מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחלה.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין

גבול ים
הודעות: 822
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי גבול ים » ד' ינואר 06, 2016 12:57 pm

נראה שהוא ט"ס שם, ואין תח"י כעת את התרגומים המדוייקים. מכל מקום אין ספק שהרמב"ם חיבר פירוש על ג' סדרים כמו שכתב הרמב"ם בהקדמה לפיהמ"ש וסדר זרעים אינו מכללם ע"ש.

יבנה
הודעות: 3759
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי יבנה » ו' ינואר 08, 2016 12:00 am

ר' קאפח תרגם -כבר ביארו בתלמוד שלמות משנה זו

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' ינואר 08, 2016 1:16 am

כמובן חלק מהפירוש [מה שנמצא בידינו] נדפס בסוף פיה"מ בהוצאת המאו"ר

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ו' ינואר 08, 2016 2:10 am

כן חיבר. וזכורני שבמהדו' "מתיבתא" למסכתות הש"ס, פעם ציטטו לחידושי הרמב"ם על מס' ר"ה, ומצאתיו כאן מבין היתר שיש עליהם פירושו:
http://www.otzar.org/wotzar/otzar.aspx

בברכה המשולשת
הודעות: 14289
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' ינואר 08, 2016 8:16 am

על פירוש הרמב"ם לגמרא כתב לא מזמן הר"ד הכהן הנשקה בהמעיין

גבול ים
הודעות: 822
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי גבול ים » ו' ינואר 08, 2016 10:53 am

בן_אליעזר כתב:כן חיבר. וזכורני שבמהדו' "מתיבתא" למסכתות הש"ס, פעם ציטטו לחידושי הרמב"ם על מס' ר"ה, ומצאתיו כאן מבין היתר שיש עליהם פירושו:
http://www.otzar.org/wotzar/otzar.aspx

דווקא הפי' לר"ה יחוסו מפוקפק, וכבר הלכו בו הנמושות.

עושה חדשות
הודעות: 12743
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 08, 2016 11:10 am

ומה עם שיעורי הרמב"ם?
קבצים מצורפים
שיעורי הרמב''ם.pdf
(2.43 MiB) הורד 235 פעמים

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' ינואר 08, 2016 11:17 am

על נכונות ייחוסם של החידושים לר"ה לרמב"ם, ראה: ש' ואלטר, המעין נ, א (תשרי תש"ע), עמ' 3-21; ובתגובתם של י"ש שפיגל וד' הנשקה בגיליון שאחריו, נ, ב (טבת תש"ע) עמ' 88-90 ועמ' 93-95.
על נכונות ייחוסם לרמב"ם או לפירושו לתלמוד של שאר החידושים שבמהד' זק"ש: ד' הנשקה, הרמב"ם כמפרש דברי עצמו (בנספח), ספונות ח [כג] תשס"ג.
חידושים נוספים שנדפסו אחרי מהד' זק"ש: א' קופפר (קטע משלים לתחילת ר"ה), סיני נה (תמוז-אב תשכ"ד) עמ' רל-רלה. א' הורביץ, קטע מחידושי פ"ק דשבת, הדרום מט (תש"מ) עמ' 111-114. י' כהן, קטע על מגילה מר' מיימון וילקוט פירושי הרמב"ם על תחילת מגילה, מוריה כט, א-ב (תשס"ח) עמ' ח-טו, שאף ציין שיש בידיו חידושים נוספים. י"י דינסטג, Reverence, Righteousness, and "Rahamanut" (1992) 353-365.
מ' הרשלר (סיני נד [טבת-שבט תשכ"ד] עמ' קפה-קצ) פירסם קטע מפירוש הרמב"ם על חגיגה (הוא הסתפק האם הוא מהדורה לא מוכרת של פירוש המשנה או קטע מפירוש התלמוד. איני מבין את ההנחה שלו ש"אפילו נניח שמעתיק בדורות יותר מאוחרים הרשה לעצמו לערוך הדברים בצורה חפשית ומקוצרת, בכל זאת לא היה מרשה לעצמו להכניס תוספות חדשות, שאינם מן המחבר עצמו". ולשיטתו עלינו לקבל, כדוגמא, הוספות רבות שנמצאות בכתבי היד השונים של פירושי רש"י כדברי המחבר! אתמהה).

