עמוד 1 מתוך 1

הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ב' מאי 16, 2016 12:02 am
על ידי עושה חדשות
רמב"ם הלכות נדרים פרק ד הלכה ח -
וכשם שהאב או הבעל מפר נדרי איסר כך מפר נדרי הקדשות הדומין לנדרי האיסר.
נסתפקתי,
האם יכול להפר גם אחרי שבא ליד גיזבר, (ושאילת חכם כבר אינה מועילה בשעה זו), או בתרומה כיו"ב כשבאה ליד כהן.
יש מקורות?

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ב' מאי 16, 2016 12:37 am
על ידי עושה חדשות
ובאמת אף קודם שבא ליד גיזבר צ"ע, דכיון דנעשה הקדש מעיקרא (באומרת "הרי זו"), וההפרה אינה עוקרת את הנדר למפרע, ואמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט, איך תפקע הקדושה בכדי.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ב' ינואר 14, 2019 12:12 am
על ידי עושה חדשות
נניח שהבעל יכול להפר גם עשיית תרומה, (ההנחה נכונה?), אז מה קורה כאן, מכאן ולהבא זה נעשה טבל? איך זה שייך?

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ב' ינואר 14, 2019 12:31 am
על ידי ישנו
עושה חדשות כתב:ובאמת אף קודם שבא ליד גיזבר צ"ע, דכיון דנעשה הקדש מעיקרא (באומרת "הרי זו"), וההפרה אינה עוקרת את הנדר למפרע, ואמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט, איך תפקע הקדושה בכדי.

הגרש"ש מכח זה פירש את דברי הרמב"ם באומרת הרי עלי ולא בהרי זו.
אבל בתוס' ב"מ ק"ד. מפורש שאפשר להפר גם בהרי זו.
ומה הבעיה שהקדש יפקע בכדי, הקדש לא פוקע בכדי רק כאשר מצד הנדר יש לו קיום, והמקדיש רוצה להפקיע עם כח ממוני, אבל ברור שכל כח ההקדש מבוסס על הנדר, ואם פקע הנדר פקע ההקדש.
(חידוש גדול יש שם שההקדש אחרי ההפרה חוזר לידי האשה, ובסוד מעיקרא תורא דראובן).

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ב' ינואר 14, 2019 12:33 am
על ידי ישנו
עושה חדשות כתב:נניח שהבעל יכול להפר גם עשיית תרומה, (ההנחה נכונה?), אז מה קורה כאן, מכאן ולהבא זה נעשה טבל? איך זה שייך?

במנחת שלמה באיזה מקום מסתפק בזה (ואמרתי זאת פעם להגרחי"ש והשתומם כשעה חדא).
והטעם שיחזור להיות טבל כי כל ההיתר מבוסס על זה שיש תרומה בצד אחר, בפרט אם יסוד איסור טבל הוא מחמת התרומה שבלולה בו.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ב' ינואר 14, 2019 12:33 am
על ידי ישנו
עושה חדשות כתב:רמב"ם הלכות נדרים פרק ד הלכה ח -
וכשם שהאב או הבעל מפר נדרי איסר כך מפר נדרי הקדשות הדומין לנדרי האיסר.
נסתפקתי,
האם יכול להפר גם אחרי שבא ליד גיזבר, (ושאילת חכם כבר אינה מועילה בשעה זו), או בתרומה כיו"ב כשבאה ליד כהן.
יש מקורות?

הרמב"ם עצמו כנראה סובר שחכם יכול להפר אחרי שבא ליד גזבר (כן נקט הכס"מ בשיטתו),
וכדעת ר"א ממיץ בתוס' נדרים נ"ט.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ב' ינואר 14, 2019 12:34 am
על ידי דמשק
ישנו כתב:במנחת שלמה באיזה מקום מסתפק בזה.

מעדני ארץ תרומות פ"ד הי"ז אות ז'.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 8:33 am
על ידי עושה חדשות
גם במנח"ש. א, סב, יב.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 1:56 pm
על ידי איש טלז
אגב
בנדרי הקדשות בארוס ובעל במיגז גייז איך יתחלקו הממונות ?

