עמוד 1 מתוך 1

קבורה בארון

פורסם: א' נובמבר 29, 2015 3:58 pm
על ידי מחולת המחנים
הנה בארץ ישראל נהוג כמעט בכל המקומות שקוברים את המתים בקרקע ממש בלי הפסק ארון, ואף בחו"ל שקוברין בארון נזהרים ברוב המקומות להשמיט את הדף התחתון לפני הקבורה, כדי שיהיה גוף המת מונח על קרקע.

במושב שבי ציון שעל יד נהריה נוהגים לקבור בארונות (כפי הידוע לי זהו המקום היחיד בארץ שנוהגים כך), וכן שמעתי מאיש חברה קדישא שהצבא קובר ג"כ בארון.
ויש לברר עפ"י איזה מורה נהגו כן ומה טעמם?

מאמרו של הרב יעקב רוז'ה
http://shtaygen.co.il/?CategoryID=1525&ArticleID=13184

קבורה בקרקע
מאת הרה"ג הרב יעקב רוז'ה שליט"א, רב יחידת זק"א תל אביב
א. נפסק בשולחן ערוך (יורה דעה סימן שס"ב):
"הנותן מתו בארון ולא קברו בקרקע, עובר משום מלין את המת. ואם נתנו בארון וקברו בקרקע, אינו עובר עליו, ומכל מקום יפה לקברו בקרקע ממש, אפילו בח"ל".
ובלבוש (יורה דעה סימן שס"ב):
"דסתם קבור בארץ ממש משמע. ועוד דנוח לו למת יותר לשכב על העפר ממש שנאמר [בראשית ג, יט] כי עפר אתה ואל עפר תשוב".
ב. בחכמת אדם (שער השמחה כלל קנ"ח) החמיר על פי הזוהר שלא לקבור בארון כלל.
"ויש מקומות שמניחים כהנים ובכורים בארון לחשיבות והוא מנהג רע דאף על גב דהאחרונים למדו זכות על זה כיון שאי אפשר שלא יהיה בארון נקבים מן הצד ובנקב סגי (עיין ש"ך ס"ק א') מכל מקום עדיין לא פלטו ממה שהחמיר בזוהר מאד שלא להניח שום אדם בארון אלא מי שידוע ששמר ברית הקודש כיוסף הצדיק שנאמר (בראשית נ', כ"ו) ויישם בארון אלא יותר טוב לקוברו בקרקע".
ג. וערוך השולחן (סימן שס"ב) כתב:
"ומיהו אף על גב דבכה"ג אינו עובר עליו מ"מ עיקר מצות הקבורה שגוף האדם יושכב על הקרקע ממש כדכתיב וישוב העפר על הארץ כשהיה וזהו עיקר תיקון האדם ומי לנו גדול מגוף קדוש של רבינו הקדוש ואמרינן בירושלמי סוף כלאים [פ"ט הל' ג'] שצוה בצוואתו שלא ירבו עליו תכריכין ושינקבו את ארונו ע"ש ופי' הרמב"ן והטור שיטלו הדף התחתון מהארון שהגוף יושכב לארץ ולא מיבעיא בארץ ישראל דכתיב [דברים לב, מג] וכפר אדמתו עמו אלא אפילו בחו"ל כדכתיב ואל עפר תשוב דזהו תקונו של האדם אחרי החטא של אדם הראשון והזוהר והמקובלים האריכו הרבה בזה ופשטא דקרא כן הוא".
ד. ובשו"ת הר צבי (יורה דעה סימן רס"ט) אסר לקבור בארון שלא לשנות את מנהג ארץ ישראל
וכתב: "הוצאת המתים המובאים מחו"ל מן הארגז. בנדון הערת הממשלה שהמתים המובאים מחו"ל לקוברם באה"ק, שלדעתם נכון לקוברם עם הארגז כשהוא שלם ולא לפתוח את הארגז.
הנה דבר זה של העברת מתים מחו"ל היה נהוג מעולם, ותמיד היו זהירים להוציא את המת מהארגז ולהניח בקרקע הגוף לבד בלי ארגז מפני שכן הוא נוח להמת שיהיה טמון בקרקע ולא בארגז. וכן היו זהירים במנהג זה שמצד הדין ראוי לעשות כן. ומעולם לא נשמע שיהיה ח"ו חשש סכנה בדבר. וע"פ רוב אין ריח רע. וליתר זהירות מכינים המתעסקים חומר חיטוי (ליזול) ואין שום חשש. ואין זה נכון לפגוע בכבוד המתים שרצונם להיות טמון באדמת ארץ ישראל בלי ארגז, וגם שהוא נגד המקובל בתורת ישראל. ולכן כדאי שמעלת כבודו יעמוד על המשמר שלא ישונה דבר מהמנהג הקודם ולא להרבות פרצות במנהגי ישראל הקדמונים".
ה. בשו"ת יביע אומר (חלק ז' - יורה דעה סימן ל"ד) אסר קבורה בארון וסיים שם:
"שבאמת בכל כיוצא בזה שמשנים מן המנהג הן בהלויית המתים והן בקבורתם ממה שנהגו עד עתה, יש בו משום סכנה לחיים ח"ו. וכמ"ש בספר בית לחם יהודה (סימן שנ"א), שאסור לשנות שום דבר ממנהג שעושים למתים, ושיש סכנה בדבר".
"אל תסג גבול עולם, א"ר שמעון בן יוחאי אם ראית מנהג שעשו אבותינו אל תשנה אותו"
(ילקוט שמעוני משלי רמז תתקס)

