עמוד 1 מתוך 3

אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ש' ינואר 30, 2016 9:09 pm
על ידי חיים ושלו'
כידוע דעת החזון איש זצוק"ל להחמיר לאשכנזים לצאת ידי"ח תו"מ עם צדי"ק עם יו"ד הפוכה, האם יש להימנע גם מלהשתמש עם סופר סת"ם שהתפילין שלו האות צדי"ק עם יו"ד הפוכה מטעם דאינו בקשירה, כעין מה שכתב הקסת הסופר דהסופר שכותב תפילין דר"ת צריך בעצמו להניח תפילין דר"ת מטעם הנ"ל?
עוד בענין זה: כידוע החזו"א פקפק האם אכן מסורת הספרדים לכתוב צדי"ק עם יו"ד הפוכה, ראתי בספר שיצא לאור לאחרונה בשם "דמות אותיות" שכהיום אכן נתברר שכך מסורת הספרדים, האם יש מישהו מידע איך נתברר? עוד ראיתי לאחרונה שכתבו שהספר תורה המיוחס למהר"י אבוהב רוב הספר תורה אינו שלו אלא חדש ובהמקצת שהוא שלו הצדי"ק עם יו"ד ישרה, וככל הנראה זה שקרים, האם יש למישהו מידע מבורר?

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ש' ינואר 30, 2016 11:23 pm
על ידי יבנה
שיטת החזו"א בענין אינו מתיישב עם המציאות ועם מסורות קבועות בישראל הקיימות מאות שנים, וכבר האריכו בענין צדקת הצדיק http://hebrewbooks.org/20944 שהתכתב עם החזו"א בענין והביא ראיות גדולות בענין, ואף הביא מספר התורה של הר"ן שלפנינו שכתב כן, וכן כתבו הרבה מגדולי האחרונים בספריהם. וכן כתבו בענין בקובצי בית אהרן וישראל מהשנים האחרונות, וכן בני בראון בספרו האריך בענין. והביאו שהספר שהחזו"א סמך עליו בענין זה לפוסלו היה זייפן ונמצא כתב יד המחבר וניכרים זיופים ושקריו.
וכבר כתב שו"ת הרא"ש כלל ג סימן יא "וצורת האותיות אינם שוות בכל המדינות הרבה משונה כתב ארצנו מכתב הארץ הזאת ואין פסול בשינוי הזה רק שלא יעשה ההי"ן חתי"ן כפי"ן ביתי"ן וכמו שמפרש בגמרא (שבת קג:). " וע"ע באו"ח סי' ל"ו ס' א' ובמ"ב שם ס"ק ה' כו'.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ש' ינואר 30, 2016 11:37 pm
על ידי חובב_ספרים
יבנה כתב:ואף הביא מספר התורה של הר"ן שלפנינו שכתב כן

כמה שנים טענו החוקרים שזהו הספר תורה שכתבו הר"ן. אבל דומני שלאחרונה הוכח שאין זה נכון. אאל"ט עיקר הראיה היה שזה היה כתוב ע"י בנו בגבו של הס"ת שזהו הס"ת שכתב אביו, אבל לאחרונה מצאו כת"י של הבן ואין זה אותו כתב שבגב הס"ת.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 12:30 am
על ידי יבנה
חובב_ספרים כתב:
יבנה כתב:ואף הביא מספר התורה של הר"ן שלפנינו שכתב כן

כמה שנים טענו החוקרים שזהו ספר תורה כשתבו הר"ן. אבל דומני שלאחרונה הוכח שאין זה נכון. אאל"ט עיקר הראיה היה שזה היה כתוב ע"י בנו בגבו של הס"ת שזהו הס"ת שכתב אביו, אבל לאחרונה התגלה כ"י שכת"י של הבן ואין זה אותו כתב שבגב הס"ת.