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 3:01 pm
על ידי ישנו
איש טלז כתב:אגב
בנדרי הקדשות בארוס ובעל במיגז גייז איך יתחלקו הממונות ?

כוונתך כנראה למיקלש קליש, כי אם מיגז גייז הם שותפין רגילים.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 11:48 pm
על ידי עושה חדשות
ויל"ע במזיק האי הקדש, ואח"כ הפר הבעל.
(ובנשאל לחכם, כבר דן הרשב"א בנדרים דפ"ה).

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: א' מרץ 03, 2019 10:54 pm
על ידי איש טלז
ישנו כתב:
איש טלז כתב:אגב
בנדרי הקדשות בארוס ובעל במיגז גייז איך יתחלקו הממונות ?

כוונתך כנראה למיקלש קליש, כי אם מיגז גייז הם שותפין רגילים.


אכן עיקר הספק שלי היה על מיקלש [ושם דעתי נוטה דיהיה כדין הספיקות כמו מחצה על מחצה ואכ"מ] אלא שראיתי שהגר"ש כץ שליט"א מביא בשם הגרח"ש דגם למ"ד מיגז הכל יחזור לבעלים ולא מצאתי מקורו וגם עיקר סברתו בזה תמוהה

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: א' מרץ 03, 2019 11:32 pm
על ידי ישנו
איש טלז כתב:
ישנו כתב:
איש טלז כתב:אגב
בנדרי הקדשות בארוס ובעל במיגז גייז איך יתחלקו הממונות ?

כוונתך כנראה למיקלש קליש, כי אם מיגז גייז הם שותפין רגילים.


אכן עיקר הספק שלי היה על מיקלש [ושם דעתי נוטה דיהיה כדין הספיקות כמו מחצה על מחצה ואכ"מ] אלא שראיתי שהגר"ש כץ שליט"א מביא בשם הגרח"ש דגם למ"ד מיגז הכל יחזור לבעלים ולא מצאתי מקורו וגם עיקר סברתו בזה תמוהה

בספקות של מע"מ הדין הוא שהולכים אחר המוחזק, כמבואר בסוגיא ב"מ ע"ט., וא"כ לעניין הקדש הדין הוא ספק לחומרא והכל יהיה להקדש.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ש' אפריל 06, 2019 11:55 pm
על ידי עושה חדשות
ומה הדין בתרומה שנטמאה 'שלישי', ואח"כ הפר הבעל.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ד' מאי 22, 2019 12:28 am
על ידי עושה חדשות
ישנו כתב:
עושה חדשות כתב:נניח שהבעל יכול להפר גם עשיית תרומה, (ההנחה נכונה?), אז מה קורה כאן, מכאן ולהבא זה נעשה טבל? איך זה שייך?

במנחת שלמה באיזה מקום מסתפק בזה (ואמרתי זאת פעם להגרחי"ש והשתומם כשעה חדא).
והטעם שיחזור להיות טבל כי כל ההיתר מבוסס על זה שיש תרומה בצד אחר, בפרט אם יסוד איסור טבל הוא מחמת התרומה שבלולה בו.

ומשכח"ל עוד היכ"ת, (לא למעשה), לפי קו' התוס' קידושין נט: דאתי דיבור ומבטל תרומה שהופרשה במחשבה, ולפי פשוטו הרי חלות הביטול היא רק מכאן ולהבא, ומסתמא יחזור הכל להיות טבל, וכנ"ל.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ב' מאי 27, 2019 2:17 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:
ישנו כתב:
עושה חדשות כתב:נניח שהבעל יכול להפר גם עשיית תרומה, (ההנחה נכונה?), אז מה קורה כאן, מכאן ולהבא זה נעשה טבל? איך זה שייך?

במנחת שלמה באיזה מקום מסתפק בזה (ואמרתי זאת פעם להגרחי"ש והשתומם כשעה חדא).
והטעם שיחזור להיות טבל כי כל ההיתר מבוסס על זה שיש תרומה בצד אחר, בפרט אם יסוד איסור טבל הוא מחמת התרומה שבלולה בו.

