עמוד 1 מתוך 1

חטא שבירת הלוחות

פורסם: ב' יולי 11, 2016 12:09 am
על ידי עושה חדשות
ראיתי בארבנאל פ' חוקת, שבתחילת דבריו על מי מריבה הוא מקשה למה נענשו משה ואהרן בעונש גדול כ"כ על חטא קל שכזה, "וגדול מזה היה שבירת הלוחות ומאמר הצאן ובקר ישחט להם". ואנוכי לא שמעתי בלתי היום דהיה בזה חטא, אדרבה יש"כ ששיברת!

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ב' יולי 11, 2016 12:13 am
על ידי לייטנר
אם לא תתייחס לדברי חז"ל אלה (כפי שעשה אברבנאל עצמו כאן), תבין ששליח השובר מתנה יקרת ערך שהמלך ציווהו להעביר לאי מי, חטא למלך.

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ב' יולי 11, 2016 12:22 am
על ידי מה שנכון נכון
ראה שמות רבה מו, א. ובספר חסידים סימן קלח והו' מק"נ סימן קכה.

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ב' יולי 11, 2016 3:11 am
על ידי ביליצר
(דברים ט' ט"ז):

"וארא והנה חטאתם לה' א-לוהיכם". ראה שאין לישראל עמידה וחיבר נפשו עמהם ושבר את הלוחות, ואמר לקב"ה: הם חטאו, ואני חטאתי ששברתי הלוחות: אם מוחל אתה להם, אף לי מחול, שנאמר (ל"ב ל"ה): "ועתה אם תשא חטאתם" – כן לחטאתי מחול. ואם אין אתה מוחל להם, אל תמחול לי – אלא "מחני נא מספרך אשר כתבת!"

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ב' יולי 11, 2016 7:48 am
על ידי רון
א. ייש"כ לרב ביליצר על המובאה מחז"ל.
ב. לא מובן ולא מתאים סגנונו של "לייטנר", "[color=#404000]אם לא תתייחס לדברי חז"ל אלו"[/color], וכי מה יש לנו לולא דברי חז"ל? הרי לאחר שנאמרו דברי חז"ל זו האמת ואין בילתה וזה מה שהק' באמת הרב עושה חדשות שליט"א, דלאחר שמצינו מפורש יישר כחך ששיברת שמוכח מזה שאינו חטא, מה שייך להמציא חטא בזה. ואה"נ על האברנבאל עצמו היתה תלונת העו"ח.
ורק כיון שמצינו בחז"ל כפי שהביא הרב ביליצר שבאמת היה בזה טענה על משה רבינו, שייך לקוראו חטא! אך הכל רק עפ"י חז"ל, ואין לנו משלנו כלום לאחר דברי חז"ל.

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ו' יולי 29, 2016 1:02 am
על ידי עושה חדשות
מה שנכון נכון כתב:ראה שמות רבה מו, א.

ראיתי שם חידוש נוסף, ז"ל המדרש -
...התחיל מצטער על שבור הלוחות ואמר לו הקדוש ברוך הוא אל תצטער בלוחות הראשונות שלא היו אלא עשרת הדברות לבד ובלוחות השניים אני נותן לך שיהא בהם הלכות מדרש ואגדות, הה"ד (איוב יא) ויגד לך תעלומות חכמה כי כפלים לתושיה...

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ו' יולי 29, 2016 2:09 am
על ידי סגי נהור
רון כתב:א. ייש"כ לרב ביליצר על המובאה מחז"ל.
ב. לא מובן ולא מתאים סגנונו של "לייטנר", "[color=#404000]אם לא תתייחס לדברי חז"ל אלו"[/color], וכי מה יש לנו לולא דברי חז"ל? הרי לאחר שנאמרו דברי חז"ל זו האמת ואין בילתה וזה מה שהק' באמת הרב עושה חדשות שליט"א, דלאחר שמצינו מפורש יישר כחך ששיברת שמוכח מזה שאינו חטא, מה שייך להמציא חטא בזה. ואה"נ על האברנבאל עצמו היתה תלונת העו"ח.
ורק כיון שמצינו בחז"ל כפי שהביא הרב ביליצר שבאמת היה בזה טענה על משה רבינו, שייך לקוראו חטא! אך הכל רק עפ"י חז"ל, ואין לנו משלנו כלום לאחר דברי חז"ל.

