עמוד 1 מתוך 1

ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: ד' אפריל 27, 2016 10:41 pm
על ידי עושה חדשות
שמעתי מחכ"א שליט"א:

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תעג -
(ואם שינה הסדר שהקדים המאוחר ואיחר המוקדם יצא ולא יחזור ויברך חוץ מאם הקדים הקידוש לברכת היין שצריך לחזור ולברך ברכת הקידוש לפי שעשה כדברי בית שמאי כנגד דברי בית הלל וכל העושה כדברי בית שמאי לא יצא ידי חובתו) (עיין סימן רח"צ)

מגן אברהם סימן רצח -
כת' ב"ח דאם אמר מאור האש לא יצא וצ"ע דבסימן קס"ז וקפ"ז משמע דאפי' לא אמר הנוסח ממש יצא וצ"ע לדינא וי"ל דטעמו משום דעביד כב"ש


וצע"ג אטו דבר שאינו לעיכובא, אם ס"ל כן לב"ש זה מגרע?

Re: ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: ד' אפריל 27, 2016 11:03 pm
על ידי ביליצר
עושה חדשות למה אינך מביא גאולה לעולם ומביאו בשם אומרו?

Re: ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: ה' אפריל 28, 2016 7:06 am
על ידי עיק
ברכות יא.

Re: ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: ה' אפריל 28, 2016 12:31 pm
על ידי ביליצר
התכונתי לחכם אחד שכתב,,

Re: ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: ה' אפריל 28, 2016 12:42 pm
על ידי רון
לכבוד הרה"ג ביליצר שליט"א
חן חן על קנאותו לקיים דברי חז"ל הק' לומר בשם אומרו!
אלא שבין ריסי הדברים ניכר שלא קרא את מה ששלחתי בהודעה הפרטית, ואפשר שבאמת לא שלחתי מסיבה טכנית
אז כעת אני שולח שוב

ודרך אגב כדאי מאד לעבור על מה שהבאתי מכבר במאמרו של הגאון הרב גבריאל טולדנו על שביעי של פסח יש שם ביאור נפלא לתרץ קושיית האוה"ח המפורסמת בקריעת ים סוף

Re: ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: ה' אפריל 28, 2016 1:04 pm
על ידי ביליצר
לכבוד תורתו הגר"ן שליטא
כנראה שפספסתי משהו ,איזו קושיא?

Re: ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: א' מאי 01, 2016 6:50 pm
על ידי החתן סופר
עושה חדשות כתב:שמעתי מחכ"א שליט"א:

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תעג -
(ואם שינה הסדר שהקדים המאוחר ואיחר המוקדם יצא ולא יחזור ויברך חוץ מאם הקדים הקידוש לברכת היין שצריך לחזור ולברך ברכת הקידוש לפי שעשה כדברי בית שמאי כנגד דברי בית הלל וכל העושה כדברי בית שמאי לא יצא ידי חובתו) (עיין סימן רח"צ)

מגן אברהם סימן רצח -
כת' ב"ח דאם אמר מאור האש לא יצא וצ"ע דבסימן קס"ז וקפ"ז משמע דאפי' לא אמר הנוסח ממש יצא וצ"ע לדינא וי"ל דטעמו משום דעביד כב"ש


וצע"ג אטו דבר שאינו לעיכובא, אם ס"ל כן לב"ש זה מגרע?


אם כוונתו סתמא אז לא מעכב ויוצא, ואם כוונתו כדעת ב"ש אז שוב לא יוצא וכך מוכח מהפמ"ג או"ח סג' (א"א סוף אות ב') שמתלבט בדעת מרן השו"ע (שם, ס"ב) אם להחמיר לעמוד הכוונה כב"ש או להחמיר מעצמו בלי קשר לב"ש.

Re: ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: ב' מאי 02, 2016 12:36 pm
על ידי לוי יצחק
עושה חדשות כתב:שמעתי מחכ"א שליט"א:

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תעג -
(ואם שינה הסדר שהקדים המאוחר ואיחר המוקדם יצא ולא יחזור ויברך חוץ מאם הקדים הקידוש לברכת היין שצריך לחזור ולברך ברכת הקידוש לפי שעשה כדברי בית שמאי כנגד דברי בית הלל וכל העושה כדברי בית שמאי לא יצא ידי חובתו) (עיין סימן רח"צ)

מגן אברהם סימן רצח -
כת' ב"ח דאם אמר מאור האש לא יצא וצ"ע דבסימן קס"ז וקפ"ז משמע דאפי' לא אמר הנוסח ממש יצא וצ"ע לדינא וי"ל דטעמו משום דעביד כב"ש


וצע"ג אטו דבר שאינו לעיכובא, אם ס"ל כן לב"ש זה מגרע?

