רון כתב: או למשל בדבר שיש לו מתירין דלא בטל דהוא ודאי דין דרבנן.
עוד יהודי כתב:שהרי כל הבעהי במפרישו בידים הוא משום שנחשב קבוע.
נשר כתב:כשחתיכת איסור מתערבת היא בטלה ברוב.
בחה"ל היא לא מתבטלת.
אך לא נאמר שיש כאן ודאי איסור אלא יש כאן ספק על כל חתיכה אולי היא האיסור.
ולכן זה נקרא בפוסקים "ספק בתערובת".
ונפקא מינה
בחתיכה הר"ל שהיא ספק איסור (דאורייתא)
והתערבה ברוב היתר.
האם הוי ספק ספיקא - ספק אחד החתיכה אסורה. ספק שני איזו היא.
נקרא בפוסקים - ספק בגוף ספק בתערובת.
עיין בסימן הנ"ל.
הדבר היחיד שגזרת חז"ל לאסור בספק נחשבת כודאי ואינה מצטרפת לס"ס
זה גבינות הגויים שאפילו שזה רק חשש שמא העמידו בקיבת נבילה - גזרו עליהם בתורת ודאי ואינה ניתרת בס"ס.
נשר כתב:הרב עו"ח שליט"א שלום.
דבר אחד אני לא מבין,
מדאורייתא יש ביטול.
ורבנן גזרו שלא יהיה ביטול.
אז מה השאלה, שניקח חתיכה ונשאל למה היא אסורה?
הרי כשלוקח מן התערובת זה לא יכול לשנות את דין הקבוע. כמו לוקח מהחנות.
המקרה היחיד שיכול לשאול זה רק כשפירש ממילא, הלא כן?
מה הכוונה לומר על כל חתיכה בפנ"ע ספק דרבנן?
הרי זה גופא גזרו רבנן שלא נאמר ביטול על כל חתיכה וחתיכה בפנ"ע.
הספק מעולם לא היה על התערובת אלא על כל חתיכה מהתערובת.
נשר כתב:השאלה היא כשהאיסור דרבנן?
הד"מ שם מדבר על ספר איסור דאורייתא שנתערב ברוב ואינו בטל מדרבנן והקשה הב"י מאחר דמדאורייתא בטל נמצא שיש כאן רק איסור דרבנן ונתיר מצד שחתיכת האיסור הראשונה היתה ספק איסור.עושה חדשות כתב:ממש על השאלה הזו:
דרכי משה יו"ד סי' נז - מה שהקשה הלא כל ספיקא דרבנן לקולא שהרי אפילו ודאי דרס כו' דלא דמי דבודאי דבמקום דעיקר הספק הוא באיסור עצמו ומצד עצמו הוא דרבנן הולכים להקל אבל כאן דמצד האיסור בעצמו הוא ספק איסור דאורייתא אלא שמצד אחר בא לו שהוא מדרבנן הואיל ונתערב ומדאורייתא חד בתרי בטל אלא דרבנן גזרו בדבר חשוב דלא להתבטל זו לא מיקרי ספיקא דרבנן לילך בה להקל וכן כתב באיסור והיתר הארוך בהדיא כלל כ"ה (דין יב) דכל מקום שיש חשש איסור דאורייתא לא אמרינן ביה ספיקא דרבנן לקולא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 453 אורחים