עמוד 1 מתוך 2

רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ה' אוקטובר 29, 2015 12:29 am
על ידי עושה חדשות
כמדומני שאחד ההבדלים הבולטים בין החזו"א לבריסק, זה בענין המצויין בכותרת.
דוג' יפה לכך ניתן למצוא בקטע המצו"ב על "בחינה של גונב נפש".

אמנם אין לי הגדרה מדוייקת מהי נקודת המחלוקת, דהיינו מה הכל מודים דאפשר ללמוד את הענין, מה הכל מודים שא"א, ובמה נחלקו. בריבוי דוג' אולי תתברר הנקודה.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ב' נובמבר 02, 2015 8:59 pm
על ידי עושה חדשות
כלפי גזירות דרבנן ידוע בשם החזו"א דכל דבר שיש בו חשש ה"ה אסור מדרבנן, גם אם לא היה ע"ז מושב ב"ד לתקן ולאסור.

והנה בגמ' בחולין דק"ו אמרי' "אמר רב יצחק בר אשיאן נטילת ידים לחולין מפני סרך תרומה ועוד משום מצוה מאי מצוה אמר אביי מצוה לשמוע דברי חכמים", ופי' הרשב"א שם "כלומר ומשום סרך תרומה מיהא הוי שהיה בדין להטעין את הידים נטילה ואפילו לא צוו חכמים וכל שכן עכשיו שיש בדבר מצות חכמים ולעולם משום סרך תרומה, וכדאמרינן מאי מצוה מצוה לשמוע דברי חכמים".

ולכאו' יש ללמוד מזה על כל איסור דרבנן, שיש בו שני 'מחייבים', החשש עצמו (דוג' בשר עוף בחלב דדמיא לבשר בהמה בחלב), ומה שרבנן אח"כ גם תיקנו את זה ומצווה לשמוע דבריהם.

ועכ"פ המסקנא היא "שהיה בדין ואפילו לא ציוו חכמים".

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ב' נובמבר 02, 2015 9:01 pm
על ידי עושה חדשות
ומן הראוי לציין בזה פלוג' המרדכי והב"י, ז"ל הב"י באו"ח סי' שכו: כתוב בהגהות מרדכי פרק ג' (עט ע"ד) שטוב להמנע מלרחוץ בחמי טבריה מדאמרינן בגמרא שלא התירום אלא מפני שראו שאין הדבר עומד ע"כ. ואין טעם בדבר זה דכיון שעיקר הדבר אינו אלא גזירה בעלמא מאחר שהתירו מאיזה טעם שיהיה כבר הותר ולא שייך להחמיר בו.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ב' נובמבר 02, 2015 9:16 pm
על ידי אמסטרדם
מה שהעלית בענין גונב איש היא מציאה יפה וייש"כ. ואגב, באשכול על כרך חדש של חזו"א הועלה צילום מתוך הספר ושם יש סימן בענין זה.

ייש"כ גם על דברים האחרים.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ג' נובמבר 17, 2015 11:18 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:לכאו' יש ללמוד מזה על כל איסור דרבנן, שיש בו שני 'מחייבים', החשש עצמו (דוג' בשר עוף בחלב דדמיא לבשר בהמה בחלב), ומה שרבנן אח"כ גם תיקנו את זה ומצווה לשמוע דבריהם


כעת התעוררתי שהדבר המבו' ברשב"א הנ"ל על החיוב להיזהר בדרבנן מצד סיבת התקנה בנוסף ל'מחייב' של התקנה,
זה ממש כעין ד' המג"א והתרוה"ד להקל ב'לא פלוג' יותר מהמקרה שנאמרה עליו התקנה בעצם, או כלשונו של הגראי"ש ד'לא פלוג' הוי כעין תרי דרבנן.

וכבר נידונו הדברים כאן -
viewtopic.php?f=19&t=21757&p=215076&hilit=%D7%93%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%9F+%D7%9C%D7%90+%D7%A4%D7%9C%D7%95%D7%92#p214761
וכאן-
viewtopic.php?f=17&t=21907&p=215116&hilit=%D7%9C%D7%90+%D7%A4%D7%9C%D7%95%D7%92#p215116

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ד' נובמבר 18, 2015 8:59 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:לכאו' יש ללמוד מזה על כל איסור דרבנן, שיש בו שני 'מחייבים', החשש עצמו (דוג' בשר עוף בחלב דדמיא לבשר בהמה בחלב), ומה שרבנן אח"כ גם תיקנו את זה ומצווה לשמוע דבריהם

כעת התעוררתי שהדבר המבו' ברשב"א הנ"ל על החיוב להיזהר בדרבנן מצד סיבת התקנה בנוסף ל'מחייב' של התקנה,
זה ממש כעין ד' המג"א והתרוה"ד להקל ב'לא פלוג' יותר מהמקרה שנאמרה עליו התקנה בעצם, או כלשונו של הגראי"ש ד'לא פלוג' הוי כעין תרי דרבנן.
וכבר נידונו הדברים כאן -
viewtopic.php?f=19&t=21757&p=215076&hilit=%D7%93%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%9F+%D7%9C%D7%90+%D7%A4%D7%9C%D7%95%D7%92#p214761
וכאן-
viewtopic.php?f=17&t=21907&p=215116&hilit=%D7%9C%D7%90+%D7%A4%D7%9C%D7%95%D7%92#p215116


