עמוד 1 מתוך 1

זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: ש' ינואר 02, 2016 8:12 pm
על ידי עושה חדשות
ז"ל ס' חסידים סי' תרעט
בני אדם שעוברים בים ועמדה עליהם רוח סערה לשבר הספינה או להטביעה בים ושאר הספינות עוברות בשלום בידוע שיש בספינה מי שחייב ורשאים להפיל גורלות, על מי שיפול הגורל ג' פעמים זה אחר זה רשאים להפילו בים, ומתפללים שלא יפול על הזכאי אלא על החייב שנאמר (ש"א י"ד מ"א) ה' אלוקי ישראל הבה תמים וכתיב (יונה א' ז') ויפול הגורל על יונה וכתיב (שם שם י"ב) שאוני והטילני אל הים


ומאידך בסי' תשא כתב
בני אדם שבספינה והיה רוח סערה אין רשאים להפיל גורלות שאם יפול על אחד מהם צריך להטילו בים אין זה לעשות כאשר עשו ליונה בן אמיתי, השתא אסמכתא לא קניא לענין ממון וכ"ש לענין נפשות שלא יסמכו ע"פ הגורל, ואשר כתיב (ש"א י"ד מ"ב) ויאמר שאול להפילו בינו ובין יהונתן בנו וילכד יהונתן, שם היה ארון ומה' כל משפטו והם ידעו באיזה ענין להטיל אבל עתה אין לסמוך על הגורל שנאמר (יהושע י"ח ו') ויריתי לכם גורל פה לפני ה' אלוקינו, ואפי' בממון אין מפילים גורל אלא כשחולקים בשוה, אבל אין משימין שתי חתיכות כנגד חתיכה אחת אא"כ שוים שתיהן כאחת, ולא חתיכה גדולה כנגד חתיכה קטנה אלא בשוה באומד הדעת, ולפי שהיו צריכים שני שעירים יום הכפורים גורל לכך היו שוים במראה ובקומה


ומי ששנה זו, לכאו' לא שנה זו.
(וראיתי במפרשים שהעמידו חילוק, דבסי' תרעט איירי דוקא שאר אם הספינות עוברות בשלום ואז בידוע שיש בספינה מי שחייב, אבל לענ"ד זה לא עונה על הנימוקים של סי' תשא, דאסמכתא לא קניא (?), וכן שאין אנו יודעים עתה להפיל גורל וכו').

ובכלל דבר תימה הוא איך מותר להרוג על פי גורל.

ועי' חת"ס ח"ו סי' כט שכ' לגבי גזירת הקנטוניסטים: "וע"ד עם בני ישראל הנלקחי' לצבא המלחמה למלכיות השתיקה יפה מדבורינו בזה וגדולי ישראל ע"כ יעלימו עין והניחו להם להממונים מקהל לעשות כראות עיניהם לפי הזמן ועת לחשו' וכו' -- הי' מהראוי שיעמדו עצמם כולם בשוה לפני העדה ויטילו גורל ועל מי שיפול עליו הגורל הוא ישתדל לעצמו במה שיכול לפטור בממון או להעמיד אחר במקומו או ילך בעצמו וכל ישראל מחויבי' לסייעו ויקר פדיון נפשו אבל לאנוס אנשים בלי גורל ולומר שהם פוחזים ורקים אפי' מגלי עריות ומחללי שבת בעיני הוא כגונב נפש ומכרו כי מי נותן זה חליפי זה כיון שחיוב המלכות ופקודתו על כולם בשוה והמוסרו כמוסר לתוא מכמר אפי' מחוי אתיבנא חייב מכ"ש מוסר נפשו ורע ומר יותר כי הטובי' הנאנסי' עוברי' על המצות באונס ולעתים רחוקי' ואלו יעשו ברצון ואנו מדחי' אחר הנופל עפ"ק דקידושין לענין מכר עצמו לנכרים".

והאריך בזה הגרע"י ביב"א ח"ו חו"מ סי' ד, והביא את מש"כ התפל"מ יו"ד קנז דהתיר למסור ע"פ גורל, והביא את דברי האחרו' שפקפקו בדבריו, ובתוך דבריו הביא את ההערה על הסתירה בספר חסידים, (בשם הכנה"ג, ועוד), אבל לא מצאתי שם תירוץ יותר ממש"כ לעיל בשם הפרשים, ולענ"ד עדיין אינו מספיק, ושם הביא כמה אחרו' שכתבו דהס"ח "חזר בו", וזה גם נשמע קצת משונה.

וע"ע כאן - viewtopic.php?f=17&t=23929

Re: זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: ש' ינואר 02, 2016 8:25 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי את הקשר בין דברי החת"ס לס"ח, במקרה של החת"ס אחרי שחייבים לתת להם מישהו (יש לדון מצד שלא ייחדו אבל איך שלא יהיה החת"ס מניח שלתת צריך) ורק השאלה היא את מי וע"ז הגורל הוא הפתרון הטוב ביותר.
הס"ח מדבר על דבר אחר, שאין סיבה טבעית להשליך מישהו רק רוצים שהגורל יברר שהוא הסיבה לסערה וזריקתו תציל אותם כמעשה דיונה, זה ברור שזה עניין אחר ובאמת תמוה לומר שיהיה מותר לעשות זאת.

Re: זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: ש' ינואר 02, 2016 8:49 pm
על ידי עושה חדשות
הקשר הוא, שאם נקבל את ההכרח, שמכיון שספינתינו בסערה והאחרות בשלווה, על כרחינו חטא של מישהו מהנוסעים גורם, והשלכתו תציל, א"כ הגורל יברר מיהו.
אבל כת"ר צודק שיש חילוק, כי אצל הס"ח הגורל מברר מיהו החוטא, ואילו אצל החת"ס הגורל תופס קרבן עבור כולם בלי ענין של בירור על משהו.

