עמוד 1 מתוך 1

החילוק בין מי גשמים למים הנוטפים ממזגן

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 12:17 pm
על ידי הלמד מכל אדם
מים הנוטפין מן המזגן, הורו רבים מגדולי ישראל, שאסור לטלטלם בשבת משום דחשיב נולד גמור, ומשום שנהפך מאדים למים.
והדברים תמוהים דמ"ש ממטר היורד בשבת שכתבו כל הפוסקים להתיר עפ"י ד' הב"י או"ח סי' שי בשם א' מן הגאונים, עפ"י ד' הגמ' בעירובין מה ב דמיא בעיבא מינד ניידי, ושם מתבאר להדיא דהוא גם בעננים שנתקשרו בשבת, שהעננים נוצרים מן האדים שמעל האוקיינוס.
ובמנחת שלמה ח"ב סי' יח כתב שעמד ע"ז בברכת רצ"ה וכתב כמה תירוצים, וכן כתבו כמה אחרונים
ועיינתי בספר הנ"ל וכנראה הכוונה לתשובה עג ששם מדבר מענין זה, אבל לא מדבר על איסור נולד כלל, ולא כותב שום תירוצים על ענין זה

Re: איסור נולד במים הנוטפים ממזגן

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 12:30 pm
על ידי עדיאל ברויאר
בגלל הדימוי לעננים, הרב קאפח זצ"ל פסק שאין במי מזגן נולד

Re: איסור נולד במים הנוטפים ממזגן

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 12:30 pm
על ידי אוהב אוצר
עד כמה שזכור לי שעסקנו בסוגיא לפני שנים, האיסור הוא בעקבות שזה ניכר, דהיינו אם הצינור של המזגן נכנס לתוך מים קיימים, יהיה ניתן להשתמש עם המים.

Re: איסור נולד במים הנוטפים ממזגן

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 1:09 pm
על ידי הלמד מכל אדם
אוהב אוצר כתב:עד כמה שזכור לי שעסקנו בסוגיא לפני שנים, האיסור הוא בעקבות שזה ניכר, דהיינו אם הצינור של המזגן נכנס לתוך מים קיימים, יהיה ניתן להשתמש עם המים.

אינני מבין את דבריך, סיבת האיסור היא משום נולד, וע"כ יש נידון אם מותר להניח כלי בשבת תחת הדלף, וכשמערב לתוך מים קיימים יש נידון להתיר שאי"ז ביטול כלי מהיכנו

Re: איסור נולד במים הנוטפים ממזגן

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 1:10 pm
על ידי הלמד מכל אדם
עדיאל ברויאר כתב:בגלל הדימוי לעננים, הרב קאפח זצ"ל פסק שאין במי מזגן נולד

היכן?

Re: איסור נולד במים הנוטפים ממזגן

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 5:13 pm
על ידי עדיאל ברויאר
הלמד מכל אדם כתב:
עדיאל ברויאר כתב:בגלל הדימוי לעננים, הרב קאפח זצ"ל פסק שאין במי מזגן נולד

היכן?


איני יודע אם הוא כתב על כך באיזה מקום. כך ידוע לי מאת מו"ר הרב טל בשמו.

Re: איסור נולד במים הנוטפים ממזגן

פורסם: ד' נובמבר 11, 2015 5:15 pm
על ידי עדיאל ברויאר
הלמד מכל אדם כתב:
אוהב אוצר כתב:עד כמה שזכור לי שעסקנו בסוגיא לפני שנים, האיסור הוא בעקבות שזה ניכר, דהיינו אם הצינור של המזגן נכנס לתוך מים קיימים, יהיה ניתן להשתמש עם המים.

אינני מבין את דבריך, סיבת האיסור היא משום נולד, וע"כ יש נידון אם מותר להניח כלי בשבת תחת הדלף, וכשמערב לתוך מים קיימים יש נידון להתיר שאי"ז ביטול כלי מהיכנו


אכן, כך מופיע בפוסקים. ונחלקו האם אפשר במים (חזו"ע וילקו"י) או שצריך דווקא ביין (הרב וואזנר), ותלוי בשאלה האם צריך לבטל דבר שיש לו מתירין בשאינו מינו דווקא, או שמא במקרה הזה לא צריך מכיוון שאינו עומד לאכילה.

Re: החילוק בין מי גשמים למים הנוטפים ממזגן

פורסם: ה' נובמבר 12, 2015 12:29 am
על ידי חכמה בגוים
לא הבנתי את השאלה, אם אכן ההיתר במי גשמים הוא מצד שנחשבים כקיימים בתוך הענן, מה זה שייך במזגן?