מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' יולי 10, 2016 2:16 am

ידוע שטרח הרבה הגרמ"פ שהבריכה שנבנתה ע"י השלטונות תהיה כשרה לטבילה, אולם הוא עצמו לעצמו החמיר בזה
אשמח לדעת עוד פרטים, ובעיקר למה הגרמ"פ החמיר לעצמו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 10, 2016 7:47 am

יעויין במאן מלכי רבנן תיאור המקרה,
ומי שיראה תשובתו יבין היטב למה החמיר לעצמו

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » א' יולי 10, 2016 9:32 pm

כוונת הברכה המשולשת, להקדמת נכדי מרן האגרות משה חלק ח הנקרא 'מאן מלכי רבנן' עמוד 18 שם. וראה אגרות משה חלק ט יו"ד סימן כד, אולי זה היה הקולא שהיקל שם.

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » א' יולי 10, 2016 9:33 pm

בברכה המשולשת כתב:יעויין במאן מלכי רבנן תיאור המקרה,
ומי שיראה תשובתו יבין היטב למה החמיר לעצמו

מה התכוונת 'מי שיראה תשובתו' על איזה תשובה התכוונת?

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' יולי 11, 2016 1:19 am

בברכה המשולשת כתב:יעויין במאן מלכי רבנן תיאור המקרה,
ומי שיראה תשובתו יבין היטב למה החמיר לעצמו

מאן מלכי רבנן
אהד המהנדסים הממונים שם הסכים לעשות בסתר שינוי בדרך אספקת המים למרחץ על פי
הוראות רבנו כך שאפשר היה להכשירו בשעת הדחק. רבנו כתב שתי תשובות לאהיו הגאון רבי
מרדכי הי״ד על אפשרויות בניית מקווה בשעת הדהק, ונדפסו באגרות יו״ד ח״א סימן קי״ט וק״כ.

הרבנית שהיתר. רגילה למקוה שנבנה בכל ההומרות וההידורים לא טבלה במקוה זה מכל מקום הורה רבנו לרבנית לטבול במקוה מדי הודש משום מראית העין. כך שהם פרשו זה מזו למשך המש שנים, עד שלהי תרצ״ו כאשר עזבו את רוסיא. כמה מתלמידיו שנודע להם
הדבר בקשו גם הם לנהוג בהומרא זו, ורבנו הורה להם שאסור להם לנהוג כך. לדבריו הרבנית נישאה
כשהשנים היו כתיקונן, ולכן קבלה על עצמה את כל ההומרות בדיני טבילה. ברם נשות התלמידים נישאו
להם בזמנים הללו, שאי אפשר לנהוג בהן הומרות כלל, ולא נישאו על דעת לנהוג חומרות או לפרוש, ולכן
אין הם רשאים להחמיר על נשותיהם.


בתשובה קיט' דן בדינא ד"נתן סאה ונטל סאה" וחידוש בעיני למימר שפרש האגרו"מ מאשתו חמש שנים בגלל חומרא זו.
תשובה קכ עוסקת בדין מקוה העשוי מהשלג.

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' יולי 11, 2016 1:29 am

גם זו לטובה כתב:
בברכה המשולשת כתב:יעויין במאן מלכי רבנן תיאור המקרה,
ומי שיראה תשובתו יבין היטב למה החמיר לעצמו

מאן מלכי רבנן
אהד המהנדסים הממונים שם הסכים לעשות בסתר שינוי בדרך אספקת המים למרחץ על פי
הוראות רבנו כך שאפשר היה להכשירו בשעת הדחק. רבנו כתב שתי תשובות לאהיו הגאון רבי
מרדכי הי״ד על אפשרויות בניית מקווה בשעת הדהק, ונדפסו באגרות יו״ד ח״א סימן קי״ט וק״כ.

הרבנית שהיתר. רגילה למקוה שנבנה בכל ההומרות וההידורים לא טבלה במקוה זה מכל מקום הורה רבנו לרבנית לטבול במקוה מדי הודש משום מראית העין. כך שהם פרשו זה מזו למשך המש שנים, עד שלהי תרצ״ו כאשר עזבו את רוסיא. כמה מתלמידיו שנודע להם
הדבר בקשו גם הם לנהוג בהומרא זו, ורבנו הורה להם שאסור להם לנהוג כך. לדבריו הרבנית נישאה
כשהשנים היו כתיקונן, ולכן קבלה על עצמה את כל ההומרות בדיני טבילה. ברם נשות התלמידים נישאו
להם בזמנים הללו, שאי אפשר לנהוג בהן הומרות כלל, ולא נישאו על דעת לנהוג חומרות או לפרוש, ולכן
אין הם רשאים להחמיר על נשותיהם.


בתשובה קיט' דן בדינא ד"נתן סאה ונטל סאה" וחידוש בעיני למימר שפרש האגרו"מ מאשתו חמש שנים בגלל חומרא זו.
תשובה קכ עוסקת בדין מקוה העשוי מהשלג.

