עמוד 1 מתוך 1

חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ג' יולי 05, 2016 8:50 pm
על ידי בני ברקי
זכיתי להיות בחופה שמסדר החופה היה אחד מגדולי ראשי הישיבות שבדרום. את הכיבודים הקריאו ברמקול ואת הברכות לא הסכים ראש הישיבה לברך דרך הרמקול.
אני שהייתי ממש מתחת לחופה לא שמעתי את הברכה!!! כמובן שלא היו עשרה אנשים ששמעו את הברכה (גם אבי הכלה אמר לי שלא שמע את הברכה...) משום ה"חומרא" הגדולה של לא לברך דרך רמקול.
האם אין כאן חומרא דאתי לידי קולא? האם ראש הישיבה לא אמור לדאוג שיהיו עשרה ששומעים את הברכה?

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ג' יולי 05, 2016 9:10 pm
על ידי מה שנכון נכון
זו לא "חומרא", אלא דעת הרבה מפוסקי זמנינו שע"י רמקול לא נחשב לשמיעה. ראה באריכות בקונטרס קול אמרים שבסו"ס כיצד מזמנין.
ומאידך גם לא ברור ששמיעת כל העשרה מעכבת, ראה מש"כ לו שם הר"ש וואזנר, ונדפס גם בשבה"ל י,רמה.

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ג' יולי 05, 2016 9:41 pm
על ידי מאיר סובל
בני ברקי כתב:זכיתי להיות בחופה שמסדר החופה היה אחד מגדולי ראשי הישיבות שבדרום. את הכיבודים הקריאו ברמקול ואת הברכות לא הסכים ראש הישיבה לברך דרך הרמקול.
אני שהייתי ממש מתחת לחופה לא שמעתי את הברכה!!! כמובן שלא היו עשרה אנשים ששמעו את הברכה (גם אבי הכלה אמר לי שלא שמע את הברכה...) משום ה"חומרא" הגדולה של לא לברך דרך רמקול.
האם אין כאן חומרא דאתי לידי קולא? האם ראש הישיבה לא אמור לדאוג שיהיו עשרה ששומעים את הברכה?


ולטעמיך ממה נפשך, אם לא שמעוהו עשרה בלי רמקול, מה היה עוזר רמקול? הרי זה לא שמיעתו

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ג' יולי 05, 2016 11:45 pm
על ידי יאיר1
מאיר סובל כתב:
בני ברקי כתב:זכיתי להיות בחופה שמסדר החופה היה אחד מגדולי ראשי הישיבות שבדרום. את הכיבודים הקריאו ברמקול ואת הברכות לא הסכים ראש הישיבה לברך דרך הרמקול.
אני שהייתי ממש מתחת לחופה לא שמעתי את הברכה!!! כמובן שלא היו עשרה אנשים ששמעו את הברכה (גם אבי הכלה אמר לי שלא שמע את הברכה...) משום ה"חומרא" הגדולה של לא לברך דרך רמקול.
האם אין כאן חומרא דאתי לידי קולא? האם ראש הישיבה לא אמור לדאוג שיהיו עשרה ששומעים את הברכה?


ולטעמיך ממה נפשך, אם לא שמעוהו עשרה בלי רמקול, מה היה עוזר רמקול? הרי זה לא שמיעתו


אם לא שמעו מחמת רעש, על ידי הרמקול היו שומעים והיה מהני. כך נדמה לי לדעת הגרע"י

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ד' יולי 06, 2016 12:50 pm
על ידי ההוא גברא
הטענה היא כזאת: עתה לא שמעו כלום ונמצא חשש בא על ארוסתו או לכל הפחות ברכה לבטלה, עם רמקול לפחות לחד מ"ד שמעו, ועוד שידעו מה בירך גם אם לא שמעו וכידוע ראיית האחרונים מבית כנסת דאנשי אלכסנדריה.

ולדידי פשיטא לי שאדם שלא אכפת לו מזה שלא שמעו עשרה אסור לתת לו לסדר קידושין, שחזקה שאינו בקי בהלכות גיטין וקידושין ויש כאן לפני עיוור כשאתה נותן לו לסדר קידושין שאתה מכשיל אותו באיסור דרבנן שקשים יותר מדור המבול.
(שמעתי שהגר"ש רוזובסקי פעם אחת בא לפניו מעשה בחתן שמת אביו ורצה לפסוק מן הגמרא והראשונים ונעלם ממנו אחד האחרונים והעיר לו דיין אחד, ומאותה שעה הפסיק לסדר קידושין שהחזיק עצמו לאינו בקי בהלכות גיטין וקידושין).
אגב, זו גם היתה חופה ספרדית והוא דרש לעשות חדר ייחוד?

