עמוד 1 מתוך 1

חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 1:36 pm
על ידי ש.גGI.
כתב המגן אברהם ס' קפט ס"ק א שבשבת ור"ח יאמרו 'מגדול' ישועות וגו ובחול יאמרו 'מגדיל' (בברכת המזון)

והנה בספר צפנת פענח [שות ח"ב סי' ה אות ג'] כתב טעם לחילוק בין שבת ור"ח ליום חול.
ותירץ, היות ד'מגדיל' בתהלים-בכתובים , ו'מגדול' בנביאים, ואין קורין בכתובים בשבת במנחה כדאמרינן בגמרא, (שבת קטז:) ומשום שבת במנחה, לא פלוג כל השבת ע"כ דברי הגאון, מתוק לשפתיים .

א. ברצוני להבין בר"ח שאין בעיה לקרוא בכתובים קשיא למה לומר 'מגדיל' אבקש נגר ובר נגר דיפרקינה....

ב. איה מקום המדיוק בנביאים של המילה 'מגדיל' ?

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 1:42 pm
על ידי עדיאל ברויאר
כמדומני שהרב אשר וייס שליט"א אמר (אולי בשם מישהו אחר) שאולי החילוק בין שבת ויו"ט לשאר נוצר כי היה כתוב (בש"ב מגדול) והיינו "בשמואל ב' מגדול", אבל חשבו שהכוונה "בשבת מגדול", ומשם נוסף גם יו"ט. אבל שמעתי את הדברים לפני זמן רב מאוד, ואפשר שאיני מדייק.

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 1:45 pm
על ידי ש.גGI.
שאלתי על ר"ח ??

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 1:52 pm
על ידי עדיאל ברויאר
הגבתי ביחס להסבר של הרוגוצ'ובר. אגב זה למדת גם באיזה ספר זה נמצא בנביאים (יש היום תוכנות חיפוש...).

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 1:54 pm
על ידי פלגינן
ש.גGI. כתב:כתב המגן אברהם ס' קפט ס"ק א שבשבת ור"ח יאמרו 'מגדול' ישועות וגו ובחול יאמרו 'מגדיל' (בברכת המזון)

והנה בספר צפנת פענח [שות ח"ב סי' ה אות ג'] כתב טעם לחילוק בין שבת ור"ח ליום חול.
ותירץ, היות ד'מגדיל' בתהלים-בכתובים , ו'מגדול' בנביאים, ואין קורין בכתובים בשבת במנחה כדאמרינן בגמרא, (שבת קטז:) ומשום שבת במנחה, לא פלוג כל השבת ע"כ דברי הגאון, מתוק לשפתיים .

א. ברצוני להבין בר"ח שאין בעיה לקרוא בכתובים קשיא למה לומר 'מגדיל' אבקש נגר ובר נגר דיפרקינה....

ב. איה מקום המדיוק בנביאים של המילה 'מגדיל' ?

כמדומה קדם לו בחידוש זה המרכבת המשנה בשו"ת לב שלמה, ובביאור יתר, עכ"פ איך שהצגת בקצרה. חפש.

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 1:57 pm
על ידי פלגינן
עדיאל ברויאר כתב:כמדומני שהרב אשר וייס שליט"א אמר (אולי בשם מישהו אחר) שאולי החילוק בין שבת ויו"ט לשאר נוצר כי היה כתוב (בש"ב מגדול) והיינו "בשמואל ב' מגדול", אבל חשבו שהכוונה "בשבת מגדול", ומשם נוסף גם יו"ט. אבל שמעתי את הדברים לפני זמן רב מאוד, ואפשר שאיני מדייק.

כבר ידוע מהמקור ברוך הרגיל בהשערות כגון דא, והפירכה הפשוטה כבר נודעה שאבודרהם כבר מבאר טעם החילוק שנים רבות קודם לפיצול ספר שמואל.

