עמוד 1 מתוך 2

תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 04, 2016 1:48 am
על ידי שש ושמח
א. מקובל שאין חיוב לתרום כליה, האם משום שיש בזה חשש סכנה [וטעם זה נעשה קלוש ככל שהרפואה מתקדמת] או משום שאין חיוב לכרות אבר מגופו אע"פ שאין בזה סכנה או נזק [והאם גם בתרומת דם כשהחולה לפנינו ואין אחר שיתרום אין חיוב לתרום? (חוץ מדעת המשנ"ה)].

ב. האם יש ענין שלא ליטול תשלום על התרומה גם כשהנתרם הוא בעל אמצעים? [והרי לכאורה אין שום ענין לתת תרופות בחינם לחולה עשיר, ומאי שנא].
[ומה שהיום אסור ע"פ החוק לתרום תמורת תשלום לענ"ד הוא חוק של רציחה שנעשה ע"י הרוצים להראות יפי נפש, דהרי פשוט שאם לא היו אוסרים ע"ז היו מצויים תורמים לכל הנזקקים לזה ולא כמו היום שחסר להרבה. - ואף שיש עניים שאין בידם לשלם מ"מ לעולם יהיו תורמים בחינם או שימצאו מי שיתרום להם ממון, וגם בלא"ה אין רשות בידינו למנוע העשירים מלהתרפא כדי לדאוג לעניים, כמו שאין רשות לעשות חוק שאסור לרופאים ליטוול שכר כיון שעי"ז לא יהיו עוסקים ברפואה ויימנע מהעשירים להתרפאות].

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 04, 2016 7:48 am
על ידי גימפעל
שש ושמח כתב:א. מקובל שאין חיוב לתרום כליה, האם משום שיש בזה חשש סכנה [וטעם זה נעשה קלוש ככל שהרפואה מתקדמת] או משום שאין חיוב לכרות אבר מגופו אע"פ שאין בזה סכנה או נזק [והאם גם בתרומת דם כשהחולה לפנינו ואין אחר שיתרום אין חיוב לתרום? (חוץ מדעת המשנ"ה)].

ב. האם יש ענין שלא ליטול תשלום על התרומה גם כשהנתרם הוא בעל אמצעים? [והרי לכאורה אין שום ענין לתת תרופות בחינם לחולה עשיר, ומאי שנא].
[ומה שהיום אסור ע"פ החוק לתרום תמורת תשלום לענ"ד הוא חוק של רציחה שנעשה ע"י הרוצים להראות יפי נפש, דהרי פשוט שאם לא היו אוסרים ע"ז היו מצויים תורמים לכל הנזקקים לזה ולא כמו היום שחסר להרבה. - ואף שיש עניים שאין בידם לשלם מ"מ לעולם יהיו תורמים בחינם או שימצאו מי שיתרום להם ממון, וגם בלא"ה אין רשות בידינו למנוע העשירים מלהתרפא כדי לדאוג לעניים, כמו שאין רשות לעשות חוק שאסור לרופאים ליטוול שכר כיון שעי"ז לא יהיו עוסקים ברפואה ויימנע מהעשירים להתרפאות].

א. ניתוח, קל ככל שיהיה הוא פיקוח נפש, ואסור לאדם להכניס עצמו לסכנת נפשות, ומעניין שעם כל המודעות ופרסומות עדיין לא יצא בירור הלכתי, אם מותר או אסור לחבול בעצמו להציל נפש חבירו.
ב. החוק הוא למען התורמים, כדי שלא יהיו המסכנים והעניים מוכרים חלקים מגופם למען בצע כסף.

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 04, 2016 2:42 pm
על ידי מלך זקן וכסיל
יש תגובה מאוד נכבדה
בחלק י' שו"ת שבט הלוי
יש שם שתי תשובות בענין שבו הוא פוסק שעדיף לא לתרום.
אשמח אם מישוהא יעלה את זה
אאל"ט הוא גם גותב שאסור לפרסם עמותות שמעודדים תרומות איברים.

