עמוד 1 מתוך 1

לא תלין שכר עובד

פורסם: ג' יוני 28, 2016 9:23 pm
על ידי מאיר צבי
מדריכת טיולים שעשתה טיול עבור איזה בית ספר ולא קיבלה את משכורתה באותו יום, האם הבית ספר עבר על "לא תלין"? (אני שואל מתוך חוסר ידיעה ולא שיש לי איזה צד) אשמח אם מישהו יענה תשובה מנומקת .

Re: לא תלין שכר עובד

פורסם: ג' יוני 28, 2016 10:07 pm
על ידי פרי יהושע
אם לא בקשה את הכסף או לא היה להם, לא קיימו את העשה אבל לא עברו על הלאו.

Re: לא תלין שכר עובד

פורסם: ד' יוני 29, 2016 5:42 pm
על ידי עוד יהודי
לא פירטת מה השאלה, מי הוא העובר? של מי היא נחשבת כפועלת? או שיש לך צד שהדרכת טיול אינה פעולה

Re: לא תלין שכר עובד

פורסם: ד' יוני 29, 2016 10:22 pm
על ידי שלמה בן חיים
א. מדריכת טיולים דינה כפועל שהעובר ולא נותן לה שכרה בזמנה עובר בבל תלין.
ב. אכן כמבואר בשו"ע חו"מ סימן שלט סעיף י אין עובר בעל הבית בבל תלין אלא אם כן תבעו הפועל, ואפילו בתבעו אם אין לו מעות לשלם אינו עובר. אך מ"מ מידת חסידות ללוות ולפרוע ואפילו כשלא תבעו כמבואר בפתחי תשובה שם ס"ק ח, בשם האר"י הקדוש.
ועוד שגם אם לא תבעו בפירוש כל שיש אומדנא שהפועל רוצה לתבוע אלא שמתבייש יש לומר שנחשב שתובעו ראה אהבת חסד פרק ט נתיב החסד אות כט. וגם מבואר בזוהר קדושים פה א שגם בלא תבעו יש לשלם בזמנו והביאוהו האחרונים.
ג. ובערך שי חו"מ שלט ט כתב דעובר משום ביומו תתן שכרו. וראה ריטב"א ב"מ קיא א דלא משמע כן.
ד. אלא שיש לדון מי עובר בבל תלין, שהרי אין כאן בעל הבית ששכר, וגם מנהלת בי הספר אינה בעלת הבית אלא רק אחראית מטעם משרד החינוך או הרשת שעובדת תחתיה. ורק בעל הבית עובר בבל תלין. אמנם כתבו האחרונים שאפוטרופוס חייב והיינו שבכל גווני האחראי על הענין ששכר את הפועל אף שאינו בעל הבית עובר בבל תלין וכמבואר באהבת חסד פרק י סעיף ד ראה שם גם בנתיב החסד. ולכאורה מי שעובר היא המורה האחראית על ארגון הטיול.
וראה בכל זה בספר דרכי חושן מהגאון רבי יהודה סילמן שליט"א על שכירות פועלים שם יש קונטרס ארוך ומבואר מאד על כל ענייני בל תלין החמורים.