מצאתי מאמר של פרופ' הבלין שבו מביא שבדק את הס"ת בבדיקת פחמן 14 שממנו יוצא שגילו בין 1470-1680 וזה בזמן שהר"ן נפטר ב1375. http://shaalvim.co.il/torah/maayan-arti ... %20&id=664. והזכיר עוד שכתבו בענין וכן שכתב על כך בספרו.
בחצי השני של המאמר כתב על הצדי הפוכה ואת דבריו של יו"ר משמרת סת"ם על מחבר כתיבה תמה שעליו הסתמך החזו"א.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 12:33 am
על ידי מה שנכון נכון
הכל הובא בהרחבה בספר מסורת תושבע"פ של הבלין.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 8:31 am
על ידי יוס'ל
יבנה כתב:בחצי השני של המאמר כתב על הצדי הפוכה ואת דבריו של יו"ר משמרת סת"ם על מחבר כתיבה תמה שעליו הסתמך החזו"א.


מצורף המאמר הארוך של הרה''ג גרינפלד מקובץ באו''י.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 11:06 am
על ידי חיים ושלו'
חיליה של החזון איש לפסול הוא מה שכתב בספר ברוך שאמר על הסופרים שפוסלים מלאכתם בגלל שאין עושין שום רגל להיו"ד שבצדי"ק כזה (התמונה לא מופיע בדפוסים שלפנינו) ופוסלים מלאכתם וכו' וסבירא לי' לחזו"א שהכוונה יו"ד הפוכה ואכן החזו"א הוסיף התמונה כזה צורת צדי"ק עם יו"ד הפוכה, וצריך עיון הרי שפתיו ברור מללו שאין עושין שום רגל משמע שאינו יו"ד בכלל?
אמנם בכתיבה תמה כשהביא הברוך שאמר הוסיף מילה אחת לתוכן דבריו של הב"ש שאין עושין שום רגל "מימין" להיו"ד של הצדיק כזה (עם תמונת צדי"ק עם יו"ד הפוכה) מכל מקום לא נראה לומר שחזו"א נמשך אחר הכתיבה תמה בגלל כאשר הביא לשון הב"ש הביאו כלשונו בלי הוספת המילה מימין.
אם יש למישהו האפשריות לבדוק בהדפוסים הישנים של הברוך שאמר איזה תמונה היה כשכתב כזה ולפרסמו ולברר את הענין אחת ולתמיד שיהיה לו לזכות.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 12:08 pm
על ידי לעומקו של דבר
קיצור, חבל לחזור שוב אחרי שיש כאן כבר אשכול בנושא, אם חסר שם משהו אפשר להמשיך את הדיון שם...

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 4:34 pm
על ידי חיים ושלו'
לגופו של ענין, האם יש למישהו מידע על הסיפור שהתפרסם, וכן הוא הסיפור, אחד מתלמידי מרן החזו"א זי"ע סיפר לרבו שראה בספר התורה של המהר"י אבוהב שהצדי"ק ביו"ד הפוכה, ולתמיהתו ענה לו רבו שהס"ת של מהר"י אבוהב אינו כן, לימים שמע מאחד מזקני צפת שפעם באיזה תהלוכת הספר תורה נפל ל"ע דליקה ונשרף ר"ל רוב הספר הקדוש והצריכו לכתבו מחדש ורוב הספר כהיום הוא מכתב סופר מאוחר הרבה יותר, וכשהלך התלמיד לבדוק את הס"ת ראה שאכן יש יריעות בודדות מכתב ישן מאד שהוא הכתב האורגינלי של מהר"י אבוהב ואכן שם הצדי"ק עם יו"ד ישרה. אשמח לדעת פרטים ומקורות.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 4:44 pm
על ידי מה שנכון נכון
חיים ושלו' כתב:לגופו של ענין, האם יש למישהו מידע על הסיפור שהתפרסם, וכן הוא הסיפור, אחד מתלמידי מרן החזו"א זי"ע סיפר לרבו שראה בספר התורה של המהר"י אבוהב שהצדי"ק ביו"ד הפוכה, ולתמיהתו ענה לו רבו שהס"ת של מהר"י אבוהב אינו כן, לימים שמע מאחד מזקני צפת שפעם באיזה תהלוכת הספר תורה נפל ל"ע דליקה ונשרף ר"ל רוב הספר הקדוש והצריכו לכתבו מחדש ורוב הספר כהיום הוא מכתב סופר מאוחר הרבה יותר, וכשהלך התלמיד לבדוק את הס"ת ראה שאכן יש יריעות בודדות מכתב ישן מאד שהוא הכתב האורגינלי של מהר"י אבוהב ואכן שם הצדי"ק עם יו"ד ישרה. אשמח לדעת פרטים ומקורות.