באמת יש ב' אופנים להבין מה זה 'לא פלוג',
האם זה אומר שחז"ל לא חילקו בקביעת החיובים והתקנות, (דהרי מצינו לא פלוג גם לקולא),
או שבאמת גזרו על כל המקרים ולא חילקו, כיון שאם יהיו הבדלים זה יהיה פתח להפרת הגזירה.
ד' הגראי"ש על תרי דרבנן, מצביעים יותר על הנוסח הב' הנ"ל,
ואילו האופן לבאר את התה"ד והמג"א ע"פ הרשב"א בחולין הנ"ל זה מתאים יותר עם הנוס' הראשון.
ואגב זכורני בשם הגרח"ש גרינמן זצ"ל דבמש"כ החזו"א לאסור כל דבר שרבנן אמורים לאסור אותו, ל"א בזה 'לא פלוג'.
שמועה זו מתאימה עם הנוסח הראשון ולא עם השני.
אגב, ראיתי שהרעק"א בחולין דק"ח הק' "מי שאין לו אלא חלוק אחד מותר לכבסו בחולו של מועד יאמרו כו'. וקשה דבשלמא התם דהתירו גוף המלאכה לא חיישי ג"כ משום שמא יאמרו, ותדע דאל"כ אמאי לא פריך מדבר דמותר במועד יהיה אסור משום שמא יאמרו אלא ודאי היכי דמותר בגוף המלאכה לא חייש משום שמא יאמרו", ומבו' דפשיט"ל דאם הקילו בכיבוס בחוה"מ למי שאין לו אלא חלוק אחד, זאת קולא גם על הטענה של 'יאמרו'.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 8:28 pm
על ידי עושה חדשות
לאור הנ"ל, נסתפקתי בדבר חדש.
הרי גם בדאו' מצינו איסורים שהם בגדר גזירה או לא פלוג, (על 'לא פלוג' כבר דנו הראש' אי מצינו כן בדאו', ועל 'גזירה' אציין לדוג' את הרמב"ם שכתב: אסור לגנוב כל שהוא דין תורה, ואסור לגנוב דרך שחוק, או לגנוב על מנת להחזיר, או לגנוב על מנת לשלם, הכל אסור שלא ירגיל עצמו בכך), האם גם בזה יש קולא יותר מגוף האיסור העצמי. ונפק"מ לדיני 'הקל הקל תחילה', במי שאנסוהו לגנוב, האם עליו לבחור באופן שאסור רק מצד שלא ירגיל עצמו, או דסו"ס הכל אותו איסור ואין בזה חילוק מצד טעמי המצווה. (במקרה של גניבה, לכאו' בלא"ה הוא צריך להעדיף לגנוב ע"מ לשלם וכד' מאשר לגנוב לגמרי, כיון דבכך נעשה פחות נזק לחבירו, אבל אכתי משכח"ל נפק"מ כשיכול לגנוב מראובן סכום גדול ע"מ למיקט או משמעון סכום קטן שלא ע"מ לשלם, האם עליו להעדיף את 'הקל תחילה' וכנ"ל).

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 9:09 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:כמדומני שאחד ההבדלים הבולטים בין החזו"א לבריסק, זה בענין המצויין בכותרת.


עיין גם כאן - viewtopic.php?f=17&t=16447&p=155127&hilit=%D7%9E%D7%99%D7%92%D7%95+%D7%93%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%9A#p154758

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 1:20 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:ולכאו' יש ללמוד מזה על כל איסור דרבנן, שיש בו שני 'מחייבים', החשש עצמו (דוג' בשר עוף בחלב דדמיא לבשר בהמה בחלב), ומה שרבנן אח"כ גם תיקנו את זה ומצווה לשמוע דבריהם. ועכ"פ המסקנא היא "שהיה בדין ואפילו לא ציוו חכמים".


ע"ע כאן - viewtopic.php?f=17&t=21741&p=213295&hilit#p213109

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' דצמבר 27, 2015 10:52 am
על ידי ישא ברכה
בימי החנוכה נתעוררתי על המחלו' הידועה הדלקה עושה מצווה או הנחה עושה. הלוא אין ספק שתכלית המצווה היא לפירסומי ניסא, וא"כ הסברא נותנת שהנחה עושה מצווה ולא הדלקה.

וכאשר מצינו צד בגמ' שהדלקה עושה הרי"ז כלל שרבנן תיקנו דבריהם על דרך כלל וההוראה הכללית היא להדליק, הרי לך מקום שישנו גדר אפי' שהוא לא תואם תמיד לטעם. [אבל צריך למצוא טעם למה חכמים הגדירו את הוראתם בנוסח זה].