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 2:05 pm
על ידי פלגינן
פלגינן כתב:
ש.גGI. כתב:כתב המגן אברהם ס' קפט ס"ק א שבשבת ור"ח יאמרו 'מגדול' ישועות וגו ובחול יאמרו 'מגדיל' (בברכת המזון)

והנה בספר צפנת פענח [שות ח"ב סי' ה אות ג'] כתב טעם לחילוק בין שבת ור"ח ליום חול.
ותירץ, היות ד'מגדיל' בתהלים-בכתובים , ו'מגדול' בנביאים, ואין קורין בכתובים בשבת במנחה כדאמרינן בגמרא, (שבת קטז:) ומשום שבת במנחה, לא פלוג כל השבת ע"כ דברי הגאון, מתוק לשפתיים .

א. ברצוני להבין בר"ח שאין בעיה לקרוא בכתובים קשיא למה לומר 'מגדיל' אבקש נגר ובר נגר דיפרקינה....

ב. איה מקום המדיוק בנביאים של המילה 'מגדיל' ?

כמדומה קדם לו בחידוש זה המרכבת המשנה בשו"ת לב שלמה, ובביאור יתר, עכ"פ איך שהצגת בקצרה. חפש.

הנה דבריו. הוא עומד גם על קושייתך מראש חודש!

אתה באמת שואל היכן הוא בנביאים. הלא תדע כי כל פרק כב בשמואל ב דומה לפרק יח בתהלים?!

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 2:05 pm
על ידי ש.גGI.
פלגינן כתב:
ש.גGI. כתב:כתב המגן אברהם ס' קפט ס"ק א שבשבת ור"ח יאמרו 'מגדול' ישועות וגו ובחול יאמרו 'מגדיל' (בברכת המזון)

והנה בספר צפנת פענח [שות ח"ב סי' ה אות ג'] כתב טעם לחילוק בין שבת ור"ח ליום חול.
ותירץ, היות ד'מגדיל' בתהלים-בכתובים , ו'מגדול' בנביאים, ואין קורין בכתובים בשבת במנחה כדאמרינן בגמרא, (שבת קטז:) ומשום שבת במנחה, לא פלוג כל השבת ע"כ דברי הגאון, מתוק לשפתיים .

א. ברצוני להבין בר"ח שאין בעיה לקרוא בכתובים קשיא למה לומר 'מגדיל' אבקש נגר ובר נגר דיפרקינה....

ב. איה מקום המדיוק בנביאים של המילה 'מגדיל' ?

כמדומה קדם לו בחידוש זה המרכבת המשנה בשו"ת לב שלמה, ובביאור יתר, עכ"פ איך שהצגת בקצרה. חפש.


ומה כותב לעניין ר"ח, אינו תח"י ספר הנ"ל

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 2:07 pm
על ידי פלגינן
ש.גGI. כתב:
פלגינן כתב:
ש.גGI. כתב:כתב המגן אברהם ס' קפט ס"ק א שבשבת ור"ח יאמרו 'מגדול' ישועות וגו ובחול יאמרו 'מגדיל' (בברכת המזון)

והנה בספר צפנת פענח [שות ח"ב סי' ה אות ג'] כתב טעם לחילוק בין שבת ור"ח ליום חול.
ותירץ, היות ד'מגדיל' בתהלים-בכתובים , ו'מגדול' בנביאים, ואין קורין בכתובים בשבת במנחה כדאמרינן בגמרא, (שבת קטז:) ומשום שבת במנחה, לא פלוג כל השבת ע"כ דברי הגאון, מתוק לשפתיים .

א. ברצוני להבין בר"ח שאין בעיה לקרוא בכתובים קשיא למה לומר 'מגדיל' אבקש נגר ובר נגר דיפרקינה....

ב. איה מקום המדיוק בנביאים של המילה 'מגדיל' ?

כמדומה קדם לו בחידוש זה המרכבת המשנה בשו"ת לב שלמה, ובביאור יתר, עכ"פ איך שהצגת בקצרה. חפש.


ומה כותב לעניין ר"ח, אינו תח"י ספר הנ"ל

בהודעה למעלה הבאתי

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 2:13 pm
על ידי ש.גGI.
אשריך שהנך מתלמידי הנגר הנ"ל
יישר כוח

לשאלתי השניה יש למי תשובה ?

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 2:21 pm
על ידי פלגינן
ש.גGI. כתב:לשאלתי השניה יש למי תשובה ?

