עמוד 1 מתוך 1

מה זאת אומרת שהאור "לא כמה דהוא מנהר בליליא הוא מנהר ביממא"?

פורסם: ה' אפריל 14, 2016 7:15 pm
על ידי יוסף פ
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת פסחים פרק א הלכה א

"מיליהון דרבנין אמרין לא כמה דהוא מנהר בליליא הוא מנהר ביממא דאמר רב הונא כד הוינן ערקין באילין בוטיתא דסדרא רבה היו מדליקין עלינו נרות בשעה שהיו כיהים היינו יודעין שהוא יום ובשעה שהיו מבהיקין היינו יודעין שהוא לילה. ותייא כיי דמר רבי אחייא בר זעירא נח בכניסתו לתיבה הכניס עמו אבנים טובות ומרגליות בשעה שהיה כיהות היה יודע שהוא יום. ובשעה שהיו מבהיקות היה יודע שהוא לילה".

בהעמק דבר בראשית א, ה הנצי"ב האריך קצת בזה
getimg.jpg
getimg.jpg (290.78 KiB) נצפה 2303 פעמים

אבל עדיין לא מובן בדיוק מה הסברא בזה ואם זה נכון במציאות עד כדי כך שעל פי זה פוסקים להלכה שבדיקת חמץ כשרה דווקא בלילה (כך פסק בשו"ע הרב).
[אגב, הנצי"ב שם הפנה גם לנסנהדרין קח:, ואשמח אם מישהו יאיר עיני למה התכוון]

Re: מה זאת אומרת שהאור "לא כמה דהוא מנהר בליליא הוא מנהר ביממא"?

פורסם: ש' אפריל 16, 2016 11:59 pm
על ידי יאיר1
אולי הכוונה בסנהדרין, שהיו מאכילין את החיות ביום ובלילה לפי הרגליהם, וכיצד ידע מתי הוא יום ומתי לילה, על פי אור הנר.

השאלה אם זה נכון במציאות, התשובה ודאי שכן, אלא שאני ואתה לא מבחינים בזה.

Re: מה זאת אומרת שהאור "לא כמה דהוא מנהר בליליא הוא מנהר ביממא"?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 12:59 am
על ידי מנין
כידוע, כשמדליקים אור בבת אחת, יש תחושת סינוור. וכן להיפך כשמכבים את האור, ברגע הראשון לא רואים כלום. קוראים לזה (בטעות) "להתרגל לאור/לחושך".
וההסבר לזה הוא: כשיש הרבה אור, האישונים מתקטנים, ובחושך האישונים גדלים.
לוקח לאישונים כמה שניות עד שמשתנה הגודל שלהם, ולכן ברגע הראשון כשכיבו את האור עדיין האישונים קטנים מדי בשביל לראות באור חלש מאוד, וכן להיפך, כשמדליקים את האור, ברגע הראשון עדיין האישונים גדולים ביחס לכמות האור ולכן יש סינוור, עד שהאישונים מתקטנים.
לכן ביום כשמדליקים נר, לא רואים את האור שלו מנצנץ כמו בחושך. אבל במקום חשוך לגמרי, כל נר קטן נראה בבירור, כי האישונים גדולים יותר.
כשנמצאים במקום סגור ולא יודעים אם עכשיו לילה או יום, אפשר להסתכל בנרות או אבנים טובות, אם עכשיו יום, ויש קצת תאורה מהסדקים, הנרות לא יאירו כ"כ, ואם הם מאירים מאוד, משמע שאין כאן אף טיפת אור.

Re: מה זאת אומרת שהאור "לא כמה דהוא מנהר בליליא הוא מנהר ביממא"?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 1:03 am
על ידי עושה חדשות
יש להסתפק, (ונפק"מ לדינא), האם זה תלוי בעלות השחר או בהנה"ח או בזמן אחר.
(כוונתי לשאול אם זה ענין סגולי של הבדל בין יום ללילה, ולא אם זה ענין מציאותי של חדירת אור מועט)

Re: מה זאת אומרת שהאור "לא כמה דהוא מנהר בליליא הוא מנהר ביממא"?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 9:19 pm
על ידי מעניינא דפרשא
בספר ה'ברית' מבאר עניין זה, ואינו לפני כעת לציין המיקום המדוייק.

Re: מה זאת אומרת שהאור "לא כמה דהוא מנהר בליליא הוא מנהר ביממא"?

פורסם: ב' אפריל 18, 2016 4:30 pm
על ידי יוסף פ
מנין כתב:כשנמצאים במקום סגור ולא יודעים אם עכשיו לילה או יום, אפשר להסתכל בנרות או אבנים טובות, אם עכשיו יום, ויש קצת תאורה מהסדקים, הנרות לא יאירו כ"כ, ואם הם מאירים מאוד, משמע שאין כאן אף טיפת אור.

בבראשית רבה פרשת נח באמת המפרשים שם (עץ יוסף, רז"ו ועוד) אומרים שזה דווקא למאן דאמר שהמאורות שימשו בזמן המבול, אך מה לעשות שבירושלמי מפורש שזה למאן דאמר שהמאורות לא שימשו...

Re: מה זאת אומרת שהאור "לא כמה דהוא מנהר בליליא הוא מנהר ביממא"?

פורסם: ב' אפריל 18, 2016 4:32 pm
על ידי יוסף פ
מעניינא דפרשא כתב:בספר ה'ברית' מבאר עניין זה, ואינו לפני כעת לציין המיקום המדוייק.

נשמח אם תציין בהזדמנות.. במחשב אין דאת ה"אינו לפני" של החזו"א