וע"כ היה נראה לי כי החסיד החפץ להתחסד עם קונו ודאי גם עם הדלקה עושה מצווה ונכבה נרו הרי מקיים מצוה בהדלקת נרות, והיא מצוות קידוש ה' וסיפור תהילות ה'. (וחזינא לת"ח שנהג כן למעשה, ואיהו א"ל דטעמיה מפני החשד, ואנא אמינא גדולה מזו).

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' ינואר 24, 2016 12:28 am
על ידי עושה חדשות
דוגמא אופיינית של סברת החזו"א -
המדובר הוא לגבי החילוק שיש בין טומאת נבילה לאיסור אכילתה, באופן שביטל את הדבר מעמידתו לאכילה דמפקיע בזה את הטומאה ולא את האיסור
ז"ל ביו"ד סי' יב
"ובתו' חולין קכ"א א' ד"ה והוא, מבואר דבשר שפלטתו סכין פחות מכזית אף שבטל מטו"א [בלא מחשבה] ומטומאת נבילות אף שכנסו, מ"מ חייבין עליו משום איסור נבילה, ונראה הטעם דלענין איסור אכילה לא שייך שביטול מאכילה יגרום היתר אכילה שזהו עיקר כונת התורה להתרחק מאכילתו ולהתנהג בו כבעצים ואבנים, ובכל שעה הוא מוזהר שלא להחשיבו לאוכל, ואפשר שזה כונת תו' מנחות ס"ט א' לחלק בין טומאה לאיסור".
ובסי' ריד
"ונראה הטעם דלענין טומאה י"ל כיון דאינו נחשב לאוכל בטלה טומאתו, אבל לענין איסור אכילה, זהו תכלית האיסור שנחשבהו לעץ, ולא שייך למימר שבשביל שנחשב לעץ יותר באכילה ובכל שעה הוא מוזהר עליו שלא יאכלנו, ודבריהם מבואר בהדיא לעיל ע"ז א' במתנ' חישב עלי' מטמאה טו"א אבל לא טומאת נבילות, אלמא דלא נחשב אוכל לענין טומאת נבילות כיון דצריך מחשבה ומ"מ אסורה באכילה כדתנן התם".

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' ינואר 24, 2016 7:08 am
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:דוגמא אופיינית של סברת החזו"א -
המדובר הוא לגבי החילוק שיש בין טומאת נבילה לאיסור אכילתה, באופן שביטל את הדבר מעמידתו לאכילה דמפקיע בזה את הטומאה ולא את האיסור
ז"ל ביו"ד סי' יב
"ובתו' חולין קכ"א א' ד"ה והוא, מבואר דבשר שפלטתו סכין פחות מכזית אף שבטל מטו"א [בלא מחשבה] ומטומאת נבילות אף שכנסו, מ"מ חייבין עליו משום איסור נבילה, ונראה הטעם דלענין איסור אכילה לא שייך שביטול מאכילה יגרום היתר אכילה שזהו עיקר כונת התורה להתרחק מאכילתו ולהתנהג בו כבעצים ואבנים, ובכל שעה הוא מוזהר שלא להחשיבו לאוכל, ואפשר שזה כונת תו' מנחות ס"ט א' לחלק בין טומאה לאיסור".
ובסי' ריד
"ונראה הטעם דלענין טומאה י"ל כיון דאינו נחשב לאוכל בטלה טומאתו, אבל לענין איסור אכילה, זהו תכלית האיסור שנחשבהו לעץ, ולא שייך למימר שבשביל שנחשב לעץ יותר באכילה ובכל שעה הוא מוזהר עליו שלא יאכלנו, ודבריהם מבואר בהדיא לעיל ע"ז א' במתנ' חישב עלי' מטמאה טו"א אבל לא טומאת נבילות, אלמא דלא נחשב אוכל לענין טומאת נבילות כיון דצריך מחשבה ומ"מ אסורה באכילה כדתנן התם".

אפשר לומר את זה בצורה למדנית קצת (אולי שייך לאשכול האחר); שעצם איסורו הופכו ל'אינו עומד לאכילה', א"כ מוכרח שהיותו 'אינו עומד לאכילה' אינו מתיר את האיסור.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' ינואר 24, 2016 11:32 am
על ידי לעומקו של דבר
אגב, גם ידוע בשם החזו"א שאחד החילוקים בין היתר מכירה בשביעית למכירת חמץ הוא שבחמץ התורה רוצה שהחמץ לא יהיה אצלך ובשביעית רוצה שהארץ תשבות (אלא שנכרי לא צווה על כך)

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' ינואר 24, 2016 8:30 pm
על ידי עושה חדשות
לעומקו של דבר כתב:אגב, גם ידוע בשם החזו"א שאחד החילוקים בין היתר מכירה בשביעית למכירת חמץ הוא שבחמץ התורה רוצה שהחמץ לא יהיה אצלך ובשביעית רוצה שהארץ תשבות (אלא שנכרי לא צווה על כך)

עי' במכתבי התעוררות ח"ב שהסביר החילוקים בין המכירות, והוסיף דלענין הקנס של חמץ שעבר עליו הפסח די בכך.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' ינואר 24, 2016 9:16 pm
על ידי לעומקו של דבר
עושה חדשות כתב:
לעומקו של דבר כתב:אגב, גם ידוע בשם החזו"א שאחד החילוקים בין היתר מכירה בשביעית למכירת חמץ הוא שבחמץ התורה רוצה שהחמץ לא יהיה אצלך ובשביעית רוצה שהארץ תשבות (אלא שנכרי לא צווה על כך)

והוסיף דלענין הקנס של חמץ שעבר עליו הפסח די בכך.

