עמוד 1 מתוך 1

ברכת הגומל

פורסם: ב' יוני 06, 2016 3:45 pm
על ידי הראשון לציון
פנה אלי אדם שעבר בשבוע שעבר ניתוח שרוול (קיצור קיבה) בנוגע להלכה וברצונו לדעת את הדינים הנוגעים לענין ברכת הגומל מדובר בניתוח בהרדמה מלאה שלוקח כשעה סיכוי המוות בו הוא 0.25 כלומר 1 ל500 אשמח לראות תגובות המגיבים החשובים דפה

Re: ברכת הגומל

פורסם: ב' יוני 06, 2016 11:40 pm
על ידי עזריאל ברגר
בעל התניא כותב בסידורו שמברכים הגומל על כל חולי שמחללים עליו את השבת.
נ.ב. 0.25% זה אחד ל400.

Re: ברכת הגומל

פורסם: ג' יוני 07, 2016 12:29 am
על ידי יבנה
בפסקי תשובות ריט ס"ק כ' כתב שכל ניתוחים פנימיים שבהרדמה מלאה אפ' הפשוטים ביותר מברכים הגומל, ע"ש מקורותיו. וכ"ש לשיטת השו"ע שם ס' ח' שלא הצריך חולי של סכנה.

Re: ברכת הגומל

פורסם: ג' יוני 07, 2016 10:37 am
על ידי הראשון לציון
מישהו אמר לי שחיוב הגומל הוא רק בתוך שבעה ימים האם יש מקור לדבריו

Re: ברכת הגומל

פורסם: ג' יוני 07, 2016 1:10 pm
על ידי עזריאל ברגר
הראשון לציון כתב:מישהו אמר לי שחיוב הגומל הוא רק בתוך שבעה ימים האם יש מקור לדבריו

שו"ע מפורש שיש לו תשלומין כל זמן שירצה (ריט,ו ועיין משנ"ב ס"ק ח שמזכיר שלושים יום לגבי ענין מסוים), אבל לכתחילה - תוך ג ימים.

ברכת הגומל למי שעבר ניתוח ל"קיצור קיבה"

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 9:38 pm
על ידי הצעיר באלפי
ניתוח לקיצור קיבה הוא מפורסם בין הציבור, וכמה השלכות הלכתיות בעקבותיה (שיעורי תורה למצוות שבאכילה, תעניתים ועוד).
השאלה הוא דמכיון שעוברים הרדמה על כל הגוף, האם צריכין לברך ברכת הגומל ?
ולכאורה נראה בהשקפה ראשונה שפשוט הדבר שצריכין לברך (מטעם הנ"ל), אך שאלתי לאחרונה כמה וכמה אנשים שעברו ניתוח הנ"ל וכולם אמרו לי שלא עלה על דעתם לברך, ובפרט כי התהליך אינו כל כך מסובך ומסוכן .... וכו' וכו'.
וצ"ע למעשה !

Re: ברכת הגומל למי שעבר ניתוח ל"קיצור קיבה"

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 9:48 pm
על ידי דורש טוב לעמו
עיין בפנה"ל טז, ד שעל ניתוח בהדרמה כללית, לפי חומרת ההתייחסות הרפואית כיום להרדמה כללית, יש לברך. וזכור לי שהרב מלמד שליט"א ביאר באחד השיעורים
בישיבת הר ברכה, שכיוון שכל הרדמה כללית היא מסוכנת, שכן יש כמות אנשים שלא קמים ממנה ל"ע, לכן יש לברך.
לפי"ז יוצא, שגם אם הניתוח עצמו אינו מסוכן, כיוון שעצם ההרדמה הכללית היא מסוכנת לכאורה יש לברך.

Re: ברכת הגומל למי שעבר ניתוח ל"קיצור קיבה"

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 11:47 pm
על ידי הצעיר באלפי
מסכים לכל מילה !
האם ראיתם מישהו מברך למעשה על ניתוח קיצור קיבה ?