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 04, 2016 3:31 pm
על ידי שש ושמח
גימפעל כתב:א. ניתוח, קל ככל שיהיה הוא פיקוח נפש, ואסור לאדם להכניס עצמו לסכנת נפשות,

לכאו' בסיכון מועט כ"כ ודאי מותר להכנס, ועי' בפוסקים חו"מ תכ"ו שלד' הירושלמי יש חיוב לסכן עצמו לצורך חבירו והפו' כתבו שהבבלי חולק, ובפ"ת שם מביא וז"ל, אולם צריך לשקול הענין היטב אם יש בו ספק סכנה ולא לדקדק ביותר, כאותה שאמרו סוף פרק אלו מציאות דף ל"ג [ע"א] גבי שלך קודם לכל אדם, שכל המדקדק בעצמו כך סוף בא לידי כך, עכ"ל.
ומעניין שעם כל המודעות ופרסומות עדיין לא יצא בירור הלכתי, אם מותר או אסור לחבול בעצמו להציל נפש חבירו.

דנו בזה בציץ אליעזר ח"ט מ"ה ובמנחת יצחק ח"ו ק"ג [ומפקפקים בהיתר, אבל כנראה שזה היה בזמן שהיה בזה חשש סכנה גדול ולא דומה כלל להיום] וביבי"א ח"ט חו"מ י"ב [יעו"ש שהאריך בזה והביא הרבה מקורות לענין, ומסיק שמותר ומצוה נמי איכא].
ב. החוק הוא למען התורמים, כדי שלא יהיו המסכנים והעניים מוכרים חלקים מגופם למען בצע כסף.

אני מציע שיתנו לעניים להחליט בעצמם אם זה טוב להם או לא, אף אחד לא רצה להכריח אותם לתרום תמורת תשלום. [נראה שיש החושבים שהעניים הם חסרי שכל וצריכים שהחברי כנסת יחליטו בשבילם]. אני אישית חושב שיש מקרים שזה טובת העני. מ"מ לא משנה מה אנחנו נחליט אלא מה העניים יחליטו.

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 04, 2016 3:34 pm
על ידי צביב
נדמה לי שיש בזה תשובה מהגר''ש דבליצקי שליט''א
ששואל על סתירה מפורשת בתוך מאמר רפואי על הסכנה בזה

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 04, 2016 3:37 pm
על ידי שש ושמח
מלך זקן וכסיל כתב:יש תגובה מאוד נכבדה בחלק י' שו"ת שבט הלוי

לא מצאתי שם, מלבד מה שדן שם סי' רצ"ב בניתוח למנעת הזעת יתר ומסיק וז"ל "מכ"מ בנ"ד יתכן כיון דענין הרדמה כהיום מפותח מאד ויש רק ספק קטן עצום, ומעשים בכל יום דגם לתיקון הפסד אבר שאין בו סכנה מתירים הרדמה, מי שעושה כן לצורך מניעת צער הגוף לא קעביד איסורא". עכ"ל.

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 04, 2016 3:46 pm
על ידי גימפעל
שש ושמח כתב:
גימפעל כתב:ומעניין שעם כל המודעות ופרסומות עדיין לא יצא בירור הלכתי, אם מותר או אסור לחבול בעצמו להציל נפש חבירו.

דנו בזה בציץ אליעזר ח"ט מ"ה ובמנחת יצחק ח"ו ק"ג [ומפקפקים בהיתר, אבל כנראה שזה היה בזמן שהיה בזה חשש סכנה גדול ולא דומה כלל להיום] וביבי"א ח"ט חו"מ י"ב [יעו"ש שהאריך בזה והביא הרבה מקורות לענין, ומסיק שמותר ומצוה נמי איכא].

התכוונתי שהארגון שמפרסם סיפורים וישועות לא נתן על דעתו לכתוב את הבירור ההלכתי על נושא זה, ורגליים לדבר שאין זה פשוט כ"כ.

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 04, 2016 3:49 pm
על ידי גימפעל
שש ושמח כתב:
גימפעל כתב:ב. החוק הוא למען התורמים, כדי שלא יהיו המסכנים והעניים מוכרים חלקים מגופם למען בצע כסף.

אני מציע שיתנו לעניים להחליט בעצמם אם זה טוב להם או לא, אף אחד לא רצה להכריח אותם לתרום תמורת תשלום. [נראה שיש החושבים שהעניים הם חסרי שכל וצריכים שהחברי כנסת יחליטו בשבילם]. אני אישית חושב שיש מקרים שזה טובת העני. מ"מ לא משנה מה אנחנו נחליט אלא מה העניים יחליטו.

כמו כל חוק שלא אומרים תנו לאנשים לחשוב מה טוב להם ומה לא, גם בנושא זה לולי החוק היו מסרסרים באבריהם של אנשים מעוטי יכולת ועיקר הכסף היה משתלשל לכיסיהם של המתווכים.

