עמוד 1 מתוך 1

הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו

פורסם: ד' מרץ 02, 2016 6:54 am
על ידי קורא עכביש
ידידי ת"ח הראה לי מ"ש בתוס' מנחות קט: ד"ה בתחילה, וזה לשונם: "ורבינו קלונימוס אביו של רבי משולם הגיה כלשון שני בשעת פטירתו והסופר טעה בין עלה לעולה ושלשה דברים הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו זאת ועוד אחרת.."
לעומת זאת ברש"י זבחים מה: ד"ה ה"ג נומי, כתב וז"ל: "ול"נ שכך פירש ר' משולם בר קלונימוס גאון בשעת מיתתו נומי ר"ש כמו אמר ר"ש.."
ודבריהם שונים זה מזה, כי לרש"י הגיה בשעת פטירתו רבי משולם גופיה, ולדעת התוס' היתה זאת אצל רבי קלונימוס אביו.

וגם מה פירוש דברי התוס': הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו?

Re: הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו

פורסם: ד' מרץ 02, 2016 8:54 am
על ידי בברכה המשולשת
בלי ראיות

Re: הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו

פורסם: ד' מרץ 02, 2016 11:20 pm
על ידי יבנה
גם מצינו שבשעת מיתה אומרים דברים כעין נבואה, עי' סוטה מח: גבי שמואל הקטן, וברכות כח: גבי ריב"ז.

Re: הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו

פורסם: ה' מרץ 03, 2016 12:19 am
על ידי סגי נהור
ולגבי רבה בר נחמני - ב"מ פו, א.

Re: הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו

פורסם: ה' מרץ 03, 2016 12:40 am
על ידי סעדיה
יבנה כתב:גם מצינו שבשעת מיתה אומרים דברים כעין נבואה, עי' סוטה מח: גבי שמואל הקטן, וברכות כח: גבי ריב"ז.

עי' ניצוצי אור במנחות שם שהביא כמה דוגמאות.

Re: הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו

פורסם: ה' מרץ 03, 2016 1:00 am
על ידי בקרו טלה
שו"ת חתם סופר חלק או"ח תשובה רח [מכתבו הידוע להמהר"צ חיות]
והנה רום מכ"ת מייתי הא דב"מ פ"ו [ע"א] דאמר רבה טהור טהור ורמב"ם [ה' טומאת צרעת פ"ב ה"ט] פסק דלא כוותיה וכתב בכסף משנה דלא בשמים היא. והנה שם כתב כ"מ אע"ג דרבה בר נחמני אמרו, מ"מ כיון דבשעת יציאת נשמה אמרה הרי זה בכלל לא בשמים היא. והנה מדברי כ"מ אלו יצא דין חדש, דכל שאמרו ת"ח סמוך לסלוקו מן העולם הוא בכלל לא בשמים היא, והוא דבר חדש ותמיה בלי טעם וסברא, וכאשר נבאר לקמן אי"ה הטעם דלא בשמים היא ושאין הנביא רשאי לחדש:
אבל לא ידעתי מי הכניסו לכך, דהרי שם בב"מ פ"ו ע"א מבואר דרבה בר נחמני מת לבדו בשדה ושום אדם לא היה אצלו ולא שמע ממנו אומרו טהור טהור, ולא עוד אלא אפילו הבת קול שיצאה ואמרה אשריך רבה שגופך טהור ויצאה נשמתך בטהרה, אותו בת קול לא נשמע בין החיים שהרי לא ידעו שמת עד שנפל פתקא משמים שמת רבה בר נחמני. ועוד, אפילו נשמע הבת קול בין החיים מ"מ לא הודיע בת קול שנחלקו במתיבתא דרקיע ועל מה אמר טהור אם על בהרת או על דין טהרה אחרת, וע"כ כל המעשה הזה דש"ס שם נודע לחכמי ישראל בחלום או אפילו ע"י אליהו שסיפר לא' מהם או להרבה מהם, וא"כ עכ"פ אנחנו לא שמענו מפי רבה שאמר טהור על בהרת, רק שנאמין לרוח הקודש וחלום צודק או אלי', והיינו לא בשמים היא:

Re: הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2016 8:08 am
על ידי מצליח
קורא עכביש כתב:ידידי ת"ח הראה לי מ"ש בתוס' מנחות קט: ד"ה בתחילה, וזה לשונם: "ורבינו קלונימוס אביו של רבי משולם הגיה כלשון שני בשעת פטירתו והסופר טעה בין עלה לעולה ושלשה דברים הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו זאת ועוד אחרת.."
לעומת זאת ברש"י זבחים מה: ד"ה ה"ג נומי, כתב וז"ל: "ול"נ שכך פירש ר' משולם בר קלונימוס גאון בשעת מיתתו נומי ר"ש כמו אמר ר"ש.."
ודבריהם שונים זה מזה, כי לרש"י הגיה בשעת פטירתו רבי משולם גופיה, ולדעת התוס' היתה זאת אצל רבי קלונימוס אביו.

בתשובות ר"ת מצינו איך שמוכיח הרבה את רבינו משולם הרבה על שגורס גירסאות אחרות בספרים כאשר נקבץ הלשונות מזה כאן, ולדעת בעל קורא הדורות הוא רבינו משולם בר קלונימוס.

Re: הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2016 8:35 am
על ידי בברכה המשולשת
מצליח כתב:
קורא עכביש כתב:ידידי ת"ח הראה לי מ"ש בתוס' מנחות קט: ד"ה בתחילה, וזה לשונם: "ורבינו קלונימוס אביו של רבי משולם הגיה כלשון שני בשעת פטירתו והסופר טעה בין עלה לעולה ושלשה דברים הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו זאת ועוד אחרת.."
לעומת זאת ברש"י זבחים מה: ד"ה ה"ג נומי, כתב וז"ל: "ול"נ שכך פירש ר' משולם בר קלונימוס גאון בשעת מיתתו נומי ר"ש כמו אמר ר"ש.."
ודבריהם שונים זה מזה, כי לרש"י הגיה בשעת פטירתו רבי משולם גופיה, ולדעת התוס' היתה זאת אצל רבי קלונימוס אביו.

בתשובות ר"ת מצינו איך שמוכיח הרבה את רבינו משולם הרבה על שגורס גירסאות אחרות בספרים כאשר נקבץ הלשונות מזה כאן, ולדעת בעל קורא הדורות הוא רבינו משולם בר קלונימוס.


ואינו

Re: הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2016 6:41 pm
על ידי מצליח
בברכה המשולשת כתב:
מצליח כתב:
קורא עכביש כתב:ידידי ת"ח הראה לי מ"ש בתוס' מנחות קט: ד"ה בתחילה, וזה לשונם: "ורבינו קלונימוס אביו של רבי משולם הגיה כלשון שני בשעת פטירתו והסופר טעה בין עלה לעולה ושלשה דברים הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו זאת ועוד אחרת.."
לעומת זאת ברש"י זבחים מה: ד"ה ה"ג נומי, כתב וז"ל: "ול"נ שכך פירש ר' משולם בר קלונימוס גאון בשעת מיתתו נומי ר"ש כמו אמר ר"ש.."
ודבריהם שונים זה מזה, כי לרש"י הגיה בשעת פטירתו רבי משולם גופיה, ולדעת התוס' היתה זאת אצל רבי קלונימוס אביו.

בתשובות ר"ת מצינו איך שמוכיח הרבה את רבינו משולם הרבה על שגורס גירסאות אחרות בספרים כאשר נקבץ הלשונות מזה כאן, ולדעת בעל קורא הדורות הוא רבינו משולם בר קלונימוס.


ואינו

נא לציין מ"מ

Re: הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2016 6:48 pm
על ידי ברזילי
אם רש״י מזכיר מה עשה רבנו משולם בן קלונימוס בשעת פטירתו, כיצד זה התעמת עמו רבנו תם?

רבינו משולם בן קלונימוס הוא מחכמי מגנצא, שני דורות לפני רש״י. רבנו משולם (בן נתן) בן דורו ובר פלוגתיה של רבנו תם הגיע מפרובנס ובהמשך פעל בצרפת, חי כמאתיים שנה אחרי רבנו משולם בן קלונימוס.

Re: הגיה כמפי נבואה בשעת פטירתו

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2016 7:00 pm
על ידי מצליח
ברזילי כתב:אם רש״י מזכיר מה עשה רבנו משולם בן קלונימוס בשעת פטירתו, כיצד זה התעמת עמו רבנו תם?


צודק