ומשכח"ל עוד היכ"ת, (לא למעשה), לפי קו' התוס' קידושין נט: דאתי דיבור ומבטל תרומה שהופרשה במחשבה, ולפי פשוטו הרי חלות הביטול היא רק מכאן ולהבא, ומסתמא יחזור הכל להיות טבל, וכנ"ל.

אמנם יל"ע בזה, שאם האשה הפרישה תרו"מ, ועל סמך זה אכלו את רוב החולין, וכעת בעלה הפר, והכל חזר לטבלו. הרי למפרע אף אחד לא עבר איסור, ומאידך כעת יצטרכו להפריש שוב רק כפי השיעור של המיעוט שנותר. והנה לנו חולין שנאכל מבלי שיש כנגדו תרומה. וצ"ע.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ו' מאי 31, 2019 10:40 am
על ידי עושה חדשות
כיו"ב, כאשר האשה קיבלה תוספת שבת, ושמע הבעל והפר, והר"ז חל רק מכאן ולהבא. גם זה קצת מתמיה, שהרי מעיקרא ל"ש שאדם יקבל עצמו תו"ש שעתיים לפני שבת עד שעה לפני שבת. (אבל גם לענין נזירות כ"ה, דאין נזירות פחות מל' יום, ומ"מ הבעל מפר באמצע. וזוהי הסוג' בנזיר דף כא: כפי שביארו האחרו').


הגר''י קאנטרוביץ.png
הגר''י קאנטרוביץ.png (84.56 KiB) נצפה 6474 פעמים

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: א' יוני 02, 2019 11:30 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:אמנם יל"ע בזה, שאם האשה הפרישה תרו"מ, ועל סמך זה אכלו את רוב החולין, וכעת בעלה הפר, והכל חזר לטבלו. הרי למפרע אף אחד לא עבר איסור, ומאידך כעת יצטרכו להפריש שוב רק כפי השיעור של המיעוט שנותר. והנה לנו חולין שנאכל מבלי שיש כנגדו תרומה. וצ"ע.


מצינו גבי שאלה על הפרשת תרומ"ע, אם מהני בדיעבד כשכבר אכל, את שהביא הדרך אמונה בהל' תרומות פרק ד' ס"ק קע"ו בשם החזו"א בדמאי סימן ד' ס"ק כ"א.
ותמצית הדברים, שאם כבר אכל, ואין הטבל בעולם, על כרחך נקנו כבר התרומ"ע "ועדיף מאתא ליד כהן". ולכן לא מהני שאלה ועקירה למפרע גם בדיעבד על מה שנאכל.
ולפ"ז, אולי נימא (ואולי אף עדיף מיניה), שגם "מיגז גייז" לא אמרינן גבי מה שכבר נאכל, גם גבי חלק התרומה, שכנגדו נאכלו החולין.
וכל מה שיועיל ה"מיגז גייז" הוא רק בדווקא על החלק שלא נאכל, ועל התרומ"ע שכנגדו. כלומר נצטרך לחלק את התרומ"ע באופן יחסי למה שנאכל, ולמה שלא נאכל.

ועוד, שלפי משמעות הפשוטה של דברי הרמ"א (יו"ד סי' שכ"ג), גבי שאלה על דבר שכבר נאכל, שמהני בדיעבד, שלא כדברי החזו"א הנ"ל (וכן כתב ה"דרך אמונה" בציון ההלכה בהל' תרומות פ"ד ס"ק תנ"ה), אולי זה רק ב"שאלה", שאין מנוס מעקירת הכל למפרע, אך ב"מיגז גייז", אם נמצא כדברי מר, שאין תרומ"ע כנגד מה שכבר אכל, דנימא אולי שאין בכוונתו להפר את חלות התרומ"ע על החלק היחסי כנגד מה שאכל, כי אתי חורבא מיניה. וגם אם בכוונתו להפר הכל, צ"ע אם מהני.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: א' יוני 02, 2019 11:34 pm
על ידי עושה חדשות
ואיך נדע לכוין את החלק של התרו"מ שהופרש כנגד מה שנאכל ואת החלק שהופרש כנגד מה שלא נאכל?