Re: קבורה בארון

פורסם: א' נובמבר 29, 2015 6:41 pm
על ידי חכם באשי
מדוע אין כל התייחסות לקבורה בזמן המשנה והתלמוד שהיתה בארונות (סרקופגים, ולאחר מכן בגלוסקמאות) שנעשו משלל חומרים, אבן, עץ, עופרת ועוד.
הטובים אנו מאבותינו?

Re: קבורה בארון

פורסם: א' נובמבר 29, 2015 7:23 pm
על ידי מחולת המחנים
כמדומני שמנהג הקבורה בגלוסקמאות היה לאחר שנתעכל הבשר בקרקע.
וא"כ אין זה נגד מה שנתבאר כאן על חשיבות ענין הקבורה בקרקע דוקא כדי שיתעכל הבשר במהרה.

Re: קבורה בארון

פורסם: א' נובמבר 29, 2015 7:28 pm
על ידי שברי לוחות
וכמפורש בירושלמי מועד קטן פרק א': בראשונה היו קוברין אותן במהמורות נתאכל הבשר היו מלקטין את העצמות וקוברין אותן ברזים

Re: קבורה בארון

פורסם: א' נובמבר 29, 2015 7:57 pm
על ידי חכם באשי
אבל הסרקופגים נועדו לקבורה ראשונית.
ולמנהג אחר, הניחו את הנפטר על גבי מדף שיצא מדופן המערה, בהמתנה לעיכול הבשר, ואז קברו אותו קבורה מישנית

Re: קבורה בארון

פורסם: א' נובמבר 29, 2015 8:45 pm
על ידי מ.ל.
מחולת המחנים כתב:הנה בארץ ישראל נהוג כמעט בכל המקומות שקוברים את המתים בקרקע ממש בלי הפסק ארון, ואף בחו"ל שקוברין בארון נזהרים ברוב המקומות להשמיט את הדף התחתון לפני הקבורה, כדי שיהיה גוף המת מונח על קרקע.

במושב שבי ציון שעל יד נהריה נוהגים לקבור בארונות (כפי הידוע לי זהו המקום היחיד בארץ שנוהגים כך), וכן שמעתי מאיש חברה קדישא שהצבא קובר ג"כ בארון.
ויש לברר עפ"י איזה מורה נהגו כן ומה טעמם?