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 04, 2016 4:04 pm
על ידי בברכה המשולשת
זכורני שיש על מכירת איברים מאמר של הגרי"מ לאו (מן הסתם נכלל גם בספרו יחל ישראל)
יש על זה גם סיכום מקיף של ויגודה

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 04, 2016 4:29 pm
על ידי פלתי
שש ושמח כתב:
גימפעל כתב:
ב. החוק הוא למען התורמים, כדי שלא יהיו המסכנים והעניים מוכרים חלקים מגופם למען בצע כסף.

אני מציע שיתנו לעניים להחליט בעצמם אם זה טוב להם או לא, אף אחד לא רצה להכריח אותם לתרום תמורת תשלום. [נראה שיש החושבים שהעניים הם חסרי שכל וצריכים שהחברי כנסת יחליטו בשבילם]. אני אישית חושב שיש מקרים שזה טובת העני. מ"מ לא משנה מה אנחנו נחליט אלא מה העניים יחליטו.

יש בעיה נוספת שאם יהיה מותר למכור איברים, יש חשש שיהיו רציחות עבור זה כדי למכור האיברים.

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 04, 2016 4:46 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
יעויין כאן: http://www.kilya.org.il/%D7%9E%D7%94%D7 ... %99%D7%AA/

אוסיף את מה ששמעתי בעצמי מהגריש"א ז"ל שאין חובה לתרום כליה, כיון שחיוב צדקה הוא רק ממונו של האדם ולא מגופו, אבל לאידך גיסא אין לך חסד גדול מזה. והוסיף שאין צריך לחשוש לסיכון הקלוש הכרוך בניתוח. ולאחמ"כ אמר שהיות שאם אבי התורם יוודע מזה אח"כ הוא עלול להצטער, ע"כ אין לעשות זאת אלא בידיעתו ובהסכמתו (לכאו' הביאור בזה הוא דהיות שאי"ז חיוב גמור אינו דוחה כיבוד או"א).

Re: תרומת כליה

פורסם: ה' מאי 05, 2016 7:47 am
על ידי הכהן
ביודעי ומכירי, שהגאון ר' שריאל רוזנברג, וגם חותנו שליט"א, נתנו את ברכתם לבנו ולחתנו שתרמו כליותיהם.

Re: תרומת כליה

פורסם: ה' מאי 05, 2016 1:59 pm
על ידי הכהן
מלך זקן וכסיל כתב:יש תגובה מאוד נכבדה
בחלק י' שו"ת שבט הלוי
יש שם שתי תשובות בענין שבו הוא פוסק שעדיף לא לתרום.

אני מצאתי אחת, ומדובר שם על תרומה מן המת.
יש עוד תשובה כמדו' בחלק ב' או ד', גם בעניין תרומה מן המת.

Re: תרומת כליה

פורסם: ה' מאי 05, 2016 2:35 pm
על ידי שש ושמח
מצאתי תשובת הגר''ש ואזנר בנושא שנדפסה במוריה [אדר תשס''ב], לא מצאתיו כעת בשבט הלוי, ומצו"ב.

[מסקנתו: אין בזה חיוב, ואם עשה כן בודאי חסד עשה ויקח שכר מן השמים, ולעורר בדרך ציבורי על תרומת כליה עדיין צ"ע]

Re: תרומת כליה

פורסם: ה' מאי 05, 2016 2:46 pm
על ידי גימפעל
שש ושמח כתב:מצאתי תשובת הגר''ש ואזנר בנושא שנדפסה במוריה [אדר תשס''ב], לא מצאתיו כעת בשבט הלוי, ומצו"ב.
תשובת בעל שבה''ל מוריה אדר תשס''ב.pdf

[מסקנתו: אין בזה חיוב, ואם עשה כן בודאי חסד עשה ויקח שכר מן השמים, ולעורר בדרך ציבורי על תרומת כליה עדיין צ"ע]

ייש"כ.

