עמוד 1 מתוך 1

האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ג' מאי 24, 2016 9:26 pm
על ידי עושה חדשות
פירוש המשנה לרמב"ם מסכת עבודה זרה פרק א -
ולפיכך יש לדעת שכל עיר מערי האומה הנוצרית שיש להם בה במה, רצוני לומר בית תפילתם, אשר הוא בית עבודה זרה בלא ספק, הרי זו העיר אין מותר לעבור בה בכוונה, וכל שכן לדור בה. אבל ה' מסרנו בידיהם עד שנדור בעריהם בעל כרחנו, לקיים ייעודו הרע "ועבדתם שם אלהים מעשה ידי אדם עץ ואבן". ואם זה הוא דין העיר, קל וחומר לדין בית עבודה זרה עצמו, שכמעט אסור להביט בו, וכל שכן לקרב אליו, וכל שכן להיכנס אליו.

והובאו הדברים בש"ך יורה דעה סימן קמט, עי"ש.

ולמעשה, מה הדין בירושלים חיפה וכו', באופן שאין לאדם הכרח לגור בעיר מסויימת והברירה בידו, האם מחוייב לבחור בערים אחרות?

ומה הכוונה "כמעט אסור"? והאם לקרב או להיכנס אליו זה ג"כ רק "כמעט"?

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ג' מאי 24, 2016 9:30 pm
על ידי בברכה המשולשת
על קצת מהנוגע לזה יעויין במש"כ מ"כ ידידי הרה"ג שלמה גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"א (מצוי באוצר)
ועל השאלה מירושלים עיה"ק תובב"א (ושאר ערי ארץ ישראל) ניתן לומר מה שאמר רבן גמליאל בעניין המרחץ (וכפי שאמר לי ת"ח חשוב שליט"א בעניין דומה בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל)

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ג' מאי 24, 2016 10:58 pm
על ידי חכם באשי
כל הראשונים באירופה התגוררו בערים שהיו בהם כנסיות, ולפעמים שכונת היהודים היתה בסמיכות של ממש לכנסייה (לדוגמא, בשפיירא).

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ג' מאי 24, 2016 11:02 pm
על ידי עושה חדשות
חכם באשי כתב:כל הראשונים באירופה התגוררו בערים שהיו בהם כנסיות, ולפעמים שכונת היהודים היתה בסמיכות של ממש לכנסייה (לדוגמא, בשפיירא).

והלא כך כתב הרמב"ם הנ"ל - אבל ה' מסרנו בידיהם עד שנדור בעריהם בעל כרחנו, לקיים ייעודו הרע "ועבדתם שם אלהים מעשה ידי אדם עץ ואבן".
אבל מי שבידו הברירה, שמא חייב לבחור בהתרחקות...

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 8:27 am
על ידי בברכה המשולשת
"עריהם" ולא "ערינו", כפי שכתבתי לעיל.

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 11:25 am
על ידי ההוא גברא
יש באה"ק כמה בני אדם שמחמירים לגור רק בתוך עיר מוסלמית שאין בה עובדי עבודה זרה כלל, כגון ברוך מרזל.

גם בזמן הרמב"ם בארצות המוסלמים היה אפשר למצוא ערים שלמות שאין בהם נוצרים. למה הוא כותב בפירוש המשנה, שנועד רק לדוברי ערבית, שהקב"ה מסרנו בידיהם?

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 3:40 pm
על ידי ירדן ירחו
לא הצלחתי להיזכר היכן ראיתי אך זכור לי שהיו כאלו שלא רצו להתיישב בירושלים מפני ריבוי בתי הטומאה שיש שם כעת בזמן הגלות אולי מישהו יודע מקורות

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 5:29 pm
על ידי בברכה המשולשת
כידוע דעת הר"ן שגם איסלאם הוא ע"ז

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 5:54 pm
על ידי שומע ומשמיע
ירדן ירחו כתב:לא הצלחתי להיזכר היכן ראיתי אך זכור לי שהיו כאלו שלא רצו להתיישב בירושלים מפני ריבוי בתי הטומאה שיש שם כעת בזמן הגלות אולי מישהו יודע מקורות

כך ראיתי פעם על החזון-איש. אבל בעלון [טעמא דקרא?] השבועי שמביא דברים מההגרח"ק, כתב סיבה אחרת לגמרי למה לא בא לירושלים.