שמעתי אתמול מאיש חברא קדישא, שיש חילונים שמתעקשים לקבור עם הארון, והח"ק מחוררים קצת את הארון מלמטה, במחטף ובלי שהמשפחה תבחין...

Re: קבורה בארון

פורסם: א' נובמבר 29, 2015 9:53 pm
על ידי משולש
מעיקר הדין קוברים בארון לכתחילה, ומה שצריך קבורת קרקע, בחו"ל רבים לא הקפידו, אבל גם המקפידים על קבורת קרקע, בנקב כל שהוא סגי כדאיתא בטור ובפוסקים ובש"ך סי' שסב.

וכן הוא המנהג העיקרי המובא בשו"ע, רק שכתב שהנוהגים לקבור בלי ארון (ולאחר עיכול הבשר שמים בארון) זה מותר. ולא כתב שכך לעשות לכתחילה.


ומנהג פפד"מ בארון עם נקבים. (ובדורות האחרונים כשגזרו השלטונות לעשות ארון שלם, עדיין הקפידו לפתוח לו פתח למטה).

ובעניין שינוי מנהגים לא הבנתי, הרי יש פה כמה וכמה ח"ק בא"י ולכ"א יש מנהג אחר, אז איזה שינוי מנהג שייך כאן במקום שאין מנהג אחיד? ומש"כ על הקפדת המתים, שמא מת זה מעוניין שיקברוהו בקברות אבותיו ובמסורת אבותיו דווקא?

Re: קבורה בארון

פורסם: א' נובמבר 29, 2015 10:54 pm
על ידי יבנה
נתברר שמצד ההלכה מותר לכתחילה להניחו בארון סגור לגמרי, וכל הקפידא הוא מצד הזוהר. מי שרוצה להדר יהדר, אך אין שום חיוב לעשות דברים שלא נתחייבו בש"ס ופוסקים. ומאד מוזר להכריח אנשים שבחייהם לא שמרו שבת ושאר המצוות להתחיל להחמיר במותם בדברי קבלה.

Re: קבורה בארון

פורסם: א' נובמבר 29, 2015 11:08 pm
על ידי משולש
יבנה כתב:נתברר שמצד ההלכה מותר לכתחילה להניחו בארון סגור לגמרי, וכל הקפידא הוא מצד הזוהר. מי שרוצה להדר יהדר, אך אין שום חיוב לעשות דברים שלא נתחייבו בש"ס ופוסקים. ומאד מוזר להכריח אנשים שבחייהם לא שמרו שבת ושאר המצוות להתחיל להחמיר במותם בדברי קבלה.

נכון,
ולהבנתי הקלושה יותר גרוע מזה, לקחת אנשים שבחייהם דווקא כן שמרו תורה ומצוות והקפידו על כל קוצו של יוד, ובפטירתם עושים להם נגד כל מה שחונכו עליו.

Re: קבורה בארון

פורסם: א' נובמבר 29, 2015 11:32 pm
על ידי מחולת המחנים
האם לק"ק פפד"מ דארה"ק יש חברה קדישא?

עד כמה שידיעתי מגעת בכל הח"ק בארה"ק נוהגים לקבור בלי ארון, חוץ מהמושב שבי ציון והצבא, יש מקומות שנותנים לקבור בארון אך מחוררים אותו בתחתיתו לפני הקבורה, וכמו שכתב הרב מ.ל.

Re: קבורה בארון

פורסם: א' נובמבר 29, 2015 11:41 pm
על ידי משולש
אין לי מושג על כל מנהגי הח"ק בארץ, רק הערתי שהמנהג הזה הוא לא מנהג וותיקין ולא כמבואר בפוסקים.