Re: תרומת כליה

פורסם: ה' מאי 05, 2016 2:52 pm
על ידי לעומקו של דבר
שש ושמח כתב:מצאתי תשובת הגר''ש ואזנר בנושא שנדפסה במוריה [אדר תשס''ב], לא מצאתיו כעת בשבט הלוי, ומצו"ב.
תשובת בעל שבה''ל מוריה אדר תשס''ב.pdf

[מסקנתו: אין בזה חיוב, ואם עשה כן בודאי חסד עשה ויקח שכר מן השמים, ולעורר בדרך ציבורי על תרומת כליה עדיין צ"ע]

היה כדאי לראות את נוסח השאלה שנשאל הגרש"ו בכדי לדעת טוב יותר עד כמה התייחס לכל השואל וממילא גם המשיב כסכנה או כדבר שאינו בטוח, ולפי זה כמובן לדון האם השתנתה המציאות בזה.

Re: תרומת כליה

פורסם: ה' מאי 05, 2016 2:54 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: תרומת כליה

פורסם: ה' מאי 05, 2016 3:59 pm
על ידי מלך זקן וכסיל
גימפעל כתב:
שש ושמח כתב:מצאתי תשובת הגר''ש ואזנר בנושא שנדפסה במוריה [אדר תשס''ב], לא מצאתיו כעת בשבט הלוי, ומצו"ב.
תשובת בעל שבה''ל מוריה אדר תשס''ב.pdf

[מסקנתו: אין בזה חיוב, ואם עשה כן בודאי חסד עשה ויקח שכר מן השמים, ולעורר בדרך ציבורי על תרומת כליה עדיין צ"ע]

ייש"כ.

סליחה טעיתי זה בחלק האחרון שנדפס נראה לי חלק י"א

Re: תרומת כליה

פורסם: ב' מאי 09, 2016 1:01 pm
על ידי מלך זקן וכסיל
בחלק יא סימן קצ"ה לגבי תרומה,
ותשובה עא/קצו הוא אוסר למכור כליה.

Re: תרומת כליה

פורסם: ב' מאי 09, 2016 3:04 pm
על ידי שש ושמח
ראיתי שפרסמו שכהן תרם כליה, ונכנס למקום טומאת מת לצורך ההשתלה. [ועוד שהטיל מום בעצמו, ובעלמא בפשוטו יש איסור להטיל מום בכהן, עי' שו"ת להורות נתן ח"ה סי' ס', וע"ע שואל ומשיב קמא ג' ט"ז].
והסתפקתי, בהנחה שאין חיוב לתרום כליה, האם מי שמתחסד ותורם מותר לו לעבור לצורך זה איסורים, או שמא כיון שאין כאן חיוב לא הותר. - וכן נ"מ האם מותר לחלל שבת לצורך זה.

Re: תרומת כליה

פורסם: ב' מאי 09, 2016 4:39 pm
על ידי הכהן
שש ושמח כתב:ראיתי שפרסמו שכהן תרם כליה, ונכנס למקום טומאת מת לצורך ההשתלה. [ועוד שהטיל מום בעצמו, ובעלמא בפשוטו יש איסור להטיל מום בכהן, עי' שו"ת להורות נתן ח"ה סי' ס', וע"ע שואל ומשיב קמא ג' ט"ז].
והסתפקתי, בהנחה שאין חיוב לתרום כליה, האם מי שמתחסד ותורם מותר לו לעבור לצורך זה איסורים, או שמא כיון שאין כאן חיוב לא הותר. - וכן נ"מ האם מותר לחלל שבת לצורך זה.

מאן יימר שזה מום?
(בפרסום הקודם היה עוד כהן. אחד מהם קרובי ואחד ידידי...)

Re: תרומת כליה

פורסם: ב' מאי 09, 2016 4:47 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
לכאו' במשנה חולין פ"ג מ"ב מתבאר שאין זה מום.
אגב, בהכירי את הרא"י הבר שליט"א, ברור לי שיש איתו תשובות ברורות לכל השאלות ההלכתיות שיש מי שמעלה (אלא שכמובן לא ניתן לכתוב את הכל בעלון פרסומי), וכל מי שנשאו לבו לתרום יפנה אליו, ויקבל את כל התשובות (ועוד הרבה מאוד מידע וסיוע) בלונ"ח ובספ"י.

Re: תרומת כליה

פורסם: ב' מאי 09, 2016 6:30 pm
על ידי אוצר החכמה
למה ההערה החשובה דווקא באותיות קטנות?

Re: תרומת כליה

פורסם: ב' מאי 09, 2016 8:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
למיטב זכרוני, הרמבם פוסק שחסרון כליה פוסל בבהמה (ועוף) בלבד, ולא מדין מום אלא מדין "שאין מקריבין חסר כלל", אבל אדם - אפילו אם ניטל ממנו איבר פנימי שעושה אותו "טריפה" - כל שלא ניכר מבחוץ כשר ואינו בעל מום.

