עמוד 1 מתוך 1

האם "ילדים" כולל ילדות?

פורסם: ה' יוני 02, 2016 12:14 pm
על ידי סתם יהודי
האם "ילדים" כולל ילדות?
זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה וכו'?

Re: האם "ילדים" כולל ילדות?

פורסם: ה' יוני 02, 2016 12:52 pm
על ידי חכם באשי
צריך לבדוק בספרו של רש"א ורטהיימר, השמות הנרדפים (בערכים: ילד, בן). כנראה הוא מדבר על זה.

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ה' יוני 02, 2016 6:49 pm
על ידי זקן ששכח
חכם באשי כתב:צריך לבדוק בספרו של רש"א ורטהיימר, השמות הנרדפים (בערכים: ילד, בן). כנראה הוא מדבר על זה.

עברתי מקופיא, וככל הנראה אינו מביע דעתו בענין.

ואולי גם זה בין השינויים של שפת לשוה"ק ועברית.

Re: האם "ילדים" כולל ילדות?

פורסם: ו' יוני 03, 2016 1:19 am
על ידי סתם יהודי
זקן ששכח כתב:
חכם באשי כתב:ואולי גם זה בין השינויים של שפת לשוה"ק ועברית.

האם כבר הוברר לך מהי שיטת שפת לה"ק בנדו"ד, עד שאתה כבר נחפז לעלות לקומה הבאה ולצדד - שאולי גם יש בזה הבדל בין לה"ק לבין העברית המדוברת?

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 1:25 am
על ידי שמואל דוד
ילדים כולל ילדים וילדות...
בנים כולל בנים ובנות...
וכו'

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 1:51 am
על ידי סתם יהודי
שמואל דוד כתב:ילדים כולל ילדים וילדות.

א"כ למה הוצרך זכריה לומר "ילדים וילדות משחקים ברחבתיה"? לכאו' לשיטתך די אם היה אומר "ילדים משחקים ברחבתיה" - ואנא ידענא דה"ה ילדות - שהרי אתה אומר ש"ילדים" כולל גם ילדות.

שמואל דוד כתב:בנים כולל בנים ובנות

א"כ למה הוצרך הפסוק שבפרשת משפטים לכתוב "בנים או בנות"? לכאו' לשיטתך די אם היה כתוב "בנים", ואנא ידענא דה"ה בנות - שהרי אתה אומר ש"בנים" כולל גם בנות.

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 3:01 am
על ידי שמואל דוד
כלפי בנות , בנים דוקא אבל בנים לחוד כולל גם בנות

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 3:15 am
על ידי יאיר
וכן אתה מוצא ''ויקרא את שמם אדם'' (וגם בנות נקראים 'בני אדם' דאדם כולל שניהם).

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 7:33 am
על ידי סתם יהודי
שמואל דוד כתב:
סתם יהודי כתב:
שמואל דוד כתב:ילדים כולל ילדים וילדות.

א"כ למה הוצרך זכריה לומר "ילדים וילדות משחקים ברחבתיה"? לכאו' לשיטתך די אם היה אומר "ילדים משחקים ברחבתיה" - ואנא ידענא דה"ה ילדות - שהרי אתה אומר ש"ילדים" כולל גם ילדות.

שמואל דוד כתב:בנים כולל בנים ובנות

א"כ למה הוצרך הפסוק שבפרשת משפטים לכתוב "בנים או בנות"? לכאו' לשיטתך די אם היה כתוב "בנים", ואנא ידענא דה"ה בנות - שהרי אתה אומר ש"בנים" כולל גם בנות.

כלפי בנות , בנים דוקא אבל בנים לחוד כולל גם בנות

אני שב וחוזר, והפעם ביתר פירוט, על שאלתי שציטטת: למה הוצרך זכריה לומר "ילדים וילדות משחקים ברחבתיה"? לכאו' לשיטתך די אם היה אומר "ילדים משחקים ברחבתיה" דבהכי הוו ילדים לחוד - ואנא ידענא דה"ה ילדות - שהרי לשיטתך "ילדים/בנים" לחוד זה כולל גם ילדות/בנות (כפי שהתכוונת לבאר את הפסוק של פרשת משפטים).