Re: קבורה בארון

פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 8:15 am
על ידי גבול ים
אאל"ט בחו"ל נהגו רבים לקבור בארון, ובא"י הקפידו על כך משום וכפר אדמתו עמו, לכן בשבי ציון שהוא חו"ל [למערב הדרך שמעכו לכזיב] לא נהגו כן.

Re: קבורה בארון

פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 8:53 am
על ידי בברכה המשולשת
גבול ים כתב: לכן בשבי ציון שהוא חו"ל [למערב הדרך שמעכו לכזיב] לא נהגו כן.


תלוי בדברי הכו"פ כידוע

Re: קבורה בארון

פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 9:02 am
על ידי גבול ים
בברכה המשולשת כתב:
גבול ים כתב: לכן בשבי ציון שהוא חו"ל [למערב הדרך שמעכו לכזיב] לא נהגו כן.


תלוי בדברי הכו"פ כידוע

אכן יש בברייתא זו חילופי גירסאות, וישנם כמה שיטות בראשונים, ברם לפי המקובל כיום במיקומם של עכו וכזיב ע"כ רצועת חו"ל היא במערב שהיא שמאל הדרך.
ושמא כוונתך לדברי הכפו"פ שקבורה תלויה בכיבוש עו"מ, אכן, אך שיטת הר"מ צפונה לעכו לא נבכש גם ע"י עו"מ.

Re: קבורה בארון

פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 9:09 am
על ידי בברכה המשולשת
גבול ים כתב: ושמא כוונתך לדברי הכפו"פ שקבורה תלויה בכיבוש עו"מ, אכן, אך שיטת הר"מ צפונה לעכו לא נבכש גם ע"י עו"מ.


אכן, כוונתי לכך, ולכן"פ הקבורה תלויה בגבולות שניתנו לעמ"י ולא במה שנכבש בדור ההוא

Re: קבורה בארון

פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 10:39 am
על ידי גבול ים
כידוע המנהג הקדום היה שלא לקבור בעכו, ולכן הוליכו את הנפטרים לכפר יאסיף, משום שנהגו למעשה שלא לקבור חוץ לכיבוש זה, יתכן שעל בסיס מנהג זה התקבל הנוהג לקבור בארון.

Re: קבורה בארון

פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 11:32 am
על ידי שער כותש
משולש.
מי שחשקה נפשו בקבורת ארון דייקא כי אחרת זה נגד כל מה שחונך עליו (לא לקבל דברי הזוהר והמקובלים ולא להתחשב במנהג המקום), מוזמן לרכוש לו חלקה בשבי ציון, אף אחד לא יכפה עליו ואף אחד לא יצטער על כך.
מבטיח לך.

Re: קבורה בארון

פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 2:44 pm
על ידי משולש
מי שחונך לדחות השו"ע והפוסקים בגלל המקובלים שיערב לו. וכבר אמרתי שאין כאן מנהג המקום כי כל ח"ק יש לה מנהג אחר.

Re: קבורה בארון

פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 2:50 pm
על ידי שער כותש
איזה דחיה יש לשו"ע במנהג לקבור באדמה?
אתה הוזה ובדאי.
הסבירו לך כבר שכל הח"ק בכל הארץ כבר מאות שנים קוברים בעפר, אז למה זה לא מנהג ארץ ישראל?
יותר נוח להודות בכך שמבחינתך הזוהר והמקובלים נטולי סמכות עפ"ל.
ולמה לא תפתח ח"ק למנהג פפד"מ? בטח יהיה מאד מעניין....
אגב, ראשי הח"ק בב"ב ובעוד מקומות בארץ כולם יוצאי מערב אירופה, כנראה לא 'חונכו' בחדר שלך.

Re: קבורה בארון

פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 3:29 pm
על ידי משולש
הודעתך מלאה כעס ועל כן היא מבולבלת קצת.

נראה שלא פתחת המקורות בפנים ועל כן אתה סבור שקבורת ארון זו המצאה של איזה מישהו, ואינך יודע שהיא מוזכרת ברוב הפוסקים.