עמוד 1 מתוך 1

פדיון הבן בלילה

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 2:43 pm
על ידי יוסף משה
נשאלתי ע"י אחד בחו"ל שנולד לו בן בכור. הפדיון אמור להתקיים ביום כ"ג טבת שהוא 4 בינואר למנינם. זה היום שכולם חוזרים לעבודה. אם יערכו את הפדיון בלילה שלפני כן (ליל כ"ג), חוץ מזה שכבר אז הגיע זמן הפדיון בין לשיטת המג"א ודעימיה ובין לשיטת הב"ח, הם יוכלו לעשות אותו ברב עם, ויש גם לחץ משפחתי במידה מסוימת לא לערוך את הפדיון ביום, כי אנשים יצטרכו לקחת חופש מהעבודה וכו'.

ראיתי שדנו בזה בעלון "תורה והוראה" שנדפס ע"י "מכון ירושלים לדיינות", וזה מה שכתוב שם:

"אם בן בכור נולד בשבת, היום השלושים ואחד יהיה יום שני, מה שמעלה שאלה מעניינת בנוגע לעיתוי של פדיון הבן. מצד אחד, לפי המנהג הנפוץ יש לערוך את הפדיון ביום שני אחה"צ, כפי שנאמר לעיל. אך מאידך, רבים - בפרט אלו הדרים מחוץ למדינת ישראל - מעדיפים לקיים את הטקס ביום ראשון בלילה (שכן יום ראשון הוא יום חופש ברוב העולם המערבי), שכן עריכת הפדיון בלילה תאפשר לרבים להיות נוכחים בו.
האם מותר לערוך את הפדיון ביום ראשון בלילה, ועל-ידי כך לפרס את האירוע ברבים, או שמא חובה להמתין עד ליום שני?
על-פי הביאור הנ"ל של ה'שערי תשובה' ואחרים, לפיו הסיבה לכך שאין עורכים פדיון הבן בלילה היא כדי שיוכלו רבים להגיע, לכאורה יש לומר שבמקרה הזה, כשעריכת הפדיון בלילה דווקא תאפשר לרבים להגיע, אכן יש לערוך את הפדיון בלילה.
אפילו לפי ביאורו של ה'נודע ביהודה' אפשר להציע שהמנהג לערוך את הפדיון ביום לא נאמר אלא באופן שתקופת חודש אסטרונומית טרם עברה; במקום שעבר עברה התקופה האסטרונומית, לא יהיה כל עניין ומנהג לדחות את הפדיון עד ליום המחרת (שו"ת איתן אריה, סימן לא). הסיבה למנהג, לפי גישה זו, היא אך מפני החשש שהתקופה האסטרונומית טרם עברה, ואם ידוע לנו שהתקופה עברה, אין צורך להימנע מעריכת הפדיון בלילה.
אולם, גם אם נטען שהמנהג חל תמיד (גם כשהתקופה בוודאי עברה), עדיין ייתכן שיש לדחות את המנהג, מהסיבות הבאות.
ראשית, אנו מוצאים בשו"ת יהודה יעלה (ח"א, יו"ד סימן רסב) שמפקפק בתוקף המנהג, וכותב שלאור העיקרון שאין להחמיץ את המצווה ("מצווה הבאה לידך אל תחמיצנה"; עי' שו"ע יו"ד שה סעיף י"א בנוגע למצוות פדיון הבן) יש לערוך את הפדיון מיד כשאפשר לעשות כן, דהיינו בלילה של יום השלושים ואחד. בקרב פוסקי אשכנז מדובר אמנם בדעת יחיד, אבל אפשר לצרף את שיטתו במקרים חריגים.
בנוסף לכך, הנצי"ב (משיב דבר, שם) כותב שהמנהג אינו מחייב, אלא רשאי כל אדם לבחור אם לנהוג כפי המנהג ולהמתין עד היום לעריכת הפדיון, או שלא להקפיד על המנהג ולערוך את הפדיון בלילה. הרב יעקב עמדין, הגם שמעודד ציות למנהג, כותב שיש לדחות את המנהג מכל סיבה שיש בה טעם (מגדל עוז, ברכות הורי ג, ז).
לכן, נראה שיש מקום מסוים להקדים את עריכת הפדיון מיום שני ליום ראשון בלילה. במקרים קונקרטיים יש להתייעץ עם מורה הוראה."

