עמוד 1 מתוך 1

מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 5:25 pm
על ידי גם זו לטובה
ברכות ד:
אמר רבי יוחנן מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי מפני שיש בה מפלתן של שונאי ישראל דכתיב נפלה לא תוסיף קום בתולת ישראל במערבא מתרצי לה הכי נפלה ולא תוסיף לנפול עוד קום בתולת ישראל אמר רב נחמן בר יצחק אפילו הכי חזר דוד וסמכן ברוח הקדש שנאמר סומך ה' לכל הנפלים


וצריך להבין למה הוי סיבה שלא לשבח את השם באות נ'.
ועוד צ"ת וכי אין עוד תיבות של גנאי ומפלה לישראל, לדוגמא תיבת "מפלה" מתחילה באות מ' וכן ע"ז הדרך.

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 5:27 pm
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני היה על זה כבר אשכול ארוך

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 6:03 pm
על ידי ישראל אליהו
כאן תירץ תירוץ תמוה
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=252

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 6:05 pm
על ידי מה שנכון נכון
ישראל אליהו כתב:כאן תירץ תירוץ תמוה
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=252

המחבר תלמיד שד"ל, וא"ש.

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 6:50 pm
על ידי יאיר1
מה שנכון נכון כתב:
ישראל אליהו כתב:כאן תירץ תירוץ תמוה
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=252

המחבר תלמיד שד"ל, וא"ש.

פתח ר"ת בבקשה

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 6:54 pm
על ידי ישראל אליהו
שמואל דוד לוצאטו
ואתי שפיר

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 7:00 pm
על ידי סתם יהודי
גם זו לטובה כתב:ברכות ד:
אמר רבי יוחנן מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי מפני שיש בה מפלתן של שונאי ישראל דכתיב נפלה לא תוסיף קום בתולת ישראל במערבא מתרצי לה הכי נפלה ולא תוסיף לנפול עוד קום בתולת ישראל אמר רב נחמן בר יצחק אפילו הכי חזר דוד וסמכן ברוח הקדש שנאמר סומך ה' לכל הנפלים


וצריך להבין למה הוי סיבה שלא לשבח את השם באות נ'.
ועוד צ"ת וכי אין עוד תיבות של גנאי ומפלה לישראל, לדוגמא תיבת "מפלה" מתחילה באות מ' וכן ע"ז הדרך.


מעין זה: לגבי המדרש הידוע המובא בירושלמי, שהתורה פתחה - באות ב שהוא לשון ברוך - ולא באות א שהוא לשון ארור, תמהו הראשונים שהלא - באות ב יש גם לשון שלילי (בדותא, בגידה, ביזוי, וכיו"ב) - ובאות א יש גם לשון חיובי (אמת, אלוקי"ם, אדנו"ת, וכיו"ב).

ואיידי דאתא לידן האי עניינא נימא ביה מילתא:
פעם חשבתי לתרץ את תמיהת הראשונים הנ"ל, בתירוץ נאה, לפי מה שמצאתי שבכל התורה כולה, הפסוקים היחידים אשר - בכל אחד מהם - בכל תיבה קיימת האות א, הם הפסוקים:
"ארור אתה בבאך וארור אתה בצאתך".
"ארור טנאך ומשארתך".
לכן פתחה התורה באות ב, כי האות ב פותחת את "ברוך", שהוא ההפך של "ארור" - שלגביו מצינו את שני הפסוקים היחידים האלה.
אבל אין סיבה שלא לפתוח את התורה באות ב, כי לא מצינו בתורה פסוק שלילי (כגון של קללה רח"ל) - אשר בו בכל תיבה קיימת האות ב...
נכון כפתור ופרח?
אבל אח"כ התברר לי שטעיתי. האם מישהו יודע מה הייתה הטעות? רמז: באמת אין בתורה שום פסוק שלילי - אשר בו בכל תיבה קיימת האות ב.

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 7:39 pm
על ידי בן_אליעזר
בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני היה על זה כבר אשכול ארוך


הנה:
viewtopic.php?f=7&t=2601

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 10:56 pm
על ידי עדיאל ברויאר
בתשובות מהר"ם מרוטנבורג וחבריו (הוהדר ע"י פרופ' שמחה עמנואל) נדפסה תשובה (איני זוכר אם זהות המשיב ידועה) שבה כותב המשיב הסבר אחרמזה המובא בגמרא לכך שאין נו"ן באשרי (לצערי איני זוכרו).

