מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ידיעה ובחירה / אונס ורצון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ידיעה ובחירה / אונס ורצון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 12, 2016 8:17 pm

ז"ל קובץ הערות סי' מט -
...ולפי הנ"ל, צריך להבין מה שטרחו הראשונים להשיב על השאלה הידועה מידיעה ובחירה. והנה בודאי לא היתה כונתם להקשות דכיון דיש בחירה היאך משכחת לה ידיעה, דזה לא קשיא מידי, דכמו שהקב"ה יודע כל העתידות, כן הוא יודע איך תהיה הבחירה, אלא דהקושיא היא להיפוך, דכיון דכבר יש ידיעה מוקדמת, א"א שתהא אח"כ הבחירה היפוך הידיעה, זו היא קושיתם. ולפי הנ"ל, לכאורה גם זה ל"ק, דאפילו אם נאמר כן דאחר הידיעה א"א שתהיה בחירתו היפוך הידיעה, מ"מ הרי הוא עושה גם ברצון עצמו, דגם אילו לא היתה הידיעה מכריחתו, היה עושה ג"כ כמו שעושה עכשיו, והוי כמו אונס ורצון יחד, ושפיר הוי בר עונש כה"ג כנ"ל, וא"כ למה טרחו הראשונים כ"כ בישוב קושיא זאת, וצ"ע. והג"ר לוי זצ"ל מילייקווסקי אמר, שכן מפורש בגמ' פ"ק דסוטה (ט' ע"ב), שמשון בעיניו מרד, שנאמר כי היא ישרה בעיני, לפיכך נקרו פלשתים את עיניו, איני והכתיב ואביו ואמו לא ידעו כי מה' הוא, כי אזיל מיהא בתר ישרותיה אזיל.

לא הבנתי, וכי הרצון לא היה ידוע מעיקרא להקב"ה? כמו שהמעשה נחשב כמוכרח (לפי הקו') מחמת הידיעה, הרי גם הרצון היה ידוע ולפ"ז גם מוכרח?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ידיעה ובחירה / אונס ורצון

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' יולי 12, 2016 8:48 pm

לענ"ד הוא מתכוון לחלק בין אם כיבכול הקב"ה היה בבחינת "מתכנת" מראש את מערכת הבחירה של האדם (בלשוננו כיום) ואז בוודאי שאין זו בחירה, למרות שהאדם אינו יודע על כך, לבין אם מדובר בסוג של "ידיעת העתיד" שאין זה פוגע בחופשיות הבחירה של האדם.
והוא אף מוכיח זאת על ידי הטענה לפיה גם אם לא היה ידוע העתיד על ידי הקב"ה, גם אז היה בוחר באותה בחירה, א"כ סימן הוא שבמערכת השיקולים של האדם הוא עדיין חופשי לבחור במה שהוא רוצה בו.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ידיעה ובחירה / אונס ורצון

הודעהעל ידי ביליצר » ג' יולי 12, 2016 9:24 pm

עושה חדשות כתב:ז"ל קובץ הערות סי' מט -
...ולפי הנ"ל, צריך להבין מה שטרחו הראשונים להשיב על השאלה הידועה מידיעה ובחירה. והנה בודאי לא היתה כונתם להקשות דכיון דיש בחירה היאך משכחת לה ידיעה, דזה לא קשיא מידי, דכמו שהקב"ה יודע כל העתידות, כן הוא יודע איך תהיה הבחירה, אלא דהקושיא היא להיפוך, דכיון דכבר יש ידיעה מוקדמת, א"א שתהא אח"כ הבחירה היפוך הידיעה, זו היא קושיתם. ולפי הנ"ל, לכאורה גם זה ל"ק, דאפילו אם נאמר כן דאחר הידיעה א"א שתהיה בחירתו היפוך הידיעה, מ"מ הרי הוא עושה גם ברצון עצמו, דגם אילו לא היתה הידיעה מכריחתו, היה עושה ג"כ כמו שעושה עכשיו, והוי כמו אונס ורצון יחד, ושפיר הוי בר עונש כה"ג כנ"ל, וא"כ למה טרחו הראשונים כ"כ בישוב קושיא זאת, וצ"ע. והג"ר לוי זצ"ל מילייקווסקי אמר, שכן מפורש בגמ' פ"ק דסוטה (ט' ע"ב), שמשון בעיניו מרד, שנאמר כי היא ישרה בעיני, לפיכך נקרו פלשתים את עיניו, איני והכתיב ואביו ואמו לא ידעו כי מה' הוא, כי אזיל מיהא בתר ישרותיה אזיל.

