עמוד 1 מתוך 1

ביאור דברי המדרש

פורסם: ג' יוני 14, 2016 12:22 pm
על ידי יאיר1
אני יעתיק כאן את כל הקטע אולי יעזור לחכמינו. התקשתי בקטע המודגש. וכבר ראיתי מה כתב העץ יוסף ולא הבנתי.

ז ד"א אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות, שלא תהיו מבזין על המנורה הוי (זכריה ד) כי מי בז ליום קטנות ושמחו וראו את האבן הבדיל ביד זרובבל שבעה אלה, אלה זו המנורה, שבעה אלו שבעת הנרות כנגד ז' כוכבים שמשוטטין בכל הארץ כך הם חביבין שלא תהיו מבזין עליהן לכך נאמר אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות שלא יטעה אותך יצרך לומר שהוא צריך אורה ראה מה כתיב בחלונות (יחזקאל מ) וחלונות אטומות אל התאים ואל אליהמה לפנימה וגו' וכן לאילמות וגו' כהחלונות האלה כחלונות אין כתיב כאן אלא כהחלונות שיהיו רחבות מבחוץ וצרות מבפנים כדי שיהיו מוציאין אורה לחוץ, א"ר ברכיה הכהן בי רבי הברק הזה תולדות האש של מעלן הוא והוא יוצא ומבהיק את כל העולם כולו שנא' (שם /יחזקאל/ א) ודמות החיות מראיהן כגחלי אש בוערות כמראה הלפידים ומן האש יוצא ברק ומבהיק את כל העולם כולו ואני צריך לאורה שלכם ולמה אמרתי לך כדי לעלותך, א"ר חנינא אמר הקדוש ברוך הוא עינים שיש בך יש בתוכן לבן ושחור ואין אתה רואה מתוך הלבן אלא מתוך השחור ומה אם עיניך שיש בתוכן שחור ולבן אין אתה רואה אלא מתוך השחור הקדוש ברוך הוא שכולו אורה הוא צריך לאורה שלכם, ד"א אל מול פני המנורה ב"ו =בשר ודם= מדליק נר מנר דלוק שמא יוכל להדליק נר מתוך החשך שנא' (בראשית א) וחשך על פני תהום מה כתיב אחריו ויאמר אלהים יהי אור ומתוך החשך הוצאתי אורה ואני צריך לאורה שלכם ולא אמרתי לך אלא לעלות אותך להעלות נר תמיד.

Re: ביאור דברי המדרש

פורסם: ד' יוני 15, 2016 9:58 pm
על ידי פרי יהושע
"א"ר חנינא אמר הקדוש ברוך הוא עינים שיש בך יש בתוכן לבן ושחור ואין אתה רואה מתוך הלבן אלא מתוך השחור ומה אם עיניך שיש בתוכן שחור ולבן אין אתה רואה אלא מתוך השחור הקדוש ברוך הוא שכולו אורה הוא צריך לאורה שלכם".

הכוונה פשוטה שאדם כביכול גם הראיה שלו היא מתוך החושך שהוא השחור שבעין, בעוד הבורא כולו אורה וכי לאורה הוא צריך? אם יש כוונה עמוקה יותר אשמח לשמוע