מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ישי אבי דוד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

ישי אבי דוד

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ב' ינואר 18, 2016 12:04 pm

מצאתי בשל"ה הק' (מסכת פסחים מצה עשירה):
כדאיתא במדרש, כי ישי הזקן היה מונע עצמו מלשכב עם אשתו, והיה לו אמה בבית, ופתה לה לשכב אצלה, והיא אמרה כן. מה עשתה, הלכה לגבירתה ואמרה, גבירתי, זאת הלילה יבוא ישי אצלי, בואי נא את אל חדרי אל משכבי, וישכב עמך הלילה. וכן היה, בא אליה ישי, ויצא ממנו דוד. וזהו שאמר 'אני עבדך בן אמתך'.

ומובא כמה וכמה פעמים בספרי אדונינו החיד"א זי"ע.
ונמצא גם באורך ב'ילקוט המכירי' (תהלים קיח כח).
ילקוט המכירי.JPG
ילקוט המכירי.JPG (86.96 KiB) נצפה 6639 פעמים

האם יש מקורות יותר קדומים לזה?

ירדן ירחו
הודעות: 87
הצטרף: א' ינואר 03, 2016 2:16 pm

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי ירדן ירחו » ב' ינואר 18, 2016 12:45 pm


הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ב' ינואר 18, 2016 1:01 pm

ייש"כ על ההפניה.

אולי זה באמת מקור דברי השל"ה והחיד"א.

סתם מענין, מי קדם בדור ילקוט המכירי או שבילי אמונה?

עקביה
הודעות: 5509
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי עקביה » ב' ינואר 18, 2016 2:16 pm

האופן בו מובא הסיפור בילקוט המכירי ובשבילי אמונה נותן רושם כאילו ישי לא היה איש המעלה, ובאמת הלא אמרו חז"ל (סוף פ"ק דב"ב) שישי הוא מארבעה שמתו בעטיו של נחש.
ע"כ נראה יותר האופן בו הביא את הסיפור הרמ"ע מפאנו, ב'עשרה מאמרות', שבאותם ימים לא הייתה רווחת די הצורך ההלכה של 'עמוני ולא עמונית', וישי רצה שלפחות אחד מצאצאיו יהיה כשר ללא כל פקפוק וכו', כמובא שם באורך.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ב' ינואר 18, 2016 2:35 pm

היכן זה נמצא בעשרה מאמרות?

צורב מתחיל
הודעות: 808
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ב' ינואר 18, 2016 2:41 pm

בשלמי תודה להגאון רב"צ פלמן זצ"ל על חג השבועות יש פתיחה ארוכה על כל הענין. עם כל הפרטים בזה (גם מהחיד"א וגם מהעשרה מאמרות).
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?52900

נמצא בעמודים הראשונים, פתוח גם לאורחים

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי לייטנר » ב' ינואר 18, 2016 2:48 pm

עקביה כתב:האופן בו מובא הסיפור בילקוט המכירי ובשבילי אמונה נותן רושם כאילו ישי לא היה איש המעלה, ובאמת הלא אמרו חז"ל (סוף פ"ק דב"ב) שישי הוא מארבעה שמתו בעטיו של נחש.
ע"כ נראה יותר האופן בו הביא את הסיפור הרמ"ע מפאנו, ב'עשרה מאמרות', שבאותם ימים לא הייתה רווחת די הצורך ההלכה של 'עמוני ולא עמונית', וישי רצה שלפחות אחד מצאצאיו יהיה כשר ללא כל פקפוק וכו', כמובא שם באורך.


כלומר, ישי שבא באוכלוסא ודרש באוכלוסא הסתפק בדין זה?!

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ב' ינואר 18, 2016 3:12 pm

לייטנר כתב:כלומר, ישי שבא באוכלוסא ודרש באוכלוסא הסתפק בדין זה?!

זה לשון העשרה מאמרות:
אמרו עליו באגדה שישי אביו בזקנתו היה פורש מאשתו ואין ספק אצלנו שהיה ממדת חסידות שמא מה שאמרה תורה לא יבוא עמוני ומואבי פירושו מואבי ואפילו מואבית שכן הלכה זו היתה רופפת ביד אותו הדור עד שבא יתרא הישמעאלי חתנו של ישי שחדד וחגר חרבו כישמעאל ונעץ אותה בבית המדרש להעמיד הלכה מואבי ולא מואבית מבית דינו של שמואל הרמתי (כדאיתא ביבמות עו:), וישי הצדיק לאפוקי נפשיה מספקא ולקיים בעצמו 'ולערב אל תנח ידך' בקש לבא אל שפחתו.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי לייטנר » ב' ינואר 18, 2016 3:15 pm

הנאמן בפקדונו כתב:
לייטנר כתב:כלומר, ישי שבא באוכלוסא ודרש באוכלוסא הסתפק בדין זה?!

