מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש.גGI.
הודעות: 32
הצטרף: ב' יוני 22, 2015 9:29 am

חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי ש.גGI. » ה' נובמבר 19, 2015 10:38 pm

בשו"ת רבי עקיבה יוסף של הרה"ג רבי עקיבא יוסף שלזיגר זצ"ל בחלק יו"ד סימן קעא בסופו..

נכתב כך..

מעשה רב היה אצל כבוד אאמו"ר הקדוש זלל"ה זיע"א, דמנהגו היה של אאמו"ר להדליק נר נשמה תמיד ביום היארצייט של רבו החת"ס זיע"א, ממש כבן על אביו, ובשנת תר"ח כאשר היה הערבוביא מן צוררי ישראל, והיינו שוכנים אז בבית מפחד בלילות סגור ומסוגר כמו במרתף, ומחמת רוב המהומה והבהלה, שכח אז להדליק ביום כ"ה תשרי נר נשמה ביארצייט של רבו, בלילה ההוא בא אליו רבו בחת"ס בחלום הלילה עם נר שעוה בידו, וישב לפניו, ואמר לו שני חידושי תורה, ואח"כ אמר לו רבו, עמוד ותדליק נר היארצייט ועמד אמו"ר והדליק את הנר אשר הכין לו רבו החת"ס, ונבהל על ששכח להדליק, וכאשר קמנו בבוקר ראינו נר הדלוק, ותמהנו מהכין הנר הדלוק, כי אז לא היה נר דלוק בלילה מפחד שלא יראו הצוררים חדר אשר בו נר דלוק, ואאמו"ר סיפר לנו את דבר החלום, והחד"ת שאמר לו החת"ס לא הייתי משיג, כי הייתי ילד קטן כנודע, מ" דבר הדלקת הנר סיפר לנו. ע"כ דבריו

על חשיבות הדלקת הנר ידוע מא"ח ס' רסא בט"ז במג"א שכח להדליק בער"ש מותר לומר לעכו"ם בבין השמשות.

אבל שיש עניין להדליק בנר שעוה זה חידוש גדול, הרי נר שבת חנוכה יש עניין בשמן זית, יש למאן דהוא תשובה..

עקביה
הודעות: 5509
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי עקביה » ה' נובמבר 19, 2015 11:31 pm

הט"ז שציין מר אליו מזכיר את תשובת המהרש"ל.
וכך כתוב שם:
שו"ת מהרש"ל סימן מו
וכן שמעתי מזקן שהורה לומר לגוי בע"ש בין השמשות שידליק נר בב"ה ששכח להדליק מבעוד יום שהוא יום שמת בו אביו כמו שרגילין להדליק בו נר בכל ארץ אשכנז והטעם מאחר שהעולם נזהרים בו באותו נר חשבינן ליה כצורך גדול וע"כ התירו דאין חילוק בין צורך גדול להפסד מרובה בפרט לעניין זה.
אם כן עדיין איננו יודעים מכאן על עניין מהותי וחשיבות מצד עצמה של הדלקת הנר.

גם בהל' יום הכיפורים מובא על עניין שיש בהדלקת הנר, הן לע"נ והן שכל נשוי עושה לו נר.
מה באמת העניין בזה? האם יש לכך מקור בדברי חז"ל? אודה לכל מי שיחכימני.

לגבי שאלתך על נר של שעווה, כנראה שאותו רב היה רגיל להדליק נר של שעווה, ואין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו.

ש.גGI.
הודעות: 32
הצטרף: ב' יוני 22, 2015 9:29 am

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי ש.גGI. » ה' נובמבר 19, 2015 11:46 pm

עקביה כתב:הט"ז שציין מר אליו מזכיר את תשובת המהרש"ל.
וכך כתוב שם:
שו"ת מהרש"ל סימן מו
וכן שמעתי מזקן שהורה לומר לגוי בע"ש בין השמשות שידליק נר בב"ה ששכח להדליק מבעוד יום שהוא יום שמת בו אביו כמו שרגילין להדליק בו נר בכל ארץ אשכנז והטעם מאחר שהעולם נזהרים בו באותו נר חשבינן ליה כצורך גדול וע"כ התירו דאין חילוק בין צורך גדול להפסד מרובה בפרט לעניין זה.
אם כן עדיין איננו יודעים מכאן על עניין מהותי וחשיבות מצד עצמה של הדלקת הנר.