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 9:22 am
על ידי טברייני
גם זו לטובה כתב:ברכות ד:
אמר רבי יוחנן מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי מפני שיש בה מפלתן של שונאי ישראל דכתיב נפלה לא תוסיף קום בתולת ישראל במערבא מתרצי לה הכי נפלה ולא תוסיף לנפול עוד קום בתולת ישראל אמר רב נחמן בר יצחק אפילו הכי חזר דוד וסמכן ברוח הקדש שנאמר סומך ה' לכל הנפלים


וצריך להבין למה הוי סיבה שלא לשבח את השם באות נ'.
ועוד צ"ת וכי אין עוד תיבות של גנאי ומפלה לישראל, לדוגמא תיבת "מפלה" מתחילה באות מ' וכן ע"ז הדרך.



גם המילה מפלה שורשה הוא נ.פ.ל.

דילמא אפשר לומר שאדם שבא לשבח את הקב"ה ויזכר במפלתן של שונאי ישראל לא יעשה זאת בצורה מיטבית וצ"ע.

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ה' מרץ 17, 2016 3:07 pm
על ידי ע. התשבי
אם זה ענין של 'מזכיר' נפילת כו', הרי שהמילה 'נופלים' המופיעה בסמוך עלולה הרבה יותר 'להזכיר' את ענין הנפילה מאשר סתם פסוק שמתחיל באותה אות שבה מתחילה 'נפילה'.
לכאורה זה ענין מהותי יותר בקשר בין האות נון לנפילה.

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ה' מרץ 17, 2016 4:25 pm
על ידי הכהן
אדאתינן עלה, מה פשר "מפני מה לא נאמרה נו"ן באשרי"? הרי המזמור הוא "תהלה לדוד"?

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ה' מרץ 17, 2016 7:05 pm
על ידי בברכה המשולשת
הכהן כתב:אדאתינן עלה, מה פשר "מפני מה לא נאמרה נו"ן באשרי"? הרי המזמור הוא "תהלה לדוד"?


כך שגור בפי עמ"י כי כך אומרים בביהכ"נ

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ה' מרץ 17, 2016 7:47 pm
על ידי סעדיה
בברכה המשולשת כתב:
הכהן כתב:אדאתינן עלה, מה פשר "מפני מה לא נאמרה נו"ן באשרי"? הרי המזמור הוא "תהלה לדוד"?


כך שגור בפי עמ"י כי כך אומרים בביהכ"נ

וכ"כ בדמשק אליעזר ר"ס רצ"ב

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ה' מרץ 17, 2016 8:48 pm
על ידי הכהן
בברכה המשולשת כתב:
הכהן כתב:אדאתינן עלה, מה פשר "מפני מה לא נאמרה נו"ן באשרי"? הרי המזמור הוא "תהלה לדוד"?


כך שגור בפי עמ"י כי כך אומרים בביהכ"נ

דהיינו שכבר בזמן חז"ל היו אומרים 'אשרי'? אז למה "כל האומר תהלה לדוד כו'"?

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: ה' מרץ 17, 2016 8:59 pm
על ידי פלתי
הכהן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
הכהן כתב:אדאתינן עלה, מה פשר "מפני מה לא נאמרה נו"ן באשרי"? הרי המזמור הוא "תהלה לדוד"?

כך שגור בפי עמ"י כי כך אומרים בביהכ"נ

דהיינו שכבר בזמן חז"ל היו אומרים 'אשרי'? אז למה "כל האומר תהלה לדוד כו'"?

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: א' יוני 30, 2019 2:43 pm
על ידי עיניו בראשו
בן_אליעזר כתב:
בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני היה על זה כבר אשכול ארוך


הנה:
forums/viewtopic.php?f=7&t=2601

הקישור אינו עובד, האם מישהו יכול להמציא לי האשכול המדובר?

Re: מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי

פורסם: א' יוני 30, 2019 4:40 pm
על ידי אוצר החכמה