כנראה אינך יודע שהפשטנים (ובראשם ראב"ע ורשב"ם) מפרשים את הפסוקים פעמים רבות שלא ע"פ חז"ל.

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ו' יולי 29, 2016 8:28 am
על ידי רון
חן חן על נכונותך לאלפני בינה על דרכם של האבן עזרא והרשב"ם!
אבל,
כשתהיה אבן עזרא או רשב"ם תפרש מה שאתה רוצה!
יפה מאד, כל אחד יפרש במקראות מה שחלם בלילה? [אני יודע את האוה"ח בבחוקותי שכל אחד וכו' זה בסדר] בדרך הזאת המדרון חלקלק יותר ממה שנראה לכם. אם היית אתה או אני כותבים את המורה נבוכים לא היו מצרפים אותנו למנין, אבל כשהרמב"ם כתב, הרי שהכל משתנה.

התייחסתי לתגובתו של לייטנר, כאילו שאנו רשאים להתעלם מדרשות חז"ל.
לבא ולהתעלם מהמקובל בידנו מחז"ל הקדושים מתפרש אצל אחרים כ"אומץ" ו"פתיחות" רח"ל, בבתי מדרש שלנו עליהם גדלנו [כולל החרדל"י] הוא טרף גמור.
תקראו לנו "שמרנים" "מקובעים" ושאר מחמאות. אנן בדידהו ואינהו בדידהו.
רק שבסוף נתבונן מהיכן יוצאים רעבני צוהר.....

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ו' יולי 29, 2016 12:01 pm
על ידי סגי נהור
אולי במקום לכתוב למהר פאשקווילים, תשים לב שלייטנר כתב את דבריו בדעת האברבנאל (כלומר, שהוא ז"ל פירש את הדברים כפשוטם שלא ע"פ מדרשי חז"ל).

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ו' יולי 29, 2016 12:29 pm
על ידי רון
באם טעיתי הריני מתנצל ברבים,
אך דברי אלו לא ללמד על הנושא המדובר כעת יצאו,
כי אם על כלל הדברים שנאמרים כאן מדי פעם יצאו.

יש פורומים אחרים המתאימים לכל מיני הגיגים שיצאו מכל מיני בתי מדרשות למיניהם, העומדים למול חז"ל בגובה העינים, אך אוצר החכמה נועד לאלו שמכניעים את ראשם בגאוה לחז"ל הקדושים ולרבותינו מעתיקי השמועה מדור דור ללא שום תירוצים.

אין צורך להכין תגובת נגד אני כבר יודע מה תהיה:
הנה קם לנו מוכיח בשער חדש!
אז הנה אמרתי זאת במקום כל המתרגזים
שבת שלום

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ש' יולי 30, 2016 10:14 pm
על ידי פרי יהושע
שבוע טוב

לא בא לחלוק על אף אחד לפני רק להוסיף!

בדרך לימוד טוב הרבה פעמים שגם היום הלומד יבדוק את פשוטו של מקרא וכדו' -אחר ההכרה שחז"ל כתבו מה שכתבו ברוח הקודש והם הם שהבינו את עומק התושבע"פ כמו שלמדנו המהר"ל וחכמי הקבלה מדור לדור-, לימוד פשוטם של מקראות ע"ד הפשטנים הראשונים מסייע רבות להבנת עומק התורה גם של דברי חז"ל במקומם הראוי, דרך הלימוד הוא תמיד לבדוק עד כמה שידו מגעת, וכך אדם עולה מדרגה לדרגה. רבות פעמים כיום מרוב העומס של הפרשנות, אין אדם עומד כראוי על צורתו של פסוק, ואפי' על צורתה של משנה ומעשים שבכל יום יוכיחו.