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ד' יולי 06, 2016 3:51 pm
על ידי שש ושמח
ההוא גברא כתב:הטענה היא כזאת: עתה לא שמעו כלום ונמצא חשש בא על ארוסתו או לכל הפחות ברכה לבטלה, עם רמקול לפחות לחד מ"ד שמעו, ועוד שידעו מה בירך גם אם לא שמעו וכידוע ראיית האחרונים מבית כנסת דאנשי אלכסנדריה.

נו"ב קמא אהע"ז נ"ו
ועל דבר המסדר קידושין ובירך ברכת אירוסין וברכת נישואין בלי עשרה בודאי הדיוט כזה עון פלילי הוא שיהא לו עסק בטיב קידושין. אבל עם כל זה הקידושין והחופה גמרו קנינם. לא מבעיא לדעת רוב הפוסקים שאין הברכות מעכבות ואף לכתחילה רשאי לעשות נישואין אם אי אפשר למצוא עשרה ורשאי לישא בלא ברכה ואין הברכות מעכבות הביאה וכשיזדמנו לו עשרה יברך פשיטא שאין כאן שום מיחוש, אלא אפילו לדעת הרשב"א שהביא הב"ש בסי' ס"ב סק"ד שבמקום שאין עשרה אין לעשות נישואין מ"מ נראה לפענ"ד אף שלהרשב"א הברכות מעכבות מ"מ כאן שכבר בירך אלא שלא היה שם עשרה זה אינו מעכב ובדיעבד עלתה הברכה אף בלי עשרה, וראיה לדבר כו' כו', העולה מזה דאפילו לברך מחדש אין חיוב. ולפי שראיות הנ"ל אינן ברורות כל כך אין הפסד שכאשר יזדמן שם נישואין יעמדו גם הזוג הזה סמוך לחופה ויכוונו לצאת בברכה שיברכו להחתן וכלה האחרים.

ולפי"ז אם אינו יכול להשמיע לעשרה ג"כ יכול לברך כיון דבדיעבד יוצא, וכמובן אם הוא או רבותיו פוסקים שרמקול לא מועיל אינו צריך לחוש לחולקים בזה. אלא שמ"מ אין לחתן לכבדו בברכה.
ההוא גברא כתב:ולדידי פשיטא לי שאדם שלא אכפת לו מזה שלא שמעו עשרה אסור לתת לו לסדר קידושין, שחזקה שאינו בקי בהלכות גיטין וקידושין ויש כאן לפני עיוור כשאתה נותן לו לסדר קידושין שאתה מכשיל אותו באיסור דרבנן שקשים יותר מדור המבול.

לדעת רוב ככל הפוסקים מדינא דגמרא א"צ המסד"ק לדעת בטיב גיטין וקידושין, עי' אהע"ז מ"ט ס"ג ובנו"כ, ולא ע"ז נאמר שקשה לעולם יותר מדור המבול. וגם לדעת המחמירים פשוט שמי שיודע הל' קידושין אע"פ שאינו יודע הלכות הברכות יכול לסדר קידושין.

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ד' יולי 06, 2016 8:54 pm
על ידי בני ברקי
הדבר החמור מבחינתי שברי לי שאותו ראש ישיבה(וכן עוד ראשי ישיבות) לא למדו את הנושא לעומק ויצא להם לדינא שיש בעיה לברך ברמקול,אלא זה נהיה "מודה" שאם אתה רוצה להצטייר פרומר אתה לא מברך ברמקול וזה מגיע ממקום לא הלכתי אלא לחץ חברתי ולכן לא מענין אותם שיצא קולא שאין עשרה ששומעים כי לא ההלכה אור לרגליהם בנושא הזה...
ויבורכו ראשי ישיבות שמספיק בטוחים בעצמם ורק ההלכה הצרופה מעניינת אותם שמתעקשים!!! שיהיה בחופה רמקול ולו רק שגם הסבתא בעזרת נשים תשמע את הברכות ולא תעמוד כמו גולם ולא תשמע שום דבר(כמו שקורה בחופות ללא רמקול).
בין ראשי הישיבות ניתן למצוא(לפי מה ששמעתי) את הגרב"מ אזרחי שליט"א

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ד' יולי 06, 2016 10:08 pm
על ידי חשבונות רבים
לפענ"ד עדיף שלא ישמעו עשרה וישמעו החתן והכלה בלי רמקול מלקחת רמקול ולא ישמעו החתן והכלה את קולו של המברך (בדיעבד נחשב שבירך בעשרה גם אם לא שמעו את הברכה רק היו שם באותו מעמד).

