עמוד 1 מתוך 1

חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ד' פברואר 10, 2016 5:50 pm
על ידי שואב מים
האם ידוע למישהו מקור לכך, שמי שקובע עתים לתורה מדי יום ביומו אפילו לזמן מועט, אם הוא לומד בחשק גדול נחשב לו הרבה יותר מהלומד כל היום בלי חשק.
מטו בה משמיה דבני יששכר, אך יתכן שמקורו מספר אחר.

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ד' פברואר 10, 2016 7:05 pm
על ידי מה שנכון נכון
ראה באגרת ר"ח מוואלוזין לנכדו [או לבנו], וברוח חיים אבות ו,ו ד"ה בשמחה.
לא לענין "נחשב יותר", אלא שהלומד בשמחה יספיק הרבה יותר בשעה א' מהלומד כמה שעות בעצבות/בעצלות.

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ד' פברואר 10, 2016 8:32 pm
על ידי חכם באשי
אולי הפתגם הידוע "טוב מעט בכוונה מהרבה שלא בכוונה" נוגע גם לכאן?
כי לימוד בחשק הוא כמובן יותר בכוונת הלב.

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 9:25 am
על ידי זקן ששכח
כמדומה יש בהקדמת האבני נזר רעיון דומה שהלימוד בחשק הוא 'לשמה'.

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 11:57 am
על ידי יאיר
אני שמעתי דהלומד בשמחה כלומד כפול.

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 12:14 pm
על ידי פלתי
יאיר כתב:אני שמעתי דהלומד בשמחה כלומד כפול.

ואני שמעתי שהזורעים בדמעה ברנה יקצורו

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 2:48 pm
על ידי צביב
פלתי כתב:
יאיר כתב:אני שמעתי דהלומד בשמחה כלומד כפול.

ואני שמעתי שהזורעים בדמעה ברנה יקצורו

כמדומה שמובא בכתבי ר''י שו''ב
שהמשך הפ' בא יבוא ברמה
נושא חלומותיו - שיש לו ריוח נוסף

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 4:41 pm
על ידי סיפרון
איתא בספר ארחות צדיקים (סוף שער השמחה): לכן ישים כל אדם שמחתו על התורה, ובעת שיעשה המצוות ישמח בלבו על שזכה להיות עבד למלך עליון, אשר בני מעלה ישתחוו לו. וכן אמר דוד (תהלים קיט קסב): "שש אנכי על אמרתך כמוצא שלל רב". וכל העושה המצוות בשמחה, יש לו שכר אלף ידות יותר ממי שהמצוות עליו למשא.

אברהם ודוד כל היום כולו, היו עסוקים בתורה ומפארים ומשבחים בשירות ותשבחות לקב"ה הוא להרים קול בשמחה. ואז מצליח בכל דרכיו, וטוב טעמיו, ושולח הקב"ה רוח הקודש בקרבו, ולבו שמח, ומתמלא אהבת הקב"ה, ונפשו קשורה בגיל, ומגלה להם רזים וחידושים של מעלה, לפי שהוא ירא השם, ברוך הוא, וישר, ונכנס הטעם בקרבו ע"כ. והדברים נפלאים!

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 6:08 pm
על ידי פלתי
סיפרון כתב:איתא בספר ארחות צדיקים (סוף שער השמחה): לכן ישים כל אדם שמחתו על התורה, ובעת שיעשה המצוות ישמח בלבו על שזכה להיות עבד למלך עליון, אשר בני מעלה ישתחוו לו. וכן אמר דוד (תהלים קיט קסב): "שש אנכי על אמרתך כמוצא שלל רב". וכל העושה המצוות בשמחה, יש לו שכר אלף ידות יותר ממי שהמצוות עליו למשא.

מענין. ולגבי מה נאמר לפום צערא אגרא?

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 6:14 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי את השאלה.
עד כמה שזה מסור ביד האדם, עדיף שילמד בחשק ובשמחה. מה שמעבר לזה, לפום צערא אגרא.

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 6:15 pm
על ידי החתן סופר
זקן ששכח כתב:כמדומה יש בהקדמת האבני נזר רעיון דומה שהלימוד בחשק הוא 'לשמה'.



באגלי טל

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 7:14 pm
על ידי יאיר
מישהו שאל מה הדין אם הוא לומד גם בצער וגם בשמחה, שאלוהו כיצד הדבר יתכן (למרות שודאי שהדבר אפשרי) אמר להם, הוא שמח שהוא בצער...

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 7:48 pm
על ידי פלתי
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את השאלה.
עד כמה שזה מסור ביד האדם, עדיף שילמד בחשק ובשמחה. מה שמעבר לזה, לפום צערא אגרא.

כוונתי דלכאורה הלשון לפום צערא אגרא מורה דלפי גודל הצער כן גודל השכר. ואם אין לו צער אלא שמחה אז גם השכר בהתאם.

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 8:18 pm
על ידי זקן ששכח
פלתי כתב:
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את השאלה.
עד כמה שזה מסור ביד האדם, עדיף שילמד בחשק ובשמחה. מה שמעבר לזה, לפום צערא אגרא.

כוונתי דלכאורה הלשון לפום צערא אגרא מורה דלפי גודל הצער כן גודל השכר. ואם אין לו צער אלא שמחה אז גם השכר בהתאם.