פלגינן כתב:אתה באמת שואל היכן הוא בנביאים. הלא תדע כי כל פרק כב בשמואל ב דומה לפרק יח בתהלים?!

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 8:31 pm
על ידי ביליצר

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 1:13 pm
על ידי ש.גGI.
פלגינן כתב:
עדיאל ברויאר כתב:כמדומני שהרב אשר וייס שליט"א אמר (אולי בשם מישהו אחר) שאולי החילוק בין שבת ויו"ט לשאר נוצר כי היה כתוב (בש"ב מגדול) והיינו "בשמואל ב' מגדול", אבל חשבו שהכוונה "בשבת מגדול", ומשם נוסף גם יו"ט. אבל שמעתי את הדברים לפני זמן רב מאוד, ואפשר שאיני מדייק.

כבר ידוע מהמקור ברוך הרגיל בהשערות כגון דא, והפירכה הפשוטה כבר נודעה שאבודרהם כבר מבאר טעם החילוק שנים רבות קודם לפיצול ספר שמואל.


וכן שנים המכחשים זה את זה עד שיבוא השלישי ויכריע ביניהם

תשובה ל-עדיאל ברוידא (המכחיש הזה)

הרב ר"ב אפשטיין זצ"ל בעל "התורה תמימה" מביא בספרו
מקור ברוך.pdf
(96.44 KiB) הורד 425 פעמים
"מקור ברוך" שמישהו כתב על גבי הסידור בש"ב "מגדול" וכוונתו היתה שבספר בשמואל ב' (כב-נא) כתוב "מגדול", ובטעות ראשי תיבות אלו פוענחו כקיצור של שבת מגדול,

אבל גם לרבות, שהר"ב אפשטיין זצ"ל בספרו הנ"ל לא נעלם מעינו את דברי האבודרהם שמחלק בין שבת לחול, אך הוא מעדיף לחשוב שהאבודרהם היה גם בין אלו שהוטעו ע"י הר"ת האלו.

(ולגבי מה שכתבת "(אולי בשם מישהו אחר)"- הוברר שזה נכון
ולגבי מה שכתבת "ששמעת לפני זמן רב" – הזיכרון אינו בוגד בך
ולגבי מה שכתבת "שאינך מדייק"- הוברר שהכל בשיא הדיוק.)

תשובה ל-פלגינן מתלמיד הנגר הנ"ל (המכחיש את זה)

שכתב את "הפירכה הפשוטה"
מצאתי שקדם לך ר' דוד קאהן בספרו "העקוב למישור" שמוכיח בהקדמתו שר"ב אפשטיין זצ"ל לא ידע מהעובדה שהחלוקה של ספר שמואל א' וב' היה לאחר שהתחילו להדפיס את הנ"ך [הממציא את מושג הדפוס חי בשנת רט"ו] ז"א שהאבודרהם שחי בשנת ק' שהיה לפני כן לא יכל לראות את הר"ת האלו אם הם אכן באו לציין לשמואל ב'..
ומה שכתבת שידוע מה המקור ברוך אמר "על הרגיל בהשערות כגון דא" לא ידוע לי ואבקש לצטט את לשונו ...(בשביל נושא אחר)

לסיום דברי (שיבוא השלישי ויכריע ביניהם)

יוצא מכל הנ"ל שאין לנו לזוז מדברי האבודרהם, המגן אברהם, שו"ת לב שלמה, צפנת פענח, אלא לחלק בין שבת לחול. ודו"ק

ואין בית מדרש ללא חידשו לפי כל הפוסקים הנ"ל ביו"ט לא צריך לומר "מגדול"

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ד' נובמבר 25, 2015 4:39 pm
על ידי סתם יהודי
ש.גGI. כתב:כתב המגן אברהם ס' קפט ס"ק א שבשבת ור"ח יאמרו 'מגדול' ישועות וגו ובחול יאמרו 'מגדיל' (בברכת המזון)

והנה בספר צפנת פענח [שות ח"ב סי' ה אות ג'] כתב טעם לחילוק בין שבת ור"ח ליום חול.
ותירץ, היות ד'מגדיל' בתהלים-בכתובים , ו'מגדול' בנביאים, ואין קורין בכתובים בשבת במנחה כדאמרינן בגמרא, (שבת קטז:) ומשום שבת במנחה, לא פלוג כל השבת ע"כ דברי הגאון, מתוק לשפתיים .