סיפור זה כתוב בארחות רבנו ובמעשה איש. [הסוף שביריעות המקוריות הצ' עם י' ישרה כתוב רק במעשה איש].
ראה בסו"ס מסורת תשבע"פ במכתב מר"ד גרינפעלד שעבר על ס"ת זה, ולדעתו רק ב' יריעות הן מקוריות.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 6:12 pm
על ידי ארזי ביתר
הערה קטנה: אות צד"י, לא צדי"ק.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 9:02 pm
על ידי חיים ושלו'
תכל'ס איך צורת ה"צד"י" ביריעות הנשארות?

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 9:40 pm
על ידי מה שנכון נכון
ארזי ביתר כתב:הערה קטנה: אות צד"י, לא צדי"ק.

מאן דאמר צדי'ק לא משתבש. ראה בספר התשבי.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 9:56 pm
על ידי בברכה המשולשת
מה שנכון נכון כתב:
ארזי ביתר כתב:הערה קטנה: אות צד"י, לא צדי"ק.

מאן דאמר צדי'ק לא משתבש. ראה בספר התשבי.


היה על זה כבר אשכול

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' ינואר 31, 2016 10:59 pm
על ידי יבנה
ראה רמב"ם פרנקל אהבה שהביא בעמ' שמ"ב-ג הרבה מאד צילומי כ"י של האותיות בהג"מ וכולם הם בצ' הפוך, גם בצדקת הצדיק הביא צילומי כ"י של מחזור ויטרי ועוד שהפוכים.
ובמאמר של גרינפלד בבית אהרן וישראל הנ"ל כותב בארוכה שכל דברי החזו"א נסמכו על הכתיבה תמה וזיופיו בב"ש והושפעו ממנו, ושכל האחרונים שראו את הב"ש לפני זיופי הכתיבה תמה לא סברו לפרש כן.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 12:32 am
על ידי גם זו לטובה
יבנה כתב:ראה רמב"ם פרנקל אהבה שהביא בעמ' שמ"ב-ג הרבה מאד צילומי כ"י של האותיות בהג"מ וכולם הם בצ' הפוך, גם בצדקת הצדיק הביא צילומי כ"י של מחזור ויטרי ועוד שהפוכים.
ובמאמר של גרינפלד בבית אהרן וישראל הנ"ל כותב בארוכה שכל דברי החזו"א נסמכו על הכתיבה תמה וזיופיו בב"ש והושפעו ממנו, ושכל האחרונים שראו את הב"ש לפני זיופי הכתיבה תמה לא סברו לפרש כן.

הרב גרינפלד עשה עבודה יפה ומאמרו מכיל תבן ובר, ולצערי ממשיך להתעקש גם על ה"בר"
כבר העירו שהחזו"א העתיק את דברי הב"ש כפי שהם במקור ולא כפי שהוסיף בעל הכ"ת.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 12:53 am
על ידי חובב_ספרים
יבנה כתב:ראה רמב"ם פרנקל אהבה שהביא בעמ' שמ"ב-ג הרבה מאד צילומי כ"י של האותיות בהג"מ וכולם הם בצ' הפוך, גם בצדקת הצדיק הביא צילומי כ"י של מחזור ויטרי ועוד שהפוכים.

גם החי"ת שם מוזר, זה נעשה מוא"ו ווא"ו הפוך. האם ידוע שיטה כזו?

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 2:14 am
על ידי יעקב כהן

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 2:16 am
על ידי יעקב כהן
והנה אחת התגובות.
צדיק יבחן.pdf
(1.26 MiB) הורד 819 פעמים