Re: ברכת הגומל למי שעבר ניתוח ל"קיצור קיבה"

פורסם: ב' נובמבר 25, 2019 12:47 am
על ידי יואל שילה
בשלמא ניתוח הנעשה בלפרוסקופיה [שלשה חתכים זעירים שדרכם מוחדרים מכשירי הניתוח] פחות מסוכן, אולם ניתוח שנעשה בפתיחת הבטן ממש - לא שייך להגדירו כלא מסוכן, אלא הוא מקום סכנה, אלא שבדרך כלל יודעים להוציאו מסכנה זו לשלום.

Re: ברכת הגומל למי שעבר ניתוח ל"קיצור קיבה"

פורסם: ב' נובמבר 25, 2019 11:16 pm
על ידי עיק
לענ"ד אינו כן, כי אין סכנה יתירה בפתיחת הבטן לעומת ניתוח לפרוסקופי. הסיבה שמעדיפים ניתוח לפרוסקופי היא החלמה מהירה יותר, לא סיכון מופחת. הסיכון בניתוח הוא כפול: א. ההרדמה הכללית, כנזכר לעיל. ב. הניתוח עצמו בתוך חלל הבטן, ובזה אין חילוק אם הגישה לפרוסקופית או לא.

Re: ברכת הגומל למי שעבר ניתוח ל"קיצור קיבה"

פורסם: ב' נובמבר 25, 2019 11:53 pm
על ידי יואל שילה
אדם עם שלשה חתכים זעירים בבטן יכול לשרוד
אדם עם בטן חתוכה לא יכול לשרוד

Re: ברכת הגומל למי שעבר ניתוח ל"קיצור קיבה"

פורסם: ג' נובמבר 26, 2019 6:46 am
על ידי עיק
מצד מה אינו יכול לשרוד? כי יזדהם? כי יאבד דם? אלו לא סיכונים שיש בפתיחת הבטן יותר מאשר בלפרוסקופיה. אמנם, ברור שמצד ההתאוששות והחזרה לתפקוד רגיל יש יתרון גדול לכמה חתכים קטנים על פני חתך גדול יותר.
לענ"ד יש טעמים מספיקים לברך הגומל לאחר ניתוח בחלל הבטן, תהא הגישה הניתוחית אשר תהא.

Re: ברכת הגומל למי שעבר ניתוח ל"קיצור קיבה"

פורסם: ג' נובמבר 26, 2019 9:46 am
על ידי יואל שילה
אין לי בעיה אם תגדיר ניתוח בלפרוסקופיה כסכנה, אבל לומר שניתח פתוח אינו סכנה, רק מפני הסיבה שבדרך כלל מצליחים גם להוציא אותו מהסכנה - משולל הגיון בעיני.
וזו הטענה שלי גם על מי שטס או נוהג במהירות גבוהה - כעת הוא מקום סכנה, וזה שבדרך כלל מצליחים לצאת לשלום מהסכנה - לא עושה שלא היתה כאן סכנה.
הדמיון לא מוצלח, ויש מקום גדול לומר שהנהיגה איננה מקום סכנה, כי רכב עם בלמים תקינים ונהג עירני הוא לא מקום סכנה, אבל מ"מ בניתוח בודאי יש מקום להגדירו כמקום סכנה.

Re: ברכת הגומל למי שעבר ניתוח ל"קיצור קיבה"

פורסם: ו' נובמבר 29, 2019 9:19 am
על ידי עושה חדשות
לא עשיתי סקר מקיף, אבל מהמעט שאני מכיר, יש ב'קיצור' עצמו סכנה בדרגה מסויימת, ויש כאלו שהסתכנו בו מאד. לכן יעשה שאלת חכם.

