עמוד 1 מתוך 1

שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ש' ינואר 23, 2016 6:52 pm
על ידי יעל
השנה הבעל"ט תהיה תשע"ז. אני תוהה אם יש מקום או אם יהיה מקום ועדיפות לכתוב את השנה בתור תשז"ע,
לאור העובדה שכלול בכתיבה הרגילה ראשי התיבות ע"ז.

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ש' ינואר 23, 2016 6:59 pm
על ידי החתן סופר
מישהו אמר משהו בשנת התשע״ג, משום עבודת גילולים ומה ההבדל בין זה לזה?

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ש' ינואר 23, 2016 7:04 pm
על ידי לייטנר
האם שאלה כזו עלתה לפני מאה שנה?!

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ש' ינואר 23, 2016 7:58 pm
על ידי ישא ברכה
באמת אתה מעורר שאלה כללית, כל אלו המקפידים שלא לכתוב תרצח וכו' האם יש לזה ענין מסוים או שזהו רגש כל שהוא.
האם הענין נהוג כבר שנים רבות, ומי נהג כן.

הסברא נותנת שזהו ענין ריגשי בעלמא, ומי שמרגיש שבכך הרי הוא מתעב את המושג הרי שזה מצוין, [למרות שיותר נראה שרוב בנ"א לא היו שמים לב לכך מעצמם, והמעוררים הם שעוררו את דעת הקהל לשים לב למשעות המילה אילולי שינויה].

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ש' ינואר 23, 2016 8:37 pm
על ידי אריך
גם אם לא רצו לכתוב תרצ"ח ושינו לתרח"צ, כאן מדובר בסה"כ על ראשי תיבות, אשר אין נשמעין בהגייה, ולית לן בה.

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ש' ינואר 23, 2016 8:42 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2016 11:40 pm
על ידי ברזלים
אדרבה תהיה שנת ת"ש ע"ז, שיותש כוחו של הע"ז בעולם, אכי"ר

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2016 11:57 pm
על ידי שומע ומשמיע
יש וורט: 'עם לן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי' למה רש"י תריך להגיע לרי"ג שיכות 'גרתי מצוות שמרתי'.
והתשובה שהשאלה לא מתחילה. כי רש"י בכלל לא בא לומר תריג, אלא 613. ותריג זו רק דרך לומר 613.

תשע"ז\תשז"ע

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2016 2:16 pm
על ידי מנחם-כהן
קיבלתי במייל:

השנה הבעל"ט תהיה שנת תשע"ז, והשאלה היא האם יש עדיפות לכתוב את השנה בתור תשז"ע, זאת לאור העובדה שכלול בכתיבה הרגילה ראשי התיבות ע"ז. לעומת זאת, יש סברה שתהיה שנת ת"ש ע"ז, שיותש כוחו של הע"ז בעולם.

כך או כך, נהוג בספרי קודש שלא לכתוב מספרי עמודים שיש בהם משמעות שלילית.

לדוגמא: רע רעה רצח שמד שד וכו' ומחליפים את סדר האותיות ערה מדש. יש שהביאו מהרמב"ם פי"ד מקדה"ח ה"ב "סימן להם שד"ם", אך כנראה הוא תיקון המדפיסים, כי בכתה"י ובכמה דפוסים "שמ"ד".

מעניין שבשו"ע דפו"ר (ויניציאה שכ"ה-שכ"ו) כל הסימנים צויינו כרגיל (רע, רצח, שמד וכו') ללא שפה נקיה. וזה נעשה מסתמא ע"י המחבר עצמו (שכידוע ניסח גם את הכותרות לסימנים). זולת בחלק יורה דעה, שם צויין באופן יוצא מן הכלל – שדמ, אמנם בלוח המפתחות שם צויין שמד. וכן בב"י דפו"ר יו"ד ונציה שיא בכותרת הטור והב"י וברמזים.


מה אתם אומרים?

Re: תשע"ז\תשז"ע

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2016 2:19 pm
על ידי מה שנכון נכון
מנחם-כהן כתב:קיבלתי במייל:

כך או כך, נהוג בספרי קודש שלא לכתוב מספרי עמודים שיש בהם משמעות שלילית.

לדוגמא: רע רעה רצח שמד שד וכו' ומחליפים את סדר האותיות ערה מדש. יש שהביאו מהרמב"ם פי"ד מקדה"ח ה"ב "סימן להם שד"ם", אך כנראה הוא תיקון המדפיסים, כי בכתה"י ובכמה דפוסים "שמ"ד".

מעניין שבשו"ע דפו"ר (ויניציאה שכ"ה-שכ"ו) כל הסימנים צויינו כרגיל (רע, רצח, שמד וכו') ללא שפה נקיה. וזה נעשה מסתמא ע"י המחבר עצמו (שכידוע ניסח גם את הכותרות לסימנים). זולת בחלק יורה דעה, שם צויין באופן יוצא מן הכלל – שדמ, אמנם בלוח המפתחות שם צויין שמד. וכן בב"י דפו"ר יו"ד ונציה שיא בכותרת הטור והב"י וברמזים.


viewtopic.php?f=17&t=21632

הדברים לקוחים מהאשכול הנ"ל. העתקת ארבע הודעות כלשונן.

Re: תשע"ז\תשז"ע

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2016 2:56 pm
על ידי גימפעל
מנחם-כהן כתב:קיבלתי במייל:

השנה הבעל"ט תהיה שנת תשע"ז, והשאלה היא האם יש עדיפות לכתוב את השנה בתור תשז"ע, זאת לאור העובדה שכלול בכתיבה הרגילה ראשי התיבות ע"ז. לעומת זאת, יש סברה שתהיה שנת ת"ש ע"ז, שיותש כוחו של הע"ז בעולם.

