מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להלן לשון לעיל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

להלן לשון לעיל

הודעהעל ידי גימפעל » ש' אוקטובר 31, 2015 6:43 pm

רש"י בפרשת וירא (בראשית י"ט א') מביא מדרש ש'להלן' קראם אנשים וכו', וכוונתו לעיל גבי אברהם אבינו, האם מצאנו עוד מקומות שמשתמשים עם המילה להלן כמו לעיל ?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: להלן לשון לעיל

הודעהעל ידי ביליצר » ש' אוקטובר 31, 2015 11:38 pm

גם בפסוק י קראם אנשים,וזה כונת רש"י ,

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: להלן לשון לעיל

הודעהעל ידי גימפעל » א' נובמבר 01, 2015 4:31 am

ביליצר כתב:גם בפסוק י קראם אנשים,וזה כונת רש"י ,

לא הבנתי, הרי המשך הרש"י שאצל אברהם קראם אנשים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11800
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: להלן לשון לעיל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' נובמבר 01, 2015 6:27 am

כ"ה בעוד הרבה מקומות. ראה רש"י סוף לך לך ולהלן הוא אומר ע"פ כל אחיו ישכון. וכן בפרק לב פסוק י להלן הוא אומר ופחד יצחק. וכן בסוטה ג. ולהלן הוא אומר ע"פ שני עדים. וכהנה רבות מאד. בתשבי כתב שפירושו הוא 'שם'. בערוך השלם ח"ג עמוד רו כתב שפירושו 'מכאן ולמעלה, מכאן ולהבא'. [כלומר לפעמים כך ולפעמים כך].

לוצאטי
הודעות: 710
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: להלן לשון לעיל

הודעהעל ידי לוצאטי » א' נובמבר 01, 2015 8:21 am

הפירוש המילולי הוא 'להלאה'. ויכול להתפרש לשני הצדדים.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: להלן לשון לעיל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 16, 2015 8:42 pm

גימפעל כתב:רש"י בפרשת וירא (בראשית י"ט א') מביא מדרש ש'להלן' קראם אנשים וכו', וכוונתו לעיל גבי אברהם אבינו, האם מצאנו עוד מקומות שמשתמשים עם המילה להלן כמו לעיל ?


מה שנכון נכון כתב:כ"ה בעוד הרבה מקומות. ראה רש"י סוף לך לך ולהלן הוא אומר ע"פ כל אחיו ישכון. וכן בפרק לב פסוק י להלן הוא אומר ופחד יצחק. וכן בסוטה ג. ולהלן הוא אומר ע"פ שני עדים. וכהנה רבות מאד. בתשבי כתב שפירושו הוא 'שם'. בערוך השלם ח"ג עמוד רו כתב שפירושו 'מכאן ולמעלה, מכאן ולהבא'. [כלומר לפעמים כך ולפעמים כך].


אף בגמ' חולין קטו: נאמר כאן כי עם קדוש אתה ונאמר להלן ואנשי קדש תהיון לי,
הראשון בדברים והשני בשמות.

אגב,
הלש' לקמיה משמש גם בב' משמעויות בד' הראש',
כשמביאים גמרא לקמן אומרים מפרש לקמיה, ואילו כשמביאים פסוק המוקדם לפסוק שעוסקים בו, אומרים לקמיה כתיב.
כנראה שלגבי גמ' מאוחרת (שכביכול עדיין לא נאמרה ונלמדה) מתאים לומר שזה לפנינו, ואילו בפסוקים הכתובים, אדרבה מה שנכתב לעיל הוא הקמא.

קושר כתרים
הודעות: 51
הצטרף: ה' מאי 22, 2014 12:06 am

Re: להלן לשון לעיל

הודעהעל ידי קושר כתרים » ה' דצמבר 17, 2015 11:46 pm

גימפעל כתב:...האם מצאנו עוד מקומות שמשתמשים עם המילה להלן כמו לעיל ?


מצינו ברש"י להיפוך, שמשתמש בלשון לעיל במקום להלן.

