עמוד 1 מתוך 1

האם איסור תחומין הוא משום טירחה?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 1:41 pm
על ידי עושה חדשות
לכאו' קשה להסביר כך, הרי מצינו תחומין גם בכלים, דהיינו להוציא את הכלי מתחומו לחוץ, ואיזה סרך טירחה יש כאן, אבל במקורות דלהלן משמע דאיסור תחומין הוא משום טירחה, וצ"ע. נא עזרתכם.

ז"ל ארחות חיים הל' חוה"מ סי' ד -
ומותר לילך בחש"מ כמה פרסאות אע"פ שהוא טורח מרובה שלא נאסרה ההליכה אלא בשבתות וי"ט משום תענוג
וז"ל רבינו פרחיה בשבת לד. -
כבר ביארנו שמן התורה מותר להלך בשבת שנים עשר מיל כנגד מחנה ישראל. אבל רבנן עשו חיזוק ולא התירו לאדם להלך יתר מאלפים אמה לכל רוח. שאם הניחו הדבר על דין תורה היה יום שבת כולו הולך בלא עונג אלא מהלך ברגליו
וע"ע בפי' רבי נתן אב הישיבה דכ' דההילוך בתוך אלפיים חוץ לע' אמה מהעיר אף הוא לא הותר אלא לצורך מצוה, וצ"ע.
ובערוגת הבושם כ' -
כתבתי, אם נגנב או נפגם איזמל ביום טוב דמותר לעשותו ביו"ט, אמת ואמונה, כי מן התור׳ כן הוא אך מדרבנ׳ אסור היכ׳ דאיכ׳ טירחין יתירתא, תדע דכמה אבות מלאכות לא אסרו ביו"ט ותחומין אסרו
וצריך להוסיף דהא ודאי דאין האיסור משום הילוך אלפיים בפועל, דהרי מותר לילך כל היום כולו באותם האלפיים המותרים לו, אלא כך הוא הגדר דיציאה ממקומו חשיבא כ'טורח', וכלש' ס' הבתים -
עד אלפים אמה דרך בני אדם לטייל והטיול הוא שמחת הנפש ותועלת גם כן למתעסקים בחכמה וכו' כי כל המדינה הוא מקום טיול מיוחד לא לכונת עסק וכו' ורבים מהטיילים ילכו לטייל כשיעור זה להנהיג הבריאות. אמנם מדבריהם אסור לצאת חוץ לאלפים אמה
וע"ע בתורא"ש בשבת לד, א שכ' בשם ה"ר פורת -
עירובי תחומין דאיכא טירחא לילך לסוף אלפים אמה לא התירו טורח גדול כזה בין השמשות אבל עירובי חצרות ליכא טרחא דהא מיקרבי
וז"ל האו"ז בסי' קמו -
וא"ת למה התירו חכמים להפליג בספינה בים הלא נמצא מביא עצמו לידי אונס ולצאת חוץ לתחום ולא דמי למי שהוציאוהו עכו"ם. איכא לתרוצי לא אחמור רבנן כל כך בספינה דהכא ליכא טרחא כמו בהולך ברגליו ביבשה
ובפי' ר' יחזקיהו ממגדיבורג בשבת יט: כ' בשם רשב"ם -
ומי שנכנס בספינה והלך חוץ לתחום, וחזרה הספינה עד עירו, מותר לצאת ממנה לעירו דהוי כמי שהחזירוהו גוים, דהוי כאילו לא יצא. ואם תאמר והא הכא הביא עצמו לידי אונס והיכי שרי, דלא דמי להוציאוהו גוים דנאנס בע"כ. י"ל כיון דליכא טירחא כ"כ שאינו הולך ברגליו אלא שהוא הולך בספינה מותר, דלא דמי למלאכת טורח

Re: האם איסור תחומין הוא משום טירחה?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 4:14 pm
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:וצריך להוסיף דהא ודאי דאין האיסור משום הילוך אלפיים בפועל, דהרי מותר לילך כל היום כולו באותם האלפיים המותרים לו, אלא כך הוא הגדר דיציאה ממקומו חשיבא כ'טורח', וכלש' ס' הבתים -
עד אלפים אמה דרך בני אדם לטייל והטיול הוא שמחת הנפש ותועלת גם כן למתעסקים בחכמה וכו' כי כל המדינה הוא מקום טיול מיוחד לא לכונת עסק וכו' ורבים מהטיילים ילכו לטייל כשיעור זה להנהיג הבריאות. אמנם מדבריהם אסור לצאת חוץ לאלפים אמה

להעיר מדברי מדרש ר"א בנו של ריה"ג (פרק כ')
מניין שאין מטיילין בעיר לדבר שאינו של מצוה שנאמר אם תשיב משבת רגלך

Re: האם איסור תחומין הוא משום טירחה?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 4:17 pm
על ידי עדיאל ברויאר
זכור לי שר' פרחיה מסביר כמה עניינים בשבת משום טירחה, ובד"כ הראשונים הסבירו אותם בצורה אחרת.

Re: האם איסור תחומין הוא משום טירחה?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 5:01 pm
על ידי ביליצר
לשון הערוך השולחן,שצז

ודע, דאף על פי שעירובי חצרות ושתופי מבואות לא שייך ביום טוב, אבל תחומין שוין בשבת ויום טוב.

וטעמו של דבר נראה לי, דגדר עירוב ושיתוף הוא משום הוצאה, וביום טוב ליכא איסור הוצאה, וגם לא רצו לגדור הטלטול ביום טוב, שזהו מוכרח לאכול נפש. אבל תחומין, נראה דחכמים לא רצו שהאיש הישראלי ילך הרבה בשבת כבחול, ויתעסק יותר בעונג שבת ובתורה. וזה הטעם שייך גם ביום טוב, ולכן בכל דיני תחומין - שבת ויום טוב שוין הן.

Re: האם איסור תחומין הוא משום טירחה?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 8:16 pm
על ידי עושה חדשות
תודה לעונים שליט"א.
ר' עדיאל, תוכל לפרט?