עמוד 1 מתוך 2

ברכה בראשי תיבות

פורסם: ב' מאי 09, 2016 10:22 pm
על ידי ש. ספראי
מנהג מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א לברך בראשי תיבות (בו"ה).

ושאלני חכ"א, שהתוספות בברכות (ז, א) הקשו איזה קללה יכול היה בלעם לקלל ברגע אחד בו הקב"ה כועס, ותירצו התוספות ב' תירוצים.

ולכאורה, אם ברכה מועילה בראשי תיבות, יכול היה בלעם לקלל בראשי תיבות.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ב' מאי 09, 2016 11:34 pm
על ידי מצליח
לאו קושיא כ"כ דחזינן שלטוב ניתנה רשות יותר מרובה מדה טובה וכו' עי' תוס' שבת פח. ד"ה ירדו.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ב' מאי 09, 2016 11:52 pm
על ידי עקביה
י"ל שבאמת א"א לברך/לקלל בר"ת, שכן הם יכולים להתפרש באופנים רבים. אך המתברך הוא שפותר אותם לברכה, מה שא"א לומר על קללת בלעם לישראל.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מאי 10, 2016 2:11 am
על ידי ביליצר
עיין רמבם הלכות ברכות א ,ז דמהני בלב
כל הברכות כולן צריך שישמיע לאזנו מה שהוא אומר ואם לא השמיע לאזנו יצא בין שהוציא בשפתיו בין שבירך בלבו:

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מאי 10, 2016 9:13 am
על ידי זקן ששכח
ביליצר כתב:עיין רמבם הלכות ברכות א ,ז דמהני בלב
כל הברכות כולן צריך שישמיע לאזנו מה שהוא אומר ואם לא השמיע לאזנו יצא בין שהוציא בשפתיו בין שבירך בלבו:

מה ההשוואה? כשיש לאדם חובה לברך, יש לכתחילה ובדיעבד יוצא גם באופן שלא השמיע.
כשאדם בא לברך את זולתו, אין כאן חובה אלא זכות, ומניין שמועיל באופן שכזה?

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מאי 10, 2016 10:02 am
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי את הקושיה הלא תוספות מתרץ שם (לפי מה שזכור לי) שהיה יכול לומר כלם (כלה אותם) ואטו כי רוכלא על תוספות לתת דוגמאות מראשי תיבות?

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מאי 10, 2016 1:50 pm
על ידי הרוצה להחכים
הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מאי 10, 2016 2:08 pm
על ידי חכם באשי
הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).

אם כך, רובו של ציבור בכלל טרדנים הם.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מאי 10, 2016 2:42 pm
על ידי הרוצה להחכים
חכם באשי כתב:אם כך, רובו של ציבור בכלל טרדנים הם.

ניסוח טוב יותר - רובו של ציבור הפוקדים את בית גאון הדור בשאלות של מה בכך [במקום להניחו ללמוד בשקט כאוות נפשו הטהורה] בכלל טרדנים הם.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מאי 10, 2016 5:09 pm
על ידי אוצר החכמה
הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).


כמו שכתבתי למעלה (ובדקתי וכך באמת כתוב בתוספות) כנראה זה אינו כנראה כלל, ולא מובן מה רוצים מהגרח"ק. אינו יודע אם ברכה בר"ת חלה אבל לענ"ד הראיה מתספות היא מילתא דבדיחותא בעלמא.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מאי 10, 2016 11:35 pm
על ידי זקן ששכח
אוצר החכמה כתב:
הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).


כמו שכתבתי למעלה (ובדקתי וכך באמת כתוב בתוספות) כנראה זה אינו כנראה כלל, ולא מובן מה רוצים מהגרח"ק. אינו יודע אם ברכה בר"ת חלה אבל לענ"ד הראיה מתספות היא מילתא דבדיחותא בעלמא.

אם כדבריך, למה הטריחו בעלי התוס' עצמם לתרץ שני תירוצים [ולא תירוץ שלישי]?

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מאי 10, 2016 11:45 pm
על ידי אוצר החכמה
תוספות תירצו שני תירוצים
תירוץ אחד מניח שכל הקללה חייבת להיות בתוך אותו רגע שהקב"ה כועס ולכן מצאו עצה לבלעם שיכול היה לומר כלם. (לפי הדעה הזאת יכלו תוספות לומר גם חסלם או השמידם ואולי גם כח"ו שהוא ראשי תיבות של כלם חסלם והשמידם, אבל כנראה תוספות היו עסוקים מדי מכדי להשתעשע בחיפוש המצאות כאלה.)