כך או כך, נהוג בספרי קודש שלא לכתוב מספרי עמודים שיש בהם משמעות שלילית.

לדוגמא: רע רעה רצח שמד שד וכו' ומחליפים את סדר האותיות ערה מדש. יש שהביאו מהרמב"ם פי"ד מקדה"ח ה"ב "סימן להם שד"ם", אך כנראה הוא תיקון המדפיסים, כי בכתה"י ובכמה דפוסים "שמ"ד".

מעניין שבשו"ע דפו"ר (ויניציאה שכ"ה-שכ"ו) כל הסימנים צויינו כרגיל (רע, רצח, שמד וכו') ללא שפה נקיה. וזה נעשה מסתמא ע"י המחבר עצמו (שכידוע ניסח גם את הכותרות לסימנים). זולת בחלק יורה דעה, שם צויין באופן יוצא מן הכלל – שדמ, אמנם בלוח המפתחות שם צויין שמד. וכן בב"י דפו"ר יו"ד ונציה שיא בכותרת הטור והב"י וברמזים.


מה אתם אומרים?

למה לא לכתוב בשם אומרו, http://col.org.il/%D7%97%D7%93%D7%A9%D7 ... 99262.html

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 11:50 pm
על ידי יעל
אם לתת קרדיט, אז השאלה הפותחת במאמר
http://col.org.il/%D7%97%D7%93%D7%A9%D7 ... 99262.html
לקוחה מהשרשור הנוכחי, שפתחתי לפני חודשים אחדים.

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ג' ספטמבר 13, 2016 7:57 am
על ידי יאיר
[מחילה, כנראה שלא מעוניינים - קובץ של אשכול שנמחק]

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ג' ספטמבר 13, 2016 11:45 am
על ידי יעל
יאיר כתב:[נראה כמה יורידו...]

עיינתי. אוי לאותה בושה של מה שכתוב שם. כמה איסורים הלכתיים של
ביזיון בני אדם, אונאת דברים, עלבונות, תוכחות אסורות וכדומה.
בכל מקרה, גם הבחנתי שההנהלה הורידה את השרשור.
בנוסף, לפי החוק במדינת ישראל אסור להשפיל אדם בשל מינו, בשל היותו זכר או נקבה.
וכן הוא בהלכה - ומי שעדיין לא יודע או אולי טרם שמע - גם נשים נבראו בצלם אלקים.
ואסור להשפילן.

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ב' ספטמבר 26, 2016 7:04 pm
על ידי מנחם-כהן
יש איזה מקור קדום לראשי התיבות שעורכים לשנה (לדגומה: תשע"ז - תהא שנה עתירה זכויות)?
מנין הגיע הדבר הזה?

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ב' ספטמבר 26, 2016 9:45 pm
על ידי מוישי
כבר דנו בזה באשכול הנוכחי וברור שהתדובה היא שלילית והתגובות נמחקו מאחר שהיתה בהן שמץ פגיעה בפותחת האשכול

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ד' יולי 25, 2018 9:33 pm
על ידי לבי במערב
מנחם-כהן כתב:יש איזה מקור קדום לראשי התיבות שעורכים לשנה (לדגומה: תשע"ז - תהא שנה עתירה זכויות)?
מנין הגיע הדבר הזה?

עי' בדברי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע ע"ד ראשי-התיבות שנתן לשנת תשמ"ב (ואולי גם בדבריו בשנים שלאח"ז. אך מסתבר יותר שנמצא שם).
אולי בהמשך אציין מ"מ מדויק.
*
להעיר, שהגה"ק הנ"ל הזכיר ר"ת שנשלחו אליו גם בנוגע לשנים: תשכ"ח, תשכ"ט (ואולי עוד). אפשר לחפש.

יתכן ובהמשך אכתוב ביתר פירוט. כעת א"י.

Re: שנת תשע"ז או אולי תשז"ע

פורסם: ד' יולי 25, 2018 9:37 pm
על ידי לבי במערב
יעל כתב:השנה הבעל"ט תהיה תשע"ז. אני תוהה אם יש מקום או אם יהיה מקום ועדיפות לכתוב את השנה בתור תשז"ע, לאור העובדה שכלול בכתיבה הרגילה ראשי התיבות ע"ז.

אריך כתב:גם אם לא רצו לכתוב תרצ"ח ושינו לתרח"צ, כאן מדובר בסה"כ על ראשי תיבות, אשר אין נשמעין בהגייה, ולית לן בה.

מא' התגובות ב-COL המקושר לעיל:
מה הבעי' בהר"ת "ע"ז"?! - אף אחד לא אמור לכתוב ת"ש ע"ז, וגם אם כן - פירוש התיבה "ע"ז" הינו - 'עז'...
[הרבה פעמים נמצא בכתבי הרה"ק ר' לוי"צ שניאורסאהן זצוק"ל (אביו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש) וכן אצל נשיאי חב"ד הראשונים ובני דורם, שמוסיפים על מילים רגילות מרכאות באמצע התיבה. דוגמא בולטת: בתניא פ"ג כתוב "כ"ח מ"ה" - ואין הכוונה לר"ת כלשהן].
לא מצינו שסימן שע"ז יכונה סימן שז"ע . .
למה לעורר בעיות לחינם?
- שיתבררו כל הספקות שישנן כבר, ואז שיוסיפו ספקות חדשים (אם יצליחו...).