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: א' יוני 02, 2019 11:46 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:כיו"ב, כאשר האשה קיבלה תוספת שבת, ושמע הבעל והפר, והר"ז חל רק מכאן ולהבא. גם זה קצת מתמיה, שהרי מעיקרא ל"ש שאדם יקבל עצמו תו"ש שעתיים לפני שבת עד שעה לפני שבת. (אבל גם לענין נזירות כ"ה, דאין נזירות פחות מל' יום, ומ"מ הבעל מפר באמצע. וזוהי הסוג' בנזיר דף כא: כפי שביארו האחרו').


הגר''י קאנטרוביץ.png


אם הכוונה לדברי הקרן אורה שבאר את ספק הגמ' אם נעקר מלמפרע או רק מכאן ולהבא (מיגז גייז) - בנזירות, כיון שאין נזירות לחצאין, הלא כמדומני ההכרעה ש"מיגז גייז" גם בנזירות. ואם כן, מה באמת יש מקום להסתפק גבי שבת, הלא באמת יצא שהיתה לה שעה של "שבת", ואחרי כן כבר לא.
ומה באמת יש מקום לחלק מנזירות, שחלה שעה אחת בגלל ה"מיגז גייז", למרות שאין נזירות לחצאין.
(ובעצם יש לחקור בטיבו ומהותו של נדר זה, האם הפשט שע"י הנדר נתארכה ונתפרסה ה"שבת" על פני עוד שעתיים, או שאין זה אלא "ניהוג" של איסורי שבת מדין נדר, ולא "שבת" ארוכה ממש. ונפק"מ, שאם זו ממש שבת ארוכה, באמת יהיה קשה להבין מצב של שבת לשעה אחת ולאחריה חול, עד שקיעת החמה וכניסת השבת בפועל. אך אם נימא, שאין זה אלא "ניהוג" של איסורי שבת שמהותו איסור "נדר", אפשר כן להבין, ששעה אחת היתה אסורה באיסורי השבת מדין נדר, אך אין זו "שבת" ממש, ולאחריה אפשר שתהיה שעה של חול, ורק עם שקיעת החמה נכנסת ל"שבת" עצמה)

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: א' יוני 02, 2019 11:54 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:ואיך נדע לכוין את החלק של התרו"מ שהופרש כנגד מה שנאכל ואת החלק שהופרש כנגד מה שלא נאכל?


למה לא פשוט:
היו לפני 100 ק"ג, והפריש את התרומ"ע כנגדם ומתוכם, נניח 10 ק"ג (והפרידם כמובן).
אכל חצי, ולכן 5 ק"ג ישארו בחלותם, והשאר יותרו.

ואם כוונת מר, איך נדע מה בדיוק כנגד מה?
מה המקור שיש כזה דבר, וזה לא באופן כולל, זאת התרומה כנגד כל השאר, ולא באופן פרטני, חיטה זו כנגד מעט חולין זה.
ועוד צ"ע לי בענין זה.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ד' יוני 05, 2019 10:39 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:כיו"ב, כאשר האשה קיבלה תוספת שבת, ושמע הבעל והפר, והר"ז חל רק מכאן ולהבא. גם זה קצת מתמיה, שהרי מעיקרא ל"ש שאדם יקבל עצמו תו"ש שעתיים לפני שבת עד שעה לפני שבת. (אבל גם לענין נזירות כ"ה, דאין נזירות פחות מל' יום, ומ"מ הבעל מפר באמצע. וזוהי הסוג' בנזיר דף כא: כפי שביארו האחרו').


הגר''י קאנטרוביץ.png


ומה נאמר לפי דברי הרא"ש בנדרים, על דרך ביאורו של הגרש"ש בשערי יושר שער ב' פ"ט ופ"י, על פי היסוד של "מכאן ולהבא ולמפרע".
כלומר, גם מי שמקבל שבת ואח"כ הלך אצל חכם להשאל על כך, שהחכם עוקר למפרע, הרי אין זה אלא "מכאן ולהבא ולמפרע".
נמצא, שבעצם באותו זמן שממועד קבלת השבת ועד ההתרה אצל חכם, נחשב כ"שבת" אצל מי שקיבל את השבת.
וא"כ, מה יש להסתפק ב"הפרה" יותר מאשר ב"התרת חכם"?
ואם מצינו שב"התרת חכם" כך יוצא על כרחנו, שהיתה "שבת" אצל המקבל לשעה, כן יהיה הדין גם ב"הפרה".