לא הבנתי, וכי הרצון לא היה ידוע מעיקרא להקב"ה? כמו שהמעשה נחשב כמוכרח (לפי הקו') מחמת הידיעה, הרי גם הרצון היה ידוע ולפ"ז גם מוכרח?


קושיא שהנני מתקשה בה שנים ,,
ועיין באור שמח ריש הלכות תשובה שמאריך בעניין ,ולפי הרמבם במו"נ מיושב ליודעי ח"ן

קושר כתרים
הודעות: 51
הצטרף: ה' מאי 22, 2014 12:06 am

Re: ידיעה ובחירה / אונס ורצון

הודעהעל ידי קושר כתרים » ג' יולי 12, 2016 11:43 pm

עד כמה שנעמיק וננסה להבין, עדיין הוא רחוק משכל אנוש להבין דק מן הדק בסוגיא קשה זו.

ומבואר כבר בספרי הראשונים שהידיעה והבחירה שניהם מוכרחים על פי התורה, ושכל האדם אי אפשר לו להשיג מציאות שניהם, אלא שמחויבים אנו להאמין בשניהם, ואילו היה השי"ת יודע שהמושכל הזה הוא לטובתינו, היה מודיע אותה לנו, אלא על כרחך גזרה חכמתו העליונה כביכול שאין המושכל הזה לטובתינו, ולפיכך לא הודיע לנו השי"ת ענין זה על אמיתתה, רק להאמין כל זה על פי אמונת התורה.

כן כתב בחובת הלבבות (שער עבודת האלקים פ"ח):
"הנכון, שנעשה מעשה מי שיאמין, כי המעשים מונחים לאדם, ייגמל וייענש עליהם, ונשתדל בכל אשר יועילנו אצל הבורא... כי ממשלת כל המעשים והתנועות והתועלת והנזק בגזירת ה' ורשותו ובמאמרו... כי מן האמת והנכונה, שנודה בסכלות בדבר הזה מחכמת הבורא, יתברך, מפני חלישות דעתנו וממיעוט הכרתנו. ובסכלותנו בו פנים מאופני הטובה, ולזה נעלם ממנו, ואילו היתה לנו בעמדנו על הסוד הזה תקנה, היה הבורא מגלה אותה לנו".

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: ידיעה ובחירה / אונס ורצון

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ד' יולי 13, 2016 4:13 pm

עושה חדשות כתב:ז"ל קובץ הערות סי' מט -
...ולפי הנ"ל, צריך להבין מה שטרחו הראשונים להשיב על השאלה הידועה מידיעה ובחירה. והנה בודאי לא היתה כונתם להקשות דכיון דיש בחירה היאך משכחת לה ידיעה, דזה לא קשיא מידי, דכמו שהקב"ה יודע כל העתידות, כן הוא יודע איך תהיה הבחירה, אלא דהקושיא היא להיפוך, דכיון דכבר יש ידיעה מוקדמת, א"א שתהא אח"כ הבחירה היפוך הידיעה, זו היא קושיתם. ולפי הנ"ל, לכאורה גם זה ל"ק, דאפילו אם נאמר כן דאחר הידיעה א"א שתהיה בחירתו היפוך הידיעה, מ"מ הרי הוא עושה גם ברצון עצמו, דגם אילו לא היתה הידיעה מכריחתו, היה עושה ג"כ כמו שעושה עכשיו, והוי כמו אונס ורצון יחד, ושפיר הוי בר עונש כה"ג כנ"ל, וא"כ למה טרחו הראשונים כ"כ בישוב קושיא זאת, וצ"ע. והג"ר לוי זצ"ל מילייקווסקי אמר, שכן מפורש בגמ' פ"ק דסוטה (ט' ע"ב), שמשון בעיניו מרד, שנאמר כי היא ישרה בעיני, לפיכך נקרו פלשתים את עיניו, איני והכתיב ואביו ואמו לא ידעו כי מה' הוא, כי אזיל מיהא בתר ישרותיה אזיל.

לא הבנתי, וכי הרצון לא היה ידוע מעיקרא להקב"ה? כמו שהמעשה נחשב כמוכרח (לפי הקו') מחמת הידיעה, הרי גם הרצון היה ידוע ולפ"ז גם מוכרח?
אין כוונתו 'רצון' לאפוקי 'מעשה', אלא 'רצון' לאפוקי 'הכרח'.
אפשר עוד להאריך לתרגם את דבריו ללשוננו, אבל חכמים שכמותכם מבינים מדעתם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים

cron