התירוץ השני מחדש שאם מתחילים קללה בתוך הזמן שהקב"ה כועס גם אז היא חלה אע"פ שמסתיימת אח"כ ולפי זה כתבו תוספות שהיה יכול בלעם להגיד איזה קללה שהוא רוצה ובאיזה פירוט שרוצה ובלבד שיתחיל בזמן שהקב"ה כועס.

איזה תירוץ שלישי היה לתוספות לומר?

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מאי 10, 2016 11:50 pm
על ידי הרוצה להחכים
אוצר החכמה כתב:איזה תירוץ שלישי היה לתוספות לומר?

מה השאלה? בו"ה! הרי זה כל הנידון כאן. לא?!

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מאי 10, 2016 11:56 pm
על ידי אוצר החכמה
לא בו"ה אלא כח"ו או תל"ב*, וזה כבר הסברתי שהן ממש תירוצם הראשון.

* תן להם בשיניים.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ד' מאי 11, 2016 1:06 am
על ידי ש. ספראי
הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).


במחילת כבוד ידידי הרב יעקב ב. פרידמן, זה לא מדויק.
הגרח"ק התקשה לברך כל כל הרבה אנשים והמציא המצאה מרנינה של ר"ת. אך הוא סבור שדין בו"ה כדין 'ברכה והצלחה'.

שאלוהו מדוע הוא מברך 'רפואה שלמה' ולא רפו"ש בר"ת, והשיב: "ברכת רפואה שלמה צריכה להיאמר שלמה"...

לעצם השאלה, שאלתיה הערב קמיה מרן שליט"א, ע"י נכדו ר' יעקב ישראל, והשיב שאכן אה"נ, והתוס' היו יכולים לתרץ שקילל בר"ת.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ד' מאי 11, 2016 1:10 am
על ידי ש. ספראי
אוצר החכמה כתב:תוספות תירצו שני תירוצים
תירוץ אחד מניח שכל הקללה חייבת להיות בתוך אותו רגע שהקב"ה כועס ולכן מצאו עצה לבלעם שיכול היה לומר כלם. (לפי הדעה הזאת יכלו תוספות לומר גם חסלם או השמידם ואולי גם כח"ו שהוא ראשי תיבות של כלם חסלם והשמידם, אבל כנראה תוספות היו עסוקים מדי מכדי להשתעשע בחיפוש המצאות כאלה.)


התוס' חיפשו בכוונה את הקללה הקצרה ביותר, היכולה להיאמר במילה אחת קצרצרה.
חסלם או השמידם היא מילה ארוכה יותר, ואפשר שלא תצליח להיכנס באותו רגע קצרצר בו הקב"ה כועס.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ד' מאי 11, 2016 6:25 am
על ידי אוצר החכמה
ברור.
סתם צחקתי במה שכתבתי על חסלם או השמידם או כח"ו. הכוונה היא שלכן תוספות לא חיפשו ר"ת כי המילה כלם מספקת את התשובה. ואני רואה ששאלת את הגרח"ק את השאלה וקיבלת את התשובה הפשוטה הזאת.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ד' מאי 11, 2016 9:52 am
על ידי זקן ששכח
ש. ספראי כתב:הגרח"ק התקשה לברך כל כל הרבה אנשים והמציא המצאה מרנינה של ר"ת. אך הוא סבור שדין בו"ה כדין 'ברכה והצלחה'.

שאלוהו מדוע הוא מברך 'רפואה שלמה' ולא רפו"ש בר"ת, והשיב: "ברכת רפואה שלמה צריכה להיאמר שלמה"...

לעצם השאלה, שאלתיה הערב קמיה מרן שליט"א, ע"י נכדו ר' יעקב ישראל, והשיב שאכן אה"נ, והתוס' היו יכולים לתרץ שקילל בר"ת.


צוויי דינים.
מה באמת ההבדל ביניהם?

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ד' מאי 11, 2016 9:56 am
על ידי ש. ספראי
זקן ששכח כתב:
ש. ספראי כתב:הגרח"ק התקשה לברך כל כל הרבה אנשים והמציא המצאה מרנינה של ר"ת. אך הוא סבור שדין בו"ה כדין 'ברכה והצלחה'.

שאלוהו מדוע הוא מברך 'רפואה שלמה' ולא רפו"ש בר"ת, והשיב: "ברכת רפואה שלמה צריכה להיאמר שלמה"...