צודק


גם בהל' יום הכיפורים מובא על עניין שיש בהדלקת הנר, הן לע"נ והן שכל נשוי עושה לו נר.
מה באמת העניין בזה? האם יש לכך מקור בדברי חז"ל? אודה לכל מי שיחכימני.

לגבי שאלתך על נר של שעווה, כנראה שאותו רב

(הרב זה אביו שהיה מגדולי תלמידי החת"ס)


היה רגיל להדליק נר של שעווה, ואין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו.


אבל שם כותב "וכאשר קמנו בבוקר ראינו נר דלוק" -- " מ"מ דבר הדלקת הנר סיפר לנו" החידוש שהחת"ס הדליק הנר, כך משמע מדבריו, מפני שהם הקפידו שלא יהיה נר דלוק מפני צוררי ישראל.

ועכשיו אחוזר לדברי מה העניין בשעוה שכך החת"ס הדליק ?

עקביה
הודעות: 5509
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי עקביה » ו' נובמבר 20, 2015 2:13 am

אבל שם כותב "וכאשר קמנו בבוקר ראינו נר דלוק" -- " מ"מ דבר הדלקת הנר סיפר לנו" החידוש שהחת"ס הדליק הנר, כך משמע מדבריו, מפני שהם הקפידו שלא יהיה נר דלוק מפני צוררי ישראל.

ועכשיו אחוזר לדברי מה העניין בשעוה שכך החת"ס הדליק ?

לפי הסיפור החת"ס הביא את הנר והרב הדליקו.
אפשר לומר שכיון שהיה רגיל כל שנה להדליק נר שעווה הביא לו כך גם כעת. ועוד אפ"ל שהמספר, שהיה ילד בעת ההתרחשות, לא זכר היטב, ובאמת אביו הוא שהכין את הנר, והדליקו לאחר שהחת"ס נראה אליו בחלום.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי ע. התשבי » ו' נובמבר 20, 2015 9:38 am

מנהג רווח להדליק נר שעווה דוקא לעילוי נשמה. וכבר דרשו דורשי רשומות, אשר שעוה ראשי תיבות: הקיצו ורננו שוכני עפר. אכי"ר.

יורד ומתעה
הודעות: 182
הצטרף: ו' אפריל 18, 2014 2:17 pm

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי יורד ומתעה » ו' נובמבר 20, 2015 3:03 pm

אין חלום בלא דברים בטלים

עתניאל בן קנז
הודעות: 2253
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ש' נובמבר 21, 2015 8:34 pm

ע. התשבי כתב:מנהג רווח להדליק נר שעווה דוקא לעילוי נשמה. וכבר דרשו דורשי רשומות, אשר שעוה ראשי תיבות: הקיצו ורננו שוכני עפר. אכי"ר.


המנהג להדליק נר שעוה דייקא ביארצייט מובא גם במנהגי ורמיזא, והיה רווח בקהילות באשכנז (כמובא שם בהערות, ויש בזה עוד מקורות).

ש.גGI.
הודעות: 32
הצטרף: ב' יוני 22, 2015 9:29 am

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי ש.גGI. » ב' נובמבר 23, 2015 1:40 pm

עקביה כתב:
אבל שם כותב "וכאשר קמנו בבוקר ראינו נר דלוק" -- " מ"מ דבר הדלקת הנר סיפר לנו" החידוש שהחת"ס הדליק הנר, כך משמע מדבריו, מפני שהם הקפידו שלא יהיה נר דלוק מפני צוררי ישראל.

ועכשיו אחוזר לדברי מה העניין בשעוה שכך החת"ס הדליק ?

לפי הסיפור החת"ס הביא את הנר והרב הדליקו.
אפשר לומר שכיון שהיה רגיל כל שנה להדליק נר שעווה הביא לו כך גם כעת. ועוד אפ"ל שהמספר, שהיה ילד בעת ההתרחשות, לא זכר היטב, ובאמת אביו הוא שהכין את הנר, והדליקו לאחר שהחת"ס נראה אליו בחלום.


פירכה פשוטה, מתוך דברי הספר משמע שאביו לא הכין את הנר, פחדו מפני צוררי ישראל
ועוד משמע מתוך דבריו שהחת"ס הוא זה שהביא את הנר וזה הפלא שכתב ודו"ק.