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 10:10 am
על ידי זקן ששכח
לגבי מה שטענו שכשאומרים 'ילדים' הרי זה כולל גם ילדות. נכון הדבר אך לא מטעמא שבאמת כולל אותן, אלא שדרך התורה שכשמזכירה זכרים ונקבות, תתייחס בלשון זכר ותכלול בלשון זו גם את הנקבות, והדוגמאות רבות.

לגבי השאלה מפני מה טרח הכתוב לכתוב 'ילדים וילדות', אולי נבין זאת על פי ספר חסידים (סימן קסח):
אל תערב בנים ובנות, פן יחטיאו, אז תשמח בתולה במחול לבדם, אבל בחורים וזקנים יחדיו (ירמי' לא יב) וכן ילדים וילדות משחקים ברחובותיה (זכרי' ח ה), ילדים לבד וילדות לבד, וכן בסוף תהלים (קמח יב) בחורים וגם בתולות ולא אמר בחורים עם בתולות, כמו זקנים עם נערים גם לרבות נשים לבד.

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 10:23 am
על ידי יורד ומתעה
והוא פשוט לכל יודע עברית

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 10:25 am
על ידי סתם יהודי
זקן ששכח כתב:לגבי השאלה מפני מה טרח הכתוב לכתוב 'ילדים וילדות', אולי נבין זאת על פי ספר חסידים (סימן קסח):
אל תערב בנים ובנות, פן יחטיאו, אז תשמח בתולה במחול לבדם, אבל בחורים וזקנים יחדיו (ירמי' לא יב) וכן ילדים וילדות משחקים ברחובותיה (זכרי' ח ה), ילדים לבד וילדות לבד, וכן בסוף תהלים (קמח יב) בחורים וגם בתולות ולא אמר בחורים עם בתולות, כמו זקנים עם נערים גם לרבות נשים לבד.


אני צריך עיון גדול כדי להצליח להכניס את דברי ספר חסידים בתוך פשט הפסוק (לאפוקי דרש וכדומה), דלטעמיה - כי כתיב (בפרשת נח) "איש ואשתו" - אטו בעי קרא למימר דאיש לבד ואשתו לבד? אתמהה...
ומכל מקום, בתור דרש (לאפוקי פשט) - אשר לענ"ד רק אליו התכוון ספר חסידים - נאים הם הדברים, ויישר כחך על שזיכיתנו לראות את דברי קודשו, ודברי פי חכם חן.

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 11:22 am
על ידי רבותיי
זקן ששכח כתב:לגבי מה שטענו שכשאומרים 'ילדים' הרי זה כולל גם ילדות. נכון הדבר אך לא מטעמא שבאמת כולל אותן, אלא שדרך התורה שכשמזכירה זכרים ונקבות, תתייחס בלשון זכר ותכלול בלשון זו גם את הנקבות, והדוגמאות רבות.

לגבי השאלה מפני מה טרח הכתוב לכתוב 'ילדים וילדות', אולי נבין זאת על פי ספר חסידים (סימן קסח):
אל תערב בנים ובנות, פן יחטיאו, אז תשמח בתולה במחול לבדם, אבל בחורים וזקנים יחדיו (ירמי' לא יב) וכן ילדים וילדות משחקים ברחובותיה (זכרי' ח ה), ילדים לבד וילדות לבד, וכן בסוף תהלים (קמח יב) בחורים וגם בתולות ולא אמר בחורים עם בתולות, כמו זקנים עם נערים גם לרבות נשים לבד.

