עמוד 1 מתוך 1

מעמד הר סיני כמקור לאמונה

פורסם: ו' פברואר 19, 2016 1:05 am
על ידי איש בער
הרבה משתמשים בטיעון הזה להוכיח אמתת תורתינו הק' - שבמעמד הנבחר ראו כל ישראל את המעמד, ששים רבוא מלבד הנשים והטף, משא"כ כל הדתות האחרות להבדיל לא היה רק ביחידות ובסתר.
אני מחפש אחר המקורות הקדומים שמביאים דבר זה כטיעון, האם מוזכר בראשונים, או אולי עוד בדברי הגאונים ז"ל??

Re: מעמד הר סיני כמקור לאמונה

פורסם: ו' פברואר 19, 2016 1:07 am
על ידי צופר הנעמתי
איש בער כתב:הרבה משתמשים בטיעון הזה להוכיח אמתת תורתינו הק' - שבמעמד הנבחר ראו כל ישראל את המעמד, ששים רבוא מלבד הנשים והטף, משא"כ כל הדתות האחרות להבדיל לא היה רק ביחידות ובסתר.
אני מחפש אחר המקורות הקדומים שמביאים דבר זה כטיעון, האם מוזכר בראשונים, או אולי עוד בדברי הגאונים ז"ל??


כמובן ריה"ל בכוזרי מאמר ראשון.

רס"ג (אמו"ד) מדבר על יציאת מצרים באופן כללי ולא על מעמד הר סיני דווקא.

Re: מעמד הר סיני כמקור לאמונה

פורסם: ו' פברואר 19, 2016 1:13 am
על ידי איש בער
תודה רבה!
אולי תועיל בטובך תציין לי המקור המדוייק בדברי רס"ג, כי מכבר חפשתי ולא מצאתיו
בתודה מראש

Re: מעמד הר סיני כמקור לאמונה

פורסם: ו' פברואר 19, 2016 1:39 am
על ידי צופר הנעמתי
בהקדמה פרק ו'.

אמוד הקדמה ו.PDF
(925.1 KiB) הורד 325 פעמים


הענין המבוקש בעמ' כ"ו

Re: מעמד הר סיני כמקור לאמונה

פורסם: ו' פברואר 19, 2016 4:06 am
על ידי מצפה לרחמי שמים
כִּי שְׁאַל נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנֶיךָ לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים אָדָם עַל הָאָרֶץ וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם וְעַד קְצֵה הַשָּׁמָיִם הֲנִהְיָה כַּדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה אוֹ הֲנִשְׁמַע כָּמֹהוּ:
הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ כַּאֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אַתָּה וַיֶּחִי:
אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה לָכֶם יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם בְּמִצְרַיִם לְעֵינֶיךָ:
אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי יְקֹוָק הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ:

Re: מעמד הר סיני כמקור לאמונה

פורסם: ו' פברואר 19, 2016 8:39 am
על ידי לבנון
רמב"ם באגרת תימן באריכות. מהד' לפסיא דף ג' ע"א

Re: מעמד הר סיני כמקור לאמונה

פורסם: ו' פברואר 19, 2016 4:48 pm
על ידי קמנו ונתעודד
והל' יסוה"ת פ"ח.

בכוזרי וראב"ע (על הפסוק בעבור ישמע העם בדברי עמך, ועי' רמב"ן שם) - כאמונה בנבואה לאחר שכבר התאמת שהקב"ה מסכים עם משה במעשיו ביצי"מ (אבל הנקודה של הנסים בפני ששים רבוא נשארת).

Re: מעמד הר סיני כמקור לאמונה

פורסם: ש' פברואר 20, 2016 10:05 pm
על ידי מחברי למדתי
רמב"ן על דברים פרק ד פסוק ט
והנה קודם שיזכיר הדברות שנאמרו שם, הזהיר במצות לא תעשה שלא נשכח דבר מן המעמד ההוא ולא נסירהו מלבנו לעולם, וצוה במצות עשה שנודיע בו לכל זרענו מדור לדור כל מה שהיה שם בראיה ובשמיעה והתועלת במצוה הזאת גדולה מאד, שאם היו דברי התורה באים אלינו מפי משה בלבד, אע"פ שנבואתו נתאמתה באותות ובמופתים אם יקום בקרבנו נביא או חולם חלום ויצונו בהפך מן התורה ונתן אלינו אות או מופת יכנס ספק בלב האנשים, אבל כשתגיע אלינו התורה מפי הגבורה לאזנינו ועינינו הרואות אין שם אמצעי, נכחיש כל חולק וכל מספק, ונשקר אותו, לא יועילהו אות ולא יצילהו מופת מן המיתה בידינו, כי אנחנו היודעים בשקרותו:
זהו שאמר שם (שמות יט ט) וגם בך יאמינו לעולם, כי כשנעתיק גם כן הדבר לבנינו ידעו שהיה הדבר אמת בלא ספק כאלו ראוהו כל הדורות, כי לא נעיד שקר לבנינו ולא ננחיל אותם דבר הבל ואין בם מועיל והם לא יסתפקו כלל בעדותנו שנעיד להם, אבל יאמינו בודאי שראינו כולנו בעינינו, וכל מה שספרנו להם והענין הזה יבוא עוד בפרשת כי יקום בקרבך נביא או חולם חלום וגו' (להלן יג ב), וכבר הזכרתיו שם בפרשת בחדש השלישי (שמות יט ט):

Re: מעמד הר סיני כמקור לאמונה

פורסם: ב' פברואר 22, 2016 9:11 am
על ידי שבט מוסר
מענין לענין:
האם מישהו יודע מקור קדום בראשונים לדברים אלו, או לרעיון דומה:
הטעם שנתן הקב"ה את התורה בקולות וברקים ונשמע קולו מסוף העולם ועד סופו, כדי שאם יבוא אדם לומר שעל ידו הקב"ה נותן תורה אחרת חס וחלילה, ידעו דשקר הוא, בראותם שאין קולות וברקים וזעזוע העולם כאשר נזדעזע במתן תורה.