Re: תרומת כליה

פורסם: ג' מאי 10, 2016 12:40 am
על ידי שש ושמח
ייש"כ לכל אלו שהעמידוני על טעותי. אכן כן כתב הרמב"ם (ביאת מקדש פ"ו הל"ז):
אין פוסל באדם אלא מומין שבגלוי, אבל מומין שבחלל הגוף כגון שניטל כולייתו של אדם או טחול שלו או שניקבו מעיו אע"פ שנעשה טרפה עבודתו כשירה שנאמר שבר רגל או שבר יד מה אלו בגלוי אף כל בגלוי.

[אבל ראיתי בס' מעשה רוקח שם שרק בדיעבד אבל לכת' אסור, ואיני יודע האם מיירי רק באופן שנעשה טריפה או בכל אופן].

מ"מ זה פרט צדדי ולגבי עיקר שאלתי עדיין לא נושעתי.

להר' לייבעדיג: כמדומני שרוב השאלות בפורום אפשר להפנותם לרב או לבקי בתחום, ומ"מ יש עדיפות בפורום כיון שיש בו הרבה דעות ועוד כמה טעמים.

Re: תרומת כליה

פורסם: ג' מאי 10, 2016 1:26 am
על ידי לייבעדיג יענקל
אתה צודק בהערתך הכללית, אבל כאן מדובר בנושא הנוגע לדיני נפשות, והפריע לי שיושבים להם אברכים שלא למדו מספיק דרכי הוראה, או שאינם מכירים את הנתונים הרפואיים המעודכנים ואת מצבם הקשה של הנזקקים להשתלה ועוד שאר ידיעות קריטיות, ודנים להם בניחותא (תוך כדי שתיית משקה חם או קר, דבר שחולי דיאליזה יכולים רק לחלום עליו) ומפרסמים שאלות או מסקנות שעלולות בסופו של דבר לפגוע באנשים הצריכים לזה, וע"כ הערתי את מה שהערתי.
אזכיר פרט אחד לדוגמא, יש מי שהזכירו דעות של כמה פוסקים זצ"ל שהסתייגו מכגון דא, אבל הם לא כתבו שדברי הפוסקים הנ"ל נכתבו לפני שנים, וכיום המצב בשטח בתחום ההשתלות שונה מאוד לטובה, ובהחלט יתכן שהוראתם היתה משתנה. וכן א"ל רא"י הבר שליט"א שהגרש"ה ז"ל היה מתחילה מסוייג קצת מענין זה, אבל לאחר שבת משפחתו הוזקקה להשתלת כליה הכיר יותר מקרוב את הענין ותמך בזה בחום.

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מאי 11, 2016 6:21 pm
על ידי אמסטרדם
עזריאל ברגר כתב:למיטב זכרוני, הרמבם פוסק שחסרון כליה פוסל בבהמה (ועוף) בלבד, ולא מדין מום אלא מדין "שאין מקריבין חסר כלל", אבל אדם - אפילו אם ניטל ממנו איבר פנימי שעושה אותו "טריפה" - כל שלא ניכר מבחוץ כשר ואינו בעל מום.

אני מכיר יהודי, מורה צדק בקהילה בחו"ל, שרצה לתרום כליה לקרוב משפחה, ושלח לשאול אה הגריש"א ז"ל אם זה יעשה אותו בעל מום, והשואל אמר להגרי"ש ש"רב חשוב" ביקש לשאול וכו', התפלא הגרי"ש "רב חשוב לא מכיר את הרמב"ם [שאינו בעל מום]?!"..

Re: תרומת כליה

פורסם: ב' מאי 16, 2016 3:11 pm
על ידי לעומקו של דבר
אמרו, ומה עם לתרום כליה לאינו יהודי? האם מותר?
כמובן אליבא דהחולקים על תורת המלך...
ראשית יש לשאול, האם מותר לחבול בגופו חבלה הגונה כזו בשביל מטרה כזו
ושנית, אחרי שמוציא את הכליה ויש יהודים שזקוקים לה וחייהם אינם חיים, האם יש היתר לחמוס מי בורו מיהודי ולתת לגוי.

יש להדגיש שמבחינה מציאותית אין בזה עניין איבה.