ואפשר בפשטות 'לפום צערא' היינו כגודל יגיעתו, ולא בפשטות כמה צער יש לו. ויגיעה בודאי שייך שתהיה בשמחה ובהנאה, כמי שעובד קשה ומקבל עבור עבודתו טבין ותקילין. ודומני שכך משמעות פיה"מ לרמב"ם.

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 8:23 pm
על ידי אגור בן יקה
שואב מים כתב:האם ידוע למישהו מקור לכך, שמי שקובע עתים לתורה מדי יום ביומו אפילו לזמן מועט, אם הוא לומד בחשק גדול נחשב לו הרבה יותר מהלומד כל היום בלי חשק.
מטו בה משמיה דבני יששכר, אך יתכן שמקורו מספר אחר.

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =46089&st=%u05DB%u05E9%u05D4%u05DC%u05DA%20%u05D4%u05D9%u05D5%u05DD

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' פברואר 11, 2016 8:39 pm
על ידי שואב מים
אגור בן יקה כתב:
שואב מים כתב:האם ידוע למישהו מקור לכך, שמי שקובע עתים לתורה מדי יום ביומו אפילו לזמן מועט, אם הוא לומד בחשק גדול נחשב לו הרבה יותר מהלומד כל היום בלי חשק.
מטו בה משמיה דבני יששכר, אך יתכן שמקורו מספר אחר.

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =46089&st=%u05DB%u05E9%u05D4%u05DC%u05DA%20%u05D4%u05D9%u05D5%u05DD

כשאני לוחץ על הלינק הוא פותח לי בית אהרן בדף השער. אשמח אם תוכל לכוון למיקום מדוייק. תודה מראש.

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ד' אוגוסט 09, 2017 12:07 pm
על ידי החתן סופר
שואב מים כתב:
אגור בן יקה כתב:
שואב מים כתב:האם ידוע למישהו מקור לכך, שמי שקובע עתים לתורה מדי יום ביומו אפילו לזמן מועט, אם הוא לומד בחשק גדול נחשב לו הרבה יותר מהלומד כל היום בלי חשק.
מטו בה משמיה דבני יששכר, אך יתכן שמקורו מספר אחר.

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =46089&st=%u05DB%u05E9%u05D4%u05DC%u05DA%20%u05D4%u05D9%u05D5%u05DD

כשאני לוחץ על הלינק הוא פותח לי בית אהרן בדף השער. אשמח אם תוכל לכוון למיקום מדוייק. תודה מראש.


מהבני יששכר נראה להיפוך לפי דבריו של הגרא"ז וייס שליט"א -
https://www.youtube.com/watch?v=R6edCW1WqhM&t=989s מדקה 1:37 ואילך,
וגם מה שהביאו מקודם גבי הגר"ח וואלוזינער מעניין שגם ממנו הביא ר' אשר להיפוך- שלא ראוי להינות מהלימוד מדקה 3:06 ואילך

וכמובן הביא אח"כ (מדקה 5:16 ואילך) דבריו הנפלאים של האבני נזר בהקדמה לאג"ט, ומדקה 8:30 ואילך עושה סדר בין הדעות דוודאי מצווה ללמוד תורה בשמחה ובטוב לבב והביא דבריו החדשים (יחסית שלא ראו אותו הרבה אחרונים כמו שאמר מדקה 12:35 ואילך) של רבינו אברהם מן ההר בנדרים (עמ' צז)

{אגב בחזו"ע שבת ח"ו עמ' קכו הביא דברי רבינו אברהם מן ההר כראיה לחיי אדם (כלל סב סי' ו) דאסור להנות מאור הנר שהדליק גוי בשבת לצורך הישראל ואף ללמוד תורה לאורו ולא אמרינן מצוות לאו להינות ניתנו}

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 12:20 am
על ידי הפשטן
יאיר כתב:מישהו שאל מה הדין אם הוא לומד גם בצער וגם בשמחה, שאלוהו כיצד הדבר יתכן (למרות שודאי שהדבר אפשרי) אמר להם, הוא שמח שהוא בצער...

קצת מזכיר את הפסוק וגילו ברעדה.

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 12:03 pm
על ידי הרואה
הפשטן כתב:
יאיר כתב:מישהו שאל מה הדין אם הוא לומד גם בצער וגם בשמחה, שאלוהו כיצד הדבר יתכן (למרות שודאי שהדבר אפשרי) אמר להם, הוא שמח שהוא בצער...

קצת מזכיר את הפסוק וגילו ברעדה.

רעדה זה לא צער

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 10:55 am
על ידי הפשטן
הרואה כתב:
הפשטן כתב:
יאיר כתב:מישהו שאל מה הדין אם הוא לומד גם בצער וגם בשמחה, שאלוהו כיצד הדבר יתכן (למרות שודאי שהדבר אפשרי) אמר להם, הוא שמח שהוא בצער...

קצת מזכיר את הפסוק וגילו ברעדה.

רעדה זה לא צער


לכן נזהרתי לכתוב שזה מזכיר רק "קצת".

שמחה וצער נראים כדברים שלא מסתדרים יחד, וככה גם שמחה ורעדה.

אבל רק "נראים" כלא מסתדרים, ולכן זה הזכיר לי ("קצת" כאמור).

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 10:57 am
על ידי אליעזר בלוי
בית אהרן פרשת נשא

Re: חיפוש מקור: הלומד מעט בחשק כלומד כל היום

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 5:05 pm
על ידי ביליצר
גמרא מפורשת ברכות לב ב

אלא מתוך שחסידים הם תורתם משתמרת,
איכות וכמות מתוך איכות,