עמוד 1 מתוך 1

החלפת פזמון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 9:44 am
על ידי יאיר1
מפני מה נוהגים להחליף את הפזמון של יום שני בחמישי בסליחות בה"ב.

Re: החלפת פזמון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 11:20 am
על ידי משולש
כי הפסיקו להדפיס סליחות לתעניות נוסח ליטא, (כל הסידורים והמחזורים בימינו אשכנז וספרד הם כולם כמנהג פולין ולא ליטא). אבל בכל זאת ניסו לשמור מה שיכלו לזכור, וזאת זכרו שבשני אומרים ישראל נושע ובחמישי מלאכי רחמים. אז ממשיכים לשמור על זה עד היום.
עוד דבר חשוב לזכור שבליטא אומרים אחרי משיח צדקך גם מיכה עבדך ודניאל איש חמודות ועזרא הסופר וכו' ככתוב בספרי הסליחות נוסח ליטא, ולא כמנהג פולין שאומרים תמיד רק "משיח צדקך". גם ביום כיפור צריכים לשים לב לזה.

Re: החלפת פזמון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 12:58 pm
על ידי כנסת ישראל
בסידור איזור אליהו נדפסו כל הסליחות בנוסח ליטא

Re: החלפת פזמון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 8:17 pm
על ידי יאיר1
משולש כתב:כי הפסיקו להדפיס סליחות לתעניות נוסח ליטא, (כל הסידורים והמחזורים בימינו אשכנז וספרד הם כולם כמנהג פולין ולא ליטא). אבל בכל זאת ניסו לשמור מה שיכלו לזכור, וזאת זכרו שבשני אומרים ישראל נושע ובחמישי מלאכי רחמים. אז ממשיכים לשמור על זה עד היום.
עוד דבר חשוב לזכור שבליטא אומרים אחרי משיח צדקך גם מיכה עבדך ודניאל איש חמודות ועזרא הסופר וכו' ככתוב בספרי הסליחות נוסח ליטא, ולא כמנהג פולין שאומרים תמיד רק "משיח צדקך". גם ביום כיפור צריכים לשים לב לזה.

מי שקורא את הסליחות נוכח לדעת שהפזמון של יום שני מתאים לסליחות דיום שני וכן ביום חמישי. כך שההחלפה נראית תמוה.
אולי מנהג ליטא היה להחליף גם את הסליחות?!
יש למאן דהוא סידור נוסח ליטא שניתן להיווכח בצדקת הטענה?

Re: החלפת פזמון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 9:20 pm
על ידי בברכה המשולשת
איני יודע מה נוהגים במנהג פולין, אבל באזור אליהו הסדר הוא כך:
שני קמא- ישראל עמך תחנה עורכים... אלקים בישראל גדול נודעת ... ישראל נושע בה' תשועת עולמים
חמישי- תענית צבור קבעו תבע צרכים .... אנשי אמה אבדו ... מלאכי רחמים...
שני בתרא: אפפונו מים עד נפש ... אזן תחן והסכת עתירה ... אזכרה אלהים ואהמיה

Re: החלפת פזמון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 9:39 pm
על ידי יאיר1
ישר כח גדול
אם כן אכן המנהג כיום הוא כפי שכתוב שם, ולא כפי שמודפס בכל הסידורים הנפוצים.

Re: החלפת פזמון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 10:38 pm
על ידי משולש
יאיר1 כתב:
משולש כתב:כי הפסיקו להדפיס סליחות לתעניות נוסח ליטא, (כל הסידורים והמחזורים בימינו אשכנז וספרד הם כולם כמנהג פולין ולא ליטא). אבל בכל זאת ניסו לשמור מה שיכלו לזכור, וזאת זכרו שבשני אומרים ישראל נושע ובחמישי מלאכי רחמים. אז ממשיכים לשמור על זה עד היום.
עוד דבר חשוב לזכור שבליטא אומרים אחרי משיח צדקך גם מיכה עבדך ודניאל איש חמודות ועזרא הסופר וכו' ככתוב בספרי הסליחות נוסח ליטא, ולא כמנהג פולין שאומרים תמיד רק "משיח צדקך". גם ביום כיפור צריכים לשים לב לזה.

מי שקורא את הסליחות נוכח לדעת שהפזמון של יום שני מתאים לסליחות דיום שני וכן ביום חמישי. כך שההחלפה נראית תמוה.
אולי מנהג ליטא היה להחליף גם את הסליחות?!
יש למאן דהוא סידור נוסח ליטא שניתן להיווכח בצדקת הטענה?

אולי תוכל לפרט מה הבעיה? על כל פנים כמו שכתב הרב ברכה משולשת אין הבדל בסדר הסליחות בין פולין לליטא כי אם שני הפזמונים הנ"ל.

(אגב, במנהג אשכנז אומרים בשני "ישראל נושע" בחמישי "רועה ישראל" (נ"ל שאינו בסדרי פולין וליטא כלל) ובשני "אזכרה אלקים". זאת אומרת דומה יותר לליטא מאשר פולין. סדר הסליחות האחרות הוא שונה לגמרי, מלבד העובדה שאומרים ג' סליחות לפני הפזמון ולא רק ב' כמנהג מזרח אירופה).

Re: החלפת פזמון

פורסם: א' אוקטובר 14, 2018 7:35 pm
על ידי צולניק
בענין המדובר: מתוך 'לקראת שבת'