התפרסם לאחרונה 'מופת' על רב מסויים, שביקש לתרום כליה לערבי (שהרי הוא כאותם המתנחלים הסבורים שעם קצת חנופה יהיה אפשר לשכנע את הערבים למחול על ההתנחלויות), ובבדיקות לקראת התרומה הוא גילה את המחלה בשלב מוקדם ובעבור זה ניצלו חייו.
זה סתם היה לי מגעיל, במקום לתרום ליהודי ובפרט לשומר מצוות, לתרום לגוי על מנת שיעשה עוד כמה פיגועים ויעשן עוד כמה נרגילות ואולי גם יפתה נערה מבנות עמנו להתבולל עמו.
אבל השאלה היא אם זה בכלל מותר.

Re: תרומת כליה

פורסם: ב' מאי 16, 2016 5:26 pm
על ידי בברכה המשולשת
לעומקו של דבר כתב:אמרו, ומה עם לתרום כליה לאינו יהודי? האם מותר?
כמובן אליבא דהחולקים על תורת המלך...
ראשית יש לשאול, האם מותר לחבול בגופו חבלה הגונה כזו בשביל מטרה כזו
ושנית, אחרי שמוציא את הכליה ויש יהודים שזקוקים לה וחייהם אינם חיים, האם יש היתר לחמוס מי בורו מיהודי ולתת לגוי.

יש להדגיש שמבחינה מציאותית אין בזה עניין איבה.


התפרסם לאחרונה 'מופת' על רב מסויים, שביקש לתרום כליה לערבי (שהרי הוא כאותם המתנחלים הסבורים שעם קצת חנופה יהיה אפשר לשכנע את הערבים למחול על ההתנחלויות), ובבדיקות לקראת התרומה הוא גילה את המחלה בשלב מוקדם ובעבור זה ניצלו חייו.
זה סתם היה לי מגעיל, במקום לתרום ליהודי ובפרט לשומר מצוות, לתרום לגוי על מנת שיעשה עוד כמה פיגועים ויעשן עוד כמה נרגילות ואולי גם יפתה נערה מבנות עמנו להתבולל עמו.
אבל השאלה היא אם זה בכלל מותר.


א. מסופקני איזה היתר יש לתת סתם כך לגוי כשיש יהודי שזקוק, אבל לא תמיד יש התאמה ביולוגית ולפעמים יש דווקא עם איזה גוי ימש"ו, ואז אפשר לארגן איזה עיסקה
ב. (אם אנחנו מדברים על אותו מעשה)- לא כך היה המעשה. מדובר היה על תרומה מקבילה שבתמורה לתרומת הכליה אשתו של אותו גוי תיתן כליה ליהודי מסויים. (למיטב זכרוני גם לא היה מדובר בערבי ימש"ו אלא בסתם גוי ימש"ו אחר)
ג. (גילוי נאות: אני נמנה על החולקים על תורת המלך, שכן לשיטתם יש איסור בהריגת גוי ימש"ו ולשיטתי לא, וכבר נדון כאן בכמה אשכולות)

Re: תרומת כליה

פורסם: ב' מאי 16, 2016 5:34 pm
על ידי לעומקו של דבר
בברכה המשולשת כתב:א. מסופקני איזה היתר יש לתת סתם כך לגוי כשיש יהודי שזקוק, אבל לא תמיד יש התאמה ביולוגית ולפעמים יש דווקא עם איזה גוי ימש"ו, ואז אפשר לארגן איזה עיסקה

כמדומה שההתאמה הביולוגית זה בסה"כ עניין של סוג דם, לא קשה למצוא יהודי שזקוק עם סוג הדם שלך. (לידיעתי הכהה)
מכל מקום, נראה שגם אם אין התאמה, אתה מיקל רק לעשות עיסקה שזה בעצם תרומה ליהודי רק בדרך עקיפה.

בברכה המשולשת כתב:ב. (אם אנחנו מדברים על אותו מעשה)- לא כך היה המעשה. מדובר היה על תרומה מקבילה שבתמורה לתרומת הכליה אשתו של אותו גוי תיתן כליה ליהודי מסויים. (למיטב זכרוני גם לא היה מדובר בערבי ימש"ו אלא בסתם גוי ימש"ו אחר)

כנראה לא מדברים, ותול"מ
אני מדבר על רב צבאי בדימוס. והיה מדובר על ערבי, ולפי היח"צ לא היה מדובר על עיסקה. אלא שאולי היח"צ השמיט את עניין העסקה מהסיבה כנ"ל לשכנע את הערבים לוותר על שטחי תשכ"ז.