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 10:39 pm
על ידי יבנה
החזו"א כתב במכתביו שבצדקת הצדיק שלמרות שהאחרונים כתבו שהיא כשרה, בכ"ז כיון שבברוך שאמר כתוב שלא כדבריהם ודאי היו חוזרים בהם. והוא מביא בעמ' פו שם את דברי הב"ש בגרסא משובשת. לפי בדיקה בברוך שאמר מדויק שנדפס ע"פ כת"י בשנת תש"ל [מצורף] אין מקום לדבריו, הב"ש אף צייר מה שפסל והוא דיבר על אופן שגוף היוד דבוק לצואר הנון, ולא באופן שהיוד הפוך, וטעמיו לפסול אינם שייכים לאופן שהיוד הפוך ודבוק ברגל.
בחזו"א מבואר שאין ראיה מהגמ' כדבריו ותלוי בשיקול הדעת, ומודה שהאחרונים כגון נודע ביהודה ופנים מאירות [וגם החת"ס ר' יצחק אלחנן והנצי"ב ועוד] מתירים אך אומר שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות, ומודה שזה מנהג רווח בישראל, ושגם בכתבי יד נראה כן. בכ"ז דוחה את הכל מחמת הברוך שאמר והרגשת ליבו. מתברר שבברוך שאמר לא דיבר בכך, וכל שנשאר זה הרגשת ליבו של החזו"א נגד כל הנ"ל. לפי כללי ההלכה המקובלים אין שום צורך לחוש לדבריו.
נ.ב. צורות האותיות מצוינים בברוך שאמר במספרים, ובקובץ של צורות האותיות מופיעות הצורות לפי המספרים.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 11:56 pm
על ידי חיים ושלו'
צריך לברר אם התמונות שהדפיס הרב משי זהב בהב"ש הוא משום שמצא כת"י כן א"כ זה ראי' לדחות חומרת החזו"א כמש"כ יבנה, או שמא הדפיס כן כפי הבנתו ואין משם שום ראי'.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 11:59 pm
על ידי לעומקו של דבר
אין שום צורך לחוש לדבריו.

חבר'ה, נא שפה תורנית ומכובדת ביחס למישהו שבכל אופן הוא לא ניק בפורום אוצ"ח

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 10:15 am
על ידי יוס'ל
חיים ושלו' כתב:צריך לברר אם התמונות שהדפיס הרב משי זהב בהב"ש הוא משום שמצא כת"י כן א"כ זה ראי' לדחות חומרת החזו"א כמש"כ יבנה, או שמא הדפיס כן כפי הבנתו ואין משם שום ראי'.

לכאו' נראה חוסר תיאום בין הכתוב לתמונה

2016-02-02_100044.jpg
2016-02-02_100044.jpg (23.87 KiB) נצפה 16185 פעמים


ובצורת האותיות שצרף יבנה מופיע תמונה כזו, האם מישהו רואה את פני היו''ד 'לגמרי' כלפי מעלה ?
יש כאן רק פניה 'מעט' כלפי מעלה כלשון שאר הפוסקים.

2016-02-02_100117.jpg
2016-02-02_100117.jpg (1.32 KiB) נצפה 16185 פעמים


והציור מתאים לשינוי הגרסא שבתחתית העמוד

2016-02-02_100610.jpg
2016-02-02_100610.jpg (6.37 KiB) נצפה 16185 פעמים


לכאו' אם יהיו פניה 'לגמרי' כלפי מעלה תיראה יו''ד הפוכה, תנסו לסובב את פני היו''ד לכיוון מעלה, תקבלו את ראשה לצד ימין, והרי לנו יו''ד הפוכה שבעצם אינה הפוכה אלא 'פניה לגמרי כלפי מעלה', כלשון ה'תיקון תפילין', א''כ ברור מללו שדברי ה'ברוך שאמר' שנכתבו ע''ז לא באו לפסול את אותה יו''ד.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 10:23 am
על ידי יוס'ל
יבנה כתב:ראה רמב"ם פרנקל אהבה שהביא בעמ' שמ"ב-ג הרבה מאד צילומי כ"י של האותיות בהג"מ וכולם הם בצ' הפוך, גם בצדקת הצדיק הביא צילומי כ"י של מחזור ויטרי ועוד שהפוכים.
ובמאמר של גרינפלד בבית אהרן וישראל הנ"ל כותב בארוכה שכל דברי החזו"א נסמכו על הכתיבה תמה וזיופיו בב"ש והושפעו ממנו, ושכל האחרונים שראו את הב"ש לפני זיופי הכתיבה תמה לא סברו לפרש כן.


אולי לזה כיוון ה'ברוך שאמר'

2016-02-02_101503.jpg
2016-02-02_101503.jpg (24.32 KiB) נצפה 16183 פעמים

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 10:29 pm
על ידי יבנה
יוס'ל כתב:
חיים ושלו' כתב:צריך לברר אם התמונות שהדפיס הרב משי זהב בהב"ש הוא משום שמצא כת"י כן א"כ זה ראי' לדחות חומרת החזו"א כמש"כ יבנה, או שמא הדפיס כן כפי הבנתו ואין משם שום ראי'.