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ה' יולי 08, 2021 3:11 pm
על ידי איש טלז
אגב האשכול
התפסה בנדר של מיקליש קליש דין ההתפסה יהיה ג"כ מיקליש
[וא"כ מה יהיה החלוקה של אב וארוס בהתפסה של מיקלש ויל"פ] .

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 2:29 pm
על ידי עושה חדשות
ישנו כתב:
עושה חדשות כתב:ובאמת אף קודם שבא ליד גיזבר צ"ע, דכיון דנעשה הקדש מעיקרא (באומרת "הרי זו"), וההפרה אינה עוקרת את הנדר למפרע, ואמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט, איך תפקע הקדושה בכדי.

הגרש"ש מכח זה פירש את דברי הרמב"ם באומרת הרי עלי ולא בהרי זו.
ראיתי כעת שהגרח"ק בקרית מלך רוצה לפרש כן לש' הר"מ "הדומין לנדרי איסור".

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ה' יוני 02, 2022 9:41 pm
על ידי עושה חדשות
אליהו בן עמרם כתב:ותמצית הדברים, שאם כבר אכל, ואין הטבל בעולם, על כרחך נקנו כבר התרומ"ע "ועדיף מאתא ליד כהן". ולכן לא מהני שאלה ועקירה למפרע גם בדיעבד על מה שנאכל.
ולפ"ז, אולי נימא (ואולי אף עדיף מיניה), שגם "מיגז גייז" לא אמרינן גבי מה שכבר נאכל, גם גבי חלק התרומה, שכנגדו נאכלו החולין.
בש"ך (יו"ד שכג,ו) מבואר דאכילת החולין ל"ח כאילו באה התרומה ליד כהן.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ו' יולי 29, 2022 12:44 am
על ידי חלא בר חמרא
דמשק כתב:
ישנו כתב:במנחת שלמה באיזה מקום מסתפק בזה.

מעדני ארץ תרומות פ"ד הי"ז אות ז'.

מילתא דמיבעיא להגרשז"א פשיטא ליה להגר"ד לנדוי שליט"א, דאין שייך הפרה בתרו"מ, כאשר שמעתי מהגאון ר' יחיאל קפלר שליט"א ששמע מפיו.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ד' אוגוסט 03, 2022 9:09 pm
על ידי איש_ספר
בענין זה האריך הגרב"צ כהנא שפירא בספרו פני אברהם עמ' קמג-קסד בדברים מלאים ומחודשים
רצ"ב

פני אברהם.pdf
(111.73 KiB) הורד 89 פעמים

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ד' נובמבר 23, 2022 12:55 am
על ידי עושה חדשות
ראה עוד בגליון אהלי זרעים מס' 48 מש"כ הגר"א גרבוז בטעם הדבר למה ל"מ הפרת בעל על הפרשת תרו"מ. (ושוב בגליון 51 כ' על כך הג"ר ישראל אדלשטיין).

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: ג' מאי 09, 2023 5:34 pm
על ידי מיללער
ישנו כתב:
עושה חדשות כתב:ובאמת אף קודם שבא ליד גיזבר צ"ע, דכיון דנעשה הקדש מעיקרא (באומרת "הרי זו"), וההפרה אינה עוקרת את הנדר למפרע, ואמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט, איך תפקע הקדושה בכדי.

הגרש"ש מכח זה פירש את דברי הרמב"ם באומרת הרי עלי ולא בהרי זו.
אבל בתוס' ב"מ ק"ד. מפורש שאפשר להפר גם בהרי זו.
ומה הבעיה שהקדש יפקע בכדי, הקדש לא פוקע בכדי רק כאשר מצד הנדר יש לו קיום, והמקדיש רוצה להפקיע עם כח ממוני, אבל ברור שכל כח ההקדש מבוסס על הנדר, ואם פקע הנדר פקע ההקדש.
(חידוש גדול יש שם שההקדש אחרי ההפרה חוזר לידי האשה, ובסוד מעיקרא תורא דראובן).