Re: מעמד הר סיני כמקור לאמונה

פורסם: ו' ינואר 13, 2017 11:54 am
על ידי י. אברהם
ספרן כתב:מנחם נאבת

דבריהם הם זכרונם. דברי תורה ששמעתי כמה פעמים מפי ר' משה שפירא זצ"ל, אני כותבם כאן לעילוי נשמתו. יהי זכרו ברוך.
הרמב"ם כותב שכל המאמין על פי האותות יש בו דופי, משום שיתכן שהדבר יעשה בלאט ובכישוף, ובמה האמינו ישראל? במעמד הר סיני, שעינינו ראו ולא זר וכו'. כך גם הרמב"ן כותב שההוכחה לאמיתות התורה היא בכך שלא יתכן שאב מוסר לבנו דברי שקר וכו'. לכאורה הדברים תמוהים, שהרי אנו יודעים היטב שגם בכך אין הוכחה ממשית, והרבה התחנכו בצל היהדות ועזבו אותה, הרבה קיבלו את מעמד הר סיני ולא ראו בכך כל הוכחה, והרבה היו במעמד הר סיני או שמעו עליו וכפרו בעיקר.
אולם, המשמעות האמיתית של אמונה, כפי שחז"ל אומרים על משה שהתנבא ב"זה הדבר", היא כשמגיעים למצב שלא 'מדברים על' אמונה אלא שמדברים 'את' האמונה. דהיינו, שהתורה לא הופכת להיות גוף ידע שאותו מחלקים לסובבים, לבנים ולתלמידים, אלא היא מהות מסוימת של חיים. כשאדם חי את מציאותו של ה' הוא חי מציאות 'אמיתית', משום שמדובר במחויב המציאות, והוא חי את המציאות האמיתית הזאת באופן אבסולוטי. אין הוכחה למציאות הזאת דרך העברת ידע, שהרי בזה ניתן לכפור, העברת התורה ומסירתה לא עוברת דרך הידע שמעבירים אלא דרך חיים שיש בהם נוכחות ממשית של האל.
הדבר הזה הוא ברמה של ברירות מוחלטת, כמו שאדם יודע בקיומו של עצמו, של ה'אני' שלו, כך אדם שחי את האמונה חי את נוכחותו של הקב"ה באופן בלתי אמצעי. אין הוכחות לאמונה דרך אמצעים וראיות חיצוניות שמוכיחות את הדבר, ההוכחות לאמונה הן מן האמונה עצמה, מן הדבר עצמו, העובדה של האמונה איננה עובדה במישור של המציאות הטבעית, ששם מוכיחים ונותנים ראיות, אלא מדובר במשהו שהוא מעבר להוכחה ולראיה. זאת היכרות בלתי אמצעית.
ולהפך, כל הוכחה וראיה לאמונה בדרך של היקש "יש בה דופי" והיא מגרעת את האמת הפנימית של האמונה, משום שברגע שממירים פנימיות בחיצוניות, החיצוניות מעמעמת א הפנימיות ומטשטשת אותה, והופכת אותה לבעלת דופי. זאת הכוונה "רואים את הקולות". לא מדובר בקולות נשמעים, קולות הניתנים להסבר ולייצוג, אלא בקולות פנימיים הנתונים לראייה, והם 'האמת עצמה', במובן זה שלא דמי תא חזי לתא שמע.
ומעמד הר סיני אינו דורש התייחסות בכלים היסטוריים, כאירוע שאירע, כי בכך אין כל ערובה לאמונה. הערובה של האמונה תהיה שאופן מסירת התורה תהיה בצורה של קבלת התורה, ולכן חז"ל אומרים שיש ללמוד את התורה "כנתינתה בסיני", דהיינו הצורה שבה לומדים תורה, כשלא לומדים אותה כאוסף של טיעונים, אלא לומדים אותה כדבר ה' וכחפצא של קדושה, "באימה, ברתת ובזיע", זאת המהות של מעמד הר סיני, וזאת האמונה הפנימית "שאין בה דופי".
ולכן האמת של התורה נמסרת במסורת, שלא כמו האמת המדעית שנמסרת על ידי גופי ידע, ראיות, טיעונים והוכחות, האמת התורנית שייכת למקום שהוא על חושי, ולכן אי אפשר לשכנע לו על ידי חושים. האמת הדתית היא אמת פנימית הנוסעת מתוך הפנימיות של העוסק בה ודבקותו במה שמעבר לעולם שבו יש הוכחות, אנאלוגיות וראיות. עולם שיש בו מהות של אמיתיות בלתי אמצעית. האמיתיות הזאת היא היא החוויה של האמונה, והיא זאת שנמסרת במסורת כפי שאמר הרמב"ן, שאב לא משקר לבנו, שאין הכוונה לסיפור ולאירועים, אלא הכוונה היא לתורה עצמה. כפי שהקב"ה נותן את התורה למשה, כך משה מעביר אותה ליהושע, ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים וכו'. דרך העברה הזאת היא בצורה שמעבירים דבר מה ממקום אחד למקום אחר, לא בצורה של העברת ידע, אלא בצורה של עובדה מסוימת שמתניידת ממקום למקום. ולכן ה'אירוע' של מעמד הר סיני מתנייד ממקום למקום ועובר מאב לבן.
תנצב"ה.

לא הבנתי. הוא מפרש כך את הרמב''ן, או חולק עליו?