עמוד 1 מתוך 1

ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2010 1:38 am
על ידי כהן הדיוט
ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל וא"י גבוהה מכל הארצות (זבחים נד.)
וקשה: הרי יש הרים יותר גבוהים מא"י. ומתרץ החתם סופר שהארץ הרי הוא ככדור ובכדור אין למעלה או למטה כי הכל יחסי ומפני שמאבן השתיה נשתת כל העולם הרי זהו המקום הגבוה והמהרש"א מתרץ שגבוהה במעלתה.
ונראה שכך הפירוש גם ב"ירושלים גבוה מכל א"י" שאין הכוונה לגובה הנראה לעינים,אלא כאמור.
ובהמשך הגמ' שם "ביקשו לבנות ביהמ"ק בעין עיטם כיון דיותר גבוה ולסוף אמרו ניחת ביה פורתא כיון דכתיב 'ובין כתפיו שכן'"
וקשה מה היה ההו"א לבנות בעין עיטם הרי לאור האמור לעיל בין לחת"ס ובין למהרש"א אין מדברים מגובה גיאוגרפי יחסית לפני הים. וירושלים בכל מקרה גבוה כיון ששם אבן השתיה. וגם למהרש"א קשה!

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2010 1:43 am
על ידי יאיר
נראה שבקשו לבנותו גבוה ללא קשר לכך שירושלים גבוהה מכל א"י אלא בדומה להלכה שאסור לבנות בית יותר גבוה מבית הכנסת..

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2010 6:51 am
על ידי אוצר החכמה
לא מיירי כלל בענין ירושלים גבוהה אלא באיך ייראה בית המקדש ומקומו לרואים אותו וכדברי יאיר .

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2010 9:30 am
על ידי רשלץ
בס"ד

אני אמרתי בחופזי בגזרת נח"ץ
א- מ"ש בשם החת"ס שהעולם הוא כתפוח וכו', אין בידי כרגע חת"ס. אומנם דבריו אלו הם דברי המהרש"א בקידושין סט. ד"ה ביהמ"ק גבוה.
ב- מה שהקשה מה הו"א וכו' הרי עין עיטם גבוה וכו'. אמת הוא. וכן הקשו התוס' בסנהדרין פז. ד"ה שבית המקדש גבוה ע"ש מה שתירצו. ודוק.
ואם תעיין בספר המקנה על קידושין סט. ד"ה וקמת ועלית, אולי יעלה ארוכה ומרפה במעט לדבריך. ועיין בזה גם בתשובת הרדב"ז ח"ב סימן תרל"ט המדבר בנדון ותרווה נחת.
ב- ודע דעין עיטם הוא גבוה כנ"ל כדאיתא ביומא לא. דגבובה מעזרה כ"ג אמות. נ"מ לטבילת כהן גדול וכו'.
ועוד, עין עיטם הוא הבור שממנו מושתת כל העולם כולו בשעה שכרה דוד שיתין בעין עיטם ושם קפא תהומא וביקש לשטוף את כל העולם עד שדוד הכריחו לאחיתופל לגלות שם המפורש וכו' וכנזכר כ"ז בגמ' סוכה נג. ע"ש. ועיין בזה בשו"ת ציץ אליעזר מ"ש להעיר על מחבר אחד בנושא הזה.

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2010 9:50 am
על ידי רשלץ
[quote="רשלץ"]בס"ד

ועיין בזה בשו"ת ציץ אליעזר חלק יג סימן כב אות ד

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ש' אוקטובר 23, 2010 8:31 pm
על ידי כהן הדיוט
בגמ' מבואר להדיא שיש ענין לבנות את ביהמ"ק במקום גבוה מדכתיב 'וקמת ועלית מכאן שביהמ"ק גבוה מכל ארץ ישראל.ודלא כדברי יאיר ואוצה"ח.

ולפי המפרשים שאין הכוונה לגבוה הנראה לעינים אלא ששם אבן השתיה או שגבוהה במעלה. א"כ ביהמ"ק בכל מקרה גבוה. ומה ההו"א לבנות במקום שנראה לעינים יותר גבוה. כשלא זה המדד .

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ש' אוקטובר 23, 2010 8:41 pm
על ידי יאיר
כהן הדיוט כתב:בגמ' מבואר להדיא שיש ענין לבנות את ביהמ"ק במקום גבוה מדכתיב 'וקמת ועלית מכאן שביהמ"ק גבוה מכל ארץ ישראל.ודלא כדברי יאיר ואוצה"ח.