Re: ברכת הגומל

פורסם: ו' נובמבר 20, 2020 11:35 am
על ידי דרומי
שאלתי באשכול אחר האם מותר לברך 'הגומל' לפני שמתחילים את קריאת התורה (והיינו כאשר הס"ת כבר מונחת על הבימה ועדיין לא התחילו לקרוא בה, וכגון שהנצרך לברך ממהר ומדובר בש"פ כי תשא...).

והראה שם הרב משנ"נ כמה צדדים, ועיקר הספק הוא לכאורה שאין זה מכבוד הס"ת להקדים ענין אחר לפני הקריאה בה.

ואבקש בזה מי שיודע מקור ברור בענין, ותודה מראש.

Re: ברכת הגומל

פורסם: ו' נובמבר 20, 2020 11:38 am
על ידי דרומי
עוד שאלה בעניני ברכת הגומל -

האם המברך צריך לעמוד בעת הברכה? ונהוג עלמא לעמוד, ובפרט שבמקום האפשר המברך עולה לתורה או עושה הגבהה ובמילא עומד, אך השאלה היא עד כמה זה מוכרח.

והאם העונים 'מי שגמלך טוב כו'' יש איזה עדיפות שיעמדו?

[ואולי יש עדיפות שישבו, מצד 'ובמושב זקנים יהללוהו'...]

Re: ברכת הגומל

פורסם: ו' נובמבר 20, 2020 11:54 am
על ידי עזריאל ברגר
הרמב"ם (הלכות ברכות י,ח) כותב שהמברך צריך לעמוד, ויש לעיין מדוע לא הובא כך בשו"ע.

Re: ברכת הגומל

פורסם: ו' נובמבר 20, 2020 12:13 pm
על ידי איש גבעות
המגן אברהם הביא דיש לעמוד בשם הרמב"ם.
הב"ח סובר דמהשמיטו השו"ע משמע דלא סבירא ליה.
המשנ"ב הביא דין זה ופסק דאינו מעכב.

Re: ברכת הגומל

פורסם: ו' נובמבר 20, 2020 12:15 pm
על ידי איש גבעות
עזריאל ברגר כתב:
הראשון לציון כתב:מישהו אמר לי שחיוב הגומל הוא רק בתוך שבעה ימים האם יש מקור לדבריו

שו"ע מפורש שיש לו תשלומין כל זמן שירצה (ריט,ו ועיין משנ"ב ס"ק ח שמזכיר שלושים יום לגבי ענין מסוים), אבל לכתחילה - תוך ג ימים.

יש ראשונים שפסקו דהוא עד חמישה ימים, ונפק"מ שאם לא בירך עד שלושה ימים ימהר לברך תוך חמישה ימים לחוש לשיטתם.
בענין זה יש להעיר דצריך עיון מנהג הספרדים לברך בשבת ולא חשו למה שפסק השו"ע דנכון שלא לאחר ג' ימים.

Re: ברכת הגומל

פורסם: ו' נובמבר 20, 2020 1:54 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
viewtopic.php?t=48373#p586322
נכתב כאן איחוד. [וגם לאחד הלבבות]

Re: ברכת הגומל

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 12:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://simla.otzar.org/viewtopic.php?t=48373#p586322
נכתב כאן איחוד. [וגם לאחד הלבבות]

יישר כח.
ה' יזכנו ללמוד תורה באהבת חברים.

Re: ברכת הגומל

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 12:46 pm
על ידי תוכן
אם זה מסוכן, אז למה הוא עשה את זה? כך שאל אותי ר' גדליה נדל, כששאלתי אם יש לי לברך ברכת הגומל כשהגעתי חזרה מאנגליה לא"י.

Re: ברכת הגומל

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 12:56 pm
על ידי כדכד
אין איסור לעשות דברים מסוכנים לשם מטרות חשובות כגון פרנסה. "עלה בכבש ונתלה באילן" לשם קבלת שכרו.

