עמוד 1 מתוך 1

מעשה של בעל הדעה עצמו - אמרינן "מעשה רב" או לא

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 2:37 am
על ידי עדיאל ברויאר
מתוך הרשום אצלי, ומן הסתם יש עוד מקורות בנושא:

מביאין ראיה ממעשה של בעל הדעה עצמו -
המאירי חולין צז ע"א ד"ה יש בזה, כתב בין השאר דהלכה כלוי לגבי רב בדין ריחא וזיעה, משום דעבד לוי עובדא כדעת עצמו.

אין מביאין ראיה ממעשה של בעל הדעה עצמו -
חידושי הריטב"א מסכת כתובות דף ס עמוד א
אם היה מכירה עד כמה וכו'. והלכתא כרבי יוחנן חדא דהא איפסיקא הלכתא כותיה בהדיא, ועוד דשמואל ורבי יוחנן הלכה כרבי יוחנן )עירובין מ"ז ב'(, ואף על גב דשמואל עבד עובדא כסבריה אין מביאין ראיה ממעשה שלו לפסוק כמותו.

וכ"כ בתשובות ופסקים מאת חכמי אשכנז וצרפת (סי' לז) גבי מחלוקת רב ולוי הנ"ל, שאין לפסוק כמותו משום כך. והביא ראייה מהא דמגילה (כ' ע"א) שר' יהודה הכשיר קריאת מגילה בקטן, והעיד רבי שבהיותו קטן קרא לפני ר' יהודה, והשיבו לו שאין מביאין ראיה מן המתיר. אמנם בספר טל חיים (בב"ח ותערובות סי' ז' עמ' רצז הע' 9) העיר שלשיטת רש"י שם (ד"ה מן המתיר) דהיינו משום שהרבים חלקו על ר' יהודה, ואין תוספת חיזוק במעשה דר' יהודה להוכיח שהלכה כמותו בניגוד לחכמים. אבל בנידון דרב ולוי, שעקרונית יתכן שהלכה כלוי נגד רב, יש במעשה דלוי משום חיזוק לדעתו ולקביעת הלכה כמותו.

Re: מעשה של בעל הדעה עצמו - אמרינן "מעשה רב" או לא

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 9:28 am
על ידי גבול ים
אם נחזיק בחילוק זה גם אין מחלוקת בין המאירי לריטב"א, וכמו שביאר הריטב"א שבמקרה זה נפסקה ההלכה כריו"ח וגם כך הם כלל הפסיקה המקובלים בין שמואל לריו"ח.

Re: מעשה של בעל הדעה עצמו - אמרינן "מעשה רב" או לא

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 5:34 pm
על ידי יצג
יעויין במקורות שבאנציקלופדיה תלמודית ערך הלכה, ציונים 449, 450.