עי' בעונג יו"ט סי' ט' שחידש דנתכוון לעשות כב"ש לא יצא משום דעבר א"לפני רבים להטות" והו"ל מצוה הבאה בעבירה עיי"ש. ולדבריו כל מי דעושה כיחיד במקום רבים לא יצא יד"ח והוא חידוש. ועי' ברא"ה בברכות שם דכתב להדיא דהאיסור הוא לאו דוקא לעשות כב"ש אלא הוא הדין כל היכא דאיפסקא הלכתא כחד מ"ד אסור לעשות כהחולק ואפילו לחומרא.
אריכות דברים בעצם הנידון עיין באיתפשטותא דמשה(להרב הכט מב"ש)על דברי שו"ע הגר"ז הנ"ל ובדברי שלום(מזרחי)או"ח ח"ג סי' כ"ה שהאריכו והקיפו טובא בליבון הנידון שהעלה הרב "עושה חדשות"

Re: ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: ב' מאי 02, 2016 9:35 pm
על ידי עושה חדשות
יש"כ.
דברי שלום - העושה כב''ש.PDF
(953.19 KiB) הורד 284 פעמים

Re: ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: ו' נובמבר 25, 2016 7:08 pm
על ידי אבןטובה
בפסחים קב: ואם אין לו אלא כוס א' משלשלן לאחר המזון.
וליכא למ"ד דלא יצא משום דעשה כב"ש???????
ואם בסתמא בלי כונה לעשות כב"ש יצא א"כ הוא הדין בשכח




וכן ראיתי עכשיו בספר אמרי אמת (גולדשלאג) קצור פסקי הלכות אות יא שכ' שא"צ לחזור ולברך על היין ע"ש

Re: ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 12:20 am
על ידי צביב
אבןטובה כתב:בפסחים קב: ואם אין לו אלא כוס א' משלשלן לאחר המזון.
וליכא למ"ד דלא יצא משום דעשה כב"ש???????
ואם בסתמא בלי כונה לעשות כב"ש יצא א"כ הוא הדין בשכח




וכן ראיתי עכשיו בספר אמרי אמת (גולדשלאג) קצור פסקי הלכות אות יא שכ' שא"צ לחזור ולברך על היין ע"ש

בברכות נב. העמידאת הנכנס לביתו במוצאי שבת כבית שמאי.

בירושלמי פרק ערבי פסחים, ובברכות פרק ח' הל' א' הביאו שיש פעמים שבית הלל יסברו כמו בית שמאי, כמו כוס של ברכת המזון,

Re: ב"ש במקום ב"ה אינה משנה - לעיכובא!

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 8:44 pm
על ידי עושה חדשות
שבלי הלקט סי' קפו כתב:ומי ששכח ולא הדליק נר חנוכה באחת מן הלילות אין לו תשלומין בלילה אחר וכן מצאתי שנשאל רבינו יצחק זצ"ל יורנו רבינו ויאיר עינינו בשאלתי מי ששכח ולא הדליק נר חנוכה באחת מן הלילות ונזכר לו למחר מהו שידליק מיד כשנזכר או ימתין לערב וידליק עם האחרים שמדליק או אינו צריך להדליק כלל ונדחה והשיב כך דעתי נוטה שכיון שלא הדליקה בלילה שוב אינה מדליקה ודחוי כדתנן מצוותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק ואמרינן דאי לא אדליק מדליק ומשמע דמכאן ואילך לא עשה מצוה מן המובחר בין כך ובין כך בלילה צריך להדליק ולא למחר משום פרסומא ניסא ובלילה דאיכא נישפא טפי הוי אור הנר פרסומי ניסא אבל ביום דאיכא נהורא לא הוי אור פרסומי ניסא וכל שכן בשאר לילות דלא מדליק דעבר יומו ודחוי הוא ועוד הלכה כבית הלל ואי הוה עביד בשאר לילוותא טובא וקאי חזי ליה אינשי אמרי עובר הוא על דברי חכמים הילכך הואיל ודחוי דחוי וממילא שמעת מי שהיה בדרך או שהולך בספינה ולא הי' לו נר להדליק כשבא לביתו באמצע ימי חנוכה אין לו להדליק אלא כמו שמדליקין שאר בני אדם באותה הלילה ולא יותר ומה שעבר דחוי הוא
וראה עוד דברים נפלאים (!) במצו"ב.
צבא הלוי חנוכה.PDF
(524.25 KiB) הורד 200 פעמים



וע"ע ב"ח תקנא.