א. התינח בשבת, מיהו בחול מאי איכא למימר, דאמאי לא נימא מגדול בחול?
ב. אני צ"ע גדול בהבנת עיקר טעמו של הצפנת פענח, דלטעמיה - אטו לא נימא בשבת את מזמור שיר ליום השבת - משום שהוא מהכתובים? אתמהה! ומה בערבית לגבי מזמור לדוד ד' רועי? ומה בשחרית לגבי פסוקי דזמרא, והודו, ומזמורי השבת שלפני הודו, וכל כיוצא בזה? ומצוה ליישב.

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ד' נובמבר 25, 2015 5:49 pm
על ידי ש.גGI.
סתם יהודי כתב:
ש.גGI. כתב:כתב המגן אברהם ס' קפט ס"ק א שבשבת ור"ח יאמרו 'מגדול' ישועות וגו ובחול יאמרו 'מגדיל' (בברכת המזון)

והנה בספר צפנת פענח [שות ח"ב סי' ה אות ג'] כתב טעם לחילוק בין שבת ור"ח ליום חול.
ותירץ, היות ד'מגדיל' בתהלים-בכתובים , ו'מגדול' בנביאים, ואין קורין בכתובים בשבת במנחה כדאמרינן בגמרא, (שבת קטז:) ומשום שבת במנחה, לא פלוג כל השבת ע"כ דברי הגאון, מתוק לשפתיים .


א. התינח בשבת, מיהו בחול מאי איכא למימר, דאמאי לא נימא מגדול בחול?
ב. אני צ"ע גדול בהבנת עיקר טעמו של הצפנת פענח, דלטעמיה - אטו לא נימא בשבת את מזמור שיר ליום השבת - משום שהוא מהכתובים? אתמהה! ומה בערבית לגבי מזמור לדוד ד' רועי? ומה בשחרית לגבי פסוקי דזמרא, והודו, ומזמורי השבת שלפני הודו, וכל כיוצא בזה? ומצוה ליישב.


א. תשובה על זה. עיין באבודרהם שמשם מקור דין זה שכותב שבשבת מלך גדול ובחול מלך קטן וליתר ביאור עיין בקובץ המצ"ב למעלה הסבר מ"המקור ברוך.
ב. שאלה יפה, והתשובה היא עיין בקובץ המצורף למעלה שהביא פלגינן (מתלמיד הנגר הנ"ל) בשם המרכבת המשנה בשו"ת לב שלמה שמסביר במתק שפתיים את החילוק,
בברכת עלה והצלח כמשאלות לבך.
בשם כל הצדיקים (הלוואי שגם אני אזכה להיות סתם יהודי כמוך,אשריך)

Re: חידוש גאוני מהגאון מרוגוטשוב

פורסם: ש' נובמבר 28, 2015 7:07 pm
על ידי סתם יהודי
ש.גGI. כתב:
סתם יהודי כתב:התינח בשבת, מיהו בחול מאי איכא למימר, דאמאי לא נימא מגדול בחול?

תשובה על זה. עיין באבודרהם שמשם מקור דין זה שכותב שבשבת מלך גדול ובחול מלך קטן וליתר ביאור עיין בקובץ המצ"ב למעלה הסבר מ"המקור ברוך


השתא דאתית להכי, לקבל את חילוקו של האבודרהם - בין מלך גדול (שבת) למלך קטן (חול), א"כ כבר אינך זקוק לטעמו של הצפנת פענח.
לישנא אחרינא: למה נזקקת לסיבה - שניתנה ע"י אחד האחרונים (הצפנת פענח) - ושמשיבה רק על מגדול דשבת אך לא על מגדיל דחול, כאשר באמתחתך יש סיבה - שניתנה ע"י אחד הראשונים (האבודרהם) - ושמשיבה בחדא מחתא הן על מגדול דשבת והן על מגדיל דחול?