זה לשון העשרה מאמרות:
אמרו עליו באגדה שישי אביו בזקנתו היה פורש מאשתו ואין ספק אצלנו שהיה ממדת חסידות שמא מה שאמרה תורה לא יבוא עמוני ומואבי פירושו מואבי ואפילו מואבית שכן הלכה זו היתה רופפת ביד אותו הדור עד שבא יתרא הישמעאלי חתנו של ישי שחדד וחגר חרבו כישמעאל ונעץ אותה בבית המדרש להעמיד הלכה מואבי ולא מואבית מבית דינו של שמואל הרמתי (כדאיתא ביבמות עו:), וישי הצדיק לאפוקי נפשיה מספקא ולקיים בעצמו 'ולערב אל תנח ידך' בקש לבא אל שפחתו.

והיתה רופפת גם בידו?!

עקביה
הודעות: 5509
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי עקביה » ב' ינואר 18, 2016 3:15 pm

הנאמן בפקדונו כתב:היכן זה נמצא בעשרה מאמרות?

'עשרה מאמרות' מאמר חיקור דין ח"ג ריש פרק י'. וראה ברכי יוסף, או"ח ר"מ אות ד' שדן בסיפור זה מצד 'בני תמורה'.

לייטנר כתב:
עקביה כתב:האופן בו מובא הסיפור בילקוט המכירי ובשבילי אמונה נותן רושם כאילו ישי לא היה איש המעלה, ובאמת הלא אמרו חז"ל (סוף פ"ק דב"ב) שישי הוא מארבעה שמתו בעטיו של נחש.
ע"כ נראה יותר האופן בו הביא את הסיפור הרמ"ע מפאנו, ב'עשרה מאמרות', שבאותם ימים לא הייתה רווחת די הצורך ההלכה של 'עמוני ולא עמונית', וישי רצה שלפחות אחד מצאצאיו יהיה כשר ללא כל פקפוק וכו', כמובא שם באורך.


כלומר, ישי שבא באוכלוסא ודרש באוכלוסא הסתפק בדין זה?!

הלא תראה שגם בימי דוד עדיין לא הייתה הלכה זו רווחת, עד שרצו להכריז עליו כפסול לבוא בקהל (יבמות עז.).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ינואר 18, 2016 3:25 pm

אכן. ועוד אפשר לומר (אע"פ שאין זה ממש מתאים ללשונו של הרמ"ע) שאיהו גופיה לא הסתפק בזה, והא ראייה שלא חשש לאיסור לאו שיש בזה עליו ועל אשתו, אבל כיוון שלא היתה ההלכה ברורה בזה לכו"ע חשש שיקומו בי"ד שאחריהם ויפסלו אותם בקהל ורצה שיהיה לו בן שוודאי ראוי לבא בקהל.

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' ינואר 18, 2016 3:27 pm

עקביה כתב:הלא תראה שגם בימי דוד עדיין לא הייתה הלכה זו רווחת, עד שרצו להכריז עליו כפסול לבוא בקהל (יבמות עז.).

ו"שרש ישי" אף כותב בהקדמתו, שמה שמואל כתב את כל מגילת רות זהו בכדי לבסס את ההלכה שעמוני ולא עמונית.

אבא יודן
הודעות: 1259
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי אבא יודן » ב' ינואר 18, 2016 4:37 pm

עיין עוד כאן חבל מקורות
viewtopic.php?f=7&t=24669&p=248277&hilit=%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%99#p248276
ועיין עוד שלחן הטהור קמארנ'ר ר"מ

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי רון » ו' יוני 10, 2016 2:02 am

ראשית מעודי תמהתי איך יתכן שמה שהביא בספר ילקוט המכירי בדברי לידתו של דוד המלך אין לה זכר בשום מדרש המקובל בידנו כמו מדרש רבה ילקו"ש, תנחומא וכו'. ואף רש"י בפסחים קיט' כתב על הפסוק "היא נפלאת בעיננו" שהיה דוד רועה צאן וצעיר. ואם כדברי הילקוט מכירי הרי שצריך לומר יותר שהיה מוחזק בעיניהם כממזר ח"ו. וי"ל. וכמובן שא"א לערער על כך מאחר שהרמ"ע מפאנו הביא ד"ז וכן החיד"א ומה יבא אחרי המלכים, אך לעורר באתי.
אך ראה זה חדש שבדברי אדוננו הגר"א ג"כ מפורש כדברי הילקוט המכירי והרמ"ע מפאנו, דהנה ברמ"א בסימן קנז' כתב דמי שהעלה בלבו טינא להבעל לאשת איש, אם אפשר לגרום לו שיבא על אשתו שלו, בזמן שהוא חושב בטעות שבא על ערוה ע"ש. והגר"א ציין בשתי מילים מקור דבר זה "כעובדא דישי". והדברים מפליאים.
ודברי הגר"א אלו שמעתים בשיעור מהגאון המופלא פמ"מ הרב אליהו דיסקין שליט"א ו

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ישי אבי דוד

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 10, 2016 7:47 am

יש"כ, ידיעה חשובה!
ובספר קושיות (לא נודע למי) הביא ג"כ אגדה זו, והמהדיר הרב סטל הרחיב שם במקורותיה.
וצ"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 580 אורחים