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 6:04 pm
על ידי לייטנר
דומני שהיו אדמו"רים שישבו מסיבה זו בת"א (ואולי כבר נזכר אי כאן בפורום).

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 6:22 pm
על ידי מה שנכון נכון
בברכה המשולשת כתב:כידוע דעת הר"ן שגם איסלאם הוא ע"ז

כידוע שאין זו דעתו, וכבר נתבאר באשכול אחר.

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 6:23 pm
על ידי בברכה המשולשת
מה שנכון נכון כתב:
בברכה המשולשת כתב:כידוע דעת הר"ן שגם איסלאם הוא ע"ז

כידוע שאין זו דעתו, וכבר נתבאר באשכול אחר.


נתבאר באשכול אחר שדעת פוסקים רבים שאכן אין זו דעת הר"ן, ואילו דעת הדברי יציב והצי"א והגריש"א שזו כן דעתו

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 6:24 pm
על ידי מה שנכון נכון
א. אם כך ההגינות מחייבת שלא לומר בסתמא זו דעת הר"ן.
ב. נתבאר שם שלא אמרה הצי"א מעולם. ולענין הגריש"א - שמועות בעלמא.
ג. נתבארו שם הדברים מתוך המפורש בר"ן גופו.

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 6:41 pm
על ידי בברכה המשולשת
מה שנכון נכון כתב:א. אם כך ההגינות מחייבת שלא לומר בסתמא זו דעת הר"ן.
ב. נתבאר שם שלא אמרה הצי"א מעולם. ולענין הגריש"א - שמועות בעלמא.
ג. נתבארו שם הדברים מתוך המפורש בר"ן גופו.


כתבתי "פוסקים רבים" מצד כב' של כתר"ה באותו אשכול. לענ"ד אין הבנה אחרת בר"ן. (התווכחנו על זה באשכול הנ"ל)
הצי"א הבין כן (התווכחנו על זה באשכול הנ"ל)
לגבי הגריש"א- מה אעשה ואני שמעתי באוזניי ממי שהיה עמו שהוא אמר לו כך? (וגם אמר לו שזו גם דעת הרשב"א!)

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 6:44 pm
על ידי מה שנכון נכון
נתבארה שם האמת ולא אכפול, ורק לענין דעת הגריש"א אף אם נאמין לשמועה מסתמא היה מדובר לענין להכנס למסגד, והטעות בהבנת הצי"א (שכתובים ועומדים לפנינו!) חוזרת גם לגביו. (או שאר טעויות אחרות המצויות גם באלו ששמעו ממנו ישירות, וכ"ש בכלי שני).

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 7:20 pm
על ידי א. חיים
מישהו שאל אותי לאחרונה, ברצונו לקנות בית (בחו"ל), ובשביל להחליט כראוי הוא צריך כמובן להכנס ולראות את הבית מבפנים, דא עקא שיש שם בית תיפלות של נוצרים, ולכן הוא מתחבט האם מותר לו להכנס לשם.
באם למישהו ישנו מקור להיתר והוא יעלה זאת כאן, יהיה בכך עזרה גדולה לנצרך.

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 8:52 pm
על ידי בברכה המשולשת
בית התיפלה הנ"ל פעיל?

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 9:19 pm
על ידי א. חיים
שאלה טובה, אני צריך לברר, בכל אופן מה הדין אם כן ? ואם לא ?

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 10:02 pm
על ידי בברכה המשולשת
אם כן פעיל- אז מה ההיתר בכלל לקנות את המקום?