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ד' יולי 06, 2016 10:11 pm
על ידי אוצר החכמה
איך זה המציאות שבלי רמקול לא שומעים עשרה. אולי בגלל שיושבים אנשים על כסאות כמו באמריקה. אז שיקומו ויתקרבו קצת. ואם לראש ישיבה יש קול מאד חלש אז אולי לא צריך לתת לו לברך את הברכה כמו שלא עושים אותו בעל תפילה בימים נוראים.

גם לא הבנתי את הטענה על זה שלא למדו את ההלכה. הגרשז"א היה פשוט לו שברמקול לא יוצאים, אז גם אם הגרמ"פ והגרע"י סברו אחרת. מי שמחמיר כהגרשז"א הוא לא מי שלא למד את ההלכה אלא דווקא מי שלמד את ההלכה. ולכתוב שמי שכל מי שההלכה הצרופה מעניינת אותו סובר שמותר נגד דעתו הברורה של הגרשז"א נראה גובל בחוצפה.

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ד' יולי 06, 2016 10:46 pm
על ידי בני ברקי
אמרתי שהם (ראשי הישיבות ובעיקר הצעירים) לא למדו את הנושא ואין להם מושג מי מחמיר בנושא ומי מיקל. שהערתי לאחד מראשי הישיבות החשובים בירושלים הופתעתי כמה אין לו מושג בסוגיה זו והוא היה מופתע שחזו"א מתיר שימוש ברמקול...

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ד' יולי 06, 2016 10:59 pm
על ידי אוצר החכמה
לא כל כך מובן לי על מה אתה מתלונן. המנהג הוא שלא להשתמש ברמקול במקום שצריך לצאת. אני לפחות לא מכיר בית כנסת שמשתמש ברמקול לקריאת המגילה. כך שהמחמירים, גם אם לא נכנסו לדיון נוהגים כפי המנהג וכדעת הגרשז"א.

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ד' יולי 06, 2016 11:08 pm
על ידי בני ברקי
זה בדיוק השאלה! מתי ומדוע המנהג נהיה כדברי הגרשז"א? האם בגלל שכך סוברים רוב הפוסקים(לא נראה לי)? או בגלל שמנהג כמו השיטה המחמירה? הרי המנהג הוא לא לפתוח בקבוקים בשבת אפילו שדעת הגרשז"א להתיר אלא מאי המנהג הוא תמיד להחמיר! וזה בעיה שמביא אותך לידי קולא שאין עשרה ששומעים את הברכה כמו שהייתי נוכח.(שאתה מחמיר בלי לדעת על מה ולמה)
באמת מענין מה נהגו ראשי הישיבות זצוק"ל(הרב שך,חברון,מיר) נראה לי!(לא בידיעה) שהשתמשו ברמקול וה"מנהג" לא להשתמש בחופות ברמקול נהיה ממש ב10 שנים האחרונות אצל ראשי הישיבות הצעירים.
אני בטוח שהגרשז"א הקפיד שיהיו עשרה ששומעים את הברכה ובנוסף אמר את הברכות בקול רם ולא כמו אותו ראש ישיבה שאמר את הברכות בלחש ממש

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: ה' יולי 07, 2016 6:13 pm
על ידי הכהן
ההוא גברא כתב:(שמעתי שהגר"ש רוזובסקי פעם אחת בא לפניו מעשה בחתן שמת אביו ורצה לפסוק מן הגמרא והראשונים ונעלם ממנו אחד האחרונים והעיר לו דיין אחד, ומאותה שעה הפסיק לסדר קידושין שהחזיק עצמו לאינו בקי בהלכות גיטין וקידושין).

נדון מכאן ואילך בארוכה

Re: חשש ברכה לבטלה בברכת נשואין

פורסם: א' יוני 17, 2018 10:12 pm
על ידי חיימשה
היכן יש חומר בנידון זה של רמקול, גם לגבי ז' ברכות בז' ימי המשתה, ושמיעת החתן וכלה, וכן לגבי זימון?