עמוד 1 מתוך 1

צוואת ריה"ח בשני שמות

פורסם: ד' מרץ 30, 2016 9:48 pm
על ידי יוסף משה
בספר נט"ג שידוכים ותנאים עמ' 210 הביא משו"ת אהל יהושע ח"ב סי' ק"ט "דאף אם בפי כל נקרא (החותן) בשם אחד לבד כשם החתן אין קפידא בדבר (כשיש לאחד מהם שם נוסף) דכל עניין הקפידות האלו רק מכח עצמות השם דנפש חי' הוא שמו, וכל שאין עצמות שמותיהם שוה אף שבפי כל נקרא בשוה אין קפידא.."

האם ידוע לחו"ר הפורום מה דעת גדולי דורנו (והגר"ח במיוחד) בכזה?

Re: צוואת ריה"ח בשני שמות

פורסם: ד' מרץ 30, 2016 10:10 pm
על ידי יבנה
עי' פתחי תשובה אבן העזר סי' ב' ס"ק ז', ובאוצר הפוסקים שם מאריך בכל פרטי הדבר. וע"ע בספר חסידים בצוואה אות כג, ובהערות מקור חיים שם, ובספר חסידים אות תע"ז.

Re: צוואת ריה"ח בשני שמות

פורסם: ד' מרץ 30, 2016 11:28 pm
על ידי שיף
יוסף משה כתב:האם ידוע לחו"ר הפורום מה דעת גדולי דורנו (והגר"ח במיוחד) בכזה?

כידוע הגרח"ק שליט"א נקרא בברית בג' שמות, וא' מהם הוא יוסף כשם א' דחמיו הגרי"ש זצ"ל
ומרן רה"י הגרח"פ שיינברג זצ"ל היה שמו העיקרי 'חיים' ולקח לחתן את הג"ר חיים דב אלטוסקי זצ"ל וכן היה מורה דבב' שמות א"צ להקפיד.

Re: צוואת ריה"ח בשני שמות

פורסם: ד' מרץ 30, 2016 11:31 pm
על ידי יוסף משה
יבנה כתב:עי' פתחי תשובה אבן העזר סי' ב' ס"ק ז', ובאוצר הפוסקים שם מאריך בכל פרטי הדבר. וע"ע בספר חסידים בצוואה אות כג, ובהערות מקור חיים שם, ובספר חסידים אות תע"ז.

תודה רבה.

Re: צוואת ריה"ח בשני שמות

פורסם: ד' מרץ 30, 2016 11:36 pm
על ידי יוסף משה
שיף כתב:
יוסף משה כתב:האם ידוע לחו"ר הפורום מה דעת גדולי דורנו (והגר"ח במיוחד) בכזה?

כידוע הגרח"ק שליט"א נקרא בברית בג' שמות, וא' מהם הוא יוסף כשם א' דחמיו הגרי"ש זצ"ל
ומרן רה"י הגרח"פ שיינברג זצ"ל היה שמו העיקרי 'חיים' ולקח לחתן את הג"ר חיים דב אלטוסקי זצ"ל וכן היה מורה דבב' שמות א"צ להקפיד.

עכשיו ראיתי ב"הנהגות והוראות ממרן החזון איש זצ"ל" בסוף ספר טעמא דקרא שכתב (אות לב) ש"אם בפי אנשים נקרא זה (שיש לו שני שמות) באותו שם בלבד שיש לאידך זה נקרא שמותיהן שוות".

Re: צוואת ריה"ח בשני שמות

פורסם: ה' מרץ 31, 2016 12:29 am
על ידי יאיר1
שיף כתב:
יוסף משה כתב:האם ידוע לחו"ר הפורום מה דעת גדולי דורנו (והגר"ח במיוחד) בכזה?

כידוע הגרח"ק שליט"א נקרא בברית בג' שמות, וא' מהם הוא יוסף כשם א' דחמיו הגרי"ש זצ"ל
ומרן רה"י הגרח"פ שיינברג זצ"ל היה שמו העיקרי 'חיים' ולקח לחתן את הג"ר חיים דב אלטוסקי זצ"ל וכן היה מורה דבב' שמות א"צ להקפיד.

ר' חיים זה לא קשור, כי נקרא בפי כל בשם חיים ולא יוסף, וגם חמיו נקרא בפי כל יוסף שלום ולא יוסף.
כך שזה לא הדיון בכלל.
וכן אצל ר' חיים פנחס, לא יודע איך הרב אלטוסקי נקרא, אך הרב שיינברג היה נקרא חיים פנחס.
אז מה זה קשור

Re: צוואת ריה"ח בשני שמות

פורסם: ה' מרץ 31, 2016 1:31 am
על ידי עזריאל ברגר
יש הוראה מהרבי מליובאוויטש שישתדלו שיהיה שינוי הכי גדול בין אופן קריאת שם החותן לקריאת שם החתן.
אבל ייתכן שזו היתה הוראה פרטית במקרה מסוים שהיה צד להחמיר, כי כמעט לא ראיתי שמקפידים בזה בפועל בין אנ"ש, ואני מכיר מקרה שהוסיפו שם, אך זה היה רק לעלי׳ לתורה וכיו"ב, והמשיכו לקרוא לשניהם באותו שם.

