מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשר לו/לא יעדה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ב' פברואר 01, 2016 9:58 am

האם מישהו יכול להסביר את החילוק בין אם הקרי הוא לו או לא הרי בשניהם קוראים אותו מילה, האם הכוונה הוא מעכב (שמעתי כן בשם אחרונים ולא ראיתי המקור)? או שמא יש איזה חילוק בין קריאת לו או לא?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' פברואר 01, 2016 10:05 am

א. יש לדעת הכתיב כי זה בודאי מעכב.
ב. ולגבי הקרי, מן הסתם מדובר מה תהיה כוונת הקורא בעת קראו תיבה זו, כי אכן בשמיעה של השומע אין הבדל.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ב' פברואר 01, 2016 11:57 am

כמו שכתב הזקֵן(?) שמעליי, אין הבדל בקריאה.
הסיבה שהתפרצתי, זה רק כדי להעיר כבדרך אגב, שחוץ מ"אשר לא יעדה", יש בחומש עוד פעמיים קרי וכתיב כזה: "אשר לא כרעַיִם", "אשר לא חומה". והנה, בכל השלושה הנ"ל, המילה "לא" - באה מייד אחרי המילה "אשר". הלא דבר הוא?

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ב' פברואר 01, 2016 1:54 pm

יש גם הוא עשנו ולא/ולו אנחנו בתהילים
נערך לאחרונה על ידי חיים ושלו' ב ב' פברואר 01, 2016 2:27 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ב' פברואר 01, 2016 2:14 pm

חיים ושלו' כתב:יש גם ולא/ולו אנחנו עבדים בתהילים


כתבתי שדבריי מתייחסים רק לחומש, כי בנ"ך יש יותר מעשרה, לא עת האסף, ואזכיר רק אחד מהם (בישעיה): וישראל לא יאסף.

חיי נר
הודעות: 339
הצטרף: ב' פברואר 01, 2016 3:09 pm

Re: אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי חיי נר » ב' פברואר 01, 2016 5:31 pm

יעויין בקול אליהו להנר"א פרשת שלח על הפסוק ויבאו עד נחל אשכל וגו' למקום ההוא קרא נחל אשכול על אודות וגו' והק' שם הלא מתחלה לא היה נקרא נחל אשכול ועי"ש שהביא לחלק בין חולם חסר ויו למלא, וכתב שם "ונראה שהיה הבדל גם במבטא בין מלא לחסר". ולפי"ז לכאורה גם כאן בלא יעדה שהוא כחולם חסר ויו, לו יעדה הוא מלא.

חיימקה
הודעות: 1316
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי חיימקה » ב' פברואר 01, 2016 8:22 pm

אני הקטן כשאני קורא בתורה בפרשיות אלו - אני מציין לעולה שישים לב לשינוי, שהרי כשאקרא זאת אי אפשר לשים לב. משא"כ כמובן בקרי וכתיב אחרים.

לא ראיתי שמביאים זאת בספרים - לכאורה ע"פ מה שהביא המ"ב בסי' קלט ס"ק ג', שמצווה מן המובחר שגם העולה יסדר הקריאה בינו לבין עצמו, א"כ הוא כבר מודע לכך.

עושה חדשות
הודעות: 12743
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 01, 2016 8:32 pm

מה באמת הדין בברכות כה"ג.
לדוג' אדם בירך ברכת "חכם הרזים", והיה בטוח שהכוונה "חכם ארזים".
ומה הדין אם ידע שהברכה היא חכם הרזים, אלא פירש בדעתו משום מה שהכוונה היא של אנשים רזים (ההיפך משמנים).
וכל כה"ג.
?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' פברואר 01, 2016 8:45 pm

זקן ששכח כתב:א. יש לדעת הכתיב כי זה בודאי מעכב.

מקור?

חיימקה
הודעות: 1316
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי חיימקה » ב' פברואר 01, 2016 9:00 pm

לעומקו של דבר כתב:
זקן ששכח כתב:א. יש לדעת הכתיב כי זה בודאי מעכב.

מקור?

או"ח סי' קמא ס"ח וע"ע שערי אפרים שער ג' סי"ג

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' פברואר 01, 2016 9:37 pm

חיימקה כתב:
לעומקו של דבר כתב:
זקן ששכח כתב:א. יש לדעת הכתיב כי זה בודאי מעכב.

מקור?

או"ח סי' קמא ס"ח וע"ע שערי אפרים שער ג' סי"ג

מחילה, לא הבנתי אותך מעיקרא

רב טקסט
הודעות: 198
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: אשר לו/לא יעדה

הודעהעל ידי רב טקסט » ב' פברואר 01, 2016 10:14 pm

לענין מה שהוזכר אם יש הבדל גם במבטא
ראה כאן

וראה עוד בשערי אפרים שער ו' בפתחי שערים ס"ק כ"ד (גם הוא על ענין בפרשה זה בפסוק כי הוא כסותה לבדה).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 320 אורחים