רק אני לא הבנתי?

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' ינואר 24, 2016 10:41 pm
על ידי עושה חדשות
לעומקו של דבר כתב:רק אני לא הבנתי?

הוא מבאר את הבעיות שיש במכירות, ואז הוא מיישב קצת את מכירת חמץ, ומוסיף דלגבי דין הקנס הנ"ל די במכירה זו על אף הבעיות שנותרו בה.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' ינואר 31, 2016 10:35 pm
על ידי אמסטרדם
אדמו"ר הק' ר' אהרן מבעלז ז"ל שאל פעם ילד (אדמו"ר שליט"א מבעלז) איזה פרק הוא לומד וענהו השוכר את הפועלים, שאלו שוב מה כתוב בפרק השוכר את הפועלים, והמשיך כתוב שם "שצריך לרחם על פועל"!

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ש' פברואר 20, 2016 7:39 pm
על ידי עושה חדשות
דוג' (מפרה"ש) ללימוד ממצוות התורה על "רצון התורה".
וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ.
יומא מד: תנא בכל יום לא היה לה ניאשתיק והיום היה לה ניאשתיק דברי בן הסגן. ופירש"י ניאשתיק - טבעת בראשה, שמקשקש ומשמיע קול, משום ונשמע קולו בבואו וגו' (שמות כח).
והיינו דכיון דבבגדי לבן לא היו פעמונים, התקינו פעמון על המחתה.
ויק"ר פ' אחרי מות: ר' יוחנן כד הוה סליק למשאל שלמיה דרבי חנינא הוה מבעבע על שום ונשמע קולו.
והובא ברשב"ם פסחים קיב: ולא תכנס בביתך פתאום. אלא השמע את קולך להם קודם בואך דילמא עבדי מילתא דצניעותא. [בויקרא רבה] (פכ"א) ר' יוחנן כי הוה עייל לביתא מנענע משום שנאמר ונשמע קולו בבואו אל הקודש.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ש' פברואר 20, 2016 7:48 pm
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:דוג' (מפרה"ש) ללימוד ממצוות התורה על "רצון התורה".
וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ.
יומא מד: תנא בכל יום לא היה לה ניאשתיק והיום היה לה ניאשתיק דברי בן הסגן. ופירש"י ניאשתיק - טבעת בראשה, שמקשקש ומשמיע קול, משום ונשמע קולו בבואו וגו' (שמות כח).
והיינו דכיון דבבגדי לבן לא היו פעמונים, התקינו פעמון על המחתה.
ויק"ר פ' אחרי מות: ר' יוחנן כד הוה סליק למשאל שלמיה דרבי חנינא הוה מבעבע על שום ונשמע קולו.
והובא ברשב"ם פסחים קיב: ולא תכנס בביתך פתאום. אלא השמע את קולך להם קודם בואך דילמא עבדי מילתא דצניעותא. [בויקרא רבה] (פכ"א) ר' יוחנן כי הוה עייל לביתא מנענע משום שנאמר ונשמע קולו בבואו אל הקודש.

כמובן דיש לחלק דשאני 'ונשמע קולו וגו'' דהוא 'טעם המצוה' (של עשיית פעמונים) וממילא אפשר ללמוד מזה על 'רצון התורה'.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' מרץ 20, 2016 11:13 pm
על ידי עושה חדשות
בענין הנכתב לעיל בגדר החילוק בין עיקר הגזירה דרבנן ובין האופן של "לא פלוג", ראיתי להוסיף דוגמא מעניינת מד' התוס' בע"ז עג. שכ' ועוד אומר ר"י דאפי' אם נפשך לומר דסתם יינם במשהו אפ"ה הוי סתם יינם בזמן הזה בששים ודוקא בימי התנאים והאמוראים שהיו בקיאים העובדי כוכבים בטיב עבודת כוכבים דאז שייכא ניסוך החמירו בסתם יינם לאוסרו כמו יין נסך ממש הלכך לענין ביטול כשאר איסורין דמי ובטל בששים כמו שאר איסורין. ואמנם אין אני בקיא בדיני הגזרות של סתם יינם, ואולי חסר לי פרטים, אבל אם לא, אז יש ללמוד מכאן איך שהגזירה לא נתבטלה אפי' שבטל טעמה (או גדרה), אבל מ"מ כבר אין בה את החומר דמעיקרא.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ב' מרץ 21, 2016 8:33 am
על ידי בברכה המשולשת
זה לשיטתו המפורסמת של ר"י שבגזירת סתם יינם היו מעיקרא שתי גזירות שונות: אחת אטו יין נסך ואחת משום בנותיהם