איני בטוח. אך האם אין גמרא שלעת''ל יוכלו לשחק ילדים וילדות יחד ולא תשלוט בהם יצה''ר? וכמדומני שמסתמכים על פסוק זה.
עריכה: יתכן והגמרא מדברת על העבר, שבזמן הבית לא היו מהלכים ילדים וילדות בלא חטא. ואולי זה רוצה הנביא להדגיש שכן יהא לעת''ל.

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 12:59 pm
על ידי הכהן
נשאל את השאלה הפוך: "ושננתם לבניך - ולא לבנותיך". האם בכל מקום שכתוב בנים הכוונה למעט בנות?

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה..

פורסם: ו' יוני 03, 2016 2:23 pm
על ידי סתם יהודי
הכהן כתב:נשאל את השאלה הפוך: "ושננתם לבניך - ולא לבנותיך". האם בכל מקום שכתוב בנים הכוונה למעט בנות?

בכוונה לא דנתי על בנים ובנות - כי לגביהם אין קושיא מעיקרא, מה שאין כן ילדים וילדות - יש קושייה משני פסוקים סותרים לכאורה (כמובא בכותרת של האשכול) - ולכן רק בזה דנתי.

ולגבי גוף שאלתך, שכמובן אינה קושייא - אלא רק שאלה: אלה גמרות מפורשות, דבנים הוא לאפוקי בנות ("בני ישראל ולא בנות ישראל"), חוץ מאשר כשבפסוק יש ריבוי מיוחד לרבות בנות, וכן חוץ מפסוקי ברכה - כגון בפסוק "למען ירבו ימיכם וימי בניכם" (כמובא בב"ב קי ע"ב).

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 2:26 pm
על ידי הכהן
ויצא מעמך הוא ובניו עמו א''ר שמעון אם הוא נמכר בניו ובנותיו מי נמכרים מכאן שרבו חייב במזונות בניו

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ו' יוני 03, 2016 4:27 pm
על ידי סתם יהודי
מהגמ' הנ"ל עולה כעת קושיה חדשה: איך מצד אחד - אומרת הגמ' במקום אחר - "בני ישראל ולא בנות ישראל", אך מצד שני - לגבי הפסוק "הוא ובניו עמו" - היא מקשה "בניו ובנותיו מי נמכרים".
ומ"מ, אין קשר בין זה לבין קושייתי המקורית, שהיא איננה על הגמרא אלא על הפסוקים עצמם, ולכן נשאלה דווקא על ילדים ולא על בנים.

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: ש' יוני 04, 2016 11:23 pm
על ידי הכהן
ואני אחזור ואשאל מהמשך הפסוק בו פתחת:
אם אדניו יתן לו אשה וילדה לו בנים או בנות האשה וילדיה תהיה לאדניה והוא יצא בגפו: ואם אמר יאמר העבד אהבתי את אדני את אשתי ואת בני לא אצא חפשי:

Re: האם "ילדים" כולל ילדות? זכריה: "ילדים" וילדות משחקים ברחבתיה. פר' משפטים: וילדה לו בנים או בנות האשה "וילדיה" תהיה ו

פורסם: א' יוני 05, 2016 1:37 am
על ידי סתם יהודי
אה"נ. ובדידך עדיפא לאקשויי מבדידי, וה"ט משום דבדידי מקשינן - מקרא חדא (בתורה) - אקרא אחרינא (בנביאים), ובדידך מקשינן - מקרא (בתורה) - אגופיה!

Re: האם "ילדים" כולל ילדות?

פורסם: א' יוני 18, 2017 11:14 am
על ידי שמואל דוד
עיין תוספות יו"ט כתובות סוף פרק ד

Re: האם "ילדים" כולל ילדות?

פורסם: א' יוני 18, 2017 6:43 pm
על ידי הא לחמא עניא
פוק חזי שכל אחד ואחד כותב היום בהזמנות של החתונות "להשתתף בשמחת בנינו היקרים" והכוונה היא על החתן וגם על הכלה, ונקטו בלשון בנינו.
[אכן ראיתי כמה שמדייקים וכותבים צאצאינו היקרים, אבל רוב העולם כותב בנינו]