כךגם יתוח למטרת שמירה על הבריאות אף אם יש בו סכנה יתכן שהסכנה בלי הנתוח גדולה יותר

Re: ברכת הגומל

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 10:38 am
על ידי דרומי
בהמשך למה ששאלתי לעיל לענין עמידה בברכת הגומל, ראיתי מביאים את הב"ח שכותב שמהפסוק "במושב זקנים יהללוהו" למדים שדוקא הזקנים העונים בישיבה מכלל שהמברך בעמידה.

וראיתי באחד מהמלקטים שהביא את דברי הב"ח וכתב שמדבריו למדים שהעונים צריכים לשבת. והמשיך וכתב שאם לא ישבו יצאו בדיעבד. ולכאורה מדברי הב"ח לא משמע כ"כ שכוונתו לקבוע דין שהעונים צריכים לשבת, ובפועל הרבה פעמים הציבור כולו עומד בשעת 'הגומל' ולא ראינו מי שיאמר להם לשבת.

ודבר פלא ראיתי ביומן שכתב ר"י מונדשיין ז"ל בעת שהותו אצל הרבי מליובאוויטש, שציין שהרבי היה שעון על הסטנדר, ובשעה שהיה מי שבירך "הגומל" וענה "אמן וכו'" כנהוג - היה מזדקף. וצ"ע.

Re: ברכת הגומל

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 10:53 am
על ידי דרומי
ובהמשך למה ששאלתי לעיל האם אפשר לברך 'הגומל' לפני העליה לתורה - ראיתי מציינים לאשל אברהם בוטשאטש מהדו"ת סי' ריט שאפשר. אך שם מדבר על מי שעולה לתורה בעצמו ומברך 'הגומל' לפני ברכת התורה שלו, ולכאורה אין ראיה מזה לאדם בעלמא שלא מקבל עליה לתורה ובא רק לברך 'הגומל' והולך.

ובכל מקרה מנהג העולם אינו כדברי האשל אברהם הנ"ל, ומעולם לא ראיתי מי שיברך 'הגומל' לפני ברכת התורה שלו. ועדיין צ"ע למקרה הצורך.

[אגב, ראיתי דבר מעניין שכותבים בביאור טעם אלו שלא מקפידים לענות 'אמן' אחר 'הגומל', שהוא כדי שלא "לאשר" את מה שאמר המברך על עצמו שהוא בכלל "חייבים"].

Re: ברכת הגומל

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 11:07 am
על ידי כדכד
מי שעולה לתורה למה שיברך לפני העליה שלו ולא אחריה?
הנדון של מרמובן כי אינו רוצה להתעכב לקריאה בעצמה
אבל לא הבנתי כלל מדוע צריך לברך דווקא אחרי או לפני הקראה ולא סתם אחרי או לפני התפלה בכל יום שמזדמן?

Re: ברכת הגומל

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 11:56 am
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:מי שעולה לתורה למה שיברך לפני העליה שלו ולא אחריה?

יכולות להיות סיבות טכניות - לדוגמא שזהו זמן שממתינים לגלילת הספר.
ויכולות להיות סיבות הלכתיות/רוחניות - לדוגמא העולה שלישי במנחה של שבת, שלמנהגנו (חב"ד) משתדלים למעט ככל האפשר בהפסק בין עלייתו לתורה לבין הקדיש (ואיננו אומרים שום מזמור בזמן זה, אלא רק את פסוקי "וזאת התורה" של הגבהת הספר).

Re: ברכת הגומל

פורסם: ו' נובמבר 27, 2020 7:23 am
על ידי נהר שלום
רק להעיר לדעת השו"ע ולמנהג הספרדים א"צ חולי שיש בו סכנה לברכת הגומל

Re: ברכת הגומל

פורסם: ג' דצמבר 29, 2020 4:15 pm
על ידי עזריאל ברגר
חיפשתי מעט בנושא ברכת הגומל אחרי "ניתוח שבר" (בקע/קילע/הרניה), וזה אשר העליתי ברשת:

מצאתי באתר של צא"ח:
הרב המשיב: הרב יוסף ש. גינזבורג

תאריך: כ"ח באב התשע"ד (24/08/14)

השאלה:
האם מי שעבר ניתוח מקומי קטן, צריך לברך הגומל?