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ד' יוני 15, 2016 10:56 pm
על ידי עושה חדשות
אני לא יודע האם הדוג' הבאה שייכת לנושא הזה, אבל מאידך אני לא יודע גם לאן היא כן שייכת...
ז"ל הב"י יו"ד סי' צג -
ולפי זה צ"ל שהוא סובר דע"כ לא שרי הרשב"א אלא בשבשל בה ירקות וכיוצא בהם אבל בבשל בה חלב לא דאף על גב דכל שאינה בת יומא או שיש בחלב ששים כיון דחלב שרי ה"ל כבשל בה ירקות מכל מקום כיון דחלב הוא אסור בבשר אינו בדין שיהא הוא הגורם היתר לקדרת בשר לבשל בה חלב
ובדרכ"מ כ' שהעיקר כתירוץ זה.

הרקע לדברים הוא קולת הרשב"א, דאם בישל בשר בקדירה ואח"כ בישל בה מים וירקות וכד', מותר לו עכשיו לבשל בה חלב, כי כל בישול נעשה גיעול לחבירו היכא דבלע היתרא, וע"ז חילק הב"י בדעת הטור דמ"מ חלב אינו יכול להגעיל כלי בשרי, כי אינו בדין שיהא הוא הגורם היתר וכו', (ויש באחרו' כמה תירוצים אחרים, אבל אין הדברים נשמעים כלל בלשונו של הב"י).

והדברים נפלאים.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' יולי 03, 2016 11:34 pm
על ידי עושה חדשות
לש' רבי אברהם בן הרמב"ם לגבי שביתת עבדים בשבת -
ומי שיבין כוונת התורה וירדוף אותה לא ירבה לשעבד אותם ואפי' בדבר שהוא מותר כשאיבת המים הרבים והעבודה הגדולה שבה טורח וקושי או לעורר אותם משנתם וכיוצא בזה לפי שהוא יתברך אמר למען ינוח עבדך ואמתך כמוך והבן מלת כמוך שהיא בענין המנוחה אמנם הכאת העבד או האמה ולייסרם בשבת הוא מעשה הפתאים שלא יבינו מכוונת התורה אלא מה שהוא גלוי ממנה מאד והוא איסור גדול אצל מי שמבין כוונת התורה

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ג' יולי 26, 2016 11:43 pm
על ידי עושה חדשות
חשבתי דוגמא.
כידוע יש מן הגדולים שהורו ליחידים השואלים, שאין כדאי ללמוד עזרה ראשונה ורפואה וכד', כי בנקל מצוי מכשול שיתרשל מלהציל חיי אדם מפני סיבות שאינם מספיקות, ותגדל עליו התביעה שעמד על דם רעהו, משא"כ כשאינו יודע לטפל בו. ולכאו' זה סותר את עצם הענין שרצתה התורה בהצלת נפשות, כי בהוראה זו מתמעטים המצילים, מפני חשבון השכר והעונש הפרטי שלהם. וצ"ע.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 6:26 am
על ידי עושה חדשות
רמב"ן ב"מ נט:

ותמהני למה ברכוהו לר' אליעזר הרי לא היה חייב אלא נדוי בלבד שמנדין על כבוד הרב כמו שמצינו בעקביה בן מהללאל (ברכות י"ט א'), וי"ל שכיון שלא רצה לחזור ואמר חרוב ואמת המים וכותלי בית המדרש ומן השמים יוכיחו מחזי להו כאפקירותא שהיה מחזיק במחלוקת יותר מדאי לפיכך ברכוהו, ואפשר שהם היו אומרים מפי השמועה והוא אומר כך היא בעיני (סנהדרין פ"ח א') לפיכך לא קבלו ממנו כל ראיות שבעולם, ואלו הורה למעשה בזמן הבית היה נעשה זקן ממרא לפיכך החמירו עליו וברכוהו.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 7:03 am
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:חשבתי דוגמא.
כידוע יש מן הגדולים שהורו ליחידים השואלים, שאין כדאי ללמוד עזרה ראשונה ורפואה וכד', כי בנקל מצוי מכשול שיתרשל מלהציל חיי אדם מפני סיבות שאינם מספיקות, ותגדל עליו התביעה שעמד על דם רעהו, משא"כ כשאינו יודע לטפל בו. ולכאו' זה סותר את עצם הענין שרצתה התורה בהצלת נפשות, כי בהוראה זו מתמעטים המצילים, מפני חשבון השכר והעונש הפרטי שלהם. וצ"ע.