לעצם השאלה, שאלתיה הערב קמיה מרן שליט"א, ע"י נכדו ר' יעקב ישראל, והשיב שאכן אה"נ, והתוס' היו יכולים לתרץ שקילל בר"ת.


צוויי דינים.
מה באמת ההבדל ביניהם?


חושבני שזה סתם משהו סימבולי.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ד' מאי 11, 2016 11:31 am
על ידי אוצר החכמה
נראה פשוט. מסתבר שיש יותר מעלה בבקשה מפורטת, כמו בכל תפילותינו שאע"פ שאפשר לומר בקיצור מאריכים בהם יותר אם תמצי לומר שהוא יותר דרך תחינה לפני הבורא או שמצד האומר לבו יותר מכוון אפילו בהבדל קטן.
וממילא מי שמבקש ברכה כללית דיו בברכה כללית אבל על חולים רוצה הגרח"ק להתפלל יותר. ומה שאמר הוא וודאי מליצה נאה לעניין.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ה' מאי 12, 2016 4:13 am
על ידי אבא יודן
איני יודע מה בדיוק רוצים מן הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו.
וכי אנחנו לא נוהגים כן.
"שליטא" לא היה פעם הכוונה שיחיה לאורך ימים טובים וארוכים.
נר"ו; וכו'
יש עוד ונא להוסיף

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ה' מאי 12, 2016 9:31 am
על ידי זקן ששכח
אבא יודן כתב:איני יודע מה בדיוק רוצים מן הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו.
וכי אנחנו לא נוהגים כן.
"שליטא" לא היה פעם הכוונה שיחיה לאורך ימים טובים וארוכים.
נר"ו; וכו'
יש עוד ונא להוסיף

אם נזקקת לדברים שבכתב, אנשים רגילים גם לכתוב: רפו"ש, ודלא כגרח"ק שזה צריך להיות מפורש.
אלא מאי? יש הבדל בין קרי לכתיב.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ה' מאי 12, 2016 1:52 pm
על ידי אבא יודן
זקן ששכח כתב:
אבא יודן כתב:איני יודע מה בדיוק רוצים מן הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו.
וכי אנחנו לא נוהגים כן.
"שליטא" לא היה פעם הכוונה שיחיה לאורך ימים טובים וארוכים.
נר"ו; וכו'
יש עוד ונא להוסיף

אם נזקקת לדברים שבכתב, אנשים רגילים גם לכתוב: רפו"ש, ודלא כגרח"ק שזה צריך להיות מפורש.
אלא מאי? יש הבדל בין קרי לכתיב.

לא שמעת מעולם את המילה "שליטה"
אפשר שמעת ושכחת.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ו' מאי 13, 2016 1:29 am
על ידי צביב
הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו

כשבקשתי ג' ברכות אמר לי ג''פ בו''ה
כשבקשתי ברכה למשה בהצלחה לישראל
אמר בו''ה ארוך כנגד שניהם

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ו' מאי 13, 2016 1:47 pm
על ידי ש. ספראי
צביב כתב:הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו

כשבקשתי ג' ברכות אמר לי ג''פ בו''ה
כשבקשתי ברכה למשה בהצלחה לישראל
אמר בו''ה ארוך כנגד שניהם


כן, ואתמול התקשר אלי בהתרגשות אברך, שכאשר ביקש ברכה על בן, בירכו הגר"ח בבו"ה- בו"ה, ואכן נולדו לו שלשום תאומים....

לא חייבים להשתטות.
נדמה שחלק מהציבור הליטאי, עבר למחלקה החסידית, בתוספת חומרות והידורים...
אולי אצל חלק זה נובע מאמונה תמימה, זכה פשוטה ונכונה, אך אצל חלק זה נובע מטיפשות ורדידות.