תשובת הרב:
לאחר ניתוח פנימי, גם אם הוא קל יחסית, כמו ניתוח 'שבר' או ניתוח טחורים, מברכים הגומל גם בגלל הניתוח עצמו.

גם ניתוח אורתופדי נעשה לרוב בהרדמה כללית, והרדמה זו כשלעצמה מהווה סיכון רציני, המצדיק ברכת הגומל.

מקורות: ניתוח בכלל - שו"ת ציץ אליעזר חי"ב סי' יח. ילקוט יוסף ח"ג סי' ריט סכ"ד. הליכות שלמה ח"א פכ"ג ס"ב. שו"ת אז נדברו חי"ד סי' כה ס"ק ו - הובאו באנציקלופדיה הלכתית-רפואית כרך ב עמ' 405.הרדמה כללית - מידע מרופא-מרדים.

ולעומתם באתר "דין":
שאלה:
שלום לרב עברתי ניתוח פרפרורציה .חור בתרסריון האם לברך הגומל?

תשובה:
שלום וברכה

אם הניתוח נעשה בהרדמה מלאה, תמיד יש לעשות ברכת הגומל בברכה, אם זה נעשה בהרדמה אפידורלית או מקומית יש ניתוחים פשוטים כמו ניתוח שבר שיש לעשות את הברכה בלי שם ומלכות, אולם במקרה שהשבר היה כבר “שבר כלוא” יש לברך בשם ומלכות בכל מקרה. אבל ניתוח זה ודאי נחשב חולי שיש לברך עליו הגומל בשם ומלכות.

מקורות:

הרדמה כללית הופכת את האדם למצב של חולה שיש בו סכנה, כיון שהחיות שלו תלויה רק על המכשירים ומבצעים בו הנשמה מלאכותית, [ואין זה רק בגלל הסכנה של הרדמה כללית שכיום כמעט ואינה קיימת], אולם הרדמה אפידורלית או מקומית, אינה מחייבת בניתוח שבר כיון שאין השבר נחשב למחלה אלא לחוסר נוחות, במקרה שהשבר היה “כלוא” זה נחשב לחולי של חלל וצריך לברך, ואמנם בשנים הקודמות היה ניתוח זה מסוכן אף הוא ולכן כתבו הפוסקים (שו”ת ציץ אליעזר חי”ב סי’ יח, והליכות שלמה פרק כג סעיף ב) שיש לברך על ניתוח שבר ברכת הגומל, אולם בזמנינו נראה שיודו שבהרדמה מקומית או אפידורלית כשזה לא שבר כלוא שיברך בלא שם ומלכות.


ולמעשה שאלתי רב מורה הוראה, והורה לי שלא לברך.
(יש לזכור, שמלבד החומרא של ברכה לבטלה - יש לצרף כאן בכל ספק את השיטה המובאת במג"א שברכת הגומל איננה חיוב כלל)

Re: ברכת הגומל

פורסם: ו' ינואר 01, 2021 12:34 am
על ידי נר דרומי
תוכן כתב:אם זה מסוכן, אז למה הוא עשה את זה? כך שאל אותי ר' גדליה נדל, כששאלתי אם יש לי לברך ברכת הגומל כשהגעתי חזרה מאנגליה לא"י.

אין אני מבין הטענה בכלל. לדבריו במאי מוקמית לה לגמ' (ברכות נד,ב) שיורדי הים והולכי מדברות צריכין להודות? אלא נראה שיש דברים שבנ"א עושים משום צורך מה, על אף שהם דברים שעלולים להגיע למצב של סכנה. ועל כאלו דברים תיקנו חז"ל ברכת הגומל.
ואה"נ שיש לדון על כל מצב שעלול להגיע לסכנה אם מותר ליכנס בו לכתחילה, ואכ"מ. אבל קשה להגיד שהגמ' איירי ברשיעי, או בשוטים, או דוקא לצורך פיקו"נ (אם נניח שמותר להסתכן בשביל פיקו"נ כנ"ל).