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 10:28 pm
על ידי א. חיים
הסיפור הוא כך: מדובר בבית שמושכר לכנסי' פעילה, ידידי מעוניין לקנותו, והתכנית היתה לעשות ביכנ"ס בקומת הקרקע (היכן שכעת הכנסי'). למעשה הוא כבר נכנס לראות מבפנים, וראה שהמקום היה פעם ביהכנ"ס, הבימה, העמוד והספסלים הישנים עדיין קיימים, ויש להכל מראה של ביהכנ"ס. כך שבעז"ה תוחזר עטרה ליושנה. אני משער שהיה מותר לו לעשות כן, אבל אם יהיה לי מקור לכך זה יעשה טוב יותר על הלב ...

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 10:47 pm
על ידי מה שנכון נכון
מה שנכון נכון כתב:נתבארה שם האמת ולא אכפול, ורק לענין דעת הגריש"א אף אם נאמין לשמועה מסתמא היה מדובר לענין להכנס למסגד, והטעות בהבנת הצי"א (שכתובים ועומדים לפנינו!) חוזרת גם לגביו. (או שאר טעויות אחרות המצויות גם באלו ששמעו ממנו ישירות, וכ"ש בכלי שני).

ראיתי כעת באבני ישפה ח"א ר"ס קנג בשם הריש"א שאין איסור להכנס למסגד.

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ד' מאי 25, 2016 11:43 pm
על ידי עיק
את גוף דברי הרמב"ם האמורים בפיה"מ לא זכיתי להבין מעודי, ואולי יאירו את עיני כאן. מהו גדר איסור זה של כניסה לעיר שיש בה ע"ז (ייקור ע"ז, מראית עין או משהו אחר)? ואם באמת אסור, מה פשר 'היתר' זה של "ועבדתם שם" - הלא ניתן למצוא פתרון ולגור בעיר אחרת או בכפר שהוא של יהודים דווקא, ומדוע לא יתאמצו כדי להינצל מסרך (לכל הפחות) ע"ז? ומה גם שכמדומה שלא נמצא איסור ברור בזה בספר משנה תורה, ועאכ"ו בראשונים אחרים.
בספרי הפוסקים לא מצאתי דיון בזה, וכל מי שראיתי סמך על דברי הרמב"ם בפיה"מ וממנו יתד ממנו פינה לכל האיסור.

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ה' מאי 26, 2016 12:28 am
על ידי בברכה המשולשת
מה שנכון נכון כתב:
מה שנכון נכון כתב:נתבארה שם האמת ולא אכפול, ורק לענין דעת הגריש"א אף אם נאמין לשמועה מסתמא היה מדובר לענין להכנס למסגד, והטעות בהבנת הצי"א (שכתובים ועומדים לפנינו!) חוזרת גם לגביו. (או שאר טעויות אחרות המצויות גם באלו ששמעו ממנו ישירות, וכ"ש בכלי שני).

ראיתי כעת באבני ישפה ח"א ר"ס קנג בשם הריש"א שאין איסור להכנס למסגד.


אשמח אם כתר"ה יעלה את זה, ואני בעז"ה אשאל את הת"ח שליט"א שהעיד על מה שאמר לו הגריש"א

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ה' מאי 26, 2016 12:32 am
על ידי מה שנכון נכון
אבני ישפה.

'גאון אחד' אצלו הכונה לריש"א.

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ה' מאי 26, 2016 7:19 am
על ידי בברכה המשולשת
מה שנכון נכון כתב:אבני ישפה.

'גאון אחד' אצלו הכונה לריש"א.


ייש"כ גדול. אעיין בדברים בעז"ה

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ה' מאי 26, 2016 1:34 pm
על ידי לעומקו של דבר
לייטנר כתב:דומני שהיו אדמו"רים שישבו מסיבה זו בת"א (ואולי כבר נזכר אי כאן בפורום).