לכאו' נראה חוסר תיאום בין הכתוב לתמונה

2016-02-02_100044.jpg


ובצורת האותיות שצרף יבנה מופיע תמונה כזו, האם מישהו רואה את פני היו''ד 'לגמרי' כלפי מעלה ?
יש כאן רק פניה 'מעט' כלפי מעלה כלשון שאר הפוסקים.

2016-02-02_100117.jpg


והציור מתאים לשינוי הגרסא שבתחתית העמוד

2016-02-02_100610.jpg


לכאו' אם יהיו פניה 'לגמרי' כלפי מעלה תיראה יו''ד הפוכה, תנסו לסובב את פני היו''ד לכיוון מעלה, תקבלו את ראשה לצד ימין, והרי לנו יו''ד הפוכה שבעצם אינה הפוכה אלא 'פניה לגמרי כלפי מעלה', כלשון ה'תיקון תפילין', א''כ ברור מללו שדברי ה'ברוך שאמר' שנכתבו ע''ז לא באו לפסול את אותה יו''ד.

הברוך שאמר כתב בספרו את ציורי האותיות ונמצאים בכת"י וכפי שכותב "כזה", והמדפיס ראה כתבי יד אלו ועל פיהם צייר בעצמו צורות האותיות שבהתחלת הספר, וכמו כל הספרים שמביאים ציורים מחודשים. השאלה היא עד כמה דייק בציוריו, ובשביל זה צריך לבדוק בכל הכתבי יד שציין אליהם בתחלת הספר.
בטענה שאם פניה יהיו לגמרי למעלה תיראה יו"ד הפוכה, אינו כן, שעדיין תהיה בצורת יו"ד רגילה בסיבוב לימין של 90 מעלות ורגלה תהיה מימין גופה, משא"כ כשהיא הפוכה תהיה רגלה לשמאל גופה.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 10:34 pm
על ידי יבנה
יוס'ל כתב:
יבנה כתב:ראה רמב"ם פרנקל אהבה שהביא בעמ' שמ"ב-ג הרבה מאד צילומי כ"י של האותיות בהג"מ וכולם הם בצ' הפוך, גם בצדקת הצדיק הביא צילומי כ"י של מחזור ויטרי ועוד שהפוכים.
ובמאמר של גרינפלד בבית אהרן וישראל הנ"ל כותב בארוכה שכל דברי החזו"א נסמכו על הכתיבה תמה וזיופיו בב"ש והושפעו ממנו, ושכל האחרונים שראו את הב"ש לפני זיופי הכתיבה תמה לא סברו לפרש כן.


אולי לזה כיוון ה'ברוך שאמר'