ואגב, הגרח"ק מרבה לכפול את ברכתו זו שבראשי תיבות, ואפשר לשמוע זאת עשרות פעמים ביום. רק כשנולדים תאומים, הרי זה נהפך להוכחה שהגרח"ק בירך פעמיים בגלל התאומים...
צריך להאמין בברכת צדיקים ותופסי ישיבה. צדיק מושל ביראת אלוקים, וצדיק גוזר והקב"ה מקיים. הרי זה מעוגן בגמרא ובחז"ל אין ספור פעמים. ובודאי שברכותיו של הגר"ח שליט"א מתקיימות להפליא, ביודעי ומכירי קאמינא דבר יום ביומו. רק לא צריך להשתטות.
כמובן, נמשיך לבקש ברכות מצדיקים וגדולים, אך אין זה מחוייב המציאות שכל חולה מתרפא ושכל ברכה חייבת להתקיים וכו' וכו', וצריך לפעול בנוסף בכל דרכי ההשתדלות, הטבעית והרוחנית, וכו'.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ו' מאי 13, 2016 2:43 pm
על ידי צביב
צביב כתב:הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו

כשבקשתי ג' ברכות אמר לי ג''פ בו''ה
כשבקשתי ברכה למשה בהצלחה לישראל
אמר בו''ה ארוך כנגד שניהם

ובזה הבנתי שסובר הגר''ח שליט''א שזה נחשב לתפילה וברכה בדיבור, ולא רק במחשבה

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: א' מאי 15, 2016 11:10 am
על ידי הרוצה להחכים
ש. ספראי כתב:
אוצר החכמה כתב:תוספות תירצו שני תירוצים
תירוץ אחד מניח שכל הקללה חייבת להיות בתוך אותו רגע שהקב"ה כועס ולכן מצאו עצה לבלעם שיכול היה לומר כלם. (לפי הדעה הזאת יכלו תוספות לומר גם חסלם או השמידם ואולי גם כח"ו שהוא ראשי תיבות של כלם חסלם והשמידם, אבל כנראה תוספות היו עסוקים מדי מכדי להשתעשע בחיפוש המצאות כאלה.)


התוס' חיפשו בכוונה את הקללה הקצרה ביותר, היכולה להיאמר במילה אחת קצרצרה.
חסלם או השמידם היא מילה ארוכה יותר, ואפשר שלא תצליח להיכנס באותו רגע קצרצר בו הקב"ה כועס.

נלענ"ד שתוספות נקטו דווקא את הקללה כלם. שהרי אריכות זמן כעס ה' הוא רגע כמימריה, דהיינו בזמן שאפשר להגות מילה בת שתי הברות - פתוחה וסגורה, ולא יותר (ר-גע). ולכן חיפשו התוספות מילת קללה בת שתי הברות, פתוחה וסגורה, שאפשר להספיקו ברגע. משא"כ בחסלם או השמידם יש יותר הברות (או הברות יותר ארוכות - שתי הברות סגורות ב'חסלם') ולכן אי אפשר להספיק לגמרם ברגע.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ד' יולי 13, 2016 1:54 pm
על ידי גימפעל
ראיתי בשם הרה"ק מרוזי'ין שאכן קללת בלעם 'כלם' הוא ר"ת.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ד' יולי 13, 2016 2:09 pm
על ידי ישא ברכה
לא הבנתי את כל הנידון כאן. יש מושג של דיבור ויש מושג של מחשבה (ויש מושג של רמז).

להתפלל ולברך את הבורא פשיטא שא"א בר"ת כי זה כמו מחשבה ואי"ז דיבור.

כשאדם מברך את זולתו, לכאו' אם יש מעלה בברכה הנאמרת בפה יותר מברכה במחשבה בעלמא אזי צריך לומר ולא לרמז ור"ת אינו מועיל.
אבל כשהאדם מברך את הזולת מסתבר שיש גם מעלה בברכה במחשבה וזו הנהגת הגר"ח שליט"א ואי"ז כדיבור. ואמנם אולי יש יותר מעלה בברכה בדיבור כמו שניכר בכל התורה כולה שיש מעלה מיוחדת לדיבור.

אבל בלעם יתכן שביקש קללה בפה דווקא ולכך הוצרך את המילה המסוימת כלם, ור"ת לא מהני כי זה מחשבה בעלמא.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ד' יולי 13, 2016 4:29 pm
על ידי עוד יהודי
התוס' נקטו את 'כלם' שהוא ההיפוך של 'מלך' שמופיע בברכות [ויהי בישורון מלך] ובזה חזינן שנהפכה הקללה לברכה, ולכך לא נקט 'חסלם' וכה"ג. ולכך לא נקטו התוס' ר"ת.
אבל באמת יל"ע קללה בר"ת שנהפכת לברכה איך בדיוק יהפך, כל המילה או רק הר"ת...וצ"ע.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ד' יולי 20, 2016 8:37 pm
על ידי עושה חדשות
עוד יהודי כתב:התוס' נקטו את 'כלם' שהוא ההיפוך של 'מלך' שמופיע בברכות [ויהי בישורון מלך] ובזה חזינן שנהפכה הקללה לברכה, ולכך לא נקט 'חסלם' וכה"ג...