מהר"א מבעלזא.
וכידוע שמקובל בפי זקני ת"א שע"כ שמקום פלוני שיש שם כנסיה הוא כבר בגדר יפו.
(וכשאמר המהר"א כן למהרי"ץ דושינסקי הקפיד המהרי"ץ באמרו שהנסיון היום הוא אינו כנסיות אלא חילוניות וכו' ומבחינה זו כמובן ת"א גרועה יותר.)
וכמדומה שאכן אצל הציבור התקבל כמהרי"ץ ולא כמהר"א...

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ה' מאי 26, 2016 4:46 pm
על ידי לייטנר
לעומקו של דבר כתב:
לייטנר כתב:דומני שהיו אדמו"רים שישבו מסיבה זו בת"א (ואולי כבר נזכר אי כאן בפורום).

מהר"א מבעלזא.
וכידוע שמקובל בפי זקני ת"א שע"כ שמקום פלוני שיש שם כנסיה הוא כבר בגדר יפו.
(וכשאמר המהר"א כן למהרי"ץ דושינסקי הקפיד המהרי"ץ באמרו שהנסיון היום הוא אינו כנסיות אלא חילוניות וכו' ומבחינה זו כמובן ת"א גרועה יותר.)
וכמדומה שאכן אצל הציבור התקבל כמהרי"ץ ולא כמהר"א...


כמדומה שאילולא התקבל אצל הציבור כמהרי"ץ, לא היה מצב החילוניות בת"א גרועה יותר.

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ו' מאי 27, 2016 12:53 am
על ידי גם זו לטובה
עושה חדשות כתב:פירוש המשנה לרמב"ם מסכת עבודה זרה פרק א -
ולפיכך יש לדעת שכל עיר מערי האומה הנוצרית שיש להם בה במה, רצוני לומר בית תפילתם, אשר הוא בית עבודה זרה בלא ספק, הרי זו העיר אין מותר לעבור בה בכוונה, וכל שכן לדור בה. אבל ה' מסרנו בידיהם עד שנדור בעריהם בעל כרחנו, לקיים ייעודו הרע "ועבדתם שם אלהים מעשה ידי אדם עץ ואבן". ואם זה הוא דין העיר, קל וחומר לדין בית עבודה זרה עצמו, שכמעט אסור להביט בו, וכל שכן לקרב אליו, וכל שכן להיכנס אליו.

והובאו הדברים בש"ך יורה דעה סימן קמט, עי"ש.

ולמעשה, מה הדין בירושלים חיפה וכו', באופן שאין לאדם הכרח לגור בעיר מסויימת והברירה בידו, האם מחוייב לבחור בערים אחרות?

ומה הכוונה "כמעט אסור"? והאם לקרב או להיכנס אליו זה ג"כ רק "כמעט"?


מה מקור האיסור, האם הר"מ המציא איסור חדש?
מה טעם האיסור?
מה הכוונה עיר, האם כל לונדון הוי עיר אחת?

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ו' מאי 27, 2016 9:50 am
על ידי לעומקו של דבר
גם זו לטובה כתב:מה מקור האיסור, האם הר"מ המציא איסור חדש?
מה טעם האיסור?


חשבתי שזהו מעניין סחור סחור אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב.

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ו' אוגוסט 27, 2021 11:05 am
על ידי באמונתו
עושה חדשות כתב:פירוש המשנה לרמב"ם מסכת עבודה זרה פרק א -
ולפיכך יש לדעת שכל עיר מערי האומה הנוצרית שיש להם בה במה, רצוני לומר בית תפילתם, אשר הוא בית עבודה זרה בלא ספק, הרי זו העיר אין מותר לעבור בה בכוונה, וכל שכן לדור בה. אבל ה' מסרנו בידיהם עד שנדור בעריהם בעל כרחנו, לקיים ייעודו הרע "ועבדתם שם אלהים מעשה ידי אדם עץ ואבן". ואם זה הוא דין העיר, קל וחומר לדין בית עבודה זרה עצמו, שכמעט אסור להביט בו, וכל שכן לקרב אליו, וכל שכן להיכנס אליו.

