עמוד 1 מתוך 1

ישים עצמו כאלם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 8:50 pm
על ידי לולי דמיסתפינא
מצינו בגמ' (חולין פט.) אמר רבי יצחק מאי דכתיב האמנם אלם צדק תדברון מישרים תשפטו בני אדם, מה אומנותו של אדם בעולם הזה ישים עצמו כאלם

מה הגדר בזה למעשה?

Re: ישים עצמו כאלם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 9:51 pm
על ידי גימפעל
מדברים בטלים.

Re: ישים עצמו כאלם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 10:27 pm
על ידי יאיר
ועיין בזה במש"כ באגרת הגר"א 'עלים לתרופה'.

Re: ישים עצמו כאלם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 10:30 pm
על ידי יאיר
ועוד השוה לסנהדרין צט:

"אמר רבי אלעזר כל אדם לעמל נברא שנאמר (איוב ה, ז) כי אדם לעמל יולד איני יודע אם לעמל פה נברא אם לעמל מלאכה נברא כשהוא אומר כי אכף עליו פיהו הוי אומר לעמל פה נברא ועדיין איני יודע אם לעמל תורה אם לעמל שיחה כשהוא אומר (יהושע א, ח) לא ימוש ספר התורה הזה מפיך הוי אומר לעמל תורה נברא".

Re: ישים עצמו כאלם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 10:53 pm
על ידי ביליצר
סייג לחכמה שתיקה ,
מילה בסלע שתיקה בתרי
על כל רגע ורגע שאדם חוסם פיו זוכה לאור הגנוז שאין כל מלאך וכו,
הנעלבים ואינם עולבים שומעים חרפתם ואינם משיבים
ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה
מובא ברמבם,לעולם ירבה אדם בשתיקה ולא ידבר אלא בדבר חכמה או בדברים שצריך להם לחיי גופו

Re: ישים עצמו כאלם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 11:01 pm
על ידי יאיר
שתיקה יפה לחכמים, ק"ו לטפשים
"אֱוִיל מַחֲרִישׁ, חָכָם יֵחָשֵׁב; אֹטֵם שְׂפָתָיו נָבוֹן"
כל ימי גדלתי בין החכמים, ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה.

Re: ישים עצמו כאלם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 11:05 pm
על ידי יאיר
ואמנם עיין בביאור הגר"א על המשנה באבות (ו, ו) "והתורה נקנית בארבעים ושמונה דברים...במיעוט שיחה...".

Re: ישים עצמו כאלם

פורסם: ג' נובמבר 10, 2015 11:26 pm
על ידי לולי דמיסתפינא
ועדיין לא ענה אף אחד, מה ההנהגה בזה למעשה?

Re: ישים עצמו כאלם

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 12:00 am
על ידי יאיר
לא ברור מה לא מובן לך.

כבר ענו למעלה שלא ידבר דברים בטלים.

Re: ישים עצמו כאלם

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 12:06 am
על ידי יבנה
לולי דמיסתפינא כתב:ועדיין לא ענה אף אחד, מה ההנהגה בזה למעשה?

ראה פיה"מ לרמב"ם אבות פרק א' משנה ט"ז שהאריך בזה.