(אא"כ כמש"כ הגרא"ו בשם הח"ח -"כי הילדים הקנטניסטן שהיו בימי הצד נקליי הראשון היו נפשותיהן של עובדי הבעל בימי בית ראשון". וצ"ע. ועכ"פ כוונתי לומר דאולי גם אצל החת"ס הגורל זה לא רק צורה של החלטה בינינו ויהי מה, אלא בירור על מי נגזרה הגזירה מן השמים).

Re: זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: א' ינואר 03, 2016 2:03 am
על ידי מצטרף להנל
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את הקשר בין דברי החת"ס לס"ח, במקרה של החת"ס אחרי שחייבים לתת להם מישהו (יש לדון מצד שלא ייחדו אבל איך שלא יהיה החת"ס מניח שלתת צריך) ורק השאלה היא את מי וע"ז הגורל הוא הפתרון הטוב ביותר.
הס"ח מדבר על דבר אחר, שאין סיבה טבעית להשליך מישהו רק רוצים שהגורל יברר שהוא הסיבה לסערה וזריקתו תציל אותם כמעשה דיונה, זה ברור שזה עניין אחר ובאמת תמוה לומר שיהיה מותר לעשות זאת.

הקשר הוא א. מהחת"ס מוכח שאי"ז אסמכתא, שהרי כתב שאותו שעלה בגורל מחויב ללכת בעצמו או לשלוח במקומו, ואם היה כאן את דיני אסמכתא, הרי שהגורל לא היה חל. וביותר, שבאמת לכאו' טענת הס"ח צודקת שיש כאן אסמכתא, אא"כ נאמר שהגורל יש בו משהו סגולי שיכול להכריע בדיני נפשות.
ב. בתוך דבריך רמזת לקשר בין הדברים, שהרי לא יחדו אף אחד, ולדברי החת"ס מסירת נפש חמורה ממסירת גופו, וא"כ כיצד מוסרים אם זה שעלה בגורל, אלא מוכח שהגורל מגלה לנו מי הוא החייב ומיחד אותו, ואותו צריך למסור או להשליך לים.

Re: זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: ג' ינואר 12, 2016 11:25 pm
על ידי עושה חדשות
וע"ע חזו"א סנהד' סי' כה.

Re: זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 8:51 am
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שראיתי פעם חיבור (איני זוכר אם ספר או מאמר) ששמו הגורל בהלכה

Re: זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 10:34 am
על ידי חכם באשי
אולי כוונתך לספרו של מרצבך, הגיון הגורל: משמעות הפיס והאקראיות ביהדות, ירושלים תשסט

Re: זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 4:24 pm
על ידי בברכה המשולשת
אולי.
אך זכורני שהיה עוד ספר או מאמר בנושא

Re: זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: ה' יוני 08, 2017 2:07 am
על ידי סגי נהור
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שראיתי פעם חיבור (איני זוכר אם ספר או מאמר) ששמו הגורל בהלכה

http://olamot.net/shiur/%D7%92%D7%95%D7 ... 7%9B%D7%94

Re: זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: ה' יוני 08, 2017 1:57 pm
על ידי נעמן
אף אם נאמר שיש מקום לדון בצורת הגורל הזו, ונסתמך על המובא על יונה הנביא,
פלא הוא שדווקא ספר "חסידים" יורה לעשות כן, הרי מובא בירושלמי, שאפילו אם ייחדו אותו כשבע בן בכרי, אי"ז משנת חסידים, וכדברי אליהו ע"ה לריב"ל.

Re: זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: א' אפריל 30, 2023 2:10 am
על ידי יהודהא
סגי נהור כתב:
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שראיתי פעם חיבור (איני זוכר אם ספר או מאמר) ששמו הגורל בהלכה

http://olamot.net/shiur/%D7%92%D7%95%D7 ... 7%9B%D7%94

------------------------------------------

בנוסף לכך קיים חיבור של יחיאל לאש :
עמדות פוסקי ההלכה בשאלת השימוש בהטלת גורל לצורך הכרעה והשלכותיהן / מאת יחיאל לאש.

דיסרטציה--אוניברסיטת בר אילן, תשע"ב 2012
מוציא לאור רמת גן : מוציא לאור לא ידוע.

ראוי גם להזכיר את פסקו של ר"מ פיינשטיין כששני חולים שווין וכאשר לרופא אין מידע למי זכות קדימה לפי המשנה בהוריות יג ע"ב, כי אז יעשה גורל כדי להכריע במי לטפל קודם. אג"מ חוש"מ ב, עח.

בשונה מהספר של מרצבך הגדוש כולו במקורות תורניים הרי הספר "הטלת גורל, אלו -הים ואדם במסורת היהודית : מן המקרא ועד שלהי הרנסנס.
של שרגא בר און כללי יותר יותר וכולל גם חומרים מגוונים.
https://kotar.cet.ac.il/KotarApp/Viewer ... .5.default

https://www.biupress.co.il/files/PDF/co ... _20293.pdf

Re: זורקים למים ומוסרים לצבא לפי גורל

פורסם: א' אפריל 30, 2023 2:22 am
על ידי הוה אמינא
לפני כ15 שנה יצא ספר אלבומי בהוצ' מפעל הפיס על הגורל בהלכה מאת החוקר דורון הרצוג ז"ל.
בו ציטט והביא צילומי טקסט של כל המקורות הקדמונים שדנו בעניני גורלות.