כעי"ז בחו"ה שער חשבון הנפש פ"ג חשבון י"ז

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 9:05 am
על ידי בברכה המשולשת
עושה חדשות כתב:רמב"ן ב"מ נט:

ותמהני למה ברכוהו לר' אליעזר הרי לא היה חייב אלא נדוי בלבד שמנדין על כבוד הרב כמו שמצינו בעקביה בן מהללאל (ברכות י"ט א'), וי"ל שכיון שלא רצה לחזור ואמר חרוב ואמת המים וכותלי בית המדרש ומן השמים יוכיחו מחזי להו כאפקירותא שהיה מחזיק במחלוקת יותר מדאי לפיכך ברכוהו, ואפשר שהם היו אומרים מפי השמועה והוא אומר כך היא בעיני (סנהדרין פ"ח א') לפיכך לא קבלו ממנו כל ראיות שבעולם, ואלו הורה למעשה בזמן הבית היה נעשה זקן ממרא לפיכך החמירו עליו וברכוהו.


ומתשובת הרא"ש (ע"פ הירושלמי) עולה ששייך דין זקן ממרא גם אחרי החורבן (ואפילו בזה"ז)

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 7:21 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:כמדומני שאחד ההבדלים הבולטים בין החזו"א לבריסק, זה בענין המצויין בכותרת.
דוג' יפה לכך ניתן למצוא בקטע המצו"ב על "בחינה של גונב נפש".

אמנם אין לי הגדרה מדוייקת מהי נקודת המחלוקת, דהיינו מה הכל מודים דאפשר ללמוד את הענין, מה הכל מודים שא"א, ובמה נחלקו. בריבוי דוג' אולי תתברר הנקודה.


האם אין זה מפורש בדברי רבינו הרמב"ן לפי מיטב זכרוני בעניין "קדושים תהיו" ובעניין "ועשית הישר והטוב" שצריך להבין מה רצון התורה ולא רק להתמקד בכתוב וזהו.
ואולי, מחלוקת רבותינו הרב מבריסק והחזו"א אינה אלא, האם כל אחד ואחד יכול להרחיב את כוונת התורה, וזה מה שהרב מבריסק רצה לומר שצריך להזהר מאד בזה, ואילו החזו"א דיבר על העקרון, שניתן.
ובוודאי ששטח זה מסוכן מאד, שלא לעבור על "בל תוסיף".

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 7:35 pm
על ידי לעומקו של דבר
בעניין גונב איש ומכרו:
זה שיש חילוק בין החזו"א להגרי"ז זה ודאי
וזה נחמד שמצאו קטע שהחזו"א אומר כביכול הפוך מהגרי"ז על אותו נושא בדיוק זה גם נחמד
אבל למעשה צריך לשים לב שמה שר"ע בלוי אמר והגרי"ז שלל זה משהו רחוק מאוד ממה שהחזו"א אמר.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 2:24 am
על ידי שומע ומשמיע
לעומקו של דבר כתב:בעניין גונב איש ומכרו:
זה שיש חילוק בין החזו"א להגרי"ז זה ודאי
וזה נחמד שמצאו קטע שהחזו"א אומר כביכול הפוך מהגרי"ז על אותו נושא בדיוק זה גם נחמד
אבל למעשה צריך לשים לב שמה שר"ע בלוי אמר והגרי"ז שלל זה משהו רחוק מאוד ממה שהחזו"א אמר.

יעמיק לנו הרב ויבאר החילוק. כי אני לא הבנתיהו.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 10:01 pm
על ידי פרי יהושע
החילוק בין הגר"ח בהל' יסוה"ת לחזו"א בעניין ההקש של נערה המאורסה לרוצח, האם ילפ' שעבירת ג"ע לא ניתנה להדחות במקום פקו"נ כהגר"ח, או ש"חשבה התורה רציחה כאיבוד נפש" כחזון בגלי' שם.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 11:06 am
על ידי דורש ושואל
בענין הכללי של רצון התורה, יש בנוו"ט לציין לדברי הקוב"ש קו' דברי סופרים (אות כ"ב:
"דכל מה שצוו חכמים אנו יודעין שכן הוא גם רצון ה' וכו' עיי"ש מה שמיישב בזה.

עוד בענין זה עי' במנחת אשר להגר"א וייס, (דברים סי' נ"א ועוד).

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 1:22 pm
על ידי לעומקו של דבר
שומע ומשמיע כתב:
לעומקו של דבר כתב:בעניין גונב איש ומכרו:
זה שיש חילוק בין החזו"א להגרי"ז זה ודאי
וזה נחמד שמצאו קטע שהחזו"א אומר כביכול הפוך מהגרי"ז על אותו נושא בדיוק זה גם נחמד
אבל למעשה צריך לשים לב שמה שר"ע בלוי אמר והגרי"ז שלל זה משהו רחוק מאוד ממה שהחזו"א אמר.

יעמיק לנו הרב ויבאר החילוק. כי אני לא הבנתיהו.