זו ודאי טעות של נכדי מרן זצ"ל אין שום קשר בין תשובות אלו להיתר שלו, תשובות אלו לא עסוקות בבעיות ששייכות להיתר של מרחץ, ויותר נראה שהתשובה שהבאתי לעיל מאגרות משה חלק ט יו"ד סימן כד שייך להיתר זה וכמו שציינתי לעיל

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יולי 11, 2016 1:33 am

ג"א רציתי לציינם אתמול ע"פ הרשום בתולדות שבאג"מ ח"ח, ולא צינתי כי סימן קיט מדבר על המקוה בעירו של אחיו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 11, 2016 8:34 am

אכן, טעות שלי (הסתמכתי על הזכור לי ממאן מלכי רבנן)
אמנם, על דיון דומה באותו הדור יעויין בשו"ת חיי עולם נטע ובדברי הגאון הצ"פ לרב המחבר

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' יולי 11, 2016 8:31 pm

זכור לי גם כי סופר [אני לא זוכר מה המקור לדברים] כי מרן זצ"ל היה הולך לבדוק את ההכשר של המקוה באישון ליל, והיה הדבר סכנת נפשות ממש, מרן זצ"ל היה אומר וידוי כל פעם טרם שיצא לבדוק את כשרות המקוה והיה נפרד מאשתו וילדיו.
דרך אגב מקריאה בירחונים מתחילת שהותו של מרן זצ"ל באמריקה נראה שהיה פעיל מאד בנושא זה גם באמריקה וכפי הנראה הרבה מתיקון המקוואות באמריקה החל על ידו.
גם אחיו הגאון ר' מרדכי זצ"ל מסר נפשו על בניית מקוה וראה במצו"ב [ודרך אגב כפי הנראה אין זה ר' ישראל דזיקבסאן אלא ר' יוסף מאיר].
קבצים מצורפים
מקוה ר' מרדכי פיינשטיין.PDF
(280.96 KiB) הורד 203 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יולי 11, 2016 9:00 pm

שלמה בן חיים כתב:זו ודאי טעות של נכדי מרן זצ"ל אין שום קשר בין תשובות אלו להיתר שלו, תשובות אלו לא עסוקות בבעיות ששייכות להיתר של מרחץ, ויותר נראה שהתשובה שהבאתי לעיל מאגרות משה חלק ט יו"ד סימן כד שייך להיתר זה וכמו שציינתי לעיל

התשובה שם נכתבה על אודות המקוה בסטראבין, ראה בסוף הסימן, ואין כל רמז לשייך אותה גם למקוה בליובאן. [יש סיבה להניח שהבעיה שהיתה במקוה זה צריכה להיות נזכרת לפחות בעקיפין באיזה מקום באג"מ?].
היא גם נכתבה בסוף תרצד, והמקוה בליובאן נעשה בתרצב או בתרצג, ראה בתולדות שם, ובאג"מ או"ח א סימן קכו.

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' יולי 11, 2016 10:38 pm

מה שנכון נכון כתב:
שלמה בן חיים כתב:זו ודאי טעות של נכדי מרן זצ"ל אין שום קשר בין תשובות אלו להיתר שלו, תשובות אלו לא עסוקות בבעיות ששייכות להיתר של מרחץ, ויותר נראה שהתשובה שהבאתי לעיל מאגרות משה חלק ט יו"ד סימן כד שייך להיתר זה וכמו שציינתי לעיל

התשובה שם נכתבה על אודות המקוה בסטראבין, ראה בסוף הסימן, ואין כל רמז לשייך אותה גם למקוה בליובאן. [יש סיבה להניח שהבעיה שהיתה במקוה זה צריכה להיות נזכרת לפחות בעקיפין באיזה מקום באג"מ?].
היא גם נכתבה בסוף תרצד, והמקוה בליובאן נעשה בתרצב או בתרצג, ראה בתולדות שם, ובאג"מ או"ח א סימן קכו.

לא התכוונתי שזו היתה התשובה על מקוה זה, אלא שיתכן שמדובר באותו נושא

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יולי 11, 2016 10:39 pm

שלמה בן חיים כתב:
מה שנכון נכון כתב:
שלמה בן חיים כתב:זו ודאי טעות של נכדי מרן זצ"ל אין שום קשר בין תשובות אלו להיתר שלו, תשובות אלו לא עסוקות בבעיות ששייכות להיתר של מרחץ, ויותר נראה שהתשובה שהבאתי לעיל מאגרות משה חלק ט יו"ד סימן כד שייך להיתר זה וכמו שציינתי לעיל

התשובה שם נכתבה על אודות המקוה בסטראבין, ראה בסוף הסימן, ואין כל רמז לשייך אותה גם למקוה בליובאן. [יש סיבה להניח שהבעיה שהיתה במקוה זה צריכה להיות נזכרת לפחות בעקיפין באיזה מקום באג"מ?].
היא גם נכתבה בסוף תרצד, והמקוה בליובאן נעשה בתרצב או בתרצג, ראה בתולדות שם, ובאג"מ או"ח א סימן קכו.

לא התכוונתי שזו היתה התשובה על מקוה זה, אלא שיתכן שמדובר באותו נושא

ועל זה בדיוק שאלתי איזו סיבה יש לשער כך יותר מבעיות אחרות שמוזכרות באג"מ או שלא מוזכרות בו?

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: הבריכה שהכשיר הגרמ"פ שתהא ראויה לטבילה

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' יולי 12, 2016 1:56 am

בספר "טהרת מים" (סימן מ') כתב שהגרמ"פ השתמש במי העיר למקוה בעירו.

מסתבר שההגרמ"פ סידר שהמים יעברו המשכה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 281 אורחים