Re: ברכת הגומל

פורסם: ו' ינואר 01, 2021 9:57 am
על ידי תוכן
נר דרומי כתב:
תוכן כתב:אם זה מסוכן, אז למה הוא עשה את זה? כך שאל אותי ר' גדליה נדל, כששאלתי אם יש לי לברך ברכת הגומל כשהגעתי חזרה מאנגליה לא"י.

אין אני מבין הטענה בכלל. לדבריו במאי מוקמית לה לגמ' (ברכות נד,ב) שיורדי הים והולכי מדברות צריכין להודות? אלא נראה שיש דברים שבנ"א עושים משום צורך מה, על אף שהם דברים שעלולים להגיע למצב של סכנה. ועל כאלו דברים תיקנו חז"ל ברכת הגומל.
ואה"נ שיש לדון על כל מצב שעלול להגיע לסכנה אם מותר ליכנס בו לכתחילה, ואכ"מ. אבל קשה להגיד שהגמ' איירי ברשיעי, או בשוטים, או דוקא לצורך פיקו"נ (אם נניח שמותר להסתכן בשביל פיקו"נ כנ"ל).


הם צריכים ללמוד תורה, להתפרנס וכדומה, ומשום כך מסתכנים.

Re: ברכת הגומל

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 11:33 am
על ידי מן הדרום
שאלה -
אדם שהיה בסכנה גדולה, ולא ידע , נאמר שישן
אחרי יום ,שבוע, חודש מבין שזה מה שהיה האם מברך הגומל/שעשה לי נס
או שחלק מהענין הוא חווית ההצלה, הנס?

Re: ברכת הגומל

פורסם: ו' יוני 14, 2024 3:55 pm
על ידי גביר
בספר אורח משפט להראי"ה קוק סימן מה [עמ' ס] נשאל מאחיו אם לברך ברכת הגומל אחרי שיט באנייה ששמע שיש אומרים שבזמן הזה שישנן אניות גדולות אין כל כך סכנה בזה והשיב שיש לברך דכיוון שברכת הגומל נגזרה במניין אף על פי שבטל הטעם לא בטלה התקנה.
[התשובה נכתבה בשנת תר"ס, ולפני טביעת הטיטניק , שהיתה בתרע"ב, ושנתה את הגישה בנוגע לבטיחות השיט]

והביאו הרב עובדיה יוסף בחזון עובדיה טו בשבט וברכות הלכות ברכות ההודאה והסכים עמו.

ואולי אפשר להביא ראיה ממדרש במדבר רבה ט ד -
איש איש - הרבה פורשין לים ורובן חוזרין, יחידים הם שהולכין ולא חוזרין, כך הרבה נוטלים נשים, רובן מצליחין ויחידים נכשלים - וחוטא ילכד בה.
הרי לנו שגם בזמן חז"ל רוב הפורשין לים חזרו ורק יחידים הם שלא חזרו, ואף על פי כן תקנו לברך הגומל.

Re: ברכת הגומל

פורסם: ד' יוני 19, 2024 7:05 pm
על ידי גביר
ויש להוסיף שזה חסד מיוחד מאת ה' כדאיתא בירושלמי -

תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת שבת פרק ב הלכה ו
א"ר לוי בג' מקומות השטן מצוי לקטרג. המהלך בדרך בעצמו. והישן בבית אפל לעצמו. והמפרש בים הגדול. א"ר יצחק בר מריון אילולי דכתיב  [ישעי' מג טז] כה אמר ה' הנותן בים דרך. כיון שהיה אדם יורד לתוכו היה מת.