עמוד 1 מתוך 1

האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: א' יוני 26, 2016 2:33 pm
על ידי לוי יצחק
?

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: א' יוני 26, 2016 2:35 pm
על ידי פלתי
כן, כל זמן שאין נפ"מ להלכה. עי' תפא"י ריש ב"מ.

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: א' יוני 26, 2016 2:57 pm
על ידי חד ברנש
היה כאן אשכול ישן בנוגע לספר 'פשוטה של משנה'.

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: א' יוני 26, 2016 2:59 pm
על ידי צעיר_התלמידים
השאלה היותר חזקה היא בשביל מה זה טוב ומה זה מועיל?

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: א' יוני 26, 2016 3:17 pm
על ידי לוי יצחק
תשח"ח לה"פלתי" על המקור הנכבד.
אח"כ מצאתי שבתוי"ט נזיר פ"ה מ"ה כתב ג"כ להתיר, אם אינו סותר דין מהגמ'.
ולהרב הצעיר שיחי', על מה הקצף? תורה היא וללמוד אני צריך, וכשם שרבו מפרשי הפשט במקרא, ואין איש שישאל "בשביל מה זה טוב ומה זה מועיל", שכך היא דרכה של תורה, ופשוט.

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: א' יוני 26, 2016 5:14 pm
על ידי בברכה המשולשת
הכל כבר נתברר באשכול אליו הפנה הרב חד"ב שליט"א, רק יש להעיר שרבים חלקו על התוי"ט ורבים הסכימו עמו

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: א' יוני 26, 2016 8:34 pm
על ידי עושה חדשות

Re: האם מותר לפרש דברי תנא שלא כטעם המפורש במשנה ?

פורסם: א' יוני 26, 2016 11:12 pm
על ידי י. אברהם
עי' תוס' (סוכה כד. ד"ה רבי) דאשכחן טובא שאין הגמרא חושב עיקר טעם, אותו טעם המפורש במשנה.

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: א' ספטמבר 20, 2020 11:18 pm
על ידי י. אברהם
האם ידוע למי אם בעלי הכללים דברו בדעת שאר הראשונים בזה?

ברמב"ן מכות (יג, ב ד"ה ולהך לישנא) קשיא לי' מאי טעמא קאמר רבי אבהו טעמא דרבי עקיבא משום גז"ש, א"נ משום רשעה המסורה לבי"ד, ור"ע גופיה נקט טעמא משום שאם עשו תשובה ב"ד של מעלה מוחלין להם. משמע דלא ס"ל כתוס' סוכה הנ"ל.
ואף דהרמב"ן מיירי בברייתא ולא במשנה, לכאו' לא שנא.

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: ה' אוקטובר 08, 2020 11:31 pm
על ידי אור עולם
viewtopic.php?f=19&t=39001&p=443880&hilit=%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA+%D7%A4%D7%A9%D7%98#p443880
יחסית בתחילת העמוד שם, דברים בשם ר"י מאיר ודיון ע"ז בהמשך

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: ש' אוקטובר 10, 2020 11:18 pm
על ידי לארץ ולדרים
לכאו' הדיון לא קשור לאו"ה

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: ש' אוקטובר 10, 2020 11:23 pm
על ידי לענין

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 2:57 am
על ידי לארץ ולדרים
עיין מהרש"ל סנהדרין נ"ב ב' ד"ה טעה בדרב מתנא

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 11:28 am
על ידי ביקורת תהיה
י. אברהם כתב:ברמב"ן מכות משמע דלא ס"ל כתוס' סוכה הנ"ל.
שם בא רבי עקיבא לנמק מה טעם מודה הוא לרבי ישמעאל בחייבי כריתות (בעוד שהוא חולק עליו בחייבי מיתות ב"ד), ובכגון דא אין שייך לומר שאין הנימוק עיקר טעמו.

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: ד' אוקטובר 14, 2020 11:49 am
על ידי תלמיד-חכמים
ראיתי פעם, שהרמב"ם רגיל לפסוק כהירושלמי משום שהוא מפרש את המשנה בדרך פשוטה יותר מהבבלי. וצ"ע.

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: ד' אוקטובר 14, 2020 12:07 pm
על ידי חגי פאהן
תלמיד-חכמים כתב:ראיתי פעם, שהרמב"ם רגיל לפסוק כהירושלמי משום שהוא מפרש את המשנה בדרך פשוטה יותר מהבבלי. וצ"ע.

ודאי שהב"י חולק על זה, אם יש מקור לאמירה זו.

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: ה' אוקטובר 15, 2020 6:16 am
על ידי יושב בשער
הערה כללית: בדרך כלל שייך ב' טעמים\מניעים לפרש משנה שלא כפירוש הגמ', וההבדל כרחוק מזרח ממערב.
א' כפי הטעם שנמסר מבית מדרשו של רבנו הגר"א, כי כמו שיש כמה וכמה פנים לפסוקים, כך יש כמה פירושים למשניות, שגם בהם שייך פרד"ס. (אגב, ראיתי ס' מעשה רקח לגדול בזמנו הגר"א רקח ז"ל שמפרש את המשניות בדרך סוד.) א"כ, שייך לעשות כן להגדיל תורה ולהאדירה.
ב' דרך מחקר. וכל המונח בזה.

Re: האם מותר לפרש את המשנה שלא כפירוש הגמ'?

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2020 4:08 pm
על ידי תלמיד-חכמים
חגי פאהן כתב:
תלמיד-חכמים כתב:ראיתי פעם, שהרמב"ם רגיל לפסוק כהירושלמי משום שהוא מפרש את המשנה בדרך פשוטה יותר מהבבלי. וצ"ע.

ודאי שהב"י חולק על זה, אם יש מקור לאמירה זו.


שו"ת מהרי"ק סי' ק':
"דבר ידוע שרבינו משה רגיל לפסוק על פי הירושלמי יותר מכל הפוסקים הידועים אצלינו ואפי' במקום שאין תלמודינו מוכיח כדברי הירושלמי לפעמים יפסוק כמותן היכא שתלמודינו מעמיד משנה או ברייתא בשינוי דחיקא והירושלמי מפרשא בפשטא תופס לו שיטת הירושלמי".