2016-02-02_101503.jpg

במחזור ויטרי יש רגל רק שהוא בשמאל גוף היו"ד, לעומת הברוך שאמר שכותב שאין להם רגל כלל ומתחברים בגופם לצואר הנו"ן וכפי המצוייר בתחלת הספר.
בנוסף יש לחלק בין מחזור סתם למחזור ויטרי.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ד' פברואר 03, 2016 10:32 am
על ידי חיים ושלו'
תודה ליעקב כהן על המאמר פשר חזון שהעניק לנו, עברתי קצת על המאמר ויש שם דברים תמוהין ומרפסין איגרי עד מאד, עי' שם בסוף הקונטרס שכתב דבספר תורה שכתב מהר"ם זבארו ממגורשי ספרד שסמך החיד"א עליו יש שם יו"ד ישרה רק יש שם בליטה גדולה מבחוץ וכל הרואה התמונה ישתומם על זה שאכן יש בליטה קטנה מאד בצד שמאל לצד הנו"ן אולי כשליש של קולמוס, ובצד ימין יש בליטה גדולה מאד כפלים כאורכו ושלושת פעמים כרחבו הלזה יו"ד ישרה יקרא? האם יכתוב יו"ד כזה בספר תורה יוכשר? גם בהס"ת של ר' עזריה פיג'ו שגם עליו סמך החיד"א יש יו"ד הפוכה גמורה,
עוד כתב שם דדעת החזו"א כנראה דדעת החת"ס היה גם כן לפסול יו"ד הפוכה, ואינו צריך להתייחס להבלים כאלו דהתפילין והס"ת של החת"ס בעצמו היה ביו"ד הפוכה.
גם מה שכתב דיתכן שגם האריז"ל לא כתב כן רק לספרדים, הוא דבר תמוה שכל דברי האריז"ל מקורו קדוש מפי אליהו זל"ט ויש בהם סודות נוראים, וכי שייך זה רק לספרדים? וכי יש שתי תורות?
גם מה שכתב לכתחילה ודאי צריך לכתוב ביו"ד ישרה הוא תמוה מאד וכי בא קבלת האריז"ל לקיים מצות כבדיעבד, ואפילו יש בזה מחלוקת בין הפוסקים אנו מחוייבים לנהוג כהנסתר כשאינו סותר להנגלה לכו"ע כשיש שיטות שגם בנגלה דינא הכי.
עוד יש שם הרבה דברים תמוהין ועברתי עליהם כעת רק בקופיא.
וגם דעת הגרש"ז שידוע שבהשו"ע לא עירב הנגלה והנסתר ובנידון דידן הביא דברי האיז"ל ובודאי דעתו ז"ל שאין שום סתירה להנגלה.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ד' פברואר 03, 2016 10:57 am
על ידי יעקב כהן
בטעות העלתי את הגרסה הישנה, אני מעלה שוב את הגרסה החדשה יותר.
(לא סופי)

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ד' פברואר 03, 2016 11:46 pm
על ידי חיים ושלו'
מי שיכול להעלות על האשכול את המאמר של ר' דוד לייב גרינפעלד בקובץ בית אהרן וישראל קובץ ק"ס (עמ' קמ"ג) בנושא מתבקש לעשות את זה, ויהא לו לזכות, (המאמר שהביא יוס'ל הוא מאמר אחר מאוחר יותר,) לי עדיין אין אפשרות.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 9:30 am
על ידי יוס'ל
חיים ושלו' כתב:מי שיכול להעלות על האשכול את המאמר של ר' דוד לייב גרינפעלד בקובץ בית אהרן וישראל קובץ ק"ס (עמ' קמ"ג) בנושא מתבקש לעשות את זה, ויהא לו לזכות, (המאמר שהביא יוס'ל הוא מאמר אחר מאוחר יותר,) לי עדיין אין אפשרות.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ש' פברואר 06, 2016 10:56 pm
על ידי חיים ושלו'
בהקונטרס פשר חזון כתב דבהגהות ר' ישראל בן רבי שכנא מלובלין כתב כבר לפסול
האם יודע מישהו על מקורו של הכת"י הזה?

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ב' פברואר 08, 2016 10:37 am
על ידי חיים ושלו'
מצורף פה תמונת האותיות ממחזור ויטרי ומספר התגי הקדומים דמקובל כי כן נמצא כתוב על השנים עשרה אבנים שהקים יהושע בגלגל, אך לא ברור מי כתב את התמונות האלה, עכ"פ זה קדום מאד.
ניסיתי לראות בהכת"י בבריטיש מוזיאום http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.asp ... 200_fs001r ולא ראיתי את זה.
בכל אופן יש תמונה של הכת"י איך שכתוב שעטנ"ז ג"ץ עם יו"ד הפוכה.
javascript:showView('DTL341')