והובאו הדברים בש"ך יורה דעה סימן קמט, עי"ש.
ולמעשה, מה הדין בירושלים חיפה וכו', באופן שאין לאדם הכרח לגור בעיר מסויימת והברירה בידו, האם מחוייב לבחור בערים אחרות?
ומה הכוונה "כמעט אסור"? והאם לקרב או להיכנס אליו זה ג"כ רק "כמעט"?

עיין המצורף:

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2021 11:17 pm
על ידי מלבב
בברכה המשולשת כתב:כידוע דעת הר"ן שגם איסלאם הוא ע"ז

איפה הר"ן

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2021 11:53 pm
על ידי באמונתו
מלבב כתב:
בברכה המשולשת כתב:כידוע דעת הר"ן שגם איסלאם הוא ע"ז

איפה הר"ן

ראה חדושי הריטב"א בפסחים כה, ב:
וכתב עוד ז"ל והוי יודע שאמונת הישמעאלים, אף על פי שהם מייחדים [את השם], עבודה זרה גמורה חשיבא ליהרג ואל ישתמד, שהרי המודה באמונתם כופר בתורת משה שאינה אמת כמות שהיא בידינו וכל כיוצא בו ע"ז היא, ולא אמרו בשאר מצות יעבור ואל יהרג במתכוין להעביר אלא כשאומרין לו חלל שבת [לעבור על דתך, לא שיאמרו לו חלל שבת] כמודה שאין תו[רת]ך אמת ולא ציוה הקדוש ברוך הוא לשמור את השבת, כך שמעתי, ומיהו בר מכל דין היכא דבפרהסיא יהרג ואל יעבור, ע"כ לשון הרי"ט [= הריטב"א] ז"ל.
עיין גם שו"ת רדב"ז חלק ד סימן צב (אלף קסג).
רק יש להעיר מחדושי הריטב"א - עבודה זרה נז, א:
ומיהו בענין הישמעאלים, שאינם עובדין ע"ז כלל, אפשר לדון להתיר מגעם בהנאה... מורי רבינו.

ושם סד, ב:
שלא גזרו איסור הנאה בסתם יינם, אלא באותן שעובדין עבודה זרה, ושייך בהו יין נסך של תורה, אבל בגוים שאינן עובדי עבודה זרה, ולית בהו אלא משום חתנות, לא אסרוהו אלא בשתיה כשמנו ופתו, ולפי זה יין של ישמעאלים מותר בהנאה...

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2021 8:23 am
על ידי בברכה המשולשת
מלבב כתב:
בברכה המשולשת כתב:כידוע דעת הר"ן שגם איסלאם הוא ע"ז

איפה הר"ן


חידושי הר"ן, סנהדרין סא ע"ב, בד"ה יכול

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2021 12:23 pm
על ידי באמונתו
בברכה המשולשת כתב:
מלבב כתב:
בברכה המשולשת כתב:כידוע דעת הר"ן שגם איסלאם הוא ע"ז

איפה הר"ן

חידושי הר"ן, סנהדרין סא ע"ב, בד"ה יכול

תודה!
חדושי הר"ן סנהדרין סא, ב:
יכול אפילו נעבד כהמן, [פירוש], שהשתחואה הותרה לאדם שכמותך, להשתחוות לפניו ולכבדו, אבל אם היא השתחות של אלהות, אע"פי שאינו עושהו אלוה ממש, אסורה היא, ולדעת אביי חייבין עליה מיתה, שהשתחויה של המן, השתחויה של אלהות היתה, וע"ז מסר מרדכי עצמו למיתה, ואף על גב דקי"ל כרבא דפטור, דאין חייבין עליה מיתה וחטאת, מ"מ מענין ע"א הוא, ואף על גב דפטור, אסור לעשות כן, דבע"א ובכל אביזרהא קי"ל בפ' בן סורר ומורה יהרג ואל יעבור. ולמדנו מכאן, שהקדשים של כותים, וגם המשוגע של הישמעאלי', אף על פי שאין טועין אחריהם לעשותן אלהות, הואיל ומשתחוים לפניהם השתחואה של אלהו', דין ע"א יש להן לכל דבר אסור של ע"א, שלא בהדור לבד הם משתחוים פניהם, שאין הדור למתים, אלא כענין עבודה של אלהות היא עבודתן:

רק יש להעיר מר"ן (על הרי"ף) מסכת עבודה זרה דף כו עמוד ב:
וכן דעת הרמב"ן ז"ל, ולפי דרך זה כתב בשם הגאונים, דישמעאלים הללו דלא פלחו עבודת כוכבים, מגען מותר בהנאה אבל לא סתם יינן, ויש להקל עוד ולומר, דכל עובד כוכבים דקים לן ביה דלא פלח לעבודת כוכבים, יינו מותר בהנאה כגר תושב, וכי תימא והא גבי גר תושב בעינן שקבל עליו שבע מצות, ועלה קתני יינו כשמנו, דאלמא אי לא קבל עליו אף על גב דקים לן ביה דלא פלח לעבודת כוכבים יינו אסור בהנאה, לא תיקשי לך, דמשום להחיותו קתני שקבל עליו שבע מצות שקבלו עליהם בני נח דבלאו הכי אין אתה מצוה להחיותו וכדאמרי' בפרק השוכר כי תניא ההוא להחיותו, והאי דתני עלה דיינו כשמנו, לרבותא נקטיה, דאפילו גר תושב גמור יינו אסור בשתיה, אבל לעולם כל דקים לן ביה דלא פלח לעבודת כוכבים, יינו מותר בהנאה כגר תושב, וזהו דעת הרמב"ם ז"ל, שכך כתב בפרק י"א מהלכות מאכלות אסורות, וכן כל עובד כוכבים שאינו עובד עבודת כוכבים, כגון הישמעאלים (ועובדי כוכבים שאינם עובדי כוכבים), יינם אסור בשתיה ומותר בהנאה, וכן הורו כל הגאונים, אבל העובדים עבודת כוכבים, [הם] וסתם יינן אסור בהנאה, ע"כ:

שם דף לא עמוד א:
[ומ"מ] לדעת הרמב"ם ז"ל, שדמה אלו הישמעאלים לגר תושב, נ"ל להלכה שמייחדין אצלן יין, ואין חוששין לספק מגען, אבל ודאי מגען מיהא אסור:

שו"ת הר"ן סימן ה:
אבל על הדב"ס הנעשה בארצכם, יכול אני ללמד זכות, ולפוטרו מן הדין, שהרי הסכימו הגאונים, שישמעאלים, אין יינן אסור אלא בשתייה, ולא בהנאה כלל, כמו שכתב הר"מ ז"ל בפרק י"א מהלכותיו, לפי שאינם עובדי ע"ז, ואין ביינן חשש נסוך, נמצא שאינו נאסר אלא משום חתנות, וכיון שאין איסורו אלא משום בנותיהן, כל שאוכל אותו בדרך שאין בו משום חתנות, אפשר שהוא מותר, והדב"ס אין ספק שאין בו משום חתנות, דלא גרע מיין מבושל, דלית ביה משום חתנות, כדאיתא בפרק אין מעמידין...

