מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המשמש ליום 90 הרי זה שופך דמים, מה ההנהגה היום חוששים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

המשמש ליום 90 הרי זה שופך דמים, מה ההנהגה היום חוששים?

הודעהעל ידי שלח » ה' יוני 09, 2016 2:42 pm

מה דעת הפוסקים בסוגיה וכיצד למנות את הימים ומה ההנהגה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13222
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: המשמש ליום 90 הרי זה שופך דמים, מה ההנהגה היום חוששים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 09, 2016 3:15 pm

שלח כתב:מה דעת הפוסקים בסוגיה וכיצד למנות את הימים ומה ההנהגה?

דעת הגמרא היא שאין לחשוש...
כמדומני שראיתי באחרונים (אולי בשם הצמח-צדק?) שע"י שהגמרא פסקה ש"שומר פתאים ה׳" - כבר נעקרה הסכנה לגמרי.

ועכ"פ כמעט אף פעם א"א לדעת מתי זה בדיוק, אא"כ במקרים חריגים במיוחד.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: המשמש ליום 90 הרי זה שופך דמים, מה ההנהגה היום חוששים?

הודעהעל ידי ביליצר » ה' יוני 09, 2016 3:24 pm

"תנא: המשמש מטתו ליום תשעים כאילו שופך דמים. מנא ידע? אלא אמר אביי: משמש והולך, ושומר פתאים ה'" (נדה לא.)

רשי מנא ידע ,הא לא ידע אימת מעברה

עכ"פ הברייתא עדיין מקדימה דשלושה חדשים הראשונים קשה לאשה ולולד

אבא יודן
הודעות: 1259
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: המשמש ליום 90 הרי זה שופך דמים, מה ההנהגה היום חוששים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' יוני 09, 2016 3:39 pm

CIMG0249.JPG
CIMG0249.JPG (1.53 MiB) נצפה 2446 פעמים

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: המשמש ליום 90 הרי זה שופך דמים, מה ההנהגה היום חוששים?

הודעהעל ידי שלח » ה' יוני 09, 2016 5:01 pm

ראיתי פה בנטעי גבריאל
קבצים מצורפים
הרב נטעי גבריאל אומר שיש מקום לדבר.pdf
(354.81 KiB) הורד 252 פעמים

עקביה
הודעות: 5501
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: המשמש ליום 90 הרי זה שופך דמים, מה ההנהגה היום חוששים?

הודעהעל ידי עקביה » ה' יוני 09, 2016 5:28 pm

שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן סג
וכן הוא טעם אביי בנדה דף ל"א במה שמתיר לשמש בספק יום תשעים דתנא דהמשמש ביום תשעים להריונה כאילו שופך דמים ואקשינן מנא ידע ואמר אביי משמש והולך ושומר פאתים /פתאים/ ה', דכיון שהוא דבר טבעי ולא אסרה תורה מלשמש אז ש"מ שהוא הבטחה שלא תסתכן מצד זה אם אינה חייבת עונש ולא נכנס זה בגדר סמיכות על הנס שאסור ומחוייב האדם ליזהר בכמה זהירות שלא לבא לחשש כל דהו מסכנה ומצנים פחים וכדומה דהכא שאני דהוא כמו הבטחה מהשי"ת שלא תסתכן כשלא תתחייב עונש ומעונש שחייבת א"א להמלט ולכן מסתבר שמותר לאביי אף אם היה ידוע שהוא ודאי יום תשעים ולא רק בספק שנימא כוונתו דישמור ה' שלא יזדקקו לתשמיש ביום צ' כי הרי זמן עונה דהטיילין בכל יום והיה לן לאסור להטיילין לשמש בכל יום כשהיא קרוב ליום צ' כדי שיהיה שייך שמירה זו דלא יזדמן להם לשמש ביום תשעים אלא צריך לומר דלאביי מותר לגמרי והוא מטעם דבארתי דהוא הבטחה שלא תסתכן וישמור אותה השי"ת מהסכנה אף כשתשמש ודאי. ויהיה ניחא מה שנקט בלשון אלא אמר אביי שמשמע שפליג וסובר שליכא כלל איסור לשמש ביום תשעים אף אם היה ידוע ולא שהוא רק מתרץ דבספק לא חיישינן משום דשומר פתאים ה' והברייתא איירי באם יזדמן שידוע להם או שאסרה מלשמש בכל יום שהוא כידוע להם אלא שאביי מתיר לגמרי אף לשמש בכל יום משום דאף בידוע שהוא יום תשעים היה מתיר מטעם דבארתי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 524 אורחים