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ג' פברואר 09, 2016 11:28 pm
על ידי שבילי דנהרדעא
אמנם בהרבה כתבי יד ספרדים וכן בכתי"ק של מהרח"ו הצד"י אכן ביו"ד הפוכה אבל יש גם בליטה קטנה לצד שמאל לצד הנו"ן, אולי צריך לעשות כן דבכה"ג (אולי) גם לדעת החזו"א כשר.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ג' פברואר 09, 2016 11:46 pm
על ידי שבילי דנהרדעא
אמנם בגוף הטענה לפסול בגלל שהקבלה הוא ביו"ד ויו"ד הפוכה אינה יו"ד, עי' במאירי בקרית ספר שכתב ומעתה בהרבה מקומות מצינו קצת צורות באותיות שאין אנו רגילין בהם ואין אנו פוסלים בכך, והוא שקצת רבנים הביאו בחיבוריהם בשם מדרש אלפ׳א בית׳א דר׳ עקיבא מפני מה יו״ד של אל׳ף זקוף מצדו ר״ל ראש [י״ג בי] האל׳ף שמעיד וצופה להקב״ה משמע שראש האל׳ף צריכה להיות משופעת מעט צדה הימני נמוך וצדה השמאלי גבוה מעט ולא שיהא שטוח לגמרי וכו' וכל אלו אינן אלא לפי מנהגן עכ"ל משמע מדבריו שאפילו בדברים שמבוארים כבר בחז"ל אינם פוסלין .
ואולי אינו לפי ההלכה לפי מה דקיי"ל קוצו של יו"ד מעכב.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ד' פברואר 10, 2016 4:29 am
על ידי גם זו לטובה
שבילי דנהרדעא כתב:אמנם בגוף הטענה לפסול בגלל שהקבלה הוא ביו"ד ויו"ד הפוכה אינה יו"ד, עי' במאירי בקרית ספר שכתב ומעתה בהרבה מקומות מצינו קצת צורות באותיות שאין אנו רגילין בהם ואין אנו פוסלים בכך, והוא שקצת רבנים הביאו בחיבוריהם בשם מדרש אלפ׳א בית׳א דר׳ עקיבא מפני מה יו״ד של אל׳ף זקוף מצדו ר״ל ראש [י״ג בי] האל׳ף שמעיד וצופה להקב״ה משמע שראש האל׳ף צריכה להיות משופעת מעט צדה הימני נמוך וצדה השמאלי גבוה מעט ולא שיהא שטוח לגמרי וכו' וכל אלו אינן אלא לפי מנהגן עכ"ל משמע מדבריו שאפילו בדברים שמבוארים כבר בחז"ל אינם פוסלין .
ואולי אינו לפי ההלכה לפי מה דקיי"ל קוצו של יו"ד מעכב.

האם ברור לך שהמדרש הנ"ל הוא מחז"ל?

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ד' פברואר 10, 2016 10:21 am
על ידי שבילי דנהרדעא
אלא של מי? הרי הראשונים האמינו שזה מדברי התנא ר' עקיבא.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 12:57 am
על ידי יבנה
דעת בריסק בענין.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 2:26 pm
על ידי יוס'ל
יבנה כתב:דעת בריסק בענין.


יישר כח.
2016-02-11_141536.jpg
2016-02-11_141536.jpg (54.38 KiB) נצפה 15902 פעמים


מעניין אם פעם היו סופרים ליטאיים, ואיך הם כתבו, כי מהסופרים החסידים זה אינו ראייה, ואולי קראו בס''ת כאלו כי הסתמכו על שיטת הרמב''ם שאפשר לקרא בספר פסול.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה - ס"ת של הר"ן

פורסם: א' פברואר 14, 2016 1:31 pm
על ידי שבילי דנהרדעא
מצחיק לקרוא מה שכתב ב"פשר חזון" ש"נתברר" פ"י בדירת פחמן שהס"ת שייחסו "בטעות" להר"ן אינו של הר"ן, ממתי יהודים יראים ומאמינים ועוד תלמידי החז"א מאמינים לבדיקת פחמן שאמונתנו ותורתנו סותר אותו.
ובכן ס"ת זו יש עליו טבלא מכת"י בנו של הר"ן המעיד על הס"ת, הס"ת תואם עדות של התשב"ץ שהר"ן כתב ס"ת שרגלי הקו"ף דבוקים בגגין, ועוד בימים הם כמעט לא נמצאה ס"ת כשרה וס"ת זו הוא בתכלית ההידור וארכו כרחבו (כפי ששמעתי) המעיד שנכתב ע"י בר סמכא.

Re: אות צדי"ק עם יו"ד הפוכה

פורסם: א' פברואר 14, 2016 3:04 pm
על ידי אביגדור
שבילי דנהרדעא כתב:מצחיק לקרוא מה שכתב ב"פשר חזון" ש"נתברר" פ"י בדירת פחמן שהס"ת שייחסו "בטעות" להר"ן אינו של הר"ן, ממתי יהודים יראים ומאמינים ועוד תלמידי החז"א מאמינים לבדיקת פחמן שאמונתנו ותורתנו סותר אותו.
???