ילקוט ידיעות מחיי פנחס בן אלעזר הכהן -- אליהו הנביא
פורסם: ו' פברואר 26, 2016 7:09 pm
עש"ק ששת ימי בראשית
מספר מדבר קדימות להחיד"א
ר"ח ניסן ב' תמ"ט
זבחים דף ק"ב
....חמש שמחות היתה אלישבע יתירה על בנות ישראל יבמה מלך אישה כהן גדול בנה סגן בן בנה משוח מלחמה ואחיה נשיא שבט ואבילה על שני בניה...
רש"י
היתה אלישבע יתירה. ביום שהוקם המשכן קאי בסדר עולם: בנה סגן. אלעזר: בן בנה. פנחס משוח מלחמה כדאשכחן במדין אותם ואת פנחס בן אלעזר הכהן לצבא והוא המדבר אל העם שמע ישראל אתם קרבים היום למלחמה על אויביכם:
ב' תפ"ט
זבחים ק"א :
...סבר לה כרבי אלעזר דאר"א א"ר חנינא לא נתכהן פינחס עד שהרגו לזמרי דכתיב והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם רב אשי אמר עד ששם שלום בין השבטים שנאמר וישמע פינחס הכהן ונשיאי העדה וראשי אלפי ישראל וגו' ואידך נמי והכתיב והיתה לו ולזרעו אחריו כי כתיב ההוא בברכה הוא דכתיב ואידך נמי הא כתיב וישמע פינחס הכהן ההוא ליחס זרעו אחריו ....
רש"י
ברית כהונת עולם. תחת אשר קנא אלמא מכאן ואילך הוא: ששם שלום בין השבטים. בימי יהושע בשבט בני גד ובני ראובן שבנו את המזבח בעבר הירדן ובקשו שאר שבטים לעלות עליהם לצבא ושלחו את פנחס לדבר עמהם: וישמע פינחס הכהן. בכל מקום אתה מוצא פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן אין כהונה כתובה אלא באלעזר וכאן כתובה בפנחס: ההוא. קרא התם בברכה כתיב בשרו שלא תפסוק כהונה מזרעו אבל עדיין לא נתכהן: לייחס זרעו אחריו . [מימי משה נתכהן וכששם שלום נתייחס ליקרא כהן ולייחס זרעו במעלות כהונה להיותם כהנים גדולים שלא הי' כהנים גדולים אלא מפנחס]
ב' תפ"ט
וישלח יהושע בן נון מן השטים שנים אנשים מרגלים....
רש"י
ותצפנו.............ומדרש אגדת ר' תנחומא (שלח א) יש פנחס וכלב היו ופנחס עמד לפניהם ולא ראוהו לפי שהיה כמלאך
ב' תק"ג
כשבנו בני גד ובני ראובן וחצי מנשה מזבח בעבר הירדן ... וישמע פנחס הכהן ונשיאי העדה וראשיה....
לשיטת רב אשי נעשה אז כהן הדיוט ( בחיי אלעזר אביו)
ב' תקט"ז
נפטרו יהושע ואלעזר ופנחס נמשח לכהן גדול
---------------
המשך יבוא בל"נ בעז"ה
מספר מדבר קדימות להחיד"א
ר"ח ניסן ב' תמ"ט
זבחים דף ק"ב
....חמש שמחות היתה אלישבע יתירה על בנות ישראל יבמה מלך אישה כהן גדול בנה סגן בן בנה משוח מלחמה ואחיה נשיא שבט ואבילה על שני בניה...
רש"י
היתה אלישבע יתירה. ביום שהוקם המשכן קאי בסדר עולם: בנה סגן. אלעזר: בן בנה. פנחס משוח מלחמה כדאשכחן במדין אותם ואת פנחס בן אלעזר הכהן לצבא והוא המדבר אל העם שמע ישראל אתם קרבים היום למלחמה על אויביכם:
ב' תפ"ט
זבחים ק"א :
...סבר לה כרבי אלעזר דאר"א א"ר חנינא לא נתכהן פינחס עד שהרגו לזמרי דכתיב והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם רב אשי אמר עד ששם שלום בין השבטים שנאמר וישמע פינחס הכהן ונשיאי העדה וראשי אלפי ישראל וגו' ואידך נמי והכתיב והיתה לו ולזרעו אחריו כי כתיב ההוא בברכה הוא דכתיב ואידך נמי הא כתיב וישמע פינחס הכהן ההוא ליחס זרעו אחריו ....
רש"י
ברית כהונת עולם. תחת אשר קנא אלמא מכאן ואילך הוא: ששם שלום בין השבטים. בימי יהושע בשבט בני גד ובני ראובן שבנו את המזבח בעבר הירדן ובקשו שאר שבטים לעלות עליהם לצבא ושלחו את פנחס לדבר עמהם: וישמע פינחס הכהן. בכל מקום אתה מוצא פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן אין כהונה כתובה אלא באלעזר וכאן כתובה בפנחס: ההוא. קרא התם בברכה כתיב בשרו שלא תפסוק כהונה מזרעו אבל עדיין לא נתכהן: לייחס זרעו אחריו . [מימי משה נתכהן וכששם שלום נתייחס ליקרא כהן ולייחס זרעו במעלות כהונה להיותם כהנים גדולים שלא הי' כהנים גדולים אלא מפנחס]
ב' תפ"ט
וישלח יהושע בן נון מן השטים שנים אנשים מרגלים....
רש"י
ותצפנו.............ומדרש אגדת ר' תנחומא (שלח א) יש פנחס וכלב היו ופנחס עמד לפניהם ולא ראוהו לפי שהיה כמלאך
ב' תק"ג
כשבנו בני גד ובני ראובן וחצי מנשה מזבח בעבר הירדן ... וישמע פנחס הכהן ונשיאי העדה וראשיה....
לשיטת רב אשי נעשה אז כהן הדיוט ( בחיי אלעזר אביו)
ב' תקט"ז
נפטרו יהושע ואלעזר ופנחס נמשח לכהן גדול
---------------
המשך יבוא בל"נ בעז"ה