עמוד 1 מתוך 1

האם מצאנו בחז"ל 'סוף' במשמעות של 'תכלית'?

פורסם: ב' ינואר 11, 2016 4:33 pm
על ידי אליבא דהלכתא
אשמח למקורות בחז"ל שבהם אנו מוצאים את המילה 'סוף' שלא במשמעות של סיום כרונולוגי, אלא במשמעות של תכלית ועומק. מעין המשמעות של 'לא ירדתי לסוף דעתך', 'סוף דבר הכל נשמע'.

Re: האם מצאנו בחז"ל 'סוף' במשמעות של 'תכלית'?

פורסם: ב' ינואר 11, 2016 5:02 pm
על ידי ערער בערבה
"תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי"

Re: האם מצאנו בחז"ל 'סוף' במשמעות של 'תכלית'?

פורסם: ב' ינואר 11, 2016 5:10 pm
על ידי אליבא דהלכתא
ערער בערבה כתב:"תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי"


איך זה מתקשר ללשון 'סוף'?

Re: האם מצאנו בחז"ל 'סוף' במשמעות של 'תכלית'?

פורסם: ב' ינואר 11, 2016 6:56 pm
על ידי ברקים רב
יש פסוק באיוב:
(ז) הַחֵקֶר אֱלוֹהַּ תִּמְצָא אִם עַד תַּכְלִית שַׁדַּי תִּמְצָא

והכוונה לכאורה לעומק

Re: האם מצאנו בחז"ל 'סוף' במשמעות של 'תכלית'?

פורסם: ב' ינואר 11, 2016 8:43 pm
על ידי צופר הנעמתי
אליבא דהלכתא כתב:אשמח למקורות בחז"ל שבהם אנו מוצאים את המילה 'סוף' שלא במשמעות של סיום כרונולוגי, אלא במשמעות של תכלית ועומק. מעין המשמעות של 'לא ירדתי לסוף דעתך', 'סוף דבר הכל נשמע'.


הבאת בעצמך - הביטוי 'לא ירדתי לסוף דעתך' מקורו במאמר חז"ל בעירובין יג: על ר' מאיר "לא יכלו חביריו לעמוד על סוף דעתו".

Re: האם מצאנו בחז"ל 'סוף' במשמעות של 'תכלית'?

פורסם: ב' ינואר 11, 2016 8:52 pm
על ידי לוצאטי
בירושלמי יש הרבה 'לא סוף דבר... אלא אפילו ...'

Re: האם מצאנו בחז"ל 'סוף' במשמעות של 'תכלית'?

פורסם: ב' ינואר 11, 2016 10:01 pm
על ידי שמש
והלא מקרא מלא הוא "ס֥וֹף דָּבָ֖ר הַכֹּ֣ל נִשְׁמָ֑ע אֶת־הָאֱלֹהִ֤ים יְרָא֙ וְאֶת־מִצְוֹתָ֣יו שְׁמ֔וֹר כִּי־זֶ֖ה כָּל־הָאָדָֽם:" (קהלת יב יג).
וכן הדוגמה השנייה 'סוף דעתו' מופיעה בעירובין יג: ובנג. פעמיים, ובסנהדרין עב.. רק השאלה היא האם שם זה במובן של תכלית או 'קצה'.

Re: האם מצאנו בחז"ל 'סוף' במשמעות של 'תכלית'?

פורסם: ב' ינואר 11, 2016 10:33 pm
על ידי עדיאל ברויאר
לוצאטי כתב:בירושלמי יש הרבה 'לא סוף דבר... אלא אפילו ...'


אם כך, מסתבר שמשם לקח זאת המאירי שמרבה בלשון זאת.

Re: האם מצאנו בחז"ל 'סוף' במשמעות של 'תכלית'?

פורסם: ג' ינואר 12, 2016 9:55 pm
על ידי גימפעל
תכלית חכמה תשובה ומעשים טובים (ברכות יז ע"א), ברש"י אמנם מפרש 'עיקרה' של תורה, אך בדרך כלל מפרשים את המילה תכלית כמטרה.