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ש' יולי 30, 2016 11:15 pm
על ידי פרי יהושע
לייטנר כתב:אם לא תתייחס לדברי חז"ל אלה (כפי שעשה אברבנאל עצמו כאן), תבין ששליח השובר מתנה יקרת ערך שהמלך ציווהו להעביר לאי מי, חטא למלך.


גם "לולי דברי חז"ל", לא נראה כן מהכתובים כלל, הלא הכעס והחרון אף היה גדול עד שכמעט היו כלים, והאם באמת נראה שציווה המלך להעביר להם מתנת הערך הזו, יותר נראה שהכל נעשה כדי שישבור בעצמו כשיראה וישקה אותם כסוטה את מי אפר הלוחות.

מה גם שאח"כ נאמר למשה מפי הגבורה בפירוש "פסול לך וגו' כראשונים", ונראה ממש כהסכמה למה שהיה, ולא היינו צריכים לדברי חז"ל במקום זה.

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ש' יולי 30, 2016 11:38 pm
על ידי מאיר צבי
עושה חדשות כתב:ראיתי בארבנאל פ' חוקת, שבתחילת דבריו על מי מריבה הוא מקשה למה נענשו משה ואהרן בעונש גדול כ"כ על חטא קל שכזה, "וגדול מזה היה שבירת הלוחות ומאמר הצאן ובקר ישחט להם". ואנוכי לא שמעתי בלתי היום דהיה בזה חטא, אדרבה יש"כ ששיברת!

עיין בגמ' שבת פז ע"א ג' דברים עשה משה מדעתו והסכים הקב"ה עמו וכו' שיבר את הלוחות וכו אמר ר"ל אמר לו יישר כח ששיברת.

Re: חטא שבירת הלוחות

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 3:10 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:
מה שנכון נכון כתב:ראה שמות רבה מו, א.
ראיתי שם חידוש נוסף, ז"ל המדרש -
...התחיל מצטער על שבור הלוחות ואמר לו הקדוש ברוך הוא אל תצטער בלוחות הראשונות שלא היו אלא עשרת הדברות לבד ובלוחות השניים אני נותן לך שיהא בהם הלכות מדרש ואגדות, הה"ד (איוב יא) ויגד לך תעלומות חכמה כי כפלים לתושיה...
עוד על מעלתם של לוחות שניות, ממדרש רבי אליעזר פרשה יד -
ארבע מדות היו לוחות אחרונות יתירות על הראשונות. לוחות ראשונות לא נעשה להן ארון קודם הורדתן, שנ' ואעש ארון עצי שטים, והיו דומין ככלה נכנסת בתוך חופתה. לוחות הראשונות לא נא' בהן (כי) טוב, [אבל לוחות האחרונות נאמר בהן טוב, שנא'] למען ייטב לך. (ד"א) [ו]מפני מה לא נאמר בהן טוב בלוחות ראשונות, מפני שגלוי וידוע לפניו שהן עתידין להשבר. לוחות ראשונות לא היה מבהיק בהן קלסטר פניו שלמשה, אבל לוחות האחרונות הבהיק בהן קלסטר פניו שלמשה. לוחות ראשונות ירדו ומצאו ישראל באותו מעשה, אבל לוחות אחרונות ירדו וקבלום כל ישראל בצום ובתחנונים ובתפלה ובתשבחות. לפי שמיום שבאו ישראל לאותו מעשה עיינו עצמן כמנודין, לא רחצו, ולא שמשו מטותיהן, ולא שינו כסותן, שנ' וישמע העם את הדבר הזה ויתאבלו, עד שנתבשרו שמחל להן הקדוש ברוך הוא