בתוס' מנחות פא: ד"ה תודה מן החולין, משמע שהדין של אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט שייך גם באם אמר 'הרי עלי' (ולפי"ז מתורץ קושית רעק"א בנזיר ט: בגה"ש עיי"ש) אולם אכן הדבר צריך ביאור איך שייך לומר 'כמסירתו להדיוט' אם עדיין לא ייחד הבהמה או הדבר שמקדיש? ומצאתי (ע"י סה"מ על הרמב"ם פט"ו מהל' מעשה"ק) שעמד בזה בספר ברכת ראש עמ"ס נזיר דף ט: וכן במנחת חינוך מצוה ש"נ.

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: א' יולי 16, 2023 7:02 am
על ידי מיללער
עושה חדשות כתב:רמב"ם הלכות נדרים פרק ד הלכה ח -
וכשם שהאב או הבעל מפר נדרי איסר כך מפר נדרי הקדשות הדומין לנדרי האיסר.
נסתפקתי,
האם יכול להפר גם אחרי שבא ליד גיזבר, (ושאילת חכם כבר אינה מועילה בשעה זו), או בתרומה כיו"ב כשבאה ליד כהן.
יש מקורות?

בעצם דינו של הרמב"ם, מה ההיכי תימצי שהקדש של האשה יהי' בה דבר של בינו לבינה או עינוי נפש שיוכל בעלה להפר אותם?

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: א' יולי 16, 2023 8:03 am
על ידי אליהו חיים
מיללער כתב:
עושה חדשות כתב:רמב"ם הלכות נדרים פרק ד הלכה ח -
וכשם שהאב או הבעל מפר נדרי איסר כך מפר נדרי הקדשות הדומין לנדרי האיסר.
נסתפקתי,
האם יכול להפר גם אחרי שבא ליד גיזבר, (ושאילת חכם כבר אינה מועילה בשעה זו), או בתרומה כיו"ב כשבאה ליד כהן.
יש מקורות?

בעצם דינו של הרמב"ם, מה ההיכי תימצי שהקדש של האשה יהי' בה דבר של בינו לבינה או עינוי נפש שיוכל בעלה להפר אותם?

כגון שנדרה תכשיטיה לבדק הבית (הרמב"ם מיירי גם בקדשי בדק הבית וכמפורש בהלכה הקודמת)

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: א' יולי 16, 2023 9:46 am
על ידי מיללער
אליהו חיים כתב:
מיללער כתב:בעצם דינו של הרמב"ם, מה ההיכי תימצי שהקדש של האשה יהי' בה דבר של בינו לבינה או עינוי נפש שיוכל בעלה להפר אותם?

כגון שנדרה תכשיטיה לבדק הבית (הרמב"ם מיירי גם בקדשי בדק הבית וכמפורש בהלכה הקודמת)


דוקא אם התכשיטין הם משלה באופן שאין לבעלה רשות עליהם, דבלא"ה הרי אין יכולה להקדישם לפי שאינם ברשותה שרשות בעלה עליהם.

ןבתרומה מאי איכא למימר?

Re: הפרת נדרי הקדשות

פורסם: א' יולי 16, 2023 12:25 pm
על ידי אליהו חיים
מיללער כתב:
אליהו חיים כתב:
מיללער כתב:בעצם דינו של הרמב"ם, מה ההיכי תימצי שהקדש של האשה יהי' בה דבר של בינו לבינה או עינוי נפש שיוכל בעלה להפר אותם?

כגון שנדרה תכשיטיה לבדק הבית (הרמב"ם מיירי גם בקדשי בדק הבית וכמפורש בהלכה הקודמת)


דוקא אם התכשיטין הם משלה באופן שאין לבעלה רשות עליהם, דבלא"ה הרי אין יכולה להקדישם לפי שאינם ברשותה שרשות בעלה עליהם.

ןבתרומה מאי איכא למימר?

איך נכנס תרומה לכאן?