וגם ראיתי בספר "שמחת הלוי" של הרב לוי ממונטריאול שדן בשאלה דומה וכתב "שאין שום חששא בזה ויכול לעשות את הפדיון בלילה, ואף שאנחנו נוהגין לעשות ביום ל"א אבל כל כי האי שיש קושי לקבץ אנשים ביום קצר עש״ק והוא רוצה לקיים את המצוה בהידור בסעודת מצוה בודאי מותר לפדות בלילה".

האם ידוע למי מחכמי הפורום שנשאלו פוסקי דורנו בכגון דא?

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 3:17 pm
על ידי אוצר החכמה
כשעשיתי פדיון לבני הבכור היה אפשר מן הדין לעשותו בלילה שלפניו, אבל עשיתי ביום שלמחרת כמבואר בפוסקים המנהג. חמי מורי לא השתתף שכן נסע לחו"ל באותו בוקר מוקדם. ואח"כ אמר לי הגר"ש דבליצקי שאילו הייתי שואל אותו היה אומר לי לעשות בלילה ואיני זוכר כרגע מה נימק בזה. אולי הרב איש ספר יוכל להפנות את השאלה אל הגרש"ד ולהביא את נימוקיו בזה.

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 3:39 pm
על ידי יוסף משה
אם יוכל להפנות את השאלה אל הגרש"ד, אהיה אסיר תודה.

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 5:18 pm
על ידי לייטנר
כשעשיתי פדיון לבני הבכור היה צריך להיפדות בראש השנה, ופניתי לאחד מגדולי הדור בשאלה מתי לערוך את הפדיון, ואמר לי לערוך אותו במוצאי ראש השנה, גם כשאמרתי לו שיגיעו פחות אנשים[/quote]

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 6:17 pm
על ידי גבול ים
לייטנר כתב:כשעשיתי פדיון לבני הבכור היה צריך להיפדות בראש השנה, ופניתי לאחד מגדולי הדור בשאלה מתי לערוך את הפדיון, ואמר לי לערוך אותו במוצאי ראש השנה, גם כשאמרתי לו שיגיעו פחות אנשים
[/quote]
זכורני פדיון הבן של א' מנכדי הגר"נ קרליץ שליט"א שנערך במוצ"ש.

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 6:33 pm
על ידי יוסף משה
ראיתי בעלון הנ"ל שהביאו מספר "אוצר פדה"ב (יז:ב) שכשיום ל"א חל בשבת, המנהג הוא לערוך את הפדיון במוצ"ש. פה זו שאלה קצת שונה...

פדיון הבן בלילה

פורסם: ב' פברואר 18, 2019 11:50 am
על ידי כדכד
עד כמה יש לדקדק במנהג שהביא הש"ך לפדות ביום?
אברך אחד ארגן סעודת פדיון הבן לבנו בלילה מתוך חישוב שחלפו כ"ט י"ב תשצ"ג מהלידה וגם חלפו ל' יום ומדין זריזין העדיף להקדים ללילה. האם נכון עשה?

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ב' פברואר 18, 2019 1:05 pm
על ידי בקרו טלה
-

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ב' פברואר 18, 2019 4:51 pm
על ידי כדכד
למעשה, בכגון שהבכור נולד ביום חמישי ידוע לי שהמנהג לעשות במוצ"ש אבל השאלה על אמצע השבוע

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ב' פברואר 18, 2019 6:41 pm
על ידי קו ירוק
לגבי נולד ביום חמישי, מה יש כאן יותר זריזין מקדימין מאשר אם יעשה ביום ראשון בצהרים?
הרי לא מקובל להקדים פדיון הבן לבוקר מחמת זריזין מקדימין, והרי סוף מוצאי שבת הוא אותו יום כראשון בצהרים.