ר"ע בלוי אמר שמי שגורם להחטיא יהודי עובר בדין גניבת נפשות. או ב'בחינה' של זה. ואמר הגרי"ז דזה אינו.
החזו"א אמר שמי שכובש חבירו אע"פ שלא גונבו ממש יש בזה שייכות לעבירה. "על דרך שלומדים כבוד הבריות ממה שחסה התורה על כבוד הבריות".
כלומר, רע"ב אמר דבר שבאמת אינו קשור לעניין. משא"כ החזו"א.
אמנם אם נדקדק בכל מילה שכתובה שם בספר כאילו כך בדיוק אמר הגרי"ז וכך בדיוק התכוון הגרי"ז (כמו שביאר שם הרהמ"ח) אולי יש מקום לדון פלוגתא אבל לא מהדוגמא אלא מדברי ההסבר.

===
לעיקר אשכול זה שייכים כמובן דברי המס"י בביאור החסידות (פי"ח):

אך מציאות החסידות עצמו הוא דבר עמוק מאד להבינו על נכון, והוא מיוסד על יסודות חכמה רבה ותיקון המעשה בתכלית אשר ראוי לכל חכם לב לרדוף אחריו, כי רק לחכמים להשיגו באמת, וכן אז"ל (אבות פ"ב): לא עם הארץ חסיד. ונבאר עתה ענין זה על הסדר, הנה שורש החסידות הוא משאמרו חז"ל (ברכות י"ז): אשרי אדם שעמלו בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו. והענין הוא כי הנה המצות המוטלות על כל ישראל כבר ידועות הן וחובתן ידועה עד היכן היא מגעת, אמנם מי שאוהב את הבורא ית"ש אהבה אמתית לא ישתדל ויכוין לפטור עצמו במה שכבר מפורסם מן החובה אשר על כל ישראל בכלל, אלא יקרה לו כמו שיקרה אל בן אוהב אביו שאילו יגלה אביו את דעתו גילוי מעט שהוא חפץ בדבר מן הדברים, כבר ירבה הבן בדבר ההוא ובמעשה ההוא כל מה שיוכל. ואף על פי שלא אמרו אביו אלא פעם אחת ובחצי דיבור, הנה די לאותו הבן להבין היכן דעתו של אביו נוטה לעשות לו, גם את אשר לא אמר לו בפירוש, כיון שיוכל לדון בעצמו שיהיה הדבר ההוא נחת רוח לפניו ולא ימתין שיצוהו יותר בפירוש או שיאמר לו פעם אחרת.

וע"ש באורך.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 1:36 pm
על ידי אליהו בן עמרם
אליהו בן עמרם כתב:
עושה חדשות כתב:כמדומני שאחד ההבדלים הבולטים בין החזו"א לבריסק, זה בענין המצויין בכותרת.
דוג' יפה לכך ניתן למצוא בקטע המצו"ב על "בחינה של גונב נפש".

אמנם אין לי הגדרה מדוייקת מהי נקודת המחלוקת, דהיינו מה הכל מודים דאפשר ללמוד את הענין, מה הכל מודים שא"א, ובמה נחלקו. בריבוי דוג' אולי תתברר הנקודה.


האם אין זה מפורש בדברי רבינו הרמב"ן לפי מיטב זכרוני בעניין "קדושים תהיו" ובעניין "ועשית הישר והטוב" שצריך להבין מה רצון התורה ולא רק להתמקד בכתוב וזהו.
ואולי, מחלוקת רבותינו הרב מבריסק והחזו"א אינה אלא, האם כל אחד ואחד יכול להרחיב את כוונת התורה, וזה מה שהרב מבריסק רצה לומר שצריך להזהר מאד בזה, ואילו החזו"א דיבר על העקרון, שניתן.
ובוודאי ששטח זה מסוכן מאד, שלא לעבור על "בל תוסיף".


לאחר עיון נוסף בדברי רבינו הרמב"ן בפרשת ואתחנן על הפסוק "ועשית הישר והטוב", שמביא כמה דוגמאות ל"רצון התורה" בפסוק זה, וביניהן שיהיה "פרקו נאה" ו"דיבורו בנחת עם הבריות".
האם זה אומר, שזה נהיה "דאורייתא" לדבריו?
וכן, האם לשמור על יחסי שלום ושלוה עם שכניו, משפחתו, חבריו, ובכלל - האם גם זה מדאורייתא לדבריו?
והאם מי שמתקוטט עם חברו בעניינים אישיים ואפילו בענייני "השקפה" וק"ו בעניינים של מה בכך - האם מבטל מצוה זו? או שצריך להביא בחשבון את ביטול מצוה זו במערכת השיקולים ההלכתיים שלו אם להתקוטט או לא?

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 10:57 pm
על ידי אפרים זלמן
לעומקו של דבר כתב:
שומע ומשמיע כתב:
לעומקו של דבר כתב:בעניין גונב איש ומכרו:
זה שיש חילוק בין החזו"א להגרי"ז זה ודאי
וזה נחמד שמצאו קטע שהחזו"א אומר כביכול הפוך מהגרי"ז על אותו נושא בדיוק זה גם נחמד
אבל למעשה צריך לשים לב שמה שר"ע בלוי אמר והגרי"ז שלל זה משהו רחוק מאוד ממה שהחזו"א אמר.