Re: תרומת כליה

פורסם: ב' מאי 16, 2016 6:27 pm
על ידי בברכה המשולשת
לעומקו של דבר כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. (אם אנחנו מדברים על אותו מעשה)- לא כך היה המעשה. מדובר היה על תרומה מקבילה שבתמורה לתרומת הכליה אשתו של אותו גוי תיתן כליה ליהודי מסויים. (למיטב זכרוני גם לא היה מדובר בערבי ימש"ו אלא בסתם גוי ימש"ו אחר)

כנראה לא מדברים, ותול"מ
אני מדבר על רב צבאי בדימוס. והיה מדובר על ערבי, ולפי היח"צ לא היה מדובר על עיסקה. אלא שאולי היח"צ השמיט את עניין העסקה מהסיבה כנ"ל לשכנע את הערבים לוותר על שטחי תשכ"ז.


בדקתי כעת- אנחנו מדברים על אותו מעשה.
אני צדקתי שהיה מדובר בעיסקה שציינתי וכת"ר צדק שהיה מדובר בערבי ימש"ו

Re: תרומת כליה

פורסם: ב' מאי 16, 2016 6:38 pm
על ידי לעומקו של דבר
בברכה המשולשת כתב:בדקתי כעת- אנחנו מדברים על אותו מעשה.
אני צדקתי שהיה מדובר בעיסקה שציינתי וכת"ר צדק שהיה מדובר בערבי ימש"ו

ויפה שהסרת את הלעז ממנו.
רק כדאי להזכיר ליחצני"ם, שכותרת על 'רב מההתנחלויות רצה לתרום לפלשתיני כליה', יכולה לגרום לגולשי אוצר החכמה לפקפק במעשיו...

Re: תרומת כליה

פורסם: א' יולי 03, 2016 12:40 am
על ידי שש ושמח
מאמר בנושא "האם מותר לכהן לתרום כליה"

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2016 12:32 am
על ידי הכהן
שש ושמח כתב:מאמר בנושא "האם מותר לכהן לתרום כליה"
גליון תורת הקרבנות מא - סיון תשע''ו.pdf

מסקנת הכותב להתיר במקום פקו"נ אך לא במקום שאין זה אלא להקל על יסורי החולה.
יש לדעת שכל חולה כזה הוא בחזקת פקו"נ בטווח הארוך. דיאליזה יכולה להאריך חיים לתקופה מאוד מוגבלת (קצת יותר מעשרה אחוז ישרדו עשר שנים!), בעוד שכליה מן החי יכולה לחיות בגוף המקבל עשרים שנה ויותר.

Re: תרומת כליה

פורסם: ה' אוקטובר 06, 2016 7:56 pm
על ידי דיוניםבהלכה
לפי מיטב זכרוני יש מאמר נפלא בענין תרומת כליות מאת הרב אליעזר שטרנבוך שליט"א חתן הרב חיים יעקב טויבער שליט"א דומ"ץ באבוב שכתב בקובץ אור ישראל ועוד קובצים

Re: תרומת כליה

פורסם: א' דצמבר 11, 2016 8:14 pm
על ידי עושה חדשות
נקודה אחרת, זכורני שדנו על כהן שתרם כליה, אם אחרי מיתתו בנו מיטמא לו או לאו. האם דנו בזה מצד ד' הגמ' בחולין מז: דחיסרון מבפנים ל"ש חיסרון, או משום טעמים אחרים?

Re: תרומת כליה

פורסם: ג' דצמבר 13, 2016 11:43 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:נקודה אחרת, זכורני שדנו על כהן שתרם כליה, אם אחרי מיתתו בנו מיטמא לו או לאו. האם דנו בזה מצד ד' הגמ' בחולין מז: דחיסרון מבפנים ל"ש חיסרון, או משום טעמים אחרים?
זאת טעות לקשר את זה לגמ' בחולין הנ"ל, הרי שם הנושא הוא על האברים הפנימיים ויש להם פנים וחוץ, ואילו אנן עסקי' כשחסרה כל הכליה. זאת ועוד, הרי בסוכה דל"ו מבו' שהקלישות של חיסרון מבפנים זה משום שעומד להתרפאות, וזה ל"ש בתורם כליה. אלא שיש סוגיא אחרת בבכורות דל"ט על חיסרון מבפנים, וזה כבר כן דומה לענין הנ"ל, וכבר עסק בזה באגרו"מ יו"ד ח"א סי' רנא וח"ב סי' קסה, עי"ש.