במגילה דף ח' ע"ב, רש"י ד"ה מאי שנא האי מזובו, "מזובו וספר לו" [שהוא בויקרא טו פסוק יג] דרשת ליה דמקצת זוב... ומאי שנא האי מזובו דלעיל, דכתיב לגבי קרבן [והוא שם פסוק טו, ועשה אותם הכהן אחד חטאת והאחד עולה... מזובו], ולא דרשת ליה מקצת זוב לאתויי זב בעל שתי ראיות לקרבן וכו'.
הפסוק 'מזובו' הנאמר לגבי קרבן נמצא בויקרא טו פסוק טו, שהוא שני פסוקים אחר "מזובו וספר לו", שם פסוק יג, ורש"י מכנהו "מזובו דלעיל".

[המכוון הפשוט "מזובו דלעיל", יש לפרש דהיינו הלימוד מזובו שדרשו בגמ' לעיל, בדף ח' ע"א, אך מידי הערה לא יצאנו]

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: להלן לשון לעיל

הודעהעל ידי גימפעל » ה' יולי 21, 2016 4:59 pm

כעת ראיתי באור החיים (במדבר כז א) שתיבת 'להלן' פשטה הוא מקודם, כלומר הפשט הפשוט של המילה להלן הוא לעיל, אלא שיש מקומות שכתבו חז"ל להלן גם על להבא.

שמואל דוד
הודעות: 6542
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: להלן לשון לעיל

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מאי 09, 2018 12:51 am

עושה חדשות כתב:אגב, הלש' לקמיה משמש גם בב' משמעויות בד' הראש',
כשמביאים גמרא לקמן אומרים מפרש לקמיה, ואילו כשמביאים פסוק המוקדם לפסוק שעוסקים בו, אומרים לקמיה כתיב.
כנראה שלגבי גמ' מאוחרת (שכביכול עדיין לא נאמרה ונלמדה) מתאים לומר שזה לפנינו, ואילו בפסוקים הכתובים, אדרבה מה שנכתב לעיל הוא הקמא.

רש״י זבחים כד: ד״ה נדרש

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

"להלן" במובן גם אלפניו - מקור הדברים?

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ג' ספטמבר 29, 2020 8:04 pm

נשאלתי כדלהלן:
ידוע שאצל כמה מהאחרונים (או מוקדם יותר? ואני כותב מזכרון כללי ובמעורפל) - השתמשו בתיבות "לעיל" גם על משהו שהוא "לקמן" [= כמשמעות אצלנו, מאוחר יותר] או איפכא. ואולי זה הי' בעיקר על "להלן" ולא ב' האחרים. אבל משהו זכור לי מזה.
אשמח שיעמידוני על הדיוק, וכן מראי-מקומות כשמופיע כזה (והחל מאיזו תקופות?), וכן באם יש מאמרים העוסקים בתופעה וכו'.

ע"כ מדברי השואל. בתשוח"ח מראש למסייעין, אם כאן ואם באישי.

מה שנכון נכון
הודעות: 11800
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "להלן" במובן גם אלפניו - מקור הדברים?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 29, 2020 8:05 pm

נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ו' אוקטובר 02, 2020 7:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: "להלן" במובן גם אלפניו - מקור הדברים?

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ד' ספטמבר 30, 2020 5:47 pm

ייש"כ על ההפני'!

יהודה בן יעקב
הודעות: 2977
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: להלן לשון לעיל

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' מאי 04, 2021 12:01 am

מכח כל הנ"ל תמהתי על הערת הרש"ש מסכת שבועות דף ל עמוד א
גמרא ונאמר להלן שני. הוא באותה פרשה עצמה בפסוק שלפני פניו וק"ק דהל"ל ונאמר למעלה כמו בכתובות (מ"ה ב') ונאמר שעריך למעלה ובש"מ וברע"ב ט"ס שנים וצ"ל שני והמציין שם ג"כ טעה:

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: להלן לשון לעיל

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' מאי 04, 2021 2:57 am

רש"ש מדגיש ש'הוא באותה פרשה עצמה', ומכאן הקושי, משום שאין הלשון 'להלן' נופל על דבר הנמצא בקירוב מקום.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 569 אורחים