נציין גם לבית הבחירה למאירי - עבודה זרה נז, א:
ישמעאלים הללו, יש מי שאומר עליהם שאינם עובדי ע"ז, ודנים אותם כגר תושב, ואין מגעם אוסר בהנאה, ואף על פי שאמרו איזהו גר תושב, כל שקבל עליו שלא לעבוד ע"ז, וחכמים אומרים כל שקבל עליו שבע מצות, ובקבלה לפני שלשה חברים, ואלו אינם מקבלים עליהם כך, כבר אמרו כי תניא ההיא להחיותו, כלומר, שלא נצטוינו להחיותו מתורת אח אלא בדרך זה, אבל לאיסור יינו בהנאה, כל שאינו עובד ע"ז, לא היה בכלל המנין, ונמצא שלא היה אלא בכלל הגזרה הראשונה, שהיתה לאיסור שתיה משום בנותיהם, שמתחלה נאסר יין נסך מן התורה, ואח"כ אסרו סתם יינם בשתיה משום חתנות, ובית דין של אחריהם הוסיפו איסור הנאה לסתם יינם משום ודאי יינם, וזו לא נגזרה אלא לעובדי ע"ז, הא ראשונה, ומשום חתנות, כל שאתה אסור בחתנות שלו, אף על פי שאינו עובד ע"ז במשמע, ויש מן הגאונים שהקלו בהם, להורידם מדרגה אחת על שאר עממין, מה שבשאר עממין אסור בהנאה, באלו מותר בהנאה ואסור בשתיה, ומה שבשאר עממין מותר בהנאה, כגון מגע גוי שלא בכונה, מותר בשתיה, ומ"מ חכמי ספרד חולקין בה, שהרי מצינו בפרק ראשון שהוא מונה בכלל עבודות זרות גישרא שבערביא...

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ה' ספטמבר 16, 2021 11:02 pm
על ידי מלבב
באמונתו כתב:
מלבב כתב:
בברכה המשולשת כתב:כידוע דעת הר"ן שגם איסלאם הוא ע"ז

איפה הר"ן

ראה חדושי הריטב"א בפסחים כה, ב:
וכתב עוד ז"ל והוי יודע שאמונת הישמעאלים, אף על פי שהם מייחדים [את השם], עבודה זרה גמורה חשיבא ליהרג ואל ישתמד, שהרי המודה באמונתם כופר בתורת משה שאינה אמת כמות שהיא בידינו וכל כיוצא בו ע"ז היא, ולא אמרו בשאר מצות יעבור ואל יהרג במתכוין להעביר אלא כשאומרין לו חלל שבת [לעבור על דתך, לא שיאמרו לו חלל שבת] כמודה שאין תו[רת]ך אמת ולא ציוה הקדוש ברוך הוא לשמור את השבת, כך שמעתי, ומיהו בר מכל דין היכא דבפרהסיא יהרג ואל יעבור, ע"כ לשון הרי"ט [= הריטב"א] ז"ל.
עיין גם שו"ת רדב"ז חלק ד סימן צב (אלף קסג).
רק יש להעיר מחדושי הריטב"א - עבודה זרה נז, א:
ומיהו בענין הישמעאלים, שאינם עובדין ע"ז כלל, אפשר לדון להתיר מגעם בהנאה... מורי רבינו.

ושם סד, ב:
שלא גזרו איסור הנאה בסתם יינם, אלא באותן שעובדין עבודה זרה, ושייך בהו יין נסך של תורה, אבל בגוים שאינן עובדי עבודה זרה, ולית בהו אלא משום חתנות, לא אסרוהו אלא בשתיה כשמנו ופתו, ולפי זה יין של ישמעאלים מותר בהנאה...

אין כאן שום סתירה כלל, לגבי ישראל שחייב להאמין בתורה מן השמים, אם כופר בתורה הרי הוא כעובד עבודה זרה, אבל גוי שמאמין באיסלאם אינו כעובד ע"ז

Re: האם מותר לגור בעיר שיש בה כנסייה

פורסם: ו' ספטמבר 17, 2021 1:17 am
על ידי הקישון33
לעומקו של דבר כתב:
לייטנר כתב:דומני שהיו אדמו"רים שישבו מסיבה זו בת"א (ואולי כבר נזכר אי כאן בפורום).

מהר"א מבעלזא.
וכידוע שמקובל בפי זקני ת"א שע"כ שמקום פלוני שיש שם כנסיה הוא כבר בגדר יפו.
(וכשאמר המהר"א כן למהרי"ץ דושינסקי הקפיד המהרי"ץ באמרו שהנסיון היום הוא אינו כנסיות אלא חילוניות וכו' ומבחינה זו כמובן ת"א גרועה יותר.)
וכמדומה שאכן אצל הציבור התקבל כמהרי"ץ ולא כמהר"א...

כך מסופר גם על ההוסיטינר.