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' דצמבר 14, 2016 2:09 pm
על ידי שומע ומוסיף
צביב כתב:נדמה לי שיש בזה תשובה מהגר''ש דבליצקי שליט''א
ששואל על סתירה מפורשת בתוך מאמר רפואי על הסכנה בזה

דעתו ידועה שאין לתרום איברים (גם לא לקרובי משפחה), בטענה שיש בזה סכנה, כי אם הקב"ה ברא שתי כליות, ז"א שצריך שתיים.
הסתירה המפורשת היא לא במאמר רפואי, אלא במכתב ששלח לאחד הרופאים הגדולים שהיה קשור לבטוח הלאומי (יו"ר הוועדה הרפואית או משהו כזה), השאלה הייתה האם אין בעיה לתרום כליה (יתכן שהיה לו צד לתרום), התשובה הייתה שאין עם זה שום בעיה וכו' וכו' אבל בסוף המכתב כתב אותו רופא שעכ"ז אנחנו נותנים לבעל כליה אחת כך וכך אחוזי נכות, הגרש"ד ראה בכך סתירה מיניה וביה ומסקנתו כנ"ל, עד שמתפלא על אלו שמתירים ומאפשרים זאת.
לענ"ד זאת דילמה מאד לא פשוטה כאשר אדם נמצא במצב שיכול להציל את קרוב משפחתו ממוות לחיים, אבל יש לו חשש שמסכן את עצמו בזה. נתפלל שה' לא יביא אותנו לידי נסיון כזה וישלח רפואה שלימה לכל חולי עמו בית ישראל.
אגב, שמעתי שהגרש"ד פינקוס זצ"ל תרם כליה באחת מגיחותיו לארה"ב ולא סיפר זאת לאיש, דבר זה נודע רק לאחר פטירתו בימי השבעה, כאשר בא הנתרם (או מי מטעמו) וסיפר זאת ואמר שהתנה עמם שלא יספרו זאת לאיש.

Re: תרומת כליה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2016 3:57 pm
על ידי לעומקו של דבר
שומע ומוסיף כתב:
צביב כתב:נדמה לי שיש בזה תשובה מהגר''ש דבליצקי שליט''א
ששואל על סתירה מפורשת בתוך מאמר רפואי על הסכנה בזה

דעתו ידועה שאין לתרום איברים (גם לא לקרובי משפחה), בטענה שיש בזה סכנה, כי אם הקב"ה ברא שתי כליות, ז"א שצריך שתיים.
הסתירה המפורשת היא לא במאמר רפואי, אלא במכתב ששלח לאחד הרופאים הגדולים שהיה קשור לבטוח הלאומי (יו"ר הוועדה הרפואית או משהו כזה), השאלה הייתה האם אין בעיה לתרום כליה (יתכן שהיה לו צד לתרום), התשובה הייתה שאין עם זה שום בעיה וכו' וכו' אבל בסוף המכתב כתב אותו רופא שעכ"ז אנחנו נותנים לבעל כליה אחת כך וכך אחוזי נכות, הגרש"ד ראה בכך סתירה מיניה וביה ומסקנתו כנ"ל, עד שמתפלא על אלו שמתירים ומאפשרים זאת.
לענ"ד זאת דילמה מאד לא פשוטה כאשר אדם נמצא במצב שיכול להציל את קרוב משפחתו ממוות לחיים, אבל יש לו חשש שמסכן את עצמו בזה. נתפלל שה' לא יביא אותנו לידי נסיון כזה וישלח רפואה שלימה לכל חולי עמו בית ישראל.
אגב, שמעתי שהגרש"ד פינקוס זצ"ל תרם כליה באחת מגיחותיו לארה"ב ולא סיפר זאת לאיש, דבר זה נודע רק לאחר פטירתו בימי השבעה, כאשר בא הנתרם (או מי מטעמו) וסיפר זאת ואמר שהתנה עמם שלא יספרו זאת לאיש.

היכן התשובה?

Re: תרומת כליה

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 10:26 pm
על ידי עושה חדשות
בס' בסערת אש (הרב רפאל וולף), יש ביטוי קצת חריף בשם הגרא"מ על תרומת כליה. מישהו יכול להעלות?