ש.גGI. כתב:בספר צפנת פענח [שות ח"ב סי' ה אות ג'] כתב טעם לחילוק בין שבת ור"ח ליום חול. ותירץ, היות ד'מגדיל' בתהלים-בכתובים , ו'מגדול' בנביאים, ואין קורין בכתובים בשבת במנחה כדאמרינן בגמרא, (שבת קטז:) ומשום שבת במנחה, לא פלוג כל השבת


ל"ז להבין ד"ק דהצפנת פענח, דהא עינינו הרואות דנינהו מיפלג פלוג - בין מנחה לבין שאר השבת - לגבי עצם הדין עצמו שאין קורין בכתובים בשבת במנחה, דהא מעולם לא מצינו לאיזה פוסק שאסר לקרוא בכתובים כל השבת - אלמא שרי - מיכלל דפלוג, וא"כ היכי קאמר הצפנת פענח - איפכא - דלא פלוג? ותו דלשיטתיה דהצפנת פענח, הא נינהו נמי מיפלג פלוג - בין אי-אמירת קרא דמגדיל בשאר השבת בברה"מ - לבין היתר-אמירת קרא דמגדיל בשאר השבת שלא בברה"מ, וא"כ היכי קאמר הצפנת פענח דלא פלוג?

ועוד אני צ"ע גדול להבין, היכי קאמר הצפנת פענח - דהא דלא אמרינן בשבת מגדיל - ה"ט משום דאסרו לקרוא בכתובים בשבת (ר"ל במנחה של שבת אלא דלא פלוג בין מנחה לבין שאר השבת), והא עינינו הרואות דבברה"מ גופה איכא קראי טובא מהכתובים, כגון קרא דפותח את ידך וגו' שבברכת הזן, וכגון כל הני קראי דאמרינן בתר קרא דמגדול (ובתר עושה שלום..ואמרו אמן): יראו את ד' קדושיו וגו' עד סוף ברה"מ (חוץ מהפסוק ברוך הגבר וגו')! אלא מאי אית לך למימר? דנוסח ברכות (ותפילות) שאני - כי לא עליהן גזרו את גזירת קריאת כתובים בשבת (במנחה), השתא דאתית להכי - ממילא הדרא קושיא לדוכתה - אמאי לא אמרינן מגדיל בשבת בברה"מ (אני כמובן מניח שלצורך הדיון אתה מצפה להתעלם זמנית מטעמו של האבודרהם שהרי אילו התחשבת בו אז כבר לא היית נזקק להביא את החידוש של הצפנת פענח כפי שכבר ציינתי בתחילת ההודעה הנוכחית).

ש.גGI. כתב:ברצוני להבין: בר"ח, שאין בעיה לקרוא בכתובים, קשיא למה לומר 'מגדיל'.


לשיטתיה דהצפנת פענח דס"ל ד"לא פלוג כל השבת", א"כ תו לא קשיא מידי, דדילמא נמי לא פלוג בין שבת לר"ח.

ש.גGI. כתב:ואין בית מדרש ללא חידוש לפי כל הפוסקים הנ"ל ביו"ט לא צריך לומר "מגדול".


השתא דאתינא להכי - דדילמא לא פלוג (בין שבת לר"ח) - כמבואר בפיסקה הקודמת, א"כ בפשטות י"ל - דלא רק בין שבת לר"ח - לא פלוג, אלא נמי - לא פלוג - בין שבת ליו"ט. תדע, דהא הכי מוכח - נמי מדברי האחרונים - כדלהלן:
ערוך השולחן (או"ח קפט ז): "ובחול אומר מגדיל, ובשבת ויו"ט ור"ח אומר מגדול כמ"ש בשמואל, ויש בזה טעם".
אליה רבה (קפז א): "וכתב[ו] אחרונים (בברכהמ"ז למהר"ן שפירא) דיו"ט ור"ח דינו כשבת, וסימן: 'חודש ושבת קרוא מקרא' (ישעיה א יג]".
שו"ע הרב (או"ח קפט ז): "נוהגים לומר בשבת ויום טוב וראש חודש מגדול כמ"ש בשמואל, ובחול מגדיל כמ"ש בתהלים, וסימן 'חודש ושבת קרוא מקרא', ר"ל: (כמ"ש) [כמו 'מקרא' שכתוב] בנביאים".