עוד י"ל, דעל עצת בלעם אמר הקב"ה ולא כיליתי את בנ"י בקנאתי, משמע שבלעם עסק בלהשיג להם כליון.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2016 4:10 am
על ידי איש גלילי
גימפעל כתב:ראיתי בשם הרה"ק מרוזי'ין שאכן קללת בלעם 'כלם' הוא ר"ת.

אתה מתכון לרמז של כ'בד ל'ב מ'ח?
זה רמז בדברי תוס', הרי אם זאת כונת תוס' (בפשוטם) היה צריך להאריך מאד כדי שיובנו דבריו: הקדם כבדם ללבם ומוחם! (או הכלו"ם...)בכך שאמר כבד לב מח, הרי לא קילל מאומה.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2016 1:45 pm
על ידי גימפעל
אכן לזו כוונתי,
מתי תלמד להבחין בין אימרה לפירוש, ברור שהרה"ק מרוז'ין לא אמר זאת כפשט בתוספות.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2016 6:16 pm
על ידי ישראל אליהו
אוצר החכמה כתב:לא בו"ה אלא כח"ו או תל"ב*, וזה כבר הסברתי שהן ממש תירוצם הראשון.

* תן להם בשיניים.

זה לא כתירוצם הראשון. כי בתירוץ "כלם" איך נדע שה"ה קללה בר"ת. הלא יש בזה חידוש, ואולי בזה לא יועיל.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: א' יוני 18, 2017 9:40 pm
על ידי עושה חדשות
סדר יעקב - ורשנר.png
סדר יעקב - ורשנר.png (316.56 KiB) נצפה 8274 פעמים

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ה' אפריל 04, 2019 11:56 pm
על ידי כזית
ברכה בר"ת לא דמי לכינויים אלא לידות, וכשם שמועיל בנדרים ושבועות וחשיב כדיבור, כן מועיל בברכה כדיבור ממש.
וידוע מ"ש החזו"א (דמאי סי' טו סק"ו) בענין הפרשת תרו"מ שיכול לומר שיחולו כפי הנוסח שבסידור ומהני, ואע"פ שתרומה מהני גם במחשבה, בכה"ג חשיב כדיבור.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ו' אפריל 05, 2019 12:50 am
על ידי שייף נפיק
האומר בוהה אחר נט"י הוי הפסק? כיון 'דהכל מכירים ברכתי' אם כן יש לזה משמעות והוי הפסק דיבור?

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ו' אפריל 05, 2019 8:13 am
על ידי בריושמא
כבר דנו חכמי הפורום באמירת ההגדה של פסח בראשי תיבות.
עתה דנים חכמי הפורום באמירת ברכה (וגם קללה ל"ע ב"מ) בראשי תיבות.
אולי יכתבו חכמי הפורום את כל הצעותיהם ושאלותיהם ותשובותיהם ואשכולותיהם בראשי תיבות?
אם יעשו כן, יהיה הפורום בסוד הצמצום כפשוטו. ממש.

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ו' יוני 07, 2019 12:28 pm
על ידי תם מה הוא אומר
מדברי מרן הגרח"ק שליט"א

Re: ברכה בראשי תיבות

פורסם: ג' מרץ 22, 2022 1:24 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
יבדלחט"א מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א אמר בהלויית גיסו מרן שר התורה זצוק"ל כי נהג כן כדי לחסוך מזמנו, וציין לרבינו יונה בברכות (נג, א) דאיתא שם, היו יושבים (במוצ"ש) בביהמ"ד והביאו אור לפניהם, ב"ש אומרים כל אחד ואחד מברך לעצמו, מפני ביטול ביהמ"ד. ופירש"י 'דבזמן שא' מברך לכולם הם צריכים לשתוק מגירסתם כדי שיתכוונו כולם, וישמעו אליו ויענו אמן'. אך יעוי' ברבינו יונה שם דפי' באופ"א, דכשיענו אמן צריכים לומר תיבה אחת "אמן" – יותר ממה שיאמרו כשיברכו בעצמם, והו"ל ביטול ביהמ"ד. הרי חזינן מזה את חומר ענין ביטול תורה אפי' כשיעור זמן אמירת מילה אחת.

ומצו"ב עוד פנינה נאה: