עמוד 1 מתוך 1

חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 10:38 pm
על ידי ש.גGI.
בשו"ת רבי עקיבה יוסף של הרה"ג רבי עקיבא יוסף שלזיגר זצ"ל בחלק יו"ד סימן קעא בסופו..

נכתב כך..

מעשה רב היה אצל כבוד אאמו"ר הקדוש זלל"ה זיע"א, דמנהגו היה של אאמו"ר להדליק נר נשמה תמיד ביום היארצייט של רבו החת"ס זיע"א, ממש כבן על אביו, ובשנת תר"ח כאשר היה הערבוביא מן צוררי ישראל, והיינו שוכנים אז בבית מפחד בלילות סגור ומסוגר כמו במרתף, ומחמת רוב המהומה והבהלה, שכח אז להדליק ביום כ"ה תשרי נר נשמה ביארצייט של רבו, בלילה ההוא בא אליו רבו בחת"ס בחלום הלילה עם נר שעוה בידו, וישב לפניו, ואמר לו שני חידושי תורה, ואח"כ אמר לו רבו, עמוד ותדליק נר היארצייט ועמד אמו"ר והדליק את הנר אשר הכין לו רבו החת"ס, ונבהל על ששכח להדליק, וכאשר קמנו בבוקר ראינו נר הדלוק, ותמהנו מהכין הנר הדלוק, כי אז לא היה נר דלוק בלילה מפחד שלא יראו הצוררים חדר אשר בו נר דלוק, ואאמו"ר סיפר לנו את דבר החלום, והחד"ת שאמר לו החת"ס לא הייתי משיג, כי הייתי ילד קטן כנודע, מ" דבר הדלקת הנר סיפר לנו. ע"כ דבריו

על חשיבות הדלקת הנר ידוע מא"ח ס' רסא בט"ז במג"א שכח להדליק בער"ש מותר לומר לעכו"ם בבין השמשות.

אבל שיש עניין להדליק בנר שעוה זה חידוש גדול, הרי נר שבת חנוכה יש עניין בשמן זית, יש למאן דהוא תשובה..

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 11:31 pm
על ידי עקביה
הט"ז שציין מר אליו מזכיר את תשובת המהרש"ל.
וכך כתוב שם:
שו"ת מהרש"ל סימן מו
וכן שמעתי מזקן שהורה לומר לגוי בע"ש בין השמשות שידליק נר בב"ה ששכח להדליק מבעוד יום שהוא יום שמת בו אביו כמו שרגילין להדליק בו נר בכל ארץ אשכנז והטעם מאחר שהעולם נזהרים בו באותו נר חשבינן ליה כצורך גדול וע"כ התירו דאין חילוק בין צורך גדול להפסד מרובה בפרט לעניין זה.
אם כן עדיין איננו יודעים מכאן על עניין מהותי וחשיבות מצד עצמה של הדלקת הנר.

גם בהל' יום הכיפורים מובא על עניין שיש בהדלקת הנר, הן לע"נ והן שכל נשוי עושה לו נר.
מה באמת העניין בזה? האם יש לכך מקור בדברי חז"ל? אודה לכל מי שיחכימני.

לגבי שאלתך על נר של שעווה, כנראה שאותו רב היה רגיל להדליק נר של שעווה, ואין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו.

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 11:46 pm
על ידי ש.גGI.
עקביה כתב:הט"ז שציין מר אליו מזכיר את תשובת המהרש"ל.
וכך כתוב שם:
שו"ת מהרש"ל סימן מו
וכן שמעתי מזקן שהורה לומר לגוי בע"ש בין השמשות שידליק נר בב"ה ששכח להדליק מבעוד יום שהוא יום שמת בו אביו כמו שרגילין להדליק בו נר בכל ארץ אשכנז והטעם מאחר שהעולם נזהרים בו באותו נר חשבינן ליה כצורך גדול וע"כ התירו דאין חילוק בין צורך גדול להפסד מרובה בפרט לעניין זה.
אם כן עדיין איננו יודעים מכאן על עניין מהותי וחשיבות מצד עצמה של הדלקת הנר.

צודק


גם בהל' יום הכיפורים מובא על עניין שיש בהדלקת הנר, הן לע"נ והן שכל נשוי עושה לו נר.
מה באמת העניין בזה? האם יש לכך מקור בדברי חז"ל? אודה לכל מי שיחכימני.

לגבי שאלתך על נר של שעווה, כנראה שאותו רב

(הרב זה אביו שהיה מגדולי תלמידי החת"ס)


היה רגיל להדליק נר של שעווה, ואין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו.


אבל שם כותב "וכאשר קמנו בבוקר ראינו נר דלוק" -- " מ"מ דבר הדלקת הנר סיפר לנו" החידוש שהחת"ס הדליק הנר, כך משמע מדבריו, מפני שהם הקפידו שלא יהיה נר דלוק מפני צוררי ישראל.

ועכשיו אחוזר לדברי מה העניין בשעוה שכך החת"ס הדליק ?

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ו' נובמבר 20, 2015 2:13 am
על ידי עקביה
אבל שם כותב "וכאשר קמנו בבוקר ראינו נר דלוק" -- " מ"מ דבר הדלקת הנר סיפר לנו" החידוש שהחת"ס הדליק הנר, כך משמע מדבריו, מפני שהם הקפידו שלא יהיה נר דלוק מפני צוררי ישראל.

ועכשיו אחוזר לדברי מה העניין בשעוה שכך החת"ס הדליק ?

לפי הסיפור החת"ס הביא את הנר והרב הדליקו.
אפשר לומר שכיון שהיה רגיל כל שנה להדליק נר שעווה הביא לו כך גם כעת. ועוד אפ"ל שהמספר, שהיה ילד בעת ההתרחשות, לא זכר היטב, ובאמת אביו הוא שהכין את הנר, והדליקו לאחר שהחת"ס נראה אליו בחלום.

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ו' נובמבר 20, 2015 9:38 am
על ידי ע. התשבי
מנהג רווח להדליק נר שעווה דוקא לעילוי נשמה. וכבר דרשו דורשי רשומות, אשר שעוה ראשי תיבות: הקיצו ורננו שוכני עפר. אכי"ר.

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ו' נובמבר 20, 2015 3:03 pm
על ידי יורד ומתעה
אין חלום בלא דברים בטלים

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ש' נובמבר 21, 2015 8:34 pm
על ידי עתניאל בן קנז
ע. התשבי כתב:מנהג רווח להדליק נר שעווה דוקא לעילוי נשמה. וכבר דרשו דורשי רשומות, אשר שעוה ראשי תיבות: הקיצו ורננו שוכני עפר. אכי"ר.


המנהג להדליק נר שעוה דייקא ביארצייט מובא גם במנהגי ורמיזא, והיה רווח בקהילות באשכנז (כמובא שם בהערות, ויש בזה עוד מקורות).

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 1:40 pm
על ידי ש.גGI.
עקביה כתב:
אבל שם כותב "וכאשר קמנו בבוקר ראינו נר דלוק" -- " מ"מ דבר הדלקת הנר סיפר לנו" החידוש שהחת"ס הדליק הנר, כך משמע מדבריו, מפני שהם הקפידו שלא יהיה נר דלוק מפני צוררי ישראל.

ועכשיו אחוזר לדברי מה העניין בשעוה שכך החת"ס הדליק ?

לפי הסיפור החת"ס הביא את הנר והרב הדליקו.
אפשר לומר שכיון שהיה רגיל כל שנה להדליק נר שעווה הביא לו כך גם כעת. ועוד אפ"ל שהמספר, שהיה ילד בעת ההתרחשות, לא זכר היטב, ובאמת אביו הוא שהכין את הנר, והדליקו לאחר שהחת"ס נראה אליו בחלום.


פירכה פשוטה, מתוך דברי הספר משמע שאביו לא הכין את הנר, פחדו מפני צוררי ישראל
ועוד משמע מתוך דבריו שהחת"ס הוא זה שהביא את הנר וזה הפלא שכתב ודו"ק.

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 1:47 pm
על ידי ש.גGI.
עקביה כתב:הט"ז שציין מר אליו מזכיר את תשובת המהרש"ל.
וכך כתוב שם:
שו"ת מהרש"ל סימן מו
וכן שמעתי מזקן שהורה לומר לגוי בע"ש בין השמשות שידליק נר בב"ה ששכח להדליק מבעוד יום שהוא יום שמת בו אביו כמו שרגילין להדליק בו נר בכל ארץ אשכנז והטעם מאחר שהעולם נזהרים בו באותו נר חשבינן ליה כצורך גדול וע"כ התירו דאין חילוק בין צורך גדול להפסד מרובה בפרט לעניין זה.
אם כן עדיין איננו יודעים מכאן על עניין מהותי וחשיבות מצד עצמה של הדלקת הנר.

גם בהל' יום הכיפורים מובא על עניין שיש בהדלקת הנר, הן לע"נ והן שכל נשוי עושה לו נר.
מה באמת העניין בזה? האם יש לכך מקור בדברי חז"ל? אודה לכל מי שיחכימני.

לגבי שאלתך על נר של שעווה, כנראה שאותו רב היה רגיל להדליק נר של שעווה, ואין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו.


ראה מה שמצאתי על חשיבות עניין הדלקת הנר.
בספר מעבר יעבוק חלק שפת אמת פרק ט"ו כתב כי נודע מפי חכמים שסגולת הנר להבריח המזיקים.
וברבינו בחיי פרשת תרומה (כה-לא) כתב כי ידוע כי הנשמה נהנית בהדלקת הנר.
וכן במ"ב ס' תק"י ס"ק יב שזה מועיל לכפר על הנשמות המתים.

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 2:09 pm
על ידי עקביה
יישר כח!
מסופקני אם כוונת רבנו בחיי לנשמה לאחר מות האדם. יותר נ"ל שמדובר בחיים חיותו של בעל הנשמה.
וכמו שכתב:
[רבינו] בחיי בראשית פ"ב פ"ז)
וזהו שכתוב: (איוב לב, ח) "ונשמת שדי תבינם", ידוע כי הוא כלי הריח כי הנשמה נהנית מן הריח, וע"כ אסרו רז"ל (ברכות נא ב) ריח עבודה זרה, כי אין ראוי שתהנה הנשמה מזכרון ע"ז,

לא מצאתי במשנה ברורה מה שהבאת בשמו.

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 2:13 pm
על ידי שער כותש
ראיתי למחות כאן בידי מנהג שראיתי לקצת המון העם שעורכים נר ביום יארצייט למול תמונת הנפטר, וכנראה שהגיע ממנהגות העכו"ם ושרל"מ דהוא מדיף ריח ע"ז רח"ל.
ואם אי מי יודיע מקור מספרי הפוסקים הדרנא בי ושכמ"ה.

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 2:33 pm
על ידי ש.גGI.
עקביה כתב:יישר כח!
מסופקני אם כוונת רבנו בחיי לנשמה לאחר מות האדם. יותר נ"ל שמדובר בחיים חיותו של בעל הנשמה.
וכמו שכתב:
[רבינו] בחיי בראשית פ"ב פ"ז)
וזהו שכתוב: (איוב לב, ח) "ונשמת שדי תבינם", ידוע כי הוא כלי הריח כי הנשמה נהנית מן הריח, וע"כ אסרו רז"ל (ברכות נא ב) ריח עבודה זרה, כי אין ראוי שתהנה הנשמה מזכרון ע"ז,

לא מצאתי במשנה ברורה מה שהבאת בשמו.

משנה ברורה.pdf
(132.1 KiB) הורד 249 פעמים

Re: חלום פלאי מהחת"ס בהיארצייט שלו

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 3:07 pm
על ידי עקביה
תודה רבה.
מלכתחילה כתבת שזה בסי' תק"י. לכן לא מצאתי.

על הא גופא, דכתב המשנ"ב, קשיא לי. היכן מצאנו כזה דבר? נר מכפר? כיצד? זהו קרבן לה'?
ומהיכן נכנס עניין זה? יש לכך זכר בחז"ל?