תינח במה שהביאו הפוסקים לגבי תינוק שנולד בראש השנה, שאם יעשה הסעודה והפדיון במוצאי הצום הרי זה כבר יום אחר, ובזה יש זריזין מקדימים.
ובאמת יש לשאול למה כתבו הפוסקים שנהגו לעשות בדרך כלל דוקא ביום, ומה טעם בזה? אבל עכ"פ לפ"ז גם כשנולד ביום חמישי ראוי היה לעשות ביום ראשון ביום ולא במוצאי שבת.

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ב' פברואר 18, 2019 6:59 pm
על ידי כדכד
אני לא יודע אני רק יודע שכך נוהגים

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ב' פברואר 18, 2019 7:08 pm
על ידי חשבה לטובה
כדכד כתב:למעשה, בכגון שהבכור נולד ביום חמישי ידוע לי שהמנהג לעשות במוצ"ש אבל השאלה על אמצע השבוע

כן שמעתי שבמוצש''ק זה תצוה ערך הגר''ד הכהן קוק שליט''א פדיון.

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ג' פברואר 19, 2019 11:44 am
על ידי כדכד
קו ירוק כתב:לגבי נולד ביום חמישי, מה יש כאן יותר זריזין מקדימין מאשר אם יעשה ביום ראשון בצהרים?
הרי לא מקובל להקדים פדיון הבן לבוקר מחמת זריזין מקדימין, והרי סוף מוצאי שבת הוא אותו יום כראשון בצהרים.

תינח במה שהביאו הפוסקים לגבי תינוק שנולד בראש השנה, שאם יעשה הסעודה והפדיון במוצאי הצום הרי זה כבר יום אחר, ובזה יש זריזין מקדימים.
ובאמת יש לשאול למה כתבו הפוסקים שנהגו לעשות בדרך כלל דוקא ביום, ומה טעם בזה? אבל עכ"פ לפ"ז גם כשנולד ביום חמישי ראוי היה לעשות ביום ראשון ביום ולא במוצאי שבת.

למה לא מקובל להקדים פדיון הבן לבוקר מחמת זריזים מקדימים?

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ש' פברואר 23, 2019 9:09 pm
על ידי יוסף משה
מכיון שהאשכול עבר החייאה, אביא מה שראיתי בהליכות שלמה מועדים ניסן-אב (מובא בס' שלמי שמחה) פרק טו הערה 59:

"ועיין בש"ך שם דבשאר גווני המנהג שפודין ביום ולא בלילה, אולם בזמננו נוהגים לפדות לכתחלה גם בלילה כמו ביום. (וכן אמר פעם רבנו לכהן מנכדי הש"ך דאין לו לחוש כלל מלפדות בלילה משום דמזרעי' דהש"ך קאתי, הואיל ובזמננו המנהג פשוט דלא כהמנהג שהביא הש"ך)."

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ש' פברואר 23, 2019 10:11 pm
על ידי קו ירוק
יוסף משה כתב:מכיון שהאשכול עבר החייאה, אביא מה שראיתי בהליכות שלמה מועדים ניסן-אב (מובא בס' מעדני שמחה) פרק טו הערה 59:

"ועיין בש"ך שם דבשאר גווני המנהג שפודין ביום ולא בלילה, אולם בזמננו נוהגים לפדות לכתחלה גם בלילה כמו ביום. (וכן אמר פעם רבנו לכהן מנכדי הש"ך דאין לו לחוש כלל מלפדות בלילה משום דמזרעי' דהש"ך קאתי, הואיל ובזמננו המנהג פשוט דלא כהמנהג שהביא הש"ך)."

מיהו רבנו ?

Re: פדיון הבן בלילה

פורסם: ש' פברואר 23, 2019 11:48 pm
על ידי יוסף משה
הגרשז"א.