ולפי המפרשים שאין הכוונה לגבוה הנראה לעינים אלא ששם אבן השתיה או שגבוהה במעלה. א"כ ביהמ"ק בכל מקרה גבוה. ומה ההו"א לבנות במקום שנראה לעינים יותר גבוה. כשלא זה המדד .


א.ייש"כ רשלץ!

ב.כהן..הרי מה שנאמר על בית המקדש יכול להיות שזה כפשוטו גבוה ואין הכרח לפרשו כמו שפירשו על א"י גבוה רוחנית,

ולכן תשובתי דלעיל עדיין בעינה עומדת.

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ש' אוקטובר 23, 2010 8:48 pm
על ידי יאיר
רשלץ כתב:בס"ד

אני אמרתי בחופזי בגזרת נח"ץ
א- מ"ש בשם החת"ס שהעולם הוא כתפוח וכו', אין בידי כרגע חת"ס. אומנם דבריו אלו הם דברי המהרש"א בקידושין סט. ד"ה ביהמ"ק גבוה.
ב- מה שהקשה מה הו"א וכו' הרי עין עיטם גבוה וכו'. אמת הוא. וכן הקשו התוס' בסנהדרין פז. ד"ה שבית המקדש גבוה ע"ש מה שתירצו. ודוק.
ואם תעיין בספר המקנה על קידושין סט. ד"ה וקמת ועלית, אולי יעלה ארוכה ומרפה במעט לדבריך. ועיין בזה גם בתשובת הרדב"ז ח"ב סימן תרל"ט המדבר בנדון ותרווה נחת.
ב- ודע דעין עיטם הוא גבוה כנ"ל כדאיתא ביומא לא. דגבובה מעזרה כ"ג אמות. נ"מ לטבילת כהן גדול וכו'.
ועוד, עין עיטם הוא הבור שממנו מושתת כל העולם כולו בשעה שכרה דוד שיתין בעין עיטם ושם קפא תהומא וביקש לשטוף את כל העולם עד שדוד הכריחו לאחיתופל לגלות שם המפורש וכו' וכנזכר כ"ז בגמ' סוכה נג. ע"ש. ועיין בזה בשו"ת ציץ אליעזר מ"ש להעיר על מחבר אחד בנושא הזה.



התוס' הקשו אחרת (לא בצורת קושיה)..ואדרבה התוס' הבינו על גובה פיזי עיי"ש..

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ש' אוקטובר 23, 2010 10:37 pm
על ידי כהן הדיוט
"כתיב וקמת ועלית אל המקום מלמד שבית המקדש גבוה מכל ארץ ישראל וארץ ישראל גבוהה מכל ארצות"
זהו הציטוט המלא. ואם הרישא עפ"י פשוטו מנין שהסיפא לא. האם אפשר לחלק באותו מאמר?

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ש' אוקטובר 23, 2010 10:43 pm
על ידי יאיר
צודק בהחלט! טעות שלי..

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ש' אוקטובר 23, 2010 10:52 pm
על ידי יאיר
עיינתי כעת בגמרא שם (זבחים נד:), שאלתך במקום, אך עדיין לדעתי אפשר לתרץ שרצו לבנותו שם מפני כבודו..

ולפני מה שהבנתי "עין עיטם" אינו המקום הגבוה בארץ..

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ש' אוקטובר 23, 2010 11:01 pm
על ידי מסעוד מימראן
יאיר כתב:עיינתי כעת בגמרא שם (זבחים נד:), שאלתך במקום, אך עדיין לדעתי אפשר לתרץ שרצו לבנותו שם מפני כבודו..

ולפני מה שהבנתי "עין עיטם" אינו המקום הגבוה בארץ..

אבל בגבול נחלת בנימין ויהודה - כן!

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: ש' אוקטובר 23, 2010 11:04 pm
על ידי יאיר
נכון וזה רק מוכיח ש"שבית המקדש גבוה מכל ארץ ישראל" לא כפשוטו..אפילו אם היה נבנה בעין עיטם וממילא רצו לבנותו שם מפני כבודו ולא משום "וקמת..".

Re: ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 4:38 pm
על ידי ישראליק
כ' בזכירה לחיים על איכה רבה א, מז, במסופר על מרים בת ביתוס שנתיחפו רגליה:
דירושלים גבוה מכל הארצות והמקום קר והמים היו מרובים ומתהוה הלחלוחית הרבה, אפילו בתשרי