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' ינואר 08, 2016 12:04 pm

נהר שלום כתב:כמובן חלק מהפירוש [מה שנמצא בידינו] נדפס בסוף פיה"מ בהוצאת המאו"ר

אין לי הוצאה זו. האם הכוונה לחידושיו למס' ר"ה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' ינואר 09, 2016 6:56 pm

סתם יהודי כתב:
נהר שלום כתב:כמובן חלק מהפירוש [מה שנמצא בידינו] נדפס בסוף פיה"מ בהוצאת המאו"ר

אין לי הוצאה זו. האם הכוונה לחידושיו למס' ר"ה?

הכוונה לזה.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?378&

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ש' ינואר 09, 2016 9:43 pm

עושה חדשות כתב:ומה עם שיעורי הרמב"ם?


לכאורה אינו שייך לחידושים שכתב לתלמוד, על אף הערך הרב שיש לשיעורים אלו (שיעור זה פורסם גם ע"י דן גרינברגר בגנזי קדם ו. רשימות נוספות של תלמיד מבית מדרשו של הרמב"ם פירסם מ"ע פרידמן בתרביץ [שמעתי מי שמפקפק בייחוסם של הקטעים שפירסם פרידמן]. קטעים מעניינים מאוד על תחילת ב"מ פירסם לוין בתחילת אוצה"ג שלו על ב"מ, ויש עוד קצת דברים מפוזרים זעיר פה זעיר שם).

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי נהר שלום » א' ינואר 10, 2016 4:38 am

סתם יהודי כתב:
נהר שלום כתב:כמובן חלק מהפירוש [מה שנמצא בידינו] נדפס בסוף פיה"מ בהוצאת המאו"ר

אין לי הוצאה זו. האם הכוונה לחידושיו למס' ר"ה?

הנדפס בסוף פיה"מ המאו"ר, הוא חידושי הרמב"ם על הרבה מסכתות [עי"ש במבוא], דפוס צילום של מה שנדפס עם הערות על ידי מרדכי לייב זקש, בשנת תשכ"ג.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי סתם יהודי » א' ינואר 10, 2016 10:06 am

גבול ים כתב:אין ספק שהרמב"ם חיבר פירוש על ג' סדרים כמו שכתב הרמב"ם בהקדמה לפיהמ"ש וסדר זרעים אינו מכללם ע"ש.


דבריו המפורשים סותרים את החידושים המיוחסים לרמב"ם במהדורת זק"ש, שהם חידושי ה' סדרים: זרעים (ברכות), נשים (כתובות גיטין), נזיקין (סנהדרין), קדשים (חולין), מועד (שבע מסכתות).

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: האמנם חיבר רמב"ם פירוש לגמרא? עי' בפהמ"ש לדמאי ו ז בהתחל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' ינואר 10, 2016 10:21 am

סתם יהודי כתב:
גבול ים כתב:אין ספק שהרמב"ם חיבר פירוש על ג' סדרים כמו שכתב הרמב"ם בהקדמה לפיהמ"ש וסדר זרעים אינו מכללם ע"ש.


דבריו המפורשים סותרים את החידושים המיוחסים לרמב"ם במהדורת זק"ש, שהם חידושי ה' סדרים: זרעים (ברכות), נשים (כתובות גיטין), נזיקין (סנהדרין), קדשים (חולין), מועד (שבע מסכתות).


אי מהא לא איריא - את ברכות וחולין אין להחשיב כסדר בפני עצמו (ויש לספחם לסדר מועד. כדוגמה - מעתיקי הרי"ף הרבו להעתיק את הלכותיו בשני כרכים - כרך אחד לברכות מועד חולין והל"ק, וכרך שני לנשים-נזיקין ונדה).
ומ"מ עיין בנספח למאמר של הנשקה הנ"ל שהוא מראה שרוב הליקוטים שליקט הרב זק"ש אינם מחידושי הרמב"ם לתלמוד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 385 אורחים