Re: צוואת ריה"ח בשני שמות

פורסם: ה' מרץ 31, 2016 9:16 am
על ידי שיף
יאיר1 כתב:
יוסף משה כתב:
וכן אצל ר' חיים פנחס, לא יודע איך הרב אלטוסקי נקרא, אך הרב שיינברג היה נקרא חיים פנחס.
אז מה זה קשור

הגרח"פ היה ידוע בצעירותו יותר בשם חיים וזה היה שמו העיקרי וכך קראו לו גם בין בני המשפחה
גם חתנו כפי הנראה היה ידוע יותר בשם חיים שבדומה לזה היה נקרא שמו הלועזי

Re: צוואת ריה"ח בשני שמות

פורסם: ה' מרץ 31, 2016 6:53 pm
על ידי יאיר1
שיף כתב:
יאיר1 כתב:
יוסף משה כתב:
וכן אצל ר' חיים פנחס, לא יודע איך הרב אלטוסקי נקרא, אך הרב שיינברג היה נקרא חיים פנחס.
אז מה זה קשור

הגרח"פ היה ידוע בצעירותו יותר בשם חיים וזה היה שמו העיקרי וכך קראו לו גם בין בני המשפחה
גם חתנו כפי הנראה היה ידוע יותר בשם חיים שבדומה לזה היה נקרא שמו הלועזי

אם אתה אומר, לא ידוע לי דבר בענין.
היחס לצוואה משתנה מאד בין גדולי ישראל, כך שיתכן באמת שהוא לא חשש לזה כל כך, אבל הגרח"ק מחמיר בזה מאד, כך שלהולכים בשיטתו ודאי אין מקום להקל. ואצלו לא נראה לי שבעבר היה נקרא יוסף וכן חמיו, כך שהמעשה לא מועיל לבירור דעתו, הידועה בין כה...

Re: צוואת ריה"ח בשני שמות

פורסם: ה' מרץ 31, 2016 8:07 pm
על ידי עתניאל בן קנז
מידע נוסף בענין, ציטוט ממאמר שתח"י
כפי שכתב הרה"ק ר' פינחס הורוויץ בעל ההפלאה (בתשובתו שנדפסה בסוף ספר 'נזיר השם' - לאחיו הרה"ק רבי ר' שמואל שמעלקא) "... והדבר פשוט בעיני, שאין בזה שום קפידא, כי המקפיד לא הקפיד אלא בשמות שווין לגמרי בלי שום שינוי, אבל אם יש שנוי אין קפידא. וכל שכן בשני שמות של העריסה (כלומר דכאשר השם הנוסף הוא רק כינוי, או שם שנוסף לאחר זמן, גם אז נוטה להקל, וכ"ש בשם נוסף עיקרי שניתן מן העריסה), דכחדא חשיבא, ושני שמות מצטרפים לאחת, כדקיי"ל אבן העזר סי קכט, דאם כתב על אחד מהם 'המכונה' או 'דמתקרי' הוי שנוי. וכל שכן אם נקרא בפי כל בשם אחר, שאין שום קפידא בשם השני הטפל, ומעולם לא עלה על הדעת להקפיד בזה...".
(אמנם בענין כאשר השם הנוסף הוא רק כינוי - ראה בשו"ת מהרש"ם מבערז'אן ח"ו סי' קמה, שהקיל רק באופן שמהיום והלאה ישתמשו רק בשם הכנוי, ולא בשם הראשון, ואף גם זאת בצירוף ג' רבנים המתירים..., עיי"ש).
ומעין זה מעיד הצמח צדיק מליובאוויטש (שו"ת אה"ע סי' קמג) בשם זקינו הגה"ק בעל התניא זי"ע.
וכן מעיד ה'ויגד יעקב' מפאפא זצ"ל (בשו"ת משפטיך ליעקב יו"ד סי' מג) ששמע מאת הרה"צ רבי שלום אליעזר מראצטפערד זצ"ל הי"ד, בשם אחיו ה'דברי יחזקאל' משינווא, ומהרי"ד מבעלזא זי"ע, שבאופן האמור יש להקל.
בשו"ת דבר משה (תאומים, מהדו"ק סי' נח) מאריך בנושא זה, ומביא בשם מהר"ש מבעלזא זי"ע "ואולם ידעתי שצוה להחתן, באם היה לאחד מהם עוד שם אחד, וצוה שיהיה נקרא בשם ההוא הנוסף לבד, ואמר דבכהאי גוונא לא מיקרי שמותיהן שוין היכא שיש להאחד עוד שם אחר".