מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חזקת ג' שנים - בזמנינו שישנם רישומים בטאבו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דב בער
הודעות: 145
הצטרף: א' אפריל 28, 2013 10:52 pm

חזקת ג' שנים - בזמנינו שישנם רישומים בטאבו

הודעהעל ידי דב בער » ב' ינואר 04, 2016 8:55 am

בתשורת שי (ח"ב סי' א) כתב שאע"פ שבזמנינו רושמים את הנכסים בטאבו, אם אחד החזיק בנכס אע"פ שבטאבו רשומה הדירה ע"ש המרא קמא, מועילה החזקה שהחזיק בה השני. שמעתי שדעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל (בקובץ תשובות) שבזמנינו א"א לקבוע עפ"י חזקת ג' שנים כשיש רישום בטאבו למר"ק, הידוע למישהו היכן דן בזה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חזקת ג' שנים - בזמנינו שישנם רישומים בטאבו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 04, 2016 9:19 am

כמדומני שכבר דן בזה במזבח אדמה.
ולמיטב זכרוני יש על זה דיונים בכמה מספרי גאוני דייני זמננו.

מצטרף להנל
הודעות: 72
הצטרף: ב' אוקטובר 12, 2015 12:48 am

Re: חזקת ג' שנים - בזמנינו שישנם רישומים בטאבו

הודעהעל ידי מצטרף להנל » ב' ינואר 04, 2016 2:35 pm

http://din.org.il/2014/02/03/%D7%94%D7% ... 7%94%D7%9E

חשוקי חמד בבא בתרא דף כח עמוד א


קנה דירה והמוכר מת, והלוקח דורש מהיורש שיעביר את הדירה על שמו בטאבו
שאלה. שמעון מכר דירה לראובן ונפטר, ויש לראובן חזקה עם טענה על כך, וכעת הוא דורש מיורשי שמעון שיעבירו לו את המקח בטאבו, ויורשי שמעון מסרבים, ואף אומרים שלא ברור להם שאכן קנה ראובן את הדירה משמעון אביהם, האם חייבים להעביר לו את הבית בטאבו?
תשובה. בשו"ת אמרי יושר (ח"ב סימן צה) נשאל על שותפין בבית שלכל אחד יש חדר, וראובן הוא אופה, והתנור נמצא בחדר של שמעון, ורק פי התנור נמצא בחדר של ראובן, ושמעון מת, וטוען ראובן שקנה את מקום התנור משמעון, ויש לו על זה חזקה ג' שנים, ושמעון הבטיח לו להעביר את זה גם בטאבו, אך לא דחקו על כך, ועתה הוא מבקש מהיורש שיעבירו על שמו בטאבו, והיורש טוען מי יימר שקנית, ואיני חייב להעביר את זה בטאבו. והשיב: אף שבתשובות תועפות ראם (חו"מ סימן יג) כתב דבזמן הזה לא מהני שום שטר רק בטאבו, אבל בנידון דידן כיון שהחזיק וחזקה קונה אף במקום שכותבין שטר, כמבואר בשו"ע (סימן קצה סעיף טז) לכן חייבים היורשים להעביר המקח בטאבו, עוד כתב שאף אם קנו בקנין סודר דבשו"ע פסק שלא מהני במקום שכותבין שטר, מ"מ גדולי הפוסקים חולקים בזה, ובצמח צדק (הנדפס בסוף שו"ע הרב) כתב שאף בלא שטר קנה בקנין סודר, וגם כיון שראובן הוא מוחזק, והחזיק כך כמה שנים כתב בתופעות ראם שם שאם קנה בכסף, ונתרצו אח"כ שיהיה בלא שטר, קנה בכסף בלבד. ולכן סיים האמרי יושר שקנה, והיורש מחויב לרושמו בטאבו.
[i]ונראה שבימינו החזקה לבד לא מועילה, כי בימנו אין אדם מאבד את השטר שלו לאחר ג' שנים, כי יודע שיזדקק אליו כדי לרשום את הדירה על שמו בטאבו, ובלי טאבו אין אדם קונה דירה בימינו. לפי זה מאחר ולב כל אדם הוא למכור ולרשום את המכירה בטאבו אם כן היה צריך הלוקח להחזיק את השטר עד הרישום בטאבו, ולא נאמן לומר אבדתי את שטרי. ויתכן שאז בימי האמרי יושר עדיין לא היה הטאבו כל כך חזק, והיו שקנו דירות גם בלא טאבו.[/i]
אמנם החזו"א (מעשרות סי' י וחו"מ ליקוטים סי' טז סק"ה) כתב שבארצנו הקדושה מי שלקח קרקע מחבירו וקנאה בכסף שטר וחזקה או קנין סודר, אם יש לו שטר ראיה המועיל בדיני ישראל קנה. אמנם נראה דוקא אם השאיר את השטר אבל אינו נאמן לומר שהשטר אבד.
ויעוין בשער משפט (סימן קמ סק"ד) שנסתפק היכא שהודה המחזיק שלא נטל שטר כלל, האם מאמינים לו במגו שהיה יכול לטעון אבדתי שטרי, או דלמא כיון דטעמא דחזקה ג' שנים הוא דעד תלתא שני מזדהר בשטרא, דכל הקונה קרקע נוטל שטר, ואם כן כיון שמודה שלא היה לו שטר, הוי כמגו במקום עדים וצ"ע. ונראה דה"ה טאבו הוה כמגו במקום עדים. ועוד, שגם המוכר יכול להתנצל ולומר לכן לא מחיתי משום שידעתי שאוכל להוציא מיד המחזיק על ידי כך שאין לו טאבו.

אך עד שאתה דן אם מועילה החזקה, יש לדון אם יכול לחול כלל המקח, כיון שבאתרא דנהיגי לכתוב שטר אין הקנין חל ללא שטר, וא"כ גם אם המ"ק מודה שמכר את הקרקע יכול לחזור בו.
ודנו רבות הפוסקים אם המקח חל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 554 אורחים