ש.גGI.
הודעות: 32
הצטרף: ב' יוני 22, 2015 9:29 am

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי ש.גGI. » ב' נובמבר 23, 2015 1:47 pm

עקביה כתב:הט"ז שציין מר אליו מזכיר את תשובת המהרש"ל.
וכך כתוב שם:
שו"ת מהרש"ל סימן מו
וכן שמעתי מזקן שהורה לומר לגוי בע"ש בין השמשות שידליק נר בב"ה ששכח להדליק מבעוד יום שהוא יום שמת בו אביו כמו שרגילין להדליק בו נר בכל ארץ אשכנז והטעם מאחר שהעולם נזהרים בו באותו נר חשבינן ליה כצורך גדול וע"כ התירו דאין חילוק בין צורך גדול להפסד מרובה בפרט לעניין זה.
אם כן עדיין איננו יודעים מכאן על עניין מהותי וחשיבות מצד עצמה של הדלקת הנר.

גם בהל' יום הכיפורים מובא על עניין שיש בהדלקת הנר, הן לע"נ והן שכל נשוי עושה לו נר.
מה באמת העניין בזה? האם יש לכך מקור בדברי חז"ל? אודה לכל מי שיחכימני.

לגבי שאלתך על נר של שעווה, כנראה שאותו רב היה רגיל להדליק נר של שעווה, ואין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו.


ראה מה שמצאתי על חשיבות עניין הדלקת הנר.
בספר מעבר יעבוק חלק שפת אמת פרק ט"ו כתב כי נודע מפי חכמים שסגולת הנר להבריח המזיקים.
וברבינו בחיי פרשת תרומה (כה-לא) כתב כי ידוע כי הנשמה נהנית בהדלקת הנר.
וכן במ"ב ס' תק"י ס"ק יב שזה מועיל לכפר על הנשמות המתים.

עקביה
הודעות: 5509
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי עקביה » ב' נובמבר 23, 2015 2:09 pm

יישר כח!
מסופקני אם כוונת רבנו בחיי לנשמה לאחר מות האדם. יותר נ"ל שמדובר בחיים חיותו של בעל הנשמה.
וכמו שכתב:
[רבינו] בחיי בראשית פ"ב פ"ז)
וזהו שכתוב: (איוב לב, ח) "ונשמת שדי תבינם", ידוע כי הוא כלי הריח כי הנשמה נהנית מן הריח, וע"כ אסרו רז"ל (ברכות נא ב) ריח עבודה זרה, כי אין ראוי שתהנה הנשמה מזכרון ע"ז,

לא מצאתי במשנה ברורה מה שהבאת בשמו.

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי שער כותש » ב' נובמבר 23, 2015 2:13 pm

ראיתי למחות כאן בידי מנהג שראיתי לקצת המון העם שעורכים נר ביום יארצייט למול תמונת הנפטר, וכנראה שהגיע ממנהגות העכו"ם ושרל"מ דהוא מדיף ריח ע"ז רח"ל.
ואם אי מי יודיע מקור מספרי הפוסקים הדרנא בי ושכמ"ה.

ש.גGI.
הודעות: 32
הצטרף: ב' יוני 22, 2015 9:29 am

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי ש.גGI. » ב' נובמבר 23, 2015 2:33 pm

עקביה כתב:יישר כח!
מסופקני אם כוונת רבנו בחיי לנשמה לאחר מות האדם. יותר נ"ל שמדובר בחיים חיותו של בעל הנשמה.
וכמו שכתב:
[רבינו] בחיי בראשית פ"ב פ"ז)
וזהו שכתוב: (איוב לב, ח) "ונשמת שדי תבינם", ידוע כי הוא כלי הריח כי הנשמה נהנית מן הריח, וע"כ אסרו רז"ל (ברכות נא ב) ריח עבודה זרה, כי אין ראוי שתהנה הנשמה מזכרון ע"ז,

לא מצאתי במשנה ברורה מה שהבאת בשמו.

משנה ברורה.pdf
(132.1 KiB) הורד 248 פעמים

עקביה
הודעות: 5509
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

הודעהעל ידי עקביה » ב' נובמבר 23, 2015 3:07 pm

תודה רבה.
מלכתחילה כתבת שזה בסי' תק"י. לכן לא מצאתי.

על הא גופא, דכתב המשנ"ב, קשיא לי. היכן מצאנו כזה דבר? נר מכפר? כיצד? זהו קרבן לה'?
ומהיכן נכנס עניין זה? יש לכך זכר בחז"ל?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 537 אורחים