עמוד 1 מתוך 1

את עוץ בכורו

פורסם: א' נובמבר 01, 2015 9:37 am
על ידי מאת הלוי
מדוע נצרך לציין שהיה עוץ בכור משא"כ בשאר תולדות שבספר בראשית.

Re: את עוץ בכורו

פורסם: א' נובמבר 01, 2015 10:31 am
על ידי יאיר
וכן קשה בהמשך, מדוע כתב "ואת בוז אחיו"?

ב'אוצר מפרשי הפשט' לא מביא שאלות אלו..

Re: את עוץ בכורו

פורסם: א' נובמבר 01, 2015 10:35 am
על ידי יאיר
איני יודע למה אבל ליבי אומר לי שהתשובה קשורה לזה שהיו 3 עוץ
(וגם היו שתי מדינות 'עוץ').

Re: את עוץ בכורו

פורסם: א' נובמבר 01, 2015 10:37 am
על ידי ברזילי
וּכְנַעַן יָלַד אֶת-צִידֹן בְּכֹרוֹ וְאֶת-חֵת

Re: את עוץ בכורו

פורסם: א' נובמבר 01, 2015 10:53 am
על ידי יאיר
א"כ השאלה כפולה. מדוע בשני מקרים אלו צויינה המילה 'בכורו' משא"כ בשאר המקרים? האם יש קשר ומשהו משותף בינהם?

[ויתכן שדבריך מפריכים לגמרי מה שחשבתי לקשר זאת לזה שהיו כמה 'עוץ'].

אגב, בדקתי ואלו שני המקרים היחידים בתורה.

Re: את עוץ בכורו

פורסם: א' נובמבר 01, 2015 11:18 am
על ידי סתם יהודי
יאיר כתב:א"כ השאלה כפולה. מדוע בשני מקרים אלו צויינה המילה 'בכורו' משא"כ בשאר המקרים? האם יש קשר ומשהו משותף בינהם?

[ויתכן שדבריך מפריכים לגמרי מה שחשבתי לקשר זאת לזה שהיו כמה 'עוץ'].

אגב, בדקתי ואלו שני המקרים היחידים בתורה.


בבראשית יש עוד כמה:

בכֹר ישמעאל נְבָיֹת, בכור יעקב ראובן, אליפז בכור עשו, ער בכור יהודה, שם הבכור מנשה.

ומעי"ז יש בבראשית גם: אחי יפת הגדול, וַיֵּצֵא הראשון, זה יצא ראשֹנה.

בפרשת במדבר יש גם: בני אהרן הבכֹר נדב (פשיטא שתיבת "הבכֹר" לא נסובה על אהרן, שהרי מרים היתה הבכורה כדמוכח מקראי).

Re: את עוץ בכורו

פורסם: א' נובמבר 01, 2015 11:24 am
על ידי יאיר
שני הסעיפים האחרונים כלל לא קשורים שהרי הוצרך הכתוב לציין זאת.

Re: את עוץ בכורו

פורסם: א' נובמבר 01, 2015 11:30 am
על ידי סתם יהודי
יאיר כתב:שני הסעיפים האחרונים כלל לא קשורים שהרי הוצרך הכתוב לציין זאת.


הוספתי עוד דוגמאות (בסך הכל מובאות כעת בהודעתי שמונה). חלקם קשורים וחלקם לא.

Re: את עוץ בכורו

פורסם: א' נובמבר 01, 2015 11:54 am
על ידי יאיר
אכן אתה צודק. כשכתבתי שאלו שני המקרים היחידים התכוונתי לצורה המדוייקת במילה 'בכרו' אך כומבן שיש עוד מקרים דומים כדבריך.

Re: את עוץ בכורו

פורסם: א' נובמבר 01, 2015 7:37 pm
על ידי לייטנר
יאיר כתב:וכן קשה בהמשך, מדוע כתב "ואת בוז אחיו"?


ראה מש"כ הנצי"ב בהוספותיו להעמ"ד שם (אך לא אלה המוטמעות בפירושו, אלא אלה שהוסיף ר"מ בר אילן).

Re: את עוץ בכורו

פורסם: ב' מרץ 11, 2019 8:20 pm
על ידי סייג לחכמה
סתם יהודי כתב:
יאיר כתב:א"כ השאלה כפולה. מדוע בשני מקרים אלו צויינה המילה 'בכורו' משא"כ בשאר המקרים? האם יש קשר ומשהו משותף בינהם?

[ויתכן שדבריך מפריכים לגמרי מה שחשבתי לקשר זאת לזה שהיו כמה 'עוץ'].

אגב, בדקתי ואלו שני המקרים היחידים בתורה.


בבראשית יש עוד כמה:

בכֹר ישמעאל נְבָיֹת, בכור יעקב ראובן, אליפז בכור עשו, ער בכור יהודה, שם הבכור מנשה.

ומעי"ז יש בבראשית גם: אחי יפת הגדול, וַיֵּצֵא הראשון, זה יצא ראשֹנה.

בפרשת במדבר יש גם: בני אהרן הבכֹר נדב (פשיטא שתיבת "הבכֹר" לא נסובה על אהרן, שהרי מרים היתה הבכורה כדמוכח מקראי).

יעיין במהרש"א במסכת סנהדרין דף ז ע"א דאהרן היה בכור

Re: את עוץ בכורו

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2021 1:43 pm
על ידי טור תלגא
רד"ק
את עוץ בכורו, כמו שפירשנו את צידון בכורו (לעיל י, טו).


ומה שאמר את צידן בכרו, לא מצאתי בו טעם נכון למה אמר בכרו מה שלא זכר כן באחרים, כי ברוב הנזכר ראשון הוא הבכור אלא אם כן זכר אתו ראשון למעלתו, כמו את שם את חם ואת יפת, ולדעת המפרש כי יפת היה גדול בשנים, וצידון שהיה גדול במעלה מאחיו וגם בכור היה ולשתי מעלות שהיה בו אמר בכר, וכן אמר (ד"ה א' כ"ט) "בכור ישמעאל נביות" והוא היה גם כן גדול במעלה מאחיו כמו שאמר אחות נביות.