עכשיו שאין מניחין תפלין כי אם לפי שעה, צ״ע באדם שלא הניח תפילין ביום אם יוכל להניחם בלילה כדי לברך עליהם ולחולצן מיד, דלפי שעה ליכא למימר שמא יישן בהם, ונראה דלא פלוג רבנן. ועוד שפעמים חוטפתו שינה לאדם בשעה מועטת".
וע"ע הג' רבינו פרץ לסמ"ק מ' קנג
ומבו' דס"ל דהמצוה היא לכה"פ פעם ביום, ושייך השלמה בלילה שאח"כ.

כעי"ז במקו"ח (לבעל חו"י) סי' ל.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: א' מרץ 13, 2022 7:26 pm
על ידי עושה חדשות
רמ"י מאיזביצא בספרו מי השלוח בליקוטים: טעם מנהג העולם לאכול סעודת פורים בליל ט"ו, ולמה נוהגים כן, והלא בכל הדברים היום הולך אחר הלילה, אך דאיתא במדרש (במדבר רבה כא, ד) כל השופך דמם של רשעים כאילו הקריב קרבן, ובקרבנות הלילה הולך אחר היום.

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2023 3:05 pm
על ידי עושה חדשות
פ"ת יו"ד סי' רמו
עיין בספר משנת חכמים הלכות ת"ת דף מ"ד שהביא בשם אביו הגאון ז"ל שנסתפק במי שיש לו שיעור קבוע ללמוד כל יום איזה דפין ולסיבת איזה אונס נתבטל יום או יומים אי מחויב להשלים ליומא אוחרא ללמוד יותר בכל יום כפי יכלתו בכדי להשלים נדרו או נימא דדמי ממש כאילו נדר ביום זה דוקא וכקרבן הקבוע לו זמן דאם עבר יומו בטל קרבנו. הדר פשיט לנפשיה דדוקא בלילה שאחריו חייב להשלים חובת היום ולא ליומא אוחרא והוא ז"ל פקפק בזה ודעתו נוטה דחייב להשלים אף ליומא אוחרא וצריך ללמוד דבר זה קודם שאר למודו כדי שלא יתרשל ויבא לעבור על נדרו ע"ש:

Re: הלילה הולך אחר היום?

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2023 5:51 am
על ידי כולל יונגערמאן
עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:ז"ל תוס' רבינו פרץ בעירובין צו.
"לילה זמן תפילין היא, ומ״מ אין להניח תפילין משום דזמן שינה היא, ואיכא למיחש שמא יישן ויפיח בהם כדאיתא במנחות. מיהו עכשיו שאין מניחין תפלין כי אם לפי שעה, צ״ע באדם שלא הניח תפילין ביום אם יוכל להניחם בלילה כדי לברך עליהם ולחולצן מיד, דלפי שעה ליכא למימר שמא יישן בהם, ונראה דלא פלוג רבנן. ועוד שפעמים חוטפתו שינה לאדם בשעה מועטת".
וע"ע הג' רבינו פרץ לסמ"ק מ' קנג
ומבו' דס"ל דהמצוה היא לכה"פ פעם ביום, ושייך השלמה בלילה שאח"כ.

כעי"ז במקו"ח (לבעל חו"י) סי' ל.


אולי נדחוק בכוונתו כשיטת רבינו תם שעד ד' מילין עדיין יום, אבל בחוץ כבר החשיך עד שכבר אין מכיר את חבירו (שכפי הנראה לכאורה בדרגת חושך כזה שוב יש חשש שמא ישן בהם, כמו שבבוקר זמן ההנחה מתחיל משיכיר), ואם כן יתכן עדיין להשלים חובת התפילין היומי כשעדיין יום הוא

(אך אאל"ט בהלכה אכן מקילין מי שלא יוכל להניח תפילין אחר זמן משיכיר להניח לפני זה, ולפי דברי זה מנוגד למסקנת רבינו פרץ