יעמיק לנו הרב ויבאר החילוק. כי אני לא הבנתיהו.

ר"ע בלוי אמר שמי שגורם להחטיא יהודי עובר בדין גניבת נפשות. או ב'בחינה' של זה. ואמר הגרי"ז דזה אינו.

כמדומה לי ש"שומע ומשמיע" הבין כמו שאני הבנתי, שכוונת ר''ע בלוי היתה על מה שאסרו את בנו.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 11:48 pm
על ידי ונתנו ידידים
לעומקו של דבר כתב:ר"ע בלוי אמר שמי שגורם להחטיא יהודי עובר בדין גניבת נפשות. או ב'בחינה' של זה. ואמר הגרי"ז דזה אינו.
החזו"א אמר שמי שכובש חבירו אע"פ שלא גונבו ממש יש בזה שייכות לעבירה. "על דרך שלומדים כבוד הבריות ממה שחסה התורה על כבוד הבריות".
כלומר, רע"ב אמר דבר שבאמת אינו קשור לעניין. משא"כ החזו"א.
אמנם אם נדקדק בכל מילה שכתובה שם בספר כאילו כך בדיוק אמר הגרי"ז וכך בדיוק התכוון הגרי"ז (כמו שביאר שם הרהמ"ח) אולי יש מקום לדון פלוגתא אבל לא מהדוגמא אלא מדברי ההסבר.

איפה ראית דבר זה? רע"ב אמר שהציונים שנתנו את בנו בבית הכלא הם גונב נפשות או בחינה, והוא מאד דומה לדברי החזו"א שהמחזיק בחבירו לצערו הוא מענין גונב נפש, ובכל זאת אפשר לחלק דמדין ממשלה יש להם רשות ע"ז אבל זה בודאי נוגד שיטתם של בעלי המעשה. וחוץ מזה שלשונו של הגריז ברור מללו או דהוי גונב נפש או לא ליכא בחינה ותל"מ.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 12:18 pm
על ידי לעומקו של דבר
צודקים, אני ראיתי מקופיא.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: א' אוקטובר 30, 2016 12:59 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:לש' רבי אברהם בן הרמב"ם לגבי שביתת עבדים בשבת -
ומי שיבין כוונת התורה וירדוף אותה לא ירבה לשעבד אותם ואפי' בדבר שהוא מותר כשאיבת המים הרבים והעבודה הגדולה שבה טורח וקושי או לעורר אותם משנתם וכיוצא בזה לפי שהוא יתברך אמר למען ינוח עבדך ואמתך כמוך והבן מלת כמוך שהיא בענין המנוחה אמנם הכאת העבד או האמה ולייסרם בשבת הוא מעשה הפתאים שלא יבינו מכוונת התורה אלא מה שהוא גלוי ממנה מאד והוא איסור גדול אצל מי שמבין כוונת התורה

ראיתי היום מאמר נפלא של הגרא"י מטלז, הנדפס בסו"ס שעורי דעת בהוצאה החדשה, ומכונה "שבת של חסד". שם מופיעים דברים ברוח הנ"ל.

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ש' פברואר 18, 2017 9:49 pm
על ידי עושה חדשות
החינוך מצוה תקה -

שלא יטול כל שבט לוי חלק בביזה במה ששללו ישראל בהכנסם בארץ ובמה שישללו מאויביהם אחרי כן, ועל זה נאמר לא יהיה לכהנים וגו' חלק ונחלה וכו' ומשרשי המצוה, לפי שהם משרתי השם לא נאה להם להשתמש בכלים החטופים מיד בני אדם, לא יבא בית השם רק דבר הבא דרך שלום ויושר ואמונה, ולא שידאג עליו לב איש ואשה.

האם אפשר ללמוד מכך אף לגבי שאר שבטים שנטילת הביזה אינו דבר ראוי? או שזה מעלה מיוחדת כלפי שבט לוי, (וכשם שאין ללמוד מכהנים שישראל ג"כ ראוי לו שלא יתחתן עם גרושה).

Re: רצון התורה, רוח הדברים, וכיו"ב

פורסם: ש' פברואר 18, 2017 10:02 pm
על ידי איש טלז
ז"פ שרק שבט לוי שביתו בית ד' [כי אחרת אין מובן החינוך, הרי לא איירי שנוטל למקדש אלא לעצמו ,רק כיון דביתו בית ד' אינו ראוי לקחת ] ועו"מ ר שבטים יש להם זכות דינית לקחת ושבט לוי אינו לוחם וע"כ ממועט זכותו וע"ז באו דברי החינוך שאפילו ירצה ליטול ל"מ
ותראה המצאה [מוזרה ] בקובץ ענינים בתורה ובמוסר [לראשי ישיבת סלבודקה ] עמוד 10 11 מה שר"ל ע"פ החינוך שיש